Beantwoord

Is er een app om digitennezenders te vinden?

  • 19 June 2019
  • 19 reacties
  • 408 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Met android of windows maakt niet uit. Een app op je telefoon die weet waar de sterkste zender staat. Er is op play wel wat maar voor NL heb ik het nog niet kunnen vinden.

Edit: extra informatie toegevoegd i.v.m. verduidelijking vraagomschrijving
icon

Beste antwoord door Noordzee 20 June 2019, 16:56

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Nee, er is geen app.

Wel zijn er diverse websites met informatie over de zendmasten en de uitzendingen die daarvandaan de ether worden ingeslingerd.

Wat voor specifieke info zoek je?
Met een Eye TV T2 Hybrid kun je de gratis NPO zenders met een laptop kijken (maar dat kan via hun site ook). Uiteraard zit de benodigde software erbij.
Het is géén goedkope oplossing. En voor maar een paar zenders.

NPO 1, 2, 3, radio 1, radio 2, radio 3fm, radio 4, radio 5, funx, soul&jazz + reg. zender(s) van je omgeving. Max. 2 regionale zenders incl. hun radiokanalen.
Reputatie 7
Badge +28
OK, zo kun je de vraag ook bekijken. Het gaat dan om een stick die je in een computer of laptop steekt. Wel leuk speelgoed natuurlijk, maar dan je b.v. net zo goed naar NPO-start kijken.

Voor mij is een app een applicatie op mijn telefoon.
Voor mij is een app een applicatie op mijn telefoon.
App is een afkorting van applicatie, vroegah program(ma).
Geef het een andere naam en het lijkt heel wat.
In windows 10 heet het nu ook app ipv program.

Maar nu nog graag een toelichting van de vraagsteller.
De vraag gaat over Digitennezenders. Die zitten niet op internet en zijn derhalve niet met een "app" te krijgen. Daar is écht dat ontvangertje voor nodig.
Maar dan zou ik liever npostart.nl gebruiken (via app danwel de website ervan) om naar die zenders te kijken. Tenzij je weinig wifi hebt op de plek waar je 't wíl gebruiken.
Reputatie 7
Badge +28
@John123

Kun je jouw vraag nog wat toelichten?
Waar ben je precies naar op zoek?
Reputatie 7
Hey @John123, kun je jouw vraag een beetje meer toelichten, want we speculeren hier wat af 😉 Hoor het graag!
Ik zie nu net ook een andere insteek van de vraag. Gaat het je om de locaties van de zendinstallaties?

Hier een kaart met alle locaties en hier nog een lijst inclusief de zendersterktes, kanalen en zenders per mux.
Reputatie 7
Badge +28
En er is nog een optie te verzinnen ( maar die bedoelt John niet) :

Er was ooit een type telefoon (Sony SMT-EW100) waarmee je via de smartphone naar DVB-T kon kijken. Voor DVB-T2 ben ik dat nog niet tegengekomen.
@Noordzee ik denk dat je DVB-H (handheld) bedoeld. Bestaat sinds 1 juni 2011 niet meer. Werkte via één frequentie van Digitenne en er zaten maar een paar zenders in.

Is nu volkomen ingehaald door Smartphones en mogelijkheid tot mobiel kijken via 4G en lokaal via wifi.

Er is nog info online:
https://www.radio-tv-nederland.nl/dvbt/dvbh.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-H
Reputatie 5
Badge +4
Sorry voor de onduidelijkheid. Een app op je telefoon die weet waar de sterkste zender staat. Er is op play wel wat maar voor NL heb ik het nog niet kunnen vinden.
Ik dacht wel dat je dat bedoelde, zou wel handig zijn, maar dan wmbt via een website, dan heb ik er ook wat aan 😕
Dit lijkt er wel op : https://fmscan.org
Reputatie 7
Badge +28
Dan blijft mijn eerste reactie toch staan als antwoord;

Nee, er is geen app.

websites met info zijn jou waarschijnlijk wel bekend:

Digitennes.nl/informatie/7-zendmasten

radio-tv-Nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Het hierboven door KeesYagi genoemde

fmscan.org

is helaas dit jaar niet meer bijgewerkt. Daar staan allerlei verkeerde kanaalnummers etc.
Reputatie 7
Ah, dat bedoel je. Bedankt voor de toelichting @John123. Ik heb het aan je startbericht toegevoegd. PeterG en Noordzee weten raad: op de site van www.radio-tv-nederland.nl staat veel nuttige informatie. Is dat wat je zoekt?
fmscan.org

is helaas dit jaar niet meer bijgewerkt. Daar staan allerlei verkeerde kanaalnummers etc.

Daar was ik al bang voor ja, wdbt is de AT de beste bron, logisch natuurlijk.
Kies voor UHF op de website via de link.
Reputatie 7
Hallo @John123, is je vraag door de community beantwoord? Je mag dan het 'beste antwoord' markeren. Of stel gerust nog een vraag 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Hallo @Nadia ik wacht nog even af tot ik een volmondig "ja" krijg met een link naar de app.
Elke dag komen er meer dan 100 apps bij dus lang kan het niet duren.
Reputatie 7
Dat kan ik je nu niet geven, John. Dan is het antwoord op dit moment nee. En het alternatief voor nu wat de heren hierboven hebben aangedragen. Wanneer er meer ontwikkelingen zijn op dit gebied gaan we dit topic updaten. Ik markeer voor de vindbaarheid hier voor nu de beste berichtgeving hierover. Mochten er nog vragen zijn, geef het gerust aan 🙂

Reageer