Beantwoord

Kan ik mijn oude Digitenne tuner gratis inruilen?

  • 23 January 2019
  • 42 reacties
  • 2016 keer bekeken


Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@jopie20 : De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

@KeesYagi : Ik praat uit ervaring. Ik heb zelf ook een Xoro en begin oktober moest ik opnieuw zenders zoeken na de overgang op HD. (Ik woon in Drenthe)
Reputatie 1
12 febr. is er overgeschakeld naar de nieuwe ontvanger.
Moest wel weer de nieuwe zenders zoeken.
Kreeg wel een regio zender bij RTV Drenthe .Ik had T.V. Oost.. Mooi meegenomen.
Allen hart. bedankt voor de informaties die ik van jullie heb ontvangen.
Hart.groeten van Jopie 20
Reputatie 7
Cool, dat is zeer goed nieuws @jopie20 :Bedankt voor het delen! Maar nu rest de vraag.... Wat vind je van de beeldkwaliteit (HD)?
Reputatie 1
Het beeldkwaliteit is prima.
In de ontvanger zit maar 1 scart aansluiting terwijl op de vorige 2 aansluitingen zaten. Nu kan ik de video niet gebruiken en d.v.d. wel. Is dit anders op te lossen? De vorige ontvanger was ook met een scart verbonden met de T.V. Nu met een HDMI ? kabel. Hoe los ik dit op ? Weten jullie raad ?
jopie20
Reputatie 7
De vorige ontvanger was ook met een scart verbonden met de T.V. Nu met een HDMI ? kabel. Hoe los ik dit op ?

HDMI-kabel heb je nodig om je beeld op HD (High Definition Video) te krijgen. De oude Digitenne techniek kon alleen op SD (Standard Definition Video ) uitzenden.
TV juist alléén met de HDMI verbinden. Scart naar TV dan weglaten. Heb je de de scart op de ontvanger weer 'over' voor de videorecorder.

Scart verbindingen: Ontvanger scart -> video Scart in (en van videorecorder Scart out -> tv scart in)
DVD speler direct in (de tweede) scart v.d. televisie.

Heeft je videorecorder maar één scart dan wordt het lastig. Maar ik mag toch hopen dat je een DVB-T2 HEVC ontvanger mét opnamemogelijkheid hebt gekocht zodat de VHS helemaal niet meer nodig is? VHS is nogal brakke kwaliteit t.o.v. het aangeboden HD-beeld. 330 X 576 en HD is 1920 X 1080. VHS is zelfs minder dan de ouderwetse 4:3 uitzendingen (675 X 576)

HDMI verbinding: Ontvanger HDMI out -> TV HDMI in.
Reputatie 1
hallo Peter,
Ik heb een goede DVB T2 HEVC gekocht, daar kan het dus niet aanliggen. Maar wat is VHS dat ik niet bij deze ontvanger helemaal niet meer nodig heb ? Geen scarts ?
Maar hoe moet ik het dan doen, met wat voor kabels of i.d..
vr.groet , domme Jopie20
VHS is de videorecorder. Ik neem aan dat je nog zo'n cassette-ding bedoelt. Maar je kan ook een dvd/harddisc-recorder bedoelen dan.

Je sluit de ontvanger met alleen HDMI aan op de televisie.

En v.a. de ontvanger ga je met Scart naar de Scart INgang van de video en met een tweede scartkabel van de Scart UITgang (staat meestal TV bij) van de video naar de Scart INgang van de televisie. Je kunt alleen opnemen waar je naar kijkt, helaas.
De dvd-speler sluit je aan op de tweede Scart INgang van de televisie.

Heeft je televisie danwel videorecorder geen 2 scarts dan zul je keuzen moeten maken. Heeft de video maar 1 scart dan is ie niet meer bruikbaar om mee op te nemen i.i.g.
Heeft de televisie maar 1 scart dan videorecorder of dvd-speler niet (permanent) aan te sluiten)

Wil je makkelijk kunnen opnemen dan adviseer ik om INTERACTIEVE TV van KPN te nemen. Dat is met opnemen en nog meer mogelijkheden maar € 14,99 duurder dan alleen internet van KPN. (bij gebruik van 1 ontvanger).
Reputatie 7
Hey @jopie20 heb je wat gehad aan PeterG zijn instructie? Helaas kan je alleen opnemen waar je naar kijkt met je tuner. Goeie tip van Peter, wil je eenvoudig en meerdere programma's op kunnen nemen, dan is Interactieve tv misschien wel wat voor jou! Als je daar meer over wilt weten hoor ik het graag 🙂
Reputatie 1
Ik wil niets opnemen maar oude films afspelen en dat red ik niet met de video recorder en met de oude ontvanger wel.. Ja Peter heeft mij best geholpen , maar het lukt niet.

groeten Jopie20
Oh, alleen afspelen. Dan is het veel simpeler.

Verbindt de videorecorder gewoon alleen maar direct op de televisie met scart.

(in alle gevallen dient er sowieso een scart van de video naar de tv te gaan. Met de oude ontvanger kon het nog 'via' de ontvanger, in standby, maar dat kan met de nieuwe niet meer)

dus:
tv-ontvanger met hdmi naar de tv
video met scart naar de tv
verder niks.
Reputatie 1
Heb ik gedaan en geeft dan aan: GEEN VIDEOSIGNAAL. Ook DVD idem.
Zet wel met afs.bediening op scart, is dit misschien niet goed en gewoon op HDMI 1 laten staan?
Ik hoor wel.
vr.gr.
Als je de ontvanger op HDMI 1 van de TV hebt aangesloten dan dien je met de televisie-afst.bed. de televisie daarop te zetten voor tv kijken.

en als je dvd wilt kijken zet je de tv op de scart-ingang. Meestal genaamd AV als er ééntje is of AV 1 als er meerdere zijn.
Reputatie 1
Hallo Peter,

DVD doet het wel, maar Videorecorder kan ik niet aan de praat krijgen en terwijl ik die ik ook op
de scart zet. Rara wat is dit. Vorige maand nog een film meegedraaid op de oude ontvanger en geen probleem. Zou die nu stuk zijn misschien en hij draait wel af, maar blijft zeggen : GEEN VIDEOSIGNAAL.
Weet u nog raad of begin het u te vervelen met dat gejammer van die ouwe kerel. Geeft niet hoor de TV doet het prima met die nieuwe ontvanger en dat is het belangrijkste.

groeten jopie 20
Het kan zeer verwarrend zijn dit soort zaken, een scart kan op verschillende manieren bedraad zijn om maar eens iets te noemen.
Ik heb wel zin maar geen prioriteit / tijd om hier via heen en weer typen op in te gaan.
Als ik er bij zou staan met mijn doos snoertjes dan zou ik er zws wel iets mee kunnen.
Dus zo iemand moet je zien te vinden in je omgeving, ik weet niet hoe handig je er zelf mee bent.
Welke omgeving woon je ?
Eens vragen bij een repair cafe ?
Kees is me voor:

Als ik er bij zou staan met mijn doos snoertjes dan zou ik er zws wel iets mee kunnen.
Dus zo iemand moet je zien te vinden in je omgeving.
Reputatie 1
Ik heb het met een andere scart geprobeerd maar ook zonder resultaat.
Ik zal zien in de buurt of kennis of fam. die er iets meer vanaf weten dan mij.
Heel hartelijk dank voor de moeite die jullie aan mij besteed hebben, vooral Peter maar ook de anderen.
Mocht ik in de toekomst het voor elkaar hebben, dan zal ik jullie dit mededelen.

Heel hart. groeten van jopie20

Reageer