Vraag

kanaal 60 Smilde

• 8 december 2018
  • 47 reacties
  • 1993 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +4

Ik verwacht dat er veel klachten zijn over het ontvangst van TV Drenthe vanuit Smilde.
Het signaal is namelijk erg zwak, en dan druk ik me voorzichtig uit.
9% tot aan 0% en dat met een buiten antenne op 27 meter hoogte.
De buiten antenne is een 34 elements UHF antenne.
Als ik op mijn dak sta, dan zie ik de toren van Smilde staan!
Dus zichtvebinding met de toren, en dan een belabert zwak signaal.
Foto is wat wazig, tis ook al laat.

Theo

😀

47 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Ook bij mij is kanaal 60 duidelijk zwakker dan de andere kanalen. Ik heb dan ook maar een nieuwe antenne (Funke V5) aangeschaft, zodat de ontvangst weer wat beter is. Volgend jaar zomer wordt er geswitcht naar kanaal 22, ik hoop dat het dan beter gaat dan nu via kanaal 60.

Overigens staat het forum hier vol met reactie's van mensen die met de nieuwe ontvanger een slechtere ontvangst hebben dan met de oude ontvanger.

De oplossing zou het verhogen van het uitzendvermogen moeten/kunnen zijn.
Maar wie gaat daar voor zorgen?
Reputatie 4
Badge +4
Het systeem is smaller tov DVBT1 en de fout correctie beter, je zou verwachten dat er een robuustere signaal is.
Dat is wel de ervaring die ik maakt, de Duitse zenders zijn nu echt blok vrij te zien.
Maar wat van de toren in Smilde komt van de publieken, is ronduit een oorvijg voor de kijker.
Met zo een signaal ga je geen binnenhuis ontvangst krijgen.
Wat anderen hier aangeven, herken ik niet.
Heb een buiten antenne, met binnen antenne is het gewoon aanmodderen hier.

Theo
Reputatie 7
Badge +12
Digitenne wordt hier in Drenthe vaak gebruikt op campings. Die mensen gaan dat dadelijk pas merken tijdens het Paasweekend, als het nieuwe kampeerseizoen weer gaat beginnen.
Reputatie 4
Badge +4
Ha ha dan is het hier een grote camping 😊
Ik weet dat er voor TV Drenthe meerdere klachten over zijn indient.
Gezien dit al een poosje speelt, ga ik er van uit dat het zo blijft.
Tis geen randstad hé hier, met op elke hoek v/d straat een zender.
Maar zelfs met een buiten antenne geen beeld hebben, das erg triest.

Theo
Reputatie 7
Badge +12
Citaat van @Giant2000 :

De ontvanger is per bouquet verschillend. NPO 10-15%, RTL4 100%. Zelfde antenne, zelfde ontvanger, zelfde zendmast. NPO op eigen ontvanger 100%. Er is duidelijk wat mis met de ontvangst van kanaal 60/786MHz op de KPN Digitenne tuner.

Einde citaat Giant2000 uit een ander topic.

@Erik_ : Vanuit verschillende locatie's in Drenthe en Overijssel wordt door gebruikers gemeld dat de ontvangst van kanaal 60 vanuit Smilde erg slecht is. De overige vier bouquetten zijn veel beter. Dit is niet iets van de laatste dagen. Maar dit is al een paar maanden zo.

Wil jij dit doorgeven aan de technische dienst? Er moet iets niet goed staan in Smilde. Het zou erg fijn zijn als we hier in Drenthe ongestoord naar de NPO-zenders kunnen kijken!
Reputatie 7
Badge +13
Hi Theo en Noordzee, ik ga dit uitzoeken. Want zeer terecht, met Pasen is het in het wonderschone Drenthe één grote camping. Ik ga dit met de product owner bespreken. Ik kom er nog op terug 🙂
Reputatie 7
Badge +12
Hoi Nadia,

Precies gelijk gepost! Helemaal fijn dat jij dit wilt (laten) uitzoeken. Ik ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +13
Hahahah, dat is toevallig 😃 Ik ga dit uiteraard voor jullie intern opgooien. Wanneer ik na 3 dagen geen reactie hier heb gezet wil je me dan helpen herinneren door hier weer een post te plaatsen? Tot snel!
Reputatie 4
Badge +4
En anders ik wel hoe dit af gaat lopen.

Theo
Reputatie 7
Badge +16
Aha @Nadia hierbij is het dus bevestigt dat er iets mis is met de tuners die kpn levert wat betreft kanaal 60. Ik heb ook een antenne puur op Smilde gericht, eigen ontvanger 100%, ZTE 10-15%.
Reputatie 4
Badge +4
Ook met de oude ontvanger was het ontvangst al slecht, maar met mijn buiten antenne was er naar te kijken.
Nu is het bedroevend, en vlak na de omstelling was dit niet zo.
De ZTE, ik denk dat mijn mening er over bekent is 😉
Zal het lelijk eendje nog in een zwaan veranderen?

Theo
Reputatie 7
Badge +10
@Giant2000 Ik hoopte / wachtte al op een reactie van jou.
En hoe is dat op kanaal 54 ( MTV / BBC / NGC / 24Kitchen / FOX Sports / AT5 /ed )
Reputatie 4
Badge +4
Daar kan ik kort over zijn Kees, 100% signaal

Theo
Reputatie 7
Badge +12
@KeesYagi : Hier in het oosten van Drenthe is wel een goede ontvangst op kanaal 54. Volle bak aan signaal.

@Giant2000 en anderen: Ook op andere ontvangers (ik heb een XORO) is de ontvangst op kanaal 60 duidelijk minder goed dan op de andere kanalen.
Reputatie 7
Badge +10
Aha, dan heb ik deze gedachten :
de hoge frequenties moeten verder vrijgemaakt worden, dus dit wordt "vanzelf" / op den duur opgelost. (?)
Het is bij meerdere ontvangers gelijk, dus niet een toevallig foutje in 1 of een paar ontvangers.
Er zijn nu toch 2 typen leverbaar vanuit kpn, hoe is met die andere ?
Reputatie 4
Badge +4
Ik denk dat we veel kunnen mopperen op de nieuwe (draken van) ontvangers van KPN, maar dit keer is het niet in de ontvanger te zoeken.
Dit zit aan de zenderkant, deze storing en is nl al geruime tijd aanwezig.

Theo
Reputatie 7
Badge +10
Op de niet-KPN ontvanger van @Giant2000 is het signaal goed, eerder in dit draadje :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/kanaal-60-smilde-464393#post701375

Wel opvallend, kanaal 54 goed, kanaal 60 niet.
Het eerste stukje van de ontvanger, het blikje, de eerste mengtrap, moet afgeregeld worden bij de bouw, dmv wat spoeltjes verbuigen, als dat niet goed gebeurd dan zal dat als eerste invloed hebben op de hoogste frequenties ( even kort door de bocht, zonder details ).
Maar als alle ontvangers hetzelfde probleem hebben dan . . . .?
Reputatie 4
Badge +4
Kees ik zit aan de oostkant van Drenthe, waar Gigant woont weet ik niet.
En hier hebben nieuwe als oude ontvangers last van het slechte signaal van Smilde.
De oude natuurlijk van voor de wissel 😀
Maar als ik het UHF signaal op de Spectrum analyzer zet om de HF signalen te bekijken, dan zie je ook dat het blok met de publieken net boven de ruis uit komen.
Signaal zit dan rond de min 100 DBm, das niet veel.
In gewoon mensen taal is dat geen signaal.
Begin dit jaar is het begonnen, per dag werd het signaal zwakker.
Maar de helpdesk weet niet eens wat HF signaal is en zegt dat Digitenne voor de camping is. Niet voor huis gebruik.
Toen ik vroeg van, en als ik nu hier in het dorp op de camping ga staan, dan is het goed?
Stilte....
En daar is het bij gebleven.

Theo
Reputatie 7
Badge +10
Afgaand op wat ik hier lees lijkt het me tijd voor een onderzoek vanuit de digitenne organisatie.
Wij (Theo/PE1OPQ en ik) kijken vanuit dezelfde hoek tegen de mast aan, ~NO, giant zit ~precies aan de andere kant, ~ZW.
Het zou bv kunnen zijn dat er een antenne sectie niet mee doet in de zendmast.

Hier mooi te zien :
http://fmtvdx.eu/zendmast/smilde/herstel/hoogersmilde_toren_100.html
Reputatie 7
Badge +16
Kees ik zit aan de oostkant van Drenthe, waar Gigant woont weet ik niet.

Steenwijk, Overijssel.
Reputatie 7
Badge +12
Hahahah, dat is toevallig 😃 Ik ga dit uiteraard voor jullie intern opgooien. Wanneer ik na 3 dagen geen reactie hier heb gezet wil je me dan helpen herinneren door hier weer een post te plaatsen? Tot snel!

@Nadia : Dat wil ik natuurlijk wel. We zijn drie dagen verder en we zijn benieuwd of er al iemand in de toren van Smilde is geklommen. 🗼
Reputatie 4
Badge +4
Das aan de andere kant van de toren, op een andere antenne.
Zelf proefondervindelijk vast gesteld dat daar het ontvangst goed is.
(Drenthe is 1 grote camping 😁 )
Steenwijk is net geen Drenthe meer, maar dan nog.

Theo
Reputatie 7
Badge +16
Das aan de andere kant van de toren, op een andere antenne.
Zelf proefondervindelijk vast gesteld dat daar het ontvangst goed is.
(Drenthe is 1 grote camping 😁 )
Steenwijk is net geen Drenthe meer, maar dan nog.

Theo

Ik kan zowel Smilde als Zwolle 100% ontvangen, al moest ik na de DVB-T2 omschakeling voor kanaal 60 wel de antenne precies op Smilde richten voor de volle 100%, dat hoefde met DVB-T niet, kon ik de antenne alle kanten op draaien, maakte niet uit voor de ontvangst.
De KPN tuner is echter vol storing.
Mijn hoop is op volgend jaar als Zwolle omgezet gaat worden en NPO op een ander kanaal.
Reputatie 7
Badge +13
Bedankt voor de reminder @Noordzee 😉 Hallo iedereen! Er is nog niemand in de mast geklommen, we werken er achter de schermen hard aan. Men lijkt de oorzaak te hebben gevonden, alleen moet er nu gekeken worden naar de impact. Ik kan daar helaas nog niet veel meer dan dat over kwijt. Ik houd jullie op de hoogte in dit topic. Nog even geduld 🙂
Reputatie 7
Badge +12
Bedankt voor de update Nadia👍🏼

Fijn ook dat de oorzaak waarschijnlijk bekend is. Ik heb zeker nog geduld. Ben al lang blij dat er wat aan gedaan gaat worden!

Reageer