Vraag

kanaal 60 Smilde

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Moet zelf dus maar melden dat er vooruitgang in de afstem meter zit.
Tis niet direct hoera stemming, maar er is weer signaal met een buiten antenne op 25 meter hoogte.
48% en 56% daar zit het nu tussen.
Alle andere pakketten uit Smilde hebben 100%.
Mocht er van KPN niets zijn gedaan, dat kan heel goed 😀, dan lijkt het op een los zittend kabeltje.
Wat toevallig nu contact maakt?

Theo
Reputatie 7
Badge +9
Een losse kabel had ik zelf ook bedacht. Want normaal is een DVB-T signaal vrij stabiel, varieert hooguit een paar procent. Op kanaal 60 zie je continu grote verschillen in de ontvangststerkte. De signaalmeter is continu in beweging.

Lijkt mij best lastig om dit op korte termijn op te lossen, Die kink in de kabel kan overal zitten. Maar laten we vertrouwen hebben in KPN. Dit gaat vast goed opgelost worden.

Wij zijn trouwens niet de enige die er last van hebben.

Gelezen op een ander forum:
Publieke zenders van Smilde is aan de oostkant van Drenthe, bijna totaal weg gevallen.
1 % signaal sterkte is er nog over gebleven.
Alle anderen zijn 100% signaalsterkte.
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @PE1OPQ, @Noordzee, @Giant2000, @KeesYagi en alle andere geïnteresseerden! Allen de beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik hoop dat jullie een heel fijn, rustig of juist knallend Oud en Nieuw hebben gevierd. Ik kom hier nog even mijn schuld inlossen. Ik heb met een update van Geert (product owner Digitenne) te komen. Door de feestdagen is dit iets vertraagd, sorry daarvoor. Hieronder de informatie die ik jullie niet wil onthouden:

Smilde heeft voor kanaal 60 een aangepast antenne diagram met op meerdere plaatsen deuken (mindere dekking). Dit is al jaren het geval. De oorzaak ligt in feit dat kanaal 60 ook in andere landen gebruikt wordt en ook nog redelijk dichtbij. Omdat Smilde zo’n hoge mast heeft stralen we daar extra ver en daardoor komen we eerder in het “gebied” van anderen. Dat is de reden waarom wij vanuit internationale afspraken verplicht zijn geworden het vermogen in die richtingen te beperken.
Maar zoals gezegd bestaat deze situatie al jaren. Toch kan het zijn dat we nu meer last hebben van slechtere ontvangst. Kanaal 60 zit hoog in de band en dus dicht bij de 800 Mhz kanalen van mobiel. En juist op dat gebied is er de laatste jaren heel veel aan zenders bijgekomen, dat bevordert de ontvangst niet.

Goede nieuws, de eerder geplande kanaalwijziging van dit voorjaar wordt vervroegd! Wij gaan per 26 februari kanaal 60 omruilen voor kanaal 22. Dan zijn de problemen voorgoed verleden tijd! Mooi voor Pasen wanneer alle natuur- en campingliefhebbers het mooi Drenthe in trekken 🙂
Reputatie 7
Badge +14
Nice! Hopelijk betekend het dan ook dat het mobiele ontvangst er een stukje beter wordt 😃 Ook een langlopende klacht van mij in Smilde 🤓

(Waar ik toevallig oud en nieuw heb gevierd 😉 ).
Reputatie 7
Badge +13
Goed nieuws @Nadia !
Kanaal 60 is na de digitale omschakeling gekomen, in de analoge tijd zaten Nederland 2 en 3 op resp. kanalen 47 en 44.
Reputatie 3
Badge +2
Dank voor de terug koppeling, dat het al jaren zo is heb ik ook aangeven in dit topic.
Verbaast ben ik, dat dit nooit zo met de consument is gecommuniceerd is.
En er zijn heel wat klachten geweest, en altijd lag het aan de ontvanger.
( of ook zo een mooie, aan het weer 😀)
Even technisch, ben nu wel heel nieuwsgierig hoe dit nu bij de antenne geschakeld is op de toren.
Want waarom is het nu zeer redelijk met het signaal?

Theo
Reputatie 7
Badge +9
Mooi nieuws ! 😍
Reputatie 7
Badge +14
PE1OPQ schreef:

Dank voor de terug koppeling, dat het al jaren zo is heb ik ook aangeven in dit topic.
Verbaast ben ik, dat dit nooit zo met de consument is gecommuniceerd is.
En er zijn heel wat klachten geweest, en altijd lag het aan de ontvanger.
( of ook zo een mooie, aan het weer 😀)
Even technisch, ben nu wel heel nieuwsgierig hoe dit nu bij de antenne geschakeld is op de toren.
Want waarom is het nu zeer redelijk met het signaal?

Theo

Ik denk dat dit is omdat de gemiddelde klantenservicemedewerker niet heel ver kan afwijken van 't scriptje dankzij gebrek aan kennis (en/of vrijheid). Mensen die op het forum werken hebben naar mijn ervaring zowel meer kennis als een stukje vrijheid om net een stapje verder te gaan.

Hoe het technisch werkt, geen idee. Ik weet wel dat een product owner aardig wat te zeggen heeft binnen KPN en kan de juiste mensen aansturen 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb geen idee hoe het staat met de medewerkers hun kennis of vrijheid om wat te zeggen.
Als klant hoef ik dat ook niet te weten toch?
Ik denk dan maar zo, al hebben ze er geen kloten verstand van, als ze maar wel doorverwijzen naar mensen die er wel kijk op hebben.
En dat is de afgelopen jaren ook gebeurt, maar dit verhaal is nooit verteld.
Het lag aan van alles, maar niet aan KPN.

Dat er nu ook het verhaal bij komt van gebruikers boven in de UHF band.
Daarmee zeg je dus dat de selectiviteit van de ZTE ontvangers niet geweldig is.
Geen groot signaal vastheid dus.
Maar het heeft ook geen zin om er nu nog wat van te vinden 😁 het 'probleem' lost zich straks wel op.

Wel zou dit een punt van evaluatie moeten zijn binnen KPN.
Of voorkantoor en achterkantoor wel goed samengewerkt hebben met het middenkantoor.
(de woorden vervangen door het Engels, dan lijkt het nog wat)
De klant moet op de voorgrond staan, en diensten hier op aangepast zijn.
En ook zo, dat je het uit kunt leggen als de dienst niet volgens verwachting gaat.
Iedere medewerker zou deze visie moeten uitdragen, dus ook het eerste contact met klanten service moet goed verlopen.
Dit is je eerste contact met de klant die jou belt met een vraag.

Theo
Reputatie 7
Badge +14
Zowiezo vindt ik dat als er over een bepaald punt een gebrek aan kennis en/of vrijheid dat wij dit als klant niet mogen merken. De praktijk is echter anders. De script werken 9 op de 10x maar stel dat je zo'n exotisch geval hebt... Dan moet er gewoon contact gezocht worden met iemand met kennis van zaken. (Helaas zijn er genoeg mensen binnen KPN die dan liever mensen willen afschuiven ipv helpen).

Natuurlijk is dat een stukje van mijn eigen ervaring als klant. Samenwerking binnen KPN laat nog wel eens tussen afdeling ter wensen over. Zo heb ik vandaag een gevalletje via twitter gehad waar ze toe zeiden om iets uit te zoeken en later terugkrabbelden en iets hebben van "Zoek 't maar uit joh". Niet bepaald netjes als het gaat over interne aangelegenheden gaat waar mensen hun zaakjes niet op orde hebben en de vraag "Waarom" is.

Dat gezegd te hebben, veel mensen binnen KPN - Zeker als ze er al een tijdje zitten stellen de klant centraal. Helaas zie ik dit niet bij iedereen terug. Ik weet wel dat het iets is waar KPN zeker naartoe wilt gaan. Natuurlijk kan er altijd iets aan de hand zijn, maar KPN zou als bedrijf altijd moeten uitkunnen leggen waarom er iets fout gaat, ook voor zichzelf zodat de dienstverlening in de toekomst verbeterd kan worden.

Op zich is het proces ook ingericht op de meest voorkomende problemen en daarin staat de klant zeker centraal. Het probleem komt pas op het moment dat er iets "onbekends" of iets dat niet volledig voorgekauwd is, vanaf dat moment loopt alles spaak. De enige hoop die je dan nog hebt is dat je een medewerker te pakken hebt die weet hoe die binnen KPN de juiste weg kan weten te vinden, en die hier ook nog eens tijd voor heeft (Dat laatste kan nog wel eens een probleem zijn, tenminste naderhand van hoe snel klantenservicemedewerkers een call afkappen als de vraag iets te moeilijk is, maar dit is weer een persoonlijke ervaring).

(Voor de duidelijkheid: Ik ben niet in dienst van KPN 😉 Anders zou ik nu een leuk gesprek met de baas hebben ^^ Ik deel enkel mijn ervaringen gezien ze enigszins overeen komen in de hoop dat de dienstverlening verbeterd kan worden).
Reputatie 7
Badge +9
Misschien een idee om jullie gesprek over de klantenservice verder te voeren in de huiskamer? Dit topic gaat over kanaal 60 via Smilde. En dat nieuws volg ik met grote interesse. 😎
Reputatie 7
Badge +14
Goed idee 😛 ik ga mij hierover maar even stil houden 😉
Reputatie 7
Badge +10
Bedankt @Noordzee, inderdaad Off Topic. Ik snap Theo en Sjors wel een beetje. Maar laten we bij het onderwerp blijven 🙂 Ik denk dat jullie informatiebehoefte hier beter tot zijn z'n recht komt, laten we het daar op houden.
Reputatie 3
Badge +2
Ik dacht dat ik bij het onderwerp was gebleven, slecht ontvangst van Smilde op kanaal 60.
En hoe hier mee omgegaan is geweest.
Zal een andere bron aanboren over de technische details van hoe het geschakeld is bij de antennes.
Want dat boeit me toch wel heel erg, is ook mijn hobby 😉
Theo
Reputatie 7
Badge +9
@Nadia Zou jij misschien willen lobbyen voor een extra hoog zendvermogen via de zendmast in Smilde?, dadelijk op kanaal 22. De reden voor mijn vraag is dat nu een groot deel van Oost- en Zuid-Oost Drenthe totaal geen ontvangst heeft van Digitenne. Dit wordt ook door KPN bevestigd via de Digitenne-check ergens op deze site.

Als er op kanaal 22 geen rekening hoeft te worden gehouden met buurlanden, zou het wel zo mooi zijn als men in heel Drenthe dadelijk de NPO kan bekijken via de ether.

Meer algemeen lijkt het sowieso goed om her-en-der te gaan uitzenden met een hoger vermogen. Want er zijn best wel veel klanten die nu te maken krijgen met ontvangstproblemen.
Reputatie 3
Badge +2
https://www.ukwtv.de/cms/
Het was even weer zoeken, maar hier kun je zien wat in de buurlanden waar op uitzend.
Nu nog de vraag helder zien te krijgen op hoeveel km afstand moet er rekening worden gehouden met elkaar?

Theo
Reputatie 7
Badge +10
Hah @Noordzee, ik ga er vanuit dat hierover is nagedacht, maar in het kader better save than sorry ga ik dit verzoek doorgeven aan Geert. @PE1OPQ ik neem dan ook meteen jouw vraag mee. Zoals jullie gewend zijn, kom ik hier zeker op terug. Bedankt wederom voor jullie input! 🙂

Reageer