Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235380 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

@Noordzee , dat vakje ontbreekt als je internet van KPN hebt. Zie verder mijn reactie hier.
Reputatie 7
Badge +28
Oké Peter,

Maar het is hoe dan ook niet handig. Daar valt vast wel een mouw aan te passen door een programmeur.
Reputatie 7
Badge +30
Peter, maar jij ziet het vakje wel? Of dat ook niet?

De tool zou inderdaad in eerste instantie via de verbinding de gegevens moeten ophalen, en klantnummer invullen als secundaire optie.
Er is hier geen vakje in de omruiltool voor digitenne bij klantnummer (btw: gebruik firefox). Ik kom echter wel gewoon verder met de 3 cijfers van m'n iban. Heb tool verder nog niet afgemaakt. Heb nu nog gratis koopontvangers en ga niet maanden eerder al betalen natuurlijk 😉 😁
Reputatie 7
Badge +30
Check, dan laat ik het verder zo. En pakken we de klanten waarbij de tool vastloopt ergens individueel op.
Reputatie 5
Badge +4
Het kaartje is nu ook al 2 keer veranderd, ik weet niet meer zo goed wat ik nu moet geloven.

Zijn de wadden eilanden bv. al overgezet?
Het kaartje is nu ook al 2 keer veranderd, ik weet niet meer zo goed wat ik nu moet geloven.

Zijn de wadden eilanden bv. al overgezet?

Die zijn allemaal blauw, dus regio 2. Gaan dus in februari.
Reputatie 5
Badge +4
Voorheen was het boven Groningen nog groen, het wordt elke keer veranderd.
En tja. Als je naar de zenderopstellingen kijkt dan zouden Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog al DVB-T2 ontvangst hebben.
Reputatie 5
Badge +4
Mischien krijgen die wel signaal via een hele sterke mast in Noorwegen 🙂, of is er in de zee nog ergens een mast, mischien wel op een olieboorplatform 🙂
Reputatie 7
Badge +28
En tja. Als je naar de zenderopstellingen kijkt dan zouden Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog al DVB-T2 ontvangst hebben.

Nee Peter, Terschelling en Ameland liggen boven Friesland, Deze eilanden kunnen de mast in Groningen nooit ontvangen. Friesland is nog niet over. Schiermonnikoog ligt trouwens ook best ver van de zendmast vandaan, daar heb je een goede buitenantenne nodig.

@Adam88: De planning is inderdaad éénmaal aangepast voor o.a. Friesland. Dat is toch wel te overzien?
Reputatie 2
Badge +3
Ik zit met mijn Digitenne in het Belgisch grensgebied en heb naast de ontvangst ook de Duitse zenders op mijn kooptuner. Blijft de kaart actief zodat ik ook de NL en RTL/SBS zenders blijf ontvangen?

Zo'n 2 jaar geleden gevraagt aan KPN/Digitenne nadat de Duitse zenders wegvielen doordat die al op T2 gingen uitzenden of zij dit ook gingen doen. Het antwoord wij gaan daar niet aan beginnen ivm het digitale ITV tijdperk. Dus kocht ik de genoemde tuner waarmee ik wel alle zenders had. Heb ik nu dus 150 euro weggegooid? En hoe zit dat met de ontvangst van Free to Air zenderontvangst ? Kan de nieuwe tuner dat wel aan ?
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Hubbie1955,

Als ik jouw verhaal lees heb jij nu al een ontvanger die geschikt is voor de Duitse zenders.
Dat betekent dat je DVBT2 H.265/HEVC hebt.

In dat geval hoef je je ontvanger niet weg te gooien. Je kan daarmee dadelijk ook kijken naar NPO 1/2/3 en twee regionale zenders. Vermoedelijk zijn dat Omroep Brabant en L1 Limburg.

Voor de betaal-TV zenders van Digitenne heb je een andere ontvanger nodig. Deze is alleen te huur van KPN. Als je één ontvanger huurt van KPN betaal je 15,50 per maand (incl de huurontvanger).
Reputatie 5
Badge +4
Het is eigenlijk wel %$#%#$% als je een DVB-T2 HEVC ontvanger hebt met softcam.
Deze zou toch zo het Irdeto signaal moeten kunnen decoderen via de smartcard? Maarja van KPN mag je alleen hun ontvangers voor de abo zenders gebruiken.
Reputatie 1
En tja. Als je naar de zenderopstellingen kijkt dan zouden Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog al DVB-T2 ontvangst hebben.
Waarom refereer je naar deze website?
Kijk eens naar deze website
http://radio-tv-nederland.nl/fmkaart/bedekkingskaarten.html
en scroll naar onder bij TELEVISIE
lees de tekst en dan heb je info waar je wel wat aan hebt😀
Zie je gelijk dat ontvangst op de TAS eilanden niet geweldig is outdoor en indoor onmogelijk.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb even een KPN Digitenne ontvanger te leen om eens wat te testen en hier even kort mijn bevindingen.

Wat meteen bij het zoeken opvalt is dat in mijn woonplaats Steenwijk, met een buitenantenne gericht op Smilde, Bouquet 1 (NPO) en 3 (o.a. BBC) niet of nauwelijks binnenkomen (15-20% en dus veel storingen tot soms geen signaal) terwijl de rest met 100% binnen ramt. Op een eigen ontvanger komt de NPO (het enige FTA bouquet) gewoon keihard 100% binnen.

Grote vraag: wat is er met de KPN ontvanger aan de hand?

Overigens komt van Zwolle alles 100% binnen, maar die mast is nog niet op DVB-T2 overgeschakeld.

Ik ben behoorlijk tevreden over de tuner en de beeldkwaliteit. Ik merk wel dat NPO duidelijk beter is en de andere zenders toch regelmatig blokvorming hebben ter vergelijk met de HD zenders op itv KPN en Canal Digitaal. Maar wat betreft NPO is dit duidelijk de beste variant, zeker t.o.v. itv.
Het zappen is traag, dat is al eerder gemeld. Mijn eigen tuner schakelt bijvoorbeeld tussen de 5 zenders op het NPO bouquet ongemerkt, KPN doet daar echt lang over.
Heerlijk is de mogelijkheid tot eigen zendervolgorde, ik heb bijvoorbeeld mijn gewenste volgorde NPO, VRT en BBC op plaats 1 t/m 7.
Jammer blijft ook dat de regionale zenders van andere masten niet wordt meegenomen, ik ontvang namelijk ook met gemak Friesland en Flevoland, deze zenders worden in het zoekproces ook gevonden maar vind ze niet terug in de lijst.

Tsja, dan de gemiste kans om op te kunnen nemen, al vaak over gesproken. Jammer dat een product wat qua beeldkwaliteit echt beter is geworden en wat NPO betreft denk ik de beste van Nederland is geworden niet is meegegaan met de tijd. Sterker: terug is gegaan naar de tijd voor de videorecorder van de jaren '70. En daarmee is Digitenne alleen maar interessant voor de ouderwetse kijker die het geduld kan opbrengen om te wachten tot hun favoriete programma begint, met de Avrobode of Troskompas in de hand en kijkers die de tv slechts aanzetten om te kijken wat er op is.

Reputatie 7
Badge +16
Waarbij de bovenste foto de display is van mijn VU+ DUO met dvb-t2 tuner. De balk bovenin staat op 99%, de hoogste waarde, 100% wordt nooit weergegeven.
Antenne is doorgelust, direct aansluiten geeft geen verschil.
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor het testrapport @Giant2000 !

Ontvangststerkte
Op mijn eigen ontvanger heb ik ook last van een duidelijk minder signaal op het kanaal met de NPO-mux. Bij de andere vier kanalen heb ik wel volle bak. Gelukkig gaan ze volgend jaar switchen naar een ander kanaalnummer. Ik hoop dan dat dit probleem uit de wereld is.

Zappen
Wat raar dat zelfs bij de FTA-kanalen een langzamere zap-snelheid is. Duidelijk een tekortkoming dus. Ik ben benieuwd of de nieuwe Rebox dit ook heeft.

Ontvangstkwaliteit
Dat de kwaliteit op de NPO-mux subliem is, wist ik. Maar eigelijk verwacht ik dit ook bij de kanalen uit de mux van o.a. RTL 4 en SBS6. Want ook daar zitten maar vijf zenders in de mux. Bij de andere drie kanalen zitten 7 tot 8 zenders per mux. Dat ga je zeker merken. Of heb je die blokvorming alleen bij bouquet 3? Want dan kan het weer komen door het (bij jou) zwakke signaal.

Extra zenders ?
Heb je ook getest wat er gebeurd bij uitgebreid zoeken? Verdwijnen de andere regiozenders dan ook uit de lijst?
Reputatie 7
Badge +16
Blokvorming niet van slechte ontvangst maar lagere bitrate.
En ik heb idd alle mogelijkheden uitgebreid getest. De sterkste bouquets blijven staan. Dus heb ik nu 3 bouquets in HD (van Smilde) en 2 in SD (Zwolle).
Reputatie 4
Badge +4
Blokvorming heb ik geen last meer van sinds de overschakeling.
Ook de betaal kanalen zitten strak in het beeld.
Ik zie daar geen verschil in, ja soms zenden ze slecht oplossend beeld uit, maar dat zie je ook op de kabel.
Het zappen, en het traag opkomen van het geluid, fijn dat het bevestigd wordt.
En voor het zelf selekteren van je regionale zender?
Zie mijn opmerking hier over hoe dit kan in een ander topic.

Theo
Reputatie 7
Badge +28
@Giant2000 : Vandaag is een dagje vrij en dat heb ik benut voor het plaatsen van een nieuwe (extra) FunkeV5 - buitenantenne. Geconstateerd dat deze antenne inderdaad een duidelijk beter signaal geeft op kanaal 60. Nu wel een volle bak aan signaal, terwijl dit op de oude haaienvin niet het geval is.

Ik ga de Funke V5 gebruiken voor mijn spiks-splinternieuwe ontvanger voor in de huiskamer, Een VU Plus DUO 4K. Helaas moet in nog tot half januari wachten op de DVB-T2-tuner, maar de kabel is vandaag alvast aangelegd.
Vreemd dat ik MIJN eigendom moet inleveren om nog tv te kunnen kijken omdat kpn een nieuwe techniek gaat gebruiken. Vervolgens moet ik dan huur voor de nieuwe ontvanger gaan betalen!
Zou de ontvangst met deze nieuwe techniek beter zijn? Het ligt namelijk al jaren aan de wind hoeveel zenders ik ontvang, hooguit 5! Welke zenders kan per dag verschillen....Zo geweldig is het signaal van Digitenne helaas dus nooit geweest, zelfs met een buitenantenne. Omdat ontvangst van Digitenne tot nu toe gratis was in combinatie met interactieve tv van Telfort nam ik dat maar op de koop toe. Nu gaat het dus € 5 per maand kosten... Misschien toch eens aan een andere tv provider gaan denken!
jessica6. Als je een kooptuner hebt voor Digitenne hoef je die niet in te leveren. Alleen de smartcard. Na de overgang naar het nieuwe zendsysteem is je kooptuner toch schroot en zal je er alsnog vanaf willen 😉

En welke andere provider? Bij elke provider betaal je € 5 per maand per ontvanger namelijk. Ook Ziggo. Zelfs als je daarvoor een kooptuner neemt . . .

Sinds 2008 rekent Digitenne per smartcard voor 'nieuwe' klanten. Ook klanten van na 1-7-2008 met een kooptuner betalen € 5 p/maand ervoor.

Als je buitenantenne net aan de andere kant v.h. huis zit t.o.v. de zendmast is het eigenlijk net een binnenantenne. Hij moet bij voorkeur 'vrij zicht' hebben. Dus boven het dak uit. Of aan de kant v.h. huis wat gericht is op de zendmast.
Reputatie 5
Badge +4
Niet als je kooptuner een media player heeft, of bv. YouTube.
Reputatie 7
Badge +16
Niet als je kooptuner een media player heeft, of bv. YouTube.
Uiteraard, ik vind ook niet dat het schroot is maar in Nederland en Duitsland kan je er niks meer mee ontvangen, andere landen wellicht nog wel.