Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235333 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 5
Badge +4
In een ander deel van de post wordt ook gesproken van zomer 2019.:

Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen.

Bij zomer denk ik aan Juli/Augustus. oftwel 3/4/5 maanden later dan April 2019.

Vrij vaag allemaal, maar ik denk dat ze April 2019 in ieder geval niet gaan redden.
Je hebt gelijk. Er zit een oneffenheid in de tekst.

Decoders omwisselen t/m zomer 2019
Ombouw t/m april 2019

Ombouw zou dan veel eerder voltooid zijn dan dat iedereen een nieuwe ontvanger heeft. Oeps....
Reputatie 7
Badge +30
Ombouw hoeft niet te betekenen dat gelijk de oude apparatuur van de mast verwijderd wordt. Prioriteit is overal de nieuwe apparatuur plaatsen zodat de mast het nieuwe signaal kan doorgeven. Het verwijderen van de oude apparatuur kan dan, indien nodig, op een later moment plaatsvinden. We gaan er echter wel voor om het omruilen en ombouwen gelijk te laten lopen. Zodat (fingers crossed) ook in april het wisselen klaar is. Of dat ook 100% lukt is een tweede, de praktijk is vaak weerbarstiger dan plannen die gemaakt worden 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Wanneer is regio 2 aan de beurt?
Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond Adam! Ik zal eens navraag doen of we hier al meer informatie over hebben en kunnen verstrekken! Je hoort van ons 😉
Reputatie 1
Dat wil ik ook graag weten. We wachten af.
Reputatie 1
Susan, nog steeds niets bekend over regio 2 ?
Om een afspraak te maken voor het omruilen van de digitenne ontvanger moet ik m'n klantnummer opgeven op een webpagina die daar geen invoerveld voor heeft. Als ik opbel, wat volgens de mail die ik ontvangen heb ook zou kunnen, is de wachttijd te lang en krijg ik in plaats daarvan een linke naar, je raadt het al, dezelfde pagina waar ik mijn klant nummer nog steeds niet kan invullen.
Een mailtje sturen kan ook al niet en dus moet ik me aanmelden bij zo'n klote forum in de hoop dat iemand mij kan helpen. (ING is ook al een klant kwijt geraakt doordat de communicatie alleen via deze, onsympathieke manier kan plaatsvinden, is KPN de volgende?).
Kortom: hoe maak ik een afspraak om de digitenne ontvanger om te wisselen?

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst, gebruikersnaam aangepast i.v.m. huisregels
Reputatie 7
Badge +30
@narekpn ik ga je hierbij verder helpen. Welkom op ons forum! Wil je in je forumprofiel (wat alleen voor jou en de moderators inzichtelijk is) je postcode + huisnummer invullen? Dan zorg ik ervoor dat we de ontvangers om gaan ruilen.

Mocht je op dit moment kooptuners hebben, waarvoor je per maand niets betaalt, gaat dat wel veranderen. Per Digitenne ontvanger betaal je nu €5 per maand. Alle informatie vind je bovenin dit topic.
Reputatie 7
Badge +21
@John77, precieze datum nog niet maar hier komen we snel mee!. Maar de swap tool is ook voor jou te gebruiken mocht je eerder willen ruilen of op dit moment zitten met kapot/niet goed werkend apparatuur.
Reputatie 5
Badge +4
Het lijkt me niet handig als een deel van de omruiling tijdens de feestdagen plaatst vind. Post heeft (grote) vertraging wegens de drukte waardoor het mogelijk zou kunnen zijn dat mensen hun ontvanger niet op tijd hebben. Of in ieder geval later dan geplant wat tot ergennis zou kunnen leiden. Is daar al aan gedacht?
(ING is ook al een klant kwijt geraakt doordat de communicatie alleen via deze, onsympathieke manier kan plaatsvinden, is KPN de volgende?). plus 1 !
En bij ING vonden ze het ook nog nodig om hun forum op te heffen.
Maar vreemd genoeg reageert ing wel via
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/ing-bank/details?companyId=a06c231f-e7ca-45fe-9097-be7089b0f732

Dus dat pleit dan voor KPN die het forum wel serieus neemt, maar helaas verder alleen via papieren post of telefoon bereikbaar is.
( ja ja, of via voor mij onacceptabele kanalen )
En ik ben daar zeker niet de enige in :
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/ing-bank/klachten/geen-mogelijkheid-met-de-ing-in-contact-te-komen/details?complaintId=2881fa05-49bc-481b-8085-9eaee4a47003
Reputatie 7
Badge +25
Het lijkt me niet handig als een deel van de omruiling tijdens de feestdagen plaatst vind. Post heeft (grote) vertraging wegens de drukte waardoor het mogelijk zou kunnen zijn dat mensen hun ontvanger niet op tijd hebben. Of in ieder geval later dan geplant wat tot ergennis zou kunnen leiden. Is daar al aan gedacht?
Ja
Reputatie 1
Wanneer is regio 2 aan de beurt?
Februari 2019
Reputatie 5
Badge +4
Wanneer is regio 2 aan de beurt?
Februari 2019


Bron??? Lijkt mij erg laat, als het traject April-Juli 2019 voltooit moet zijn. Dat gaan ze dan echt niet redden.
Hoe serieus moet ik trouwens iemand nemen die geen moderator of KPN medewerker is en met maar liefs 7 post? Neem je jezelf serieus?
Reputatie 1
Leuke opmerking trouwens.

https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm
Wanneer zou deze pagina aangepast zijn ?
John : als je die link direct had gegeven dan was dit gedoetje niet nodig geweest.

Overigens wel een interessante cq merkwaardige ontwikkeling, een regio gedaan, dan maanden niets en dan alles met een maand er tussen.
Reputatie 7
Badge +16
Hoe serieus moet ik trouwens iemand nemen die geen moderator of KPN medewerker is en met maar liefs 7 post? Neem je jezelf serieus?
Ach ja, hoe serieus moet je iemand nemen die al maanden zo'n mal YouTube filmpje in zijn handtekening heeft staan?
Reputatie 5
Badge +4
Wanneer zou deze pagina aangepast zijn ?
John : als je die link direct had gegeven dan was dit gedoetje niet nodig geweest.

Overigens wel een interessante cq merkwaardige ontwikkeling, een regio gedaan, dan maanden niets en dan alles met een maand er tussen.


Inderdaad,
Mischien willen ze Regio 1 een aantal maanden laten testen voor evt. problemen?
of mischien heeft het met de feestdagen te maken?

@Giant2000
Ik vind het een leuk filmpje in mijn handtekening, ik vind het leuke humor. 😀 Mischien jij niet?
De link blijft staan in ieder geval, dus wen er maar aan!

Trouwens de regio gebieden zijn ook ineens veranderd. Kan een KPN medewerker dit uitleggen?:
Zie


vs.

Reputatie 5
Badge +4
Oh en nog lachverwekkender, in ieder geval de 2de kaart klopt geografisch gezien ook NIET, dit is geen correct op schaal/vorm gemaakte kaart van Nederland. Zeker gemaakt door iemand uit de USA of China of iemand die te veel bier gedronken heeft. ofzo.. Ga je schamen, dit is een belediging voor ons land!😀 😁

Tussen regio 2 en 3 aan de kant van Duitsland zie ik tevens ook nog een vervorming. En bij regio 5 dat uitstekende puntje aan de westkant, net boven regio 3.
4 vervormingen dus. Foei!


vs.

Het bovenste kaartje klopt. Zo ziet Nederland er uit. Zie ook dit kaartje op de wiki.

HEEE. Friesland is ineens (ook) regio 2. Dat was eerst 5.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi. Ik neem aan dat het nieuwe plaatje klopt maar ik vraag het even na.
Reputatie 5
Badge +4
Het bovenste kaartje klopt. Zo ziet Nederland er uit. Zie ook dit kaartje op de wiki.

HEEE. Friesland is ineens (ook) regio 2. Dat was eerst 5.


Klopt. En Schiermonnikoog was eerst regio 1 en nu 2. Is daar nu DVB-T2 of niet? Als het regio 1 was zouden ze over gegaan moeten zijn. En regio 1 gaat ineens meer naar het westen, dat zou betekenen dat een deel van Flevoland ook al over is.
En die kaart van Wikipedia is weer anders hoor! Let op dat stukje onder Gelderland (hier omcirkelt in de Wikipedia), bij alle 3 anders.



Reputatie 7
Badge +28
Laten we ons maar niet druk maken om dat omcirkelde gebied in Zuid-Oost Drenthe.

Want het probleem is dat de regio Zwartemeer/Klazienaveen e.o. gewoon nergens bij hoort.
Niet in Regio 1 en ook niet in Regio 2.
Het is daar namelijk onmogelijk om Digitenne goed te ontvangen met een buitenantenne.

KPN denkt waarschijnlijk dat die plaatsen in Duitsland liggen.
Want vanaf de start van Digitenne jaren terug, wordt deze regio niet voorzien van een DVB-signaal van KPN.
Ik heb een (oud) abonnement op Digitenne. Daar horen drie smartcards bij. Ik heb dus 3 tv's met Digitenne signaal. Kosten € 15,50. Als ik nu mijn cards inlever krijg ik slechts 1 HD tuner daarvoor in de plaats. Wil ik drie tuners, zal ik er twee bij moeten huren voor € 5,- pm. Feitelijk is dit eenzijdige contractbreuk. Of zie ik dit verkeerd?
Met groet, Jack

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst