Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235332 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

HbbTV is niet iets om je druk over te maken. 888-ondertitels zijn en blijven gewoon beschikbaar via Teletekst, zelfs als al het andere TT aanbod verdwijnt.

Nota Bene: Teletekst is in de jaren '80 door de BBC ontwikkeld ten behoeve van . . . ondertiteling voor slechthoren ;)

HbbTV wordt rap ingehaald door de app van NOS en andere zendergemachtigden. En ook de gezamenlijke dienst van Publieke en Commerciële omroepen, waarvan ik steeds de link/naam vergeet overigens 😒 (ook nu weer. Iets als zie, ziet of zien punt nl ofzo).

Ik vermoed, net als Giant, dat HbbTV in Nederland op niet al te lange termijn verdwijnt.
Reputatie 5
Badge +4
Ik had het over ondertitels bij HBB TV, niet de zenders zelf.
Reputatie 7
Badge +16
Ondertitels bij HBBtv is niet nodig aangezien het alleen werkt met een DVB uitzendsysteem waar ondertiteleling onderdeel van uitmaakt.
Reputatie 5
Badge +4
Wat bedoel je? Hoe wil je als je doof zou zijn dan horen wat er gezegd wordt?

Is het jullie ook al opgevallen dat de nieuwe ontvanger geen SPDIF, Coaxiaal Surround audio uitgang heeft?
Reputatie 7
Badge +16
Wat bedoel je? Hoe wil je als je doof zou zijn dan horen wat er gezegd wordt?
Dat ondertiteling al onderdeel uitmaakt binnen DVB-S DVB-T en DVB-C en je HBBtv daar niet voor nodig hebt.

Is het jullie ook al opgevallen dat de nieuwe ontvanger geen SPDIF, Coaxiaal Surround audio uitgang heeft?

Nee, maar dat is ook niet nodig meer met HDMI.
Ik had het over ondertitels bij HBB TV, niet de zenders zelf.Ja, ik kan lezen.
Zie daar echter totaal het nut / functie niet van aangezien ze via het TT signaal worden aangeboden.
Reputatie 5
Badge +4
De trend is internet, via de NPO app heb je al toegang tot alle publieke zenders. Ik vrees ook dat ik na 53 jaar afscheid ga nemen van mijn trouwe Smilde tv zendmast.

Binnenkort te koop: prima buitenantenne voor ontvangst van DVB-T2.
Voor het museum: aantal DVB-T tuners inclusief een pc tv kaart met Conax.


Digiternne bestaat nog geen 53 jaar? Of bedoel je inclusief analoge ether TV?
Reputatie 7
Badge +16
De trend is internet, via de NPO app heb je al toegang tot alle publieke zenders. Ik vrees ook dat ik na 53 jaar afscheid ga nemen van mijn trouwe Smilde tv zendmast.

Binnenkort te koop: prima buitenantenne voor ontvangst van DVB-T2.
Voor het museum: aantal DVB-T tuners inclusief een pc tv kaart met Conax.


Digiternne bestaat nog geen 53 jaar? Of bedoel je inclusief analoge ether TV?


afscheid ga nemen van mijn trouwe Smilde tv zendmast
Reputatie 5
Badge +4
Ik had het over ondertitels bij HBB TV, niet de zenders zelf.Ja, ik kan lezen.
Zie daar echter totaal het nut / functie niet van aangezien ze via het TT signaal worden aangeboden.


Als ik HBB TV gebruik is die TT888 daar bij de oude HBB TV niet bruikbaar.
Je kan wel live programma kijken met ondertiteling, maar niet programma's terug kijken met ondertiteling.

De meeste apparaten hebben een SPDIF, verder lijkt het mij wel zo handig met het geluid (radio), je wilt toch niet elke keer je TV daar voor moeten aanzetten? Heel onhandig.

Eigenlijk hoop ik nu nog het meest dat Analoge ether TV weer terug komt 🙂.😀 ☺️
(Ja en dat kon je in ieder geval nog opnemen)
Reputatie 5
Badge +4
Het is trouwens de vraag of het wel echt H265 is, waarschijnlijk kunnen we dat nu toch niet meer controleren. (De NPO dan wel via een eigen ontvanger), maar het is de vraag of dat ook via KPNs ontvanger kan. Mischien is het wel gewoon H264 of MPEG2?
Reputatie 5
Badge +4
Het zenderaanbod blijft hetzelfde. Maar welke zenders gaan in HD uitgezonden worden en wat wordt het SD formaat (720x576p)??
Reputatie 7
Badge +16
Dat kunnen we straks wel controleren, ontvangst op mijn tuner blijft mogelijk, zei het zonder beeld.
Alle zenders zullen naar HD worden gezet voor zover ik weet.
Het is trouwens de vraag of het wel echt H265 is, waarschijnlijk kunnen we dat nu toch niet meer controleren. (De NPO dan wel via een eigen ontvanger), maar het is de vraag of dat ook via KPNs ontvanger kan. Mischien is het wel gewoon H264 of MPEG2?Waarom denk je dát, Adam? Wel heel vreemd. Het is op alle multiplexen H.265 hoor.
Met H.265 is er, straks, meer ruimte voor extra zenders. Zeker in SD kwaliteit die dan nog eens beter is dan de huidige. Met H.264, een norm die al zo'n 9 jaar oud is, is er veel minder ruimte omdat zenders daarin méér bandbreedte innemen.
Reputatie 5
Badge +4
Dat kunnen we straks wel controleren, ontvangst op mijn tuner blijft mogelijk, zei het zonder beeld.
Alle zenders zullen naar HD worden gezet voor zover ik weet.


O, dan steekt het hierin wel het UPC ongecodeerde Kabel TV pakket de loer af.
Reputatie 7
Badge +9
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.


Dus als ik het goed begrijp moet iedereen met een gekocht exemplaar overstappen naar een nieuwe (dus betalen) of overstappen naar KPN ITV? Ze stoppen met werken?
Reputatie 5
Badge +4
Officieel gezien hebben ze een eigen ontvanger nooit ondersteund, door het gebruikte systeem was het gewoon iets dat kon.
Reputatie 7
Badge +9

Het omwisselen van de apparatuur


Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met huurtuners. Daarna klanten met een kooptuner en tenslotte klanten met een insteekkaart of ontvanger met opnamefunctionaliteit.


Op https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm staat:

Vanaf maart 2018 t/m april 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. We beginnen daarbij met klanten met huur ontvangers. Daarna klanten met huur insteekkaarten. En tenslotte de klanten met koop ontvangers.

Maar jij zegt hierboven iets anders? hoe zit het nou? 😉
Reputatie 5
Badge +4
Die nieuwe Digitenne doet mij trouwens sterk denken aan de TV van de zorginstelling waar ik nu verblijf. Deze bied ook geen enkele mogelijkheid voor uitgesteld kijken aan. Geen opname, geen on demand, geen gemist, niets.
Reputatie 5
Badge +4

Het omwisselen van de apparatuur


Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met huurtuners. Daarna klanten met een kooptuner en tenslotte klanten met een insteekkaart of ontvanger met opnamefunctionaliteit.


Op https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm staat:

Vanaf maart 2018 t/m april 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. We beginnen daarbij met klanten met huur ontvangers. Daarna klanten met huur insteekkaarten. En tenslotte de klanten met koop ontvangers.

Maar jij zegt hierboven iets anders? hoe zit het nou? ;)


Hoe weten ze eigenlijk wie een koop ontvanger heeft?, kunnen ze dat soms op afstand zien?😁
Reputatie 7
Badge +30
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Dus als ik het goed begrijp moet iedereen met een gekocht exemplaar overstappen naar een nieuwe (dus betalen) of overstappen naar KPN ITV? Ze stoppen met werken?
De huidige smartcards worden allemaal gedeactiveerd. Dus mensen kunnen alleen maar naar de abonnementszenders blijven kijken als zij de nieuwe ontvanger kiezen. De Free to Air (FTA) zenders (3x NPO en regionale omroep) blijven wel te kijken, mits de eigen tuner de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.

Het omwisselen van de apparatuur


Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met huurtuners. Daarna klanten met een kooptuner en tenslotte klanten met een insteekkaart of ontvanger met opnamefunctionaliteit.

Op https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm staat:
Vanaf maart 2018 t/m april 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. We beginnen daarbij met klanten met huur ontvangers. Daarna klanten met huur insteekkaarten. En tenslotte de klanten met koop ontvangers.

Maar jij zegt hierboven iets anders? hoe zit het nou? ;)
Goed opgemerkt! Mijn tekst is goedgekeurd op dit soort details, maar het kan zijn dat er nog iets gewijzigd is. Ik heb het nagevraagd en kom er op terug.

Hoe weten ze eigenlijk wie een koop ontvanger heeft?, kunnen ze dat soms op afstand zien?😁Dat kunnen we inderdaad zien, mits je een abonnement hebt. Met een abonnement sta je bij ons in het systeem, met daarbij je smartcardnummer(s). Als je geen huurbedrag betaalt, dan weten we dat je koopapparatuur hebt.

Officieel gezien hebben ze een eigen ontvanger nooit ondersteund, door het gebruikte systeem was het gewoon iets dat kon.Heel vroeger ondersteunden we het wel. Je kon dan overal tuners kopen en dan had je de keus om hem bij ons aan te melden en om te laten zetten naar huur. Je kreeg dan je aankoopbedrag terug, plus ondersteuning en service op het apparaat. Maar dit doen we ook al jaren niet meer. Toen we daar mee ophielden werd het allemaal huur en leveringen daarvan via KPN winkel of post.
Zeg, Erik.

Waarom is er geen optical out voor naar een Dolby Digital Set? HD tv heeft tenslotte wel Dolby geluid!
Reputatie 5
Badge +4
@Erik

Ik begrijp het niet, ik heb ooit een CI module met smartcard gehuurd, de smartcard heb ik toen in een eigen ontvanger gestopt. (VU+ via Oscam), of wordt dit gewoon als gehuurde CI module gezien?

Inderdaad goede vraag van Peter over de optical out, vroeg ik mij ook al af. Giant2000 zeg er trouwens dit over: Nee, maar dat is ook niet nodig meer met HDMI.

Overigens kan je het als je het echt wilt wel hiermee oplossen maar dat kost dan wel weer extra geld, waar je waarschijnlijk niet direct blij mee bent:
https://www.google.nl/search?rlz=1C1GCEA_enNL782NL782&ei=8k1zWovdNczAgAaOvIeYDA&q=hdmi+audio+splitter+optical&oq=hdmi+audio+splitter+optical&gs_l=psy-ab.3..0j0i22i30k1l3.2394.4129.0.4335.8.8.0.0.0.0.61.370.8.8.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.8.369....0.CGVnzuGEb00

Ik ben wel benieuwd wat EDPnet nu gaat doen, vandaag worden er in ieder geval nog steeds CI modules en smartcards via hun site aangeboden. Dus het lijkt er op dat deze een andere weg kiest hierin dan KPN.
Dat is opzich uiteraard goed nieuws.
Reputatie 5
Badge +6
Komt er een mogelijkheid om automatisch op te zeggen zodra de smartcards worden
uit gezet...??? Dan kan ik tenminste nog blijven kijken tot het einde van de smartcards.

Ik heb nu CI modules in de TV's zitten, en om diverse redenen kan ik geen extra kastjes
plaatsen. Omdat ik geen extra kastjes kan plaatsen heb ik ook niets aan IPTV.

Dus dit is het einde van TV kijken voor mij en mijn vrouw, hartelijk dank......
Adam, je huurt die module samen met de smartcard van KPN ook al ligt de module in de kast. Het zal dus al huur gezien worden ook al heb je de smartcard uit die module in de VU+ zitten. (wat dus straks niet meer werkt; de VU+ werkt later dit jaar alleen nog voor NPO/RPO.

Losse smartcards zonder huurprijs doet KPN al zo'n 8 jaar niet meer aan.

@WimC Wel apart als je die superkleine kastjes niet kan plaatsen.
Dan woon je wel héél klein 😉 🤔 🙄 😛 Dat lijkt me toch wel op te lossen?

Via de coaxkabel kun je nog wel Modules krijgen.
Reputatie 5
Badge +4
Adam, je huurt die module (i.c.m. smartcard) van KPN ook al ligt de module in de kast. Het zal dus al huur gezien worden ook al heb je de smartcard uit die module in de VU+ zitten. (wat dus straks niet meer werkt; de VU+ werkt later dit jaar alleen nog voor NPO/RPO.

OK, duidelijk, maar dit is dus wel een koop ontvanger. Daar mag KPN dus wel wat duidelijker in zijn.
Mischien kan KPN aan de softcam trouwens wel degelijk zien dat de smartcard niet in hun eigen ontvanger of CI module zit. Geen idee eigenlijk zou ik echt niet weten.

Hoe zit het trouwens bij mensen die begin dit jaar een Digitenne abo hebben afgesloten? Ik neem aan dat die wel mogen opzeggen, of zijn die verplicht hierin mee te gaan onder de eigenlijke voorwaarde van 12 maanden contractduur?

@WimC en PeterG wel weer slecht dat die KPN ontvanger ook al geen infrarood extender ondersteund. Kun je die kast tenminste achter je TV plempen.