Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235332 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Adam, als jij zoals nu een huurmodule hebt kan KPN natuurlijk niet zien in hun admin dat jij de card eruit hebt gehaald en in een eigen tuner hebt zitten. Zij zien huur in hun admin.

Mensen die van het eerste uur koop hebben, zoals ik (gekocht bij KPN zelf dus!), staan alleen met geregistreerde smartcards in het systeem zonder module / tuner. Dán gaan ze uit van koop.

Bij jouw stamt het vast al uit de tijd dat het alleen huur is (al zeker 9, bijna 10 jaar). Dat je de smartcard vervolgens in eigen tuner hebt zitten is een loophole in dat systeem. Dat is met de nieuwe CAS codering verleden tijd.

Die loophole bestaat bij Ziggo nog steeds. Die leveren ook alleen tuners, maar daar zit een smartcard in. Behalve in de Mediabox XL. Die heeft wel CAS (en in die box zit ook het internetmodem in).
Reputatie 5
Badge +6
Volgens de info website loopt de uitrol kastjes niet synchroon met de uitrol zenders.

Dus als je een koop ontvanger hebt, ben je als laatste aan de beurt, en kan het zijn
dat de regio zender waar je woont al is omgezet, zit vanaf die tijd op zwart.
Reputatie 5
Badge +4
Dat blijft de vraag, ze kunnen tijdens het omwisselen van de ontvangers er ook voor kiezen de smartcards op afstand te deactiveren, dan zit je toch echt met zwart beeld. Ook al zit
nog het DVB-T signaal in de lucht.

Ik heb trouwens gevraagd wat EDPnet van plan is te gaan doen, indien ik die ontvang zal ik hun reactie hier plaatsen.
Reputatie 7
Badge +16
Volgens de info website loopt de uitrol kastjes niet synchroon met de uitrol zenders.

Dus als je een koop ontvanger hebt, ben je als laatste aan de beurt, en kan het zijn
dat de regio zender waar je woont al is omgezet, zit vanaf die tijd op zwart.

Dat lijkt me zeer sterk. Eerst worden alle tuners vervangen, pas als dat klaar is gaat het signaal om. De nieuwe tuners kunnen namelijk zowel met de oude DVB-T als met de nieuwe DVB-T2 norm overweg.
Reputatie 7
Badge +16

Ik heb trouwens gevraagd wat EDPnet van plan is te gaan doen, indien ik die ontvang zal ik hun reactie hier plaatsen.

Grappig, dat heb ik ook gedaan. Ben benieuwd wat ze gaan doen, want mochten zij wel met smartcards blijven werken dan overweeg ik voor een tientje per maand over te stappen. Interactieve TV heb ik ook, maar het grote nadeel daarvan is is dat je geen opnames kan bewaren. En dat wil ik graag blijven doen.
Reputatie 7
Badge +9
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Dus als ik het goed begrijp moet iedereen met een gekocht exemplaar overstappen naar een nieuwe (dus betalen) of overstappen naar KPN ITV? Ze stoppen met werken?De huidige smartcards worden allemaal gedeactiveerd. Dus mensen kunnen alleen maar naar de abonnementszenders blijven kijken als zij de nieuwe ontvanger kiezen. De Free to Air (FTA) zenders (3x NPO en regionale omroep) blijven wel te kijken, mits de eigen tuner de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.


Ik bedoel mensen met een gekocht exemplaar via KPN 😉 vroeger kon je een Digitenne ontvanger bij jullie kopen. Wat gebeurd hiermee? moeten deze mensen dan naar een nieuwe huurontvanger en dus huur gaan betalen? (nu zijn ze immers 'kosteloos')

Goed opgemerkt! Mijn tekst is goedgekeurd op dit soort details, maar het kan zijn dat er nog iets gewijzigd is. Ik heb het nagevraagd en kom er op terug.
Top! 🙂 ergens klopt er iets niet!

Hele andere vraag @Erik_, als er nu een bestaande klant met een bestaande insteekkaart of oude Digitenne ontvanger belt met de klantenservice (of via social media en het forum) melding maakt van een defect. Krijgt deze klant dan een insteekkaart of oude ontvanger terug? of geeft KPN dan aan dat het een nieuwe ontvanger gaat worden?
Reputatie 7
Badge +16

Ik bedoel mensen met een gekocht exemplaar via KPN 😉 vroeger kon je een Digitenne ontvanger bij jullie kopen. Wat gebeurd hiermee? moeten deze mensen dan naar een nieuwe huurontvanger en dus huur gaan betalen? (nu zijn ze immers 'kosteloos')

Dat is inderdaad een goede vraag. Ik neem toch aan dat je de eerste ontvanger in bruikleen krijgt zonder huur. Zie ook het deel onder FAQ:

Verandert er iets aan de prijs?
Niet aan de prijs van het abonnement of per tuner. Een los Digitenne abonnement blijft €15,50 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand.

Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers.

Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.
Reputatie 5
Badge +4

Ik heb trouwens gevraagd wat EDPnet van plan is te gaan doen, indien ik die ontvang zal ik hun reactie hier plaatsen.

Grappig, dat heb ik ook gedaan. Ben benieuwd wat ze gaan doen, want mochten zij wel met smartcards blijven werken dan overweeg ik voor een tientje per maand over te stappen. Interactieve TV heb ik ook, maar het grote nadeel daarvan is is dat je geen opnames kan bewaren. En dat wil ik graag blijven doen.


Maar goed als zij met smarcards en evt. zelfs modules blijven werken weet ik niet zo goed wat je er dan verder mee moet.

Het aantal TVs met een DVB-T2 HEVC decoder is zeer nihil.
De meeste (mischien wel alle) losse decoders voor DVB-T2 HEVC werken via Irdeto Cloaked CA, zonder smartcard of module. Uitzondering hierop zijn zover ik weet de Enigma 2 boxen maar die zijn vooral bedoeld voor hobbyisten en gevorderden, dit is niet echt voor leken weg gelegd. Dus ik zou het enigzins vreemd vinden als dit hun standaard wordt (afgezien je die ontvanger in bruikleen krijg of zelf moet kopen)
Een Enigma 2 ontvanger is bovendien duur om zelf te moeten kopen, de goedkopere maandelijkse prijs van EDPnet is dan dus niet echt meer een voordeel. Het zal namelijk jaren duren voordat je de prijs van de ontvanger eruit hebt en waarschijnlijk is er dan ook alweer iets nieuws. DVB-T3, H266 GEVC (Giga) bijvoorbeeld, dus dan kun je weer een nieuwe ontvanger kopen voor een paar honderd euro.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb een Enigma2 tuner, een campingabonnementje van Canal Digitaal a 15,95 is natuurlijk ook te overwegen. We zien wel wat er in de loop van 2018 gaat gebeuren. Voorlopig heb ik nog een jaar DVB-T.
Reputatie 7
Badge +30
Op https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm staat:
Vanaf maart 2018 t/m april 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. We beginnen daarbij met klanten met huur ontvangers. Daarna klanten met huur insteekkaarten. En tenslotte de klanten met koop ontvangers.

Maar jij zegt hierboven iets anders? hoe zit het nou? ;)
Goed opgemerkt! Mijn tekst is goedgekeurd op dit soort details, maar het kan zijn dat er nog iets gewijzigd is. Ik heb het nagevraagd en kom er op terug.

Nagevraagd. De volgorde in dit topic is correct. De landingspagina wordt aangepast.


Zeg, Erik.

Waarom is er geen optical out voor naar een Dolby Digital Set? HD tv heeft tenslotte wel Dolby geluid!
Ga ik navragen.


Komt er een mogelijkheid om automatisch op te zeggen zodra de smartcards worden uit gezet...??? Dan kan ik tenminste nog blijven kijken tot het einde van de smartcards.Niet automatisch. Wel krijg je, op het moment dat je benaderd wordt voor de wissel, de keuze om ontvangers uit te zetten in plaats van te wisselen. Ik weet niet zeker of ze allemaal uitzetten dan ook een opzegging triggert, dat vraag ik even na. Je zou kunnen blijven kijken op de oude manier en dan opzeggen op het moment dat het op zwart gaat.


Adam, je huurt die module (i.c.m. smartcard) van KPN ook al ligt de module in de kast. Het zal dus al huur gezien worden ook al heb je de smartcard uit die module in de VU+ zitten. (wat dus straks niet meer werkt; de VU+ werkt later dit jaar alleen nog voor NPO/RPO.

OK, duidelijk, maar dit is dus wel een koop ontvanger. Daar mag KPN dus wel wat duidelijker in zijn.
Wat Peter zegt klopt. Je hebt destijds de smartcard met een insteekkaart bij ons gehuurd. Je staat dan ook in het systeem met een huurinsteekkaart. Dat je de kaart daarna ergens anders in hebt gestopt vind ons administratief/financiële systeem niet zo interessant :)
Als je een los Digitenne abonnement hebt, met alleen deze ene smartcard, dan betaal je daar geen huur voor. De eerste tuner/insteekkaart zit in dat geval inbegrepen. Dat zal ook zo blijven na omwissel.


Volgens de info website loopt de uitrol kastjes niet synchroon met de uitrol zenders.
Dus als je een koop ontvanger hebt, ben je als laatste aan de beurt, en kan het zijn
dat de regio zender waar je woont al is omgezet, zit vanaf die tijd op zwart.
Nee, dat niet. We houden hierbij ook rekening met de regio's. Zodat voor een regio omgezet wordt, iedereen daar ook een nieuwe ontvanger heeft. Sowieso proberen we met het omwisselen voorsprong te hebben op het omzetten van de masten. Vandaar dat we nu al beginnen met wisselen, en de eerste omzetting pas in het laatste kwartaal van dit jaar zal zijn.


Ik bedoel mensen met een gekocht exemplaar via KPN 😉 vroeger kon je een Digitenne ontvanger bij jullie kopen. Wat gebeurd hiermee? moeten deze mensen dan naar een nieuwe huurontvanger en dus huur gaan betalen? (nu zijn ze immers 'kosteloos') Ja, als zij abonnementszenders willen blijven kijken moeten ze over naar een huurontvanger. Zie ook de veelgestelde vragen onderaan in het startbericht :)
Verandert er iets aan de prijs?
Niet aan de prijs van het abonnement of per tuner. Een los Digitenne abonnement blijft €15,50 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand.

Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers.

Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.



Hele andere vraag @Erik_, als er nu een bestaande klant met een bestaande insteekkaart of oude Digitenne ontvanger belt met de klantenservice (of via social media en het forum) melding maakt van een defect. Krijgt deze klant dan een insteekkaart of oude ontvanger terug? of geeft KPN dan aan dat het een nieuwe ontvanger gaat worden?Voor klanten die contact opnemen kunnen we de wissel dan gelijk al gaan uitvoeren. Precieze startatum daarvoor weet ik nog niet, maar de verwachting is vanaf komende week.
Reputatie 7
Badge +16
Duidelijk Erik. Ik laat Digitenne na het omzetten naar DVB-T2 voor wat het is aangezien ik nu 3 kaarten "gratis" bij Interactieve TV heb en ik er straks dus 15 euro per maand voor moet betalen. Dan wordt zelfs een extra abonnement bij de concurrentie wel erg aantrekkelijk.
Reputatie 7
Badge +9
Voor klanten die contact opnemen kunnen we de wissel dan gelijk al gaan uitvoeren. Precieze startatum daarvoor weet ik nog niet, maar de verwachting is vanaf komende week.

Dat bedoel ik niet 😉 ik doel op het feit als een insteekkaart (of smartcard) kapot gaat of een oude digitenne ontvanger. Moet de klant dan naar zo'n nieuwe ontvanger? of krijgen ze dan nog wel een oude insteekkaart (smartcard) of oude digitenne ontvanger?


Ja, als zij abonnementszenders willen blijven kijken moeten ze over naar een huurontvanger. Zie ook de veelgestelde vragen onderaan in het startbericht ?

Duidelijk! De mensen die nu dus niet betalen (lees kooptuner) moeten dan verplicht 5 euro per maand gaan betalen voor een huur tuner. Of krijgen deze mensen korting omdat ze een kooptuner hadden?
Heb je echt 3 ontvangers nodig, @Giant2000? De nieuwe ontvanger is piepklein en dus heel makkelijk te verplaatsen 😉 🙂
Reputatie 7
Badge +9
Heb je echt 3 ontvangers nodig, Giant? De nieuwe ontvanger is piepklein en dus heel makkelijk te verplaatsen 😉 :)

Maar ik denk niet dat je telkens de ontvanger wil verplaatsen naar elke ruimte waar op dat moment TV gekeken gaat worden 😉 wellicht heeft Giant kinderen die nu Digitenne hebben.
Reputatie 7
Badge +16
Heb je echt 3 ontvangers nodig, @Giant2000? De nieuwe ontvanger is piepklein en dus heel makkelijk te verplaatsen 😉 :)
Daar gaat het niet om Peter. Ik heb nu 3 kaarten gratis bij mijn abonnement. Als ik deze om ga ruilen dan betaal ik 3x5=15 euro huur per maand. Dat is het mij niet waard, dan doe ik liever wat anders met dat geld.
Erik, op de landingspagina https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm

De tekst in de blauwe button nodigt niet uit om daar te scrollen (wat ik dan ook niet deed).

"Lees meer op ons forum"
Giant. Ik bedoel dus. Je kunt ook terug naar 2 (€ 10) of zelfs 1 (€ 5). Heb de indruk dat je je blind staart op "3".

Als ik er nu nog 3 gehad zou hebben (1-tje is achterovergedrukt door ex-"vriend") dan zou ik wel terug gaan naar 2 nu. € 15 zou me ook te gortig zijn. TIENtje nog wel te doen.
Heb er nu 1 voor de dvd/hdd-recorder en 1 bij mijn moeder (143 km verderop) staan.

Heb afg. 4 jaar 3 x plezier van Digitenne gehad.
Na mijn verhuizing werkte mijn DSL nog niet direct
Bij een 3 daagse storing van DSL had ik tenminste tv
Bij de grote landelijke i-tv storing nov. '15
Wat mij betreft de doodsteek van Digitenne.
Kan mijn ontvanger of CI niet meer gebruiken. (ook geen eigen met smart card)
Kan niet opnemen.
Kan niet pauzeren.
Allen voor mij belangrijker dan HD
Vaarwel Digitenne, hallo CanalDigitaal.
Precies. HD gaat Digitenne met déze tuner (mogelijkheden of eigenlijk gebrek daaraan) niet redden.

Onbegrijpelijk dat zelfs de usb van de tuner niet geschikt is voor geh.stick of HDD-drive om op te kunnen nemen / pauzeren.
Reputatie 7
Badge +16
Ik vrees ook dat deze omschakeling de duikvlucht van Digitenne zal bevorderen. Alle voordelen die het had (op HD beeld na dan) zijn in 1 klap verdwenen.
Reputatie 5
Badge +4
Precies. HD gaat Digitenne met déze tuner (mogelijkheden of eigenlijk gebrek daaraan) niet redden.

Onbegrijpelijk dat zelfs de usb van de tuner niet geschikt is voor geh.stick of HDD-drive om op te kunnen nemen / pauzeren.


Interresante vraag, kun je deze via de USB aansluiting eigenlijk wel eigen video bestanden AVI, MP4, MKV etc. afspelen of kan dat ook al niet?
Reputatie 5
Badge +4
Wat mij betreft de doodsteek van Digitenne.
Kan mijn ontvanger of CI niet meer gebruiken. (ook geen eigen met smart card)
Kan niet opnemen.
Kan niet pauzeren.
Allen voor mij belangrijker dan HD
Vaarwel Digitenne, hallo CanalDigitaal.


Of vaarwel Digitenne, hallo EDPnet DigiTV?

Op een boot werkt een schotel niet, er zijn mensen die afhankelijk zijn van Digitenne.
Maar of dat aantal klanten genoeg is het redabel te houden?
Reputatie 7
Badge +16
Wellicht tv kijken via 4G?
Reputatie 5
Badge +4
Wellicht tv kijken via 4G?

Momenteel is dat nog erg duur en er zit een datalimiet aan. (of fair use policy dat je steeds kan bijvullen)
Buiten dat als ik lees hoe diensten als KPN Play en Knippr werken (haperingen/ bufferen) lijkt me dat ook niet ideaal. Echter wordt dit natuurlijk wel allemaal steeds beter dus wie weet. En mischien kan het TV signaal in de toekomst ook wel via 4G in een gescheiden netwerk van het internet, wie weet!

Digitenne slogan:
Welkom in het pre videorecorder tijdperk.😀
5G wordt de toekomst. Voor internet maar zeker ook voor televisie en radio via de ether. KPN is er al mee aan het testen heb ik begrepen.