Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235333 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 7
Badge +16
Ik heb een tv van 2013 (Full HD) met ingebouwde decoder. Ik heb geen digitenne-insteekkaart, want ik heb alleen behoefte aan NPO 1, 2 en 3 + lokaal. Betekent dit dat ik na ombouw van de zendmasten geen ontvangst meer heb?
Voor de nieuwe uitzendnorm moet je tv beschikken over h.265 ofwel HEVC. Dit is de nieuwe norm die nu al gebruikt wordt voor UltraHD.
Waarschijnlijk heeft jouw tv nog de h.264 HD norm en deze is straks niet geschikt voor ontvangst van de zenders. Als je geen gebruik wil maken van de betaalzenders dan kan je overwegen een tuner te kopen die voldoet aan deze h.265 HEVC norm. Betaalzenders zijn echter alleen te bekijken via de nieuwste tuners omdat KPN straks geen gebruik meer maakt van losse kaarten.
Reputatie 5
Badge +4
Kan dit trouwens niet ook gehackt worden? Volgens mij kun je ook lege smartcards kopen.
Reputatie 7
Badge +16
Kan dit trouwens niet ook gehackt worden? Volgens mij kun je ook lege smartcards kopen.Als dat zou kunnen dan zal dat natuurlijk niet worden verteld hier.
Maar reken er maar niet op. Geen enkele cardshare leverancier levert de Engelse en Italiaanse SKY zenders meer omdat deze extra zijn beveiligd met de nieuwe CI+ die niet te kraken is. Ook de internationale sportzender van Fox via Canal Digitaal is alleen maar te bekijken met CI+ omdat dit een eis is en reken maar dat binnen enkele jaren alle zenders op die manier zullen worden aangeboden.
Wat dat betreft is KPN wel op de toekomst voorbereid. Ik hoop wel dat KPN besluit om losse CI+ modules met ingebouwde smartcard te gaan leveren straks.
Ik heb een tv van 2013 (Full HD) met ingebouwde decoder. Ik heb geen digitenne-insteekkaart, want ik heb alleen behoefte aan NPO 1, 2 en 3 + lokaal. Betekent dit dat ik na ombouw van de zendmasten geen ontvangst meer heb?Een TV uit 2013 is ZEKER NIET geschikt voor het nieuwe uitzendsysteem. Zodra jouw regio is omgebouwd zal je dus daarmee geen ontvangst meer hebben. Er zijn diverse losse FTA ontvangers te koop rond € 50 als je nog geen nieuwe tv wilt kopen. Alleen 4K UHD tv's hebben de HEVC codec aan boord.
Ik heb, voor zover ik weet, alle info over het nieuwe Digitenne/DVB-T2 in het artikel op mijn site staan.

@Harrie J.
Ik heb een tv van 2013 (Full HD) met ingebouwde decoder. Ik heb geen digitenne-insteekkaart, want ik heb alleen behoefte aan NPO 1, 2 en 3 + lokaal. Betekent dit dat ik na ombouw van de zendmasten geen ontvangst meer heb?Een TV uit 2013 is ZEKER NIET geschikt voor het nieuwe uitzendsysteem. Zodra jou regio is omgebouwd zal je dus daarmee geen ontvangst meer hebben. Er zijn diverse losse FTA ontvangers te koop rond € 50 als je nog geen nieuwe tv wilt kopen. Alleen 4K UHD tv's hebben de HEVC codec aan boord.
Ik heb, voor zover ik weet, alle info over het nieuwe Digitenne/DVB-T2 in het artikel op mijn site staan.

@Harrie J.


@ Peter: Dank voor het antwoord
Beste KPN-Digitenners,
Ik heb een abonnement voor gebruik op de boot. IJsselmeer, Wadden, Noordzeekust. Gebrui daarvoor een EyeTV One USB decoder: https://www.bol.com/nl/p/elgato-eyetv-one-digitale-decoder-usb/9000000011866100/
Belangrijkste vraag: hoe gaat dit straks worden opgelost...?
En minstens zo relevant: Wordt er nu eidenlijk iets gedaan aan het bereik? Als je -bijvoorbeeld- in de haven van Oude Schild ligt, zie je de toren Wieringermeer, maar ontvangst is er niet... Terschelling ook niks. Zelfs de Friese westkust bestaat niet voor Digitenne. En ook in mijn werkkamer in het midden van het land komt er op z'n best een blok met commerciele zenders binnen.
Oliedom, want de gehele bootjes/kampeerdersmarkt laat je zo links liggen. Nog los van al die hobbyhokken, achtertuinen en duinpannen......
Gaat dit straks opgelost zijn...?
En... oh ja: waarom zijn de blokken met publieke zenders zoveel zwakker dan de commerciele meuk...?
Reputatie 3
Badge +1
Dus, als ik het goed begrijp heb ik geen enkele reden om nog langer Digitenne af te nemen.
Ik heb nu 1 simpele decoder geleend of gehuurd?, 1 zelfgekochte Topfield recorder en nog een oude beeldbuis-tv. En deze moet ik bij de omwisseling dus ook nog inleveren om er iets voor terug te krijgen, terwijl ik de voordelen niiet krijg.

Ik heb het idee dat men Digitenne eigenlijk zelf nog té voordelig vindt en dat men deze lulkoek bedenkt om mensen over te laten stappen naar interactieve tv of in elk geval alle voordelen af te pakkenen alles duurder te maken.

En weet je wat ik echt hufterig vind? Dat er wel een usb-poort op de nieuwe decoder zit en knoppen op de afstandsbediening om op te nemen, maar dat deze functie bewust geblokkeerd is. Zóóóó overduidelijk dat KPN dit hele Digitenne de grond in wil boren om er zelf beter van te worden.
Ik heb een abonnement voor gebruik op de boot. IJsselmeer, Wadden, Noordzeekust. Gebrui daarvoor een EyeTV One USB decoder. Belangrijkste vraag: hoe gaat dit straks worden opgelost...?Als je een abonnement hebt dan krijg je de nieuwe ontvanger. Deze werkt op de boot met 230 volt omvormer prima. Weergave via een laptop kan niet; er is een tv-tje nodig met hdmi ingang. Eigen apparatuur, als eye tv, is straks niet meer bruikbaar omdat dat nog werkt met de oude, huidige, norm.
De abonnementszenders (4 t/m 32; uitg. 22) zijn straks uitsluitend met de KPN-ontvanger te krijgen.

Wordt er nu eidenlijk iets gedaan aan het bereik? Als je -bijvoorbeeld- in de haven van Oude Schild ligt, zie je de toren Wieringermeer, maar ontvangst is er niet..Als je een actieve antenne gebruikt heb je in het hele land buiten, en dus zeker ook op een boot, prima ontvangst. Gebruik je het sprietje dat bij eye tv wordt geleverd dan is dat inderdaad niet te garanderen en dat doet KPN dan ook niet.

@ Juultje68
Bij de nieuwe ontvanger zit een verloopkabel naar SCART bijgeleverd. Ook een oude TV zonder HDMI, maar met SCART, kan gebruikt worden.

En weet je wat ik echt hufterig vind? Dat er wel een usb-poort op de nieuwe decoder zit en knoppen op de afstandsbediening om op te nemen, maar dat deze functie bewust geblokkeerd is. Zóóóó overduidelijk dat KPN dit hele Digitenne de grond in wil boren om er zelf beter van te worden. Mee eens. Ik denk dat het beleid nog steeds bewust blijft om mensen richting interactieve tv te 'duwen'. Helaas is dat lang niet altijd mogelijk, denk aan een boot. Die Topfield recorder kan na de omzetting in je regio in de afvalbak. Opnemen met de nieuwe ontvanger kan helaas niet. (doordat ze Harddiscgebruik via usb niet willen ondersteunen).

Heb je al internet van KPN? Dan is de combinatie met interactieve tv goedkoper dan de combinatie internet en Digitenne.
Nieuwe ontvanger? Wat heb ik daar aan? 220V en TV nodig. Dat is geen configuratie voor op een boot.
Kampioenschappen klanten wegjagen....
Reputatie 5
Badge +4
Woensdag (7-2-2018) komt de implementatiemanager hier een praatje houden.
Hebben jullie nog vragen, naast onderstaande?

1.Waarom heeft de ontvanger geen SPDIF/Dolby out? (ook naar aanleiding vraag PeterG)
2.Kan via de USB poort wel eigen media bestanden (MKV/MP4/Avi/DivX etc.) worden afgespeeld?
3.Wat worden de resoluties (interlaced of progresief) en bitrates van de H265 zenders.
4.Is de HDMI uitgang beveiligt? (HDCP)

Iemand nog een vraag?
Punt 3. Ik denk maar zo dat die gelijk aan die van i-tv gaan worden want die heeft KPN tenslotte al

HD 1080i50 met 7 Mb/s. NPO zal denk ik wél 12 Mb/s worden. Die hebben een eigen frequentiemux en ruimte zat met HEVC.
Reputatie 5
Badge +4
Waarom dezelfde bitrate? HEVC is juist zelfde kwaliteit met halve bitrate.
Waarom dezelfde bitrate? HEVC is juist zelfde kwaliteit met halve bitrate.Oh ja, natuurlijk. Weer niet aan gedacht. Moet nog wennen aan die nieuwe techniek voor HD en dus de nieuwe waarden. :s

De beeldkwaliteit zal i.i.g. zeker vergelijkbaar zijn met wat kpn nu al over koper biedt.
Reputatie 3
Badge +1
@PeterG
"Een TV uit 2013 is ZEKER NIET geschikt voor het nieuwe uitzendsysteem. Zodra jou(W) regio is omgebouwd zal je dus daarmee geen ontvangst meer hebben."

Hierop baseerde ik mijn reactie dat mijn beeldbuis-tv niet meer geschikt zou zijn. Dus nu snap ik niet meer wat er nou waar is. Kan het wel of niet....?

Ja, ik ben al een tijdje op zoek naar een vervangende tv, maar met deze ontwikkelingen ben ik geenszins van plan bij KPN te blijven en ben de hele avond al aan het uitzoeken wat ik ga doen. Geen KPN meer, dat is zeker,,,, Ik neem vrijwel alles op wat ik wil kijken en gebruik 2 tv's intensief.
@Juultje68
De vraag ging om ontvangst met de TV zelf. Voor ontvangst van alléén NPO. Dat kan, straks, alleen met een 4K UHD televisie.

Met de nieuwe losse ontvanger kan élke tv gebruikt worden. Mits ie dus voorzien is van SCART, of HDMI, en zelfs video in / audio in.

Opnemen is straks NIET meer mogelijk met Digitenne. Dat kan in de toekomst wel veranderen. Mijn, huidige, digitenne hangt aan een dvd/hdd-recorder. Maar als straks de HD-uitzendingen van dezelfde beveiliging zijn voorzien als kpn nu via interactieve tv heeft heb ik daar ook niet veel meer aan.

Wil je kunnen opnemen dan zul je, als je geen vaste lijn of coax hebt, over kunnen (moeten) stappen op één van de satellietaanbieders Canaldigitaal of Joyne.

Via het koperdraad (vroeger PTT aansluiting) kun je kiezen uit diverse providers.
Via coax kun je abonnement nemen op de kabelprovider die bij jouw actief is. (vaak Ziggo)
jou(W) regio.Dank, stom foutje. *shame*😳
Gecorrigeerd in originele bericht.
@Juultje68
Woensdag (7-2-2018) komt de implementatiemanager hier een praatje houden.Boeiend, hoe komt dat zo, waar is hier ?
Aanvulling nav van bericht hier onder (later dus).
De implementatiemanager komt dus bij KPN en niet bij adam88 :->

Hebben jullie nog vragen, naast onderstaande?
=== knip ===
Iemand nog een vraag?
Ja, waarom is het opnemen onmogelijk gemaakt ?
( Nog steeds te veel klanten blijkbaar ? )

Het is voor mij/ons niet zo'n probleem gelukkig, de glasvezel van de kleine lokale kabelclub is bijna gereed.
Maar als ik een nomadisch leven zou hebben, bv binnenvaartschipper dan zou ik hier stevig van balen.

Wat zit hier achter ????
Wat is het belang van de KPN om dit systeem uit te kleden ?
Reputatie 7
Badge +30
Hoe zit het trouwens bij mensen die begin dit jaar een Digitenne abo hebben afgesloten? Ik neem aan dat die wel mogen opzeggen, of zijn die verplicht hierin mee te gaan onder de eigenlijke voorwaarde van 12 maanden contractduur?
Ik zag dat ik hier nog niet op geantwoord had. Mensen die in de afgelopen jaren een abonnement hebben afgesloten hebben sowieso huurapparatuur, dus als ze nu een tuner hebben, dan is er niets aan de hand krijgen ze een tuner er voor terug. Hebben ze nu een insteekkaart krijgt men de keus om die om te wisselen voor een tuner, of om die op te zeggen. Als je alleen maar insteekkaarten hebt en ze allemaal opzegt, dan eindigt het abonnement ook.

We zijn al eerder dit jaar gestopt met het leveren van de insteekkkaart, dus alle nieuwe klanten van na die tijd hebben sowieso een tuner. Voor de groep die nog wel een insteekkaart heeft en nog niet buiten contractstermijn is lijkt me dat we coulant zijn. Maar dat weet ik niet zeker, Daar kom ik op terug.


Voor klanten die contact opnemen kunnen we de wissel dan gelijk al gaan uitvoeren. Precieze startatum daarvoor weet ik nog niet, maar de verwachting is vanaf komende week.
Dat bedoel ik niet 😉 ik doel op het feit als een insteekkaart (of smartcard) kapot gaat of een oude digitenne ontvanger. Moet de klant dan naar zo'n nieuwe ontvanger? of krijgen ze dan nog wel een oude insteekkaart (smartcard) of oude digitenne ontvanger?
Ah zo! Ja, ook in dat geval wisselen we gelijk om naar nieuwe ontvanger. Het kunnen wisselen door de klantenservice is ook sinds gisteren actief.


Ja, als zij abonnementszenders willen blijven kijken moeten ze over naar een huurontvanger. Zie ook de veelgestelde vragen onderaan in het startbericht ?
Duidelijk! De mensen die nu dus niet betalen (lees kooptuner) moeten dan verplicht 5 euro per maand gaan betalen voor een huur tuner. Of krijgen deze mensen korting omdat ze een kooptuner hadden?
Klopt, ze gaan betalen, er wordt geen korting verleend.

Erik, op de landingspagina https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm
De tekst in de blauwe button nodigt niet uit om daar te scrollen (wat ik dan ook niet deed).
"Lees meer op ons forum"
Dat is ook een beetje de insteek. We kunnen hier op het forum veel actiever de vragen beantwoorden en inspringen op wat de klant wil weten.

Ik heb een tv van 2013 (Full HD) met ingebouwde decoder. Ik heb geen digitenne-insteekkaart, want ik heb alleen behoefte aan NPO 1, 2 en 3 + lokaal. Betekent dit dat ik na ombouw van de zendmasten geen ontvangst meer heb?
Welkom op het forum, Harrie! Zoals Peter al aangaf gaat dit met jouw tv niet meer lukken als de mast eenmaal omgebouwd is.

Dus, als ik het goed begrijp heb ik geen enkele reden om nog langer Digitenne af te nemen.
Ik heb nu 1 simpele decoder geleend of gehuurd?, 1 zelfgekochte Topfield recorder en nog een oude beeldbuis-tv. En deze moet ik bij de omwisseling dus ook nog inleveren om er iets voor terug te krijgen, terwijl ik de voordelen niiet krijg.
Hallo Juultje, welkom hier! Je kunt straks met je beeldbuis nog gewoon kijken. De eerdere opmerking richting Harrie ging over een ingebouwde Digitenne ontvanger in zijn tv. Die zal bij hem niet meer werken. Maar de nieuwe tuner is ook op een beeldbuis prima aan te sluiten. Als je wisselt vragen we je de huurtuner in te leveren. Kooptuners mag je natuurlijk gewoon houden.

Beste KPN-Digitenners,
Ik heb een abonnement voor gebruik op de boot. IJsselmeer, Wadden, Noordzeekust. Gebrui daarvoor een EyeTV One USB decoder: https://www.bol.com/nl/p/elgato-eyetv-one-digitale-decoder-usb/9000000011866100/
Belangrijkste vraag: hoe gaat dit straks worden opgelost...?
Jij ook welkom, Pieter! Zoals Peter al aangeeft zal jij ook, als je een abonnement hebt, de keus krijgen om te wisselen of te beëindigen. Als jij een los apparaat hebt die de nieuwe norm ondersteunt, dan kun je de NPO's en de regionale zender wel blijven kijken.

iTV en Digitenne in 1 ontvanger
Dan moet men software ontwikkelen die met beiden overweg kan, of denk ik nu weer te simpel?
Beetje 🙂 De techniek achter Digitenne en achter interactieve TV is zodanig verschillend dat, als we daar een software voor zouden maken, dit een heel groot iets wordt. De vraag is dan of de ontvanger dat hardwarematig aankan (grote software vraagt meer processor/geheugen/opslag). Daarnaast loop je dan veel meer risico op negatieve kruisbestuiving. Daarmee bedoel ik dat er bijvoorbeeld onbedoeld problemen kunnen ontstaan in Digitenne als we voor iTV iets updaten of andersom. Of als het ene stoort, dat het ook het andere kan gaan beïnvloeden. Ga er dan ook maar niet vanuit dat we dit ooit koppelen.


Ik had het al even in privébericht tegen Adam gezegd, maar morgen (7 februari) komt de implementatiemanager van dit traject bij ons langs. Ik leg dan de overige vragen voor en kom er bij jullie op terug.
1.Waarom heeft de ontvanger geen SPDIF/Dolby out? (ook naar aanleiding vraag PeterG)
2.Kan via de USB poort wel eigen media bestanden (MKV/MP4/Avi/DivX etc.) worden afgespeeld?
3.Wat worden de resoluties (interlaced of progresief) en bitrates van de H265 zenders.
4.Is de HDMI uitgang beveiligt? (HDCP)
Reputatie 5
Badge +4
Nou, naar aanleiding van de tips heb ik bij Bol een nieuwe gekocht. Niet duur maar wel goed. Scart-aansluiting, antenne-out en hdmi. Met een usbstikkie er in ook nog opnemen die op de pc is af te spelen zonder problemen in .mts container. Altijd handig voor films die niet op uitzendinggemist komen.
Kan alleen maar beter worden als het binnenkort in HD wordt uitgezonden. Ik ben helemaal blij.
Nou, naar aanleiding van de tips heb ik bij Bol een nieuwe gekocht.
Geen geduld meer, John? 😄
Dat is mooi. Ik wacht nog even af tot de oude dvb-t het niet meer doet en dan de Action folder in de gaten houden. Of toch naar good-old Conrad.https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235/index4.html#post580606 ;)

Ik vermoed dat je hiermee een kat in de zak hebt, @John123. Er staat nérgens vermeld dat deze ontvanger geschikt is voor de norm H.265 HEVC. Ik vind 'm ook verdacht goedkoop als ie H.265 HEVC zou hebben.

Er staat alleen T2 op en dat kan dus de oude norm zijn die in Nederland niet gebruikt gaat worden. In Europa heeft alleen G.B. die oude norm.
Reputatie 5
Badge +6
Als je wilt opnemen is er nog wel een andere manier, je kan altijd nog een
"video to PC" convertor kopen, die sluit je aan op de drie tulp uitgangen, en de
usb kant in de PC. ( is allen geen HD, maar op een PC valt er prima naar te kijken).

Ik gebruikte dit in verleden wel vaker op een Digitenne ontvanger.
ik heb geen ontvanger meer, alleen insteek kaarten, maar als er weer
ontvangers worden uitgedeeld zal ik het weer eens proberen.

Je kan het dan zelfs via VLC op je PC streamen over je netwerk naar tablets.
Nadeel is wel dat iedereen naar het zelfde kanaal moet kijken.
Reputatie 5
Badge +4
@WimC

Als er geen HDCP beveiliging opzit kun je ook een HDMI capture device gebruiken.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb het eerste nieuws rond Digitenne even laten zakken.

Voordelen:
Op dit moment zijn er maar weinig tv's die met HEVC overweg kunnen, maar over een paar jaar is dit gewoon de norm en daarmee is Digitenne wel degelijk op de toekomst voorbereid.
Het beeld zal fantastisch zijn, HD, en dat gewoon uit de lucht.

Nadelen:
De verplichte tuner huren. Hiermee maak je bij de gebruikers van het eerste uur die een tuner hebben moeten kopen geen vrienden. Waarom niet gekozen voor een (koop) CI+ module?
Het blijft een lineair kijken product. Opnemen, begin gemist, films huren etc. is niet mogelijk.

Stof om over na te denken:
Introduceer zo snel mogelijk de CI+ module.
Maak de tuner niet een huur- maar een leenmodel zoals bij Interactieve TV. 5 Euro verplichte verhoging voor de abonnees van het eerste uur is een forse (in mijn ogen onaanvaardbare) verhoging. Nu de nieuwe Interactieve TV app toch op de schop gaat: maak hem meteen geschikt voor Digitenne abonnees, dus Begin Gemist en meerdere zenders, films huren ed. via Chromecast.
Kijk eens naar de andere aanbieders, zoals zij ook naar KPN kijken, het dichtst bij komt in die zin Canal Digitaal die het ook moet doen met zenders uit de lucht.
Reputatie 7
Badge +9
Wij hebben de toekomst alvast bekeken en besloten per direct te stoppen met Digitenne. We hebben internet + bellen en TV van KPN met drie HD TV ontvangers. Op 1 plek hadden we een insteekkaart omdat dat makkelijker was op die plek. Gezien de insteekkaarten stoppen en het een Digitenne TV ontvanger werd voor 5 euro per maand konden we net zo goed naar een 4e ITV HD TV ontvanger. Deze wordt vandaag geleverd en Digitenne hebben we helemaal stopgezet 🙂
Reputatie 1
@Erik_ Kun je voor ons dan regelen dat onze digitenne ontvanger omgewisseld wordt?