Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235332 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Klopt, ze gaan betalen, er wordt geen korting verleend.

En kunnen deze mensen kosteloos van het vaste abonnement (internet + bellen + interactieve TV) af als Digitenne bij het huidige vaste internet + bellen + interactieve TV zat?
Reputatie 7
Badge +30
Hallo allen!

Ik heb wat antwoorden voor jullie.

We gaan alle zenders in HD uitzenden. De streams die in HD binnenkomen bij broadcast (in Hilversum) zenden we ook zo uit, in 1080. Lagere streams gaan we in Hilversum upscalen en geven we dan zo door.

De vraag over bitrates en of het interlaced of progressive is heb ik doorgespeeld naar de technische persoon van het verhaal. Daar kom ik op terug. Even zo de andere meer technische vragen over beveiliging en uitgangen.

Het zenderaanbod blijft, zoals gezegd, als het is. Maar mochten we toch nog willen gaan uitbreiden, dan zal dit niet eerder gebeuren dan nadat deze hele operatie voltooid is in 2019.

Opnemen zit niet in de huidige software ingebouwd. Daarnaast heeft dit kastje maar 1 ontvanger. Dus zelfs als opnemen wel zou kunnen, zou je alleen kunnen opnemen wat je kijkt.


Het startbericht heb ik geüpdatet en aangevuld.
De volgorde waarin we klanten benaderen voor omwisselen heb ik verduidelijkt. Ook wordt er in het pakket, naast de code voor de verloopkabel, ook een code meegeleverd om een antenne verlengkabel te bestellen.

Wat ik hierboven schreef over HD en het zenderaanbod heb ik toegevoegd onder Techniek en de veelgestelde vraag over het zenderaanbod. Zodra ik duidelijkheid heb over de technische vragen vul ik dat verder aan.

Maak de tuner niet een huur- maar een leenmodel zoals bij Interactieve TV. 5
iTV ontvangers zijn ook een huurmodel. We kiezen er alleen voor om de eerste, of eerste twee, ontvangers inbegrepen aan te bieden. De rest kost extra. Dat is bij Digitenne dan straks net zo, voor iedereen. De eerste ontvanger (bij Digitenne Only) is inbegrepen, de rest is huur.

iTV Online diensten aanbieden aan Digitenne abonnees is wel een leuk idee. Ik vraag me alleen af in hoeverre dat zin heeft/haalbaar is. We hebben een grote groep abonnees die al iTV én Digitenne heeft. Zij hebben al toegang tot iTV Online.

Van de groep Digitenne Only is een substantieel deel in gebieden waar de internetverbinding laag is. Streamen is dan ook niet altijd haalbaar.

Dat gezegd hebbende, ik geef het idee in ieder geval door, maar verwacht er niet te veel van.

Wij hebben de toekomst alvast bekeken en besloten per direct te stoppen met Digitenne. We hebben internet + bellen en TV van KPN met drie HD TV ontvangers. Op 1 plek hadden we een insteekkaart omdat dat makkelijker was op die plek. Gezien de insteekkaarten stoppen en het een Digitenne TV ontvanger werd voor 5 euro per maand konden we net zo goed naar een 4e ITV HD TV ontvanger. Deze wordt vandaag geleverd en Digitenne hebben we helemaal stopgezet :)

Als je toch inderdaad een vierde iTV ontvanger kunt, dan lijkt me dit ook een goede keus, King.

@Zonnepaneel, ga ik met je regelen. Je krijgt straks een privébericht van me.

Klopt, ze gaan betalen, er wordt geen korting verleend.En kunnen deze mensen kosteloos van het vaste abonnement (internet + bellen + interactieve TV) af als Digitenne bij het huidige vaste internet + bellen + interactieve TV zat?

Ze kunnen in ieder geval alle Digitenne die ze hebben opzeggen. Ik verwacht niet dat het hele abonnement kan worden beëindigd als ze Digitenne hebben in combinatie met Internet en/of iTV. Mits ze natuurlijk buiten contract zijn, dan kan het sowieso. Ik vraag het voor de zekerheid nog even na.
Reputatie 5
Badge +4

We gaan alle zenders in HD uitzenden. De streams die in HD binnenkomen bij broadcast (in Hilversum) zenden we ook zo uit, in 1080. Lagere streams gaan we in Hilversum upscalen en geven we dan zo door.

Opnemen zit niet in de huidige software ingebouwd. Daarnaast heeft dit kastje maar 1 ontvanger. Dus zelfs als opnemen wel zou kunnen, zou je alleen kunnen opnemen wat je kijkt.


1.Zijn er in het huidige aanbod zenders waarvan de bron niet HD is dan? (zou zou 1, 2 3 niet weten welke dat mag zijn) En zoja welk(ke)?
Interessante vraag is tevens of deze geupscalden dezelfde bitrate hebben als de echte HD zenders, maar dat komt natuurlijk nog met de andere info.

2.Beter iets dan niets, daarnaast kun je evt. natuurlijk wel 2 ontvangers nemen. (1 om te kijken en 1 om op te nemen)

Nog een extra vraag:
Krijgen de zenders ook Dolby 5.1 en keuze voor audiotaal op bv. Eurosport?

Of de iTV App nu voor Digitenne klanten beschikbaar komt of niet, de naam klopt in ieder geval NIET. 😀 😁 (Digitenne App)
Nou, Erik. Dan heb ik weer een terugopmerking.
We gaan alle zenders in HD uitzenden.

Oh ja?

Via i-tv zijn Investigation Discovery, Ketnet, C.N.N. en MvH niet in HD. Lijkt me toch sterk dat die via Digitenne dan 'ineens' wel HD worden ;)
Zelfs als ze, zoals te verwachten, in 1080i50 worden uitgezonden (=upscalen) zal het SD kwaliteit blijven.

Enne, wat betreft progressive of interlaced: de uitzendnorm is in Europa 1080i50. Het heeft dan geen zin dit in progressive uit te gaan zenden; dat neemt onnodig extra ruimte in waardoor er weer minder ruimte is voor extra zenders.
De distributie via Mediagateway en satelliet is ook 1080i50.

Krijgen de zenders ook Dolby 5.1Hier ben ik ook zéér benieuwd naar. Ik ga de HDMI in dat geval gewoon via m'n HTS laten lopen. Bij gebrek aan optical audio wat m'n voorkeur zou hebben.
Mijn vraag (stelde ik al eerder) : WAAROM
zou een bedrijf een product bewust onaantrekkelijker maken, ik bedoel natuurlijk het opnemen.
KPN biedt al 10 jaar geen recorders meer voor Digitenne. Alleen nog maar single-tuner ontvangers. En dat blijft helaas vooralsnog zo met DVB-T2 HEVC. :(

Door de conax codering met smartcard is het tot einde DVB-T nog wel mogelijk een eigen ontvanger met HDD te gebruiken. Daarna niet meer (NPO zenders uitgezonderd). Daarom had KPN inderdaad wat meer / beter aan opnemen moeten denken. I.i.g. gewoon software in het kastje dat je er, op eigen kosten (!), een HDD of geheugen stick aan had kunnen hangen.

Klaar voor de toekomst?? NOU eerder terug naar jaren '80 vorige eeuw (maar dan nu wel in 16:9 HD). Toen we nog geen video's hadden. Het niet kunnen opnemen is niet van deze tijd.
Hopelijk gaat KPN daar, na de overgangsperiode, verandering in aanbrengen.
OK het beleid is al eerder ingezet maar dat was nog te omzeilen, nu grijpt KPN deze overgang aan om het helemaal onmogelijk te maken.
Dus de vraag aan de beleidsmakers van de KPN : WAAROM
jaag je een trouwe klant zoals ik/wij weg, we gebruiken het vanaf de start.

Nogmaals, voor ons is er wel een oplossing, voor anderen niet, erg jammer, het was zo mooi.
Reputatie 5
Badge +4
KPN biedt al 10 jaar geen recorders meer voor Digitenne. Alleen nog maar single-tuner ontvangers. En dat blijft helaas vooralsnog zo met DVB-T2 HEVC. :(

Door de conax codering met smartcard is het tot einde DVB-T nog wel mogelijk een eigen ontvanger met HDD te gebruiken. Daarna niet meer (NPO zenders uitgezonderd). Daarom had KPN inderdaad wat meer / beter aan opnemen moeten denken. I.i.g. gewoon software in het kastje dat je er, op eigen kosten (!), een HDD of geheugen stick aan had kunnen hangen.

Klaar voor de toekomst?? NOU eerder terug naar jaren '80 vorige eeuw (maar dan nu wel in 16:9 HD). Toen we nog geen video's hadden. Het niet kunnen opnemen is niet van deze tijd.
Hopelijk gaat KPN daar, na de overgangsperiode, verandering in aanbrengen.


Mischien dat dit afgedwongen is door het currupte Hollywood, BREIN en Dutch Filmworks, athans zo komt het op mij over.
Na eigen zeggen zou het een eis zijn door content eigenaren.
Overigens kan ik nog wel inkomen dat het opnemen van een film binnen deze eis verboden wordt, maar dat je ook een journaal uitzending met de KPN ontvanger niet meer kan opnemen vind ik volledig verkeerd en de plank misslaan.

Maar wat ik dan ook weer niet begrijp dat het in Duitsland niet zo is terwijl daar juist veel harder opgetreden wordt tegen piraterij met boetes van 800 euro of meer.

Mischien is het plan dat Digitenne uiteindelijk opgekocht wordt door de NPO, en dat zij dan ontvangers gaan leveren waarmee je wel kunt opnemen?😀

Nou, Erik. Dan heb ik weer een terugopmerking.
We gaan alle zenders in HD uitzenden.

Oh ja?

Via i-tv zijn Investigation Discovery, Ketnet, C.N.N. en MvH niet in HD. Lijkt me toch sterk dat die via Digitenne dan 'ineens' wel HD worden ;)
Zelfs als ze, zoals te verwachten, in 1080i50 worden uitgezonden (=upscalen) zal het SD kwaliteit blijven.

Enne, wat betreft progressive of interlaced: de uitzendnorm is in Europa 1080i50. Het heeft dan geen zin dit in progressive uit te gaan zenden; dat neemt onnodig extra ruimte in waardoor er weer minder ruimte is voor extra zenders.
De distributie via Mediagateway en satelliet is ook 1080i50.

Krijgen de zenders ook Dolby 5.1Hier ben ik ook zéér benieuwd naar. Ik ga de HDMI in dat geval gewoon via m'n HTS laten lopen. Bij gebrek aan optical audio wat m'n voorkeur zou hebben.


Als dit zo is lijkt mij het inderdaad zinvoller deze zenders in SD 16:9 720x576p HEVC te gaan aanbieden, dit is ook duidelijker voor de gebruiker.
Mocht er toch een keer opname komen, nemen deze opnames ook nog eens minder MBs in beslag.
Reputatie 5
Badge +4
ID is bij UPC in HD: https://www.upc.nl/televisie/zenderoverzicht/
KetNet HD bestaat ook: http://ketnetfansite.be/ketnet-zendt-eindelijk-hd/
ID is bij UPC in HD: https://www.upc.nl/televisie/zenderoverzicht/
KetNet HD bestaat ook: http://ketnetfansite.be/ketnet-zendt-eindelijk-hd/
Hoi, het is mijns inziens het nuttigst om uit te gaan van de distributie in Nederland. Vooralsnog schijnt de VRT de HD versie van Ketnet niet in Nederland aan te (willen) bieden. Hij is tenminste nog bij geen enkele NL provider in HD.
Dat ie in België HD is daar was ik van op de hoogte overigens ;)

I.D. is ook bij Ziggo in HD. Het kan dus wel. Maar dan zou ie minstens ook op i-tv in HD moeten zijn.
Reputatie 5
Badge +4
Het is UPC! Ziggo bestaat NIET meer!
Oh oh, die Adam. Niet zó eigenwijs. Ga maar eens naar http://www.upc.nl ;)

Het is de techniek van het oude UPC, en diens eigenaar, maar ze hebben de NAAM Ziggo overgenomen.

Maar waarom maak je zo'n (domme) opmerking? 🤓 Ik begon je net best slim en geïnformeerd te vinden maar je daalt bij mij weer flink 😄 👅
Wij gebruiken de digitenne zoals zoveel alleen op de camping.
Werkt het nieuwe systeem ook in het buitenland, wij gaan bv vaak naar UK en er zijn erg veel FTA kanalen.
We hebben een insteekkaart met CI module
Reputatie 5
Badge +4
Vind dat het aanbod FTA kanalen ook wel uitgebreider kan, BBC erbij bv.?
BBC heeft veel regionale zenders, allemaal FTA. Ze hebben nl nog kijk en luistergeld....
Reputatie 5
Badge +4
Ik snap niet zo goed waarom het op de sateliet FTA is en er bij Digitenne voor betaald moet worden, wat is het verschil?
Digitenne is ook veel FTA hoor, alleen Sky en ITV zijn pay. UK kampeerders hebben vaak zo'n klein schoteltje als antenne.
Werkt het daar nu straks ook als ik een nieuw kastje krijg?
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb het niet over UK maar Nederland. BBC Digitenne is hier nu gecodeerd, maar op de sateliet FTA.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb het niet over UK maar Nederland. BBC Digitenne is hier nu gecodeerd, maar op de sateliet FTA.
Dat kan ik wel uitleggen: de BBC op de satelliet is bedoelt voor de Engelsen die daar via kijk- en luistergeld (belasting) voor betalen. Ze hebben de footprint zo smal gemaakt dat deze alleen over het Britse eiland valt (zie plaatje). Heel toevallig vallen Nederland en België ook binnen deze footprint dus wij kunnen daarvan meeprofiteren. Ga je naar Duitsland dan is de BBC niet of nauwelijks meer te ontvangen. Daarom moet er via de officiële weg voor BBC gewoon betaald worden.


Ditzelfde geldt overigens ook voor de Duitse zenders, allemaal in HD FTA op de satelliet te ontvangen maar voor doorgifte op de Nederlandse kabel etc. moet gewoon betaald worden en dat is de reden dat bij Interactieve TV deze zenders nog niet in HD worden doorgegeven.
Reputatie 7
Badge +16
Opnemen zit niet in de huidige software ingebouwd. Daarnaast heeft dit kastje maar 1 ontvanger. Dus zelfs als opnemen wel zou kunnen, zou je alleen kunnen opnemen wat je kijkt.
De mogelijkheden gaan toch wat verder. In de oude Digitenne recorders kon je alles binnen de transponder (bouquet) tegelijkertijd kan opnemen, dat zal nu niet anders zijn.
Om het verspreiden tegen te gaan (?) werden opnames gecodeerd opgenomen, je kon ze ook alleen maar op je eigen tuner bekijken. Behalve NPO (ongecodeerd) was het dus al een gesloten systeem. Is je abonnement afgesloten dan komt er ook een slot op je opnames.
Wat dat betreft hoeft dit dus geen belemmering te zijn, behalve dan dat het lastig zal zijn dit te communiceren met de gebruikers.
Reputatie 7
Badge +16
Krijgen de zenders ook Dolby 5.1 en keuze voor audiotaal op bv. Eurosport?
Dit hoeft inderdaad geen belemmering te zijn. Waar we bij Interactieve TV al jaren om vragen is dit bij Digitenne al langer het geval bij de NPO zenders wat betreft "Gesproken Ondertitels" . Aangezien dit een verplichting is zal NPO (die buiten KPN staan) dit toe gaan passen. Het zou logisch zijn als KPN dit ook op het eigen zenderpakket toe zal passen.
Ik ben ook wel benieuwd of HBBtv bij NPO blijft gehandhaafd en dus ook beschikbaar komt op SBS/Veronica/NET5.
Reputatie 7
Badge +9

Ze kunnen in ieder geval alle Digitenne die ze hebben opzeggen. Ik verwacht niet dat het hele abonnement kan worden beëindigd als ze Digitenne hebben in combinatie met Internet en/of iTV. Mits ze natuurlijk buiten contract zijn, dan kan het sowieso. Ik vraag het voor de zekerheid nog even na.


Helemaal goed! Ik ben benieuwd 🙂
Hoi Giant.
Wat betreft Hbb op SBS zenders is het duidelijk. Die zenders zijn, straks, alléén te ontvangen met de tuner van KPN zelf. En daarop werkt de LAN-poort niet. Dus Hbb ook niet.

Wil je van Hbb van de NPO gebruik maken via de ether dan zul je een eigen geschikte ontvanger moeten hebben, bv. een 4K UHD tv. (die heeft HEVC).

En via interactieve tv heeft KPN de verplichte gesproken ondertiteling wel: 191, 192, 193.
Reputatie 7
Badge +16
Hey PeterG

Ik bedoelde eigenlijk of HBBtv werkt via je TV die aangesloten is op internet.
Ik heb een tuner met DVB-T2 (zonder HEVC) waarmee ik wel de FTA zenders van NPO kan opnemen straks en vraag me ook af of ik daarmee HBBtv wel zou kunnen zien. Voor HBBtv hoef je trouwens geen abonnement op zenders te hebben, deze werken ook prima op gecodeerde zenders.

GOS wordt al heel lang door NPO via "Digitenne" (DVB-T) als extra audiosignaal geleverd en daarmee is de "extra zender" constructie van Interactieve TV helemaal niet nodig.
Reputatie 7
Badge +16
Grappig trouwens als je even googled op HBBtv.
https://www.homecinemamagazine.nl/2014/06/kpn-gaat-mogelijk-hbbtv-signaal-doorgeven/
Bericht van 5 jaar geleden, er is niks gebeurd in tussentijd. HBBtv zal een stille dood gaan sterven vrees ik.