Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235333 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Hey PeterG

Ik bedoelde eigenlijk of HBBtv werkt via je TV die aangesloten is op internet.
Ik heb een tuner met DVB-T2 (zonder HEVC) waarmee ik wel de FTA zenders van NPO kan opnemen straks en vraag me ook af of ik daarmee HBBtv wel zou kunnen zien. Voor HBBtv hoef je trouwens geen abonnement op zenders te hebben, deze werken ook prima op gecodeerde zenders.
Met die tuner heb je straks geen ontvangst meer (want geen HEVC), dus ook geen Hbbtv.

GOS wordt al heel lang door NPO via "Digitenne" (DVB-T) als extra audiosignaal geleverd en daarmee is de "extra zender" constructie van Interactieve TV helemaal niet nodig.Inderdaad.

Vroegah waren ontwikkelingen / verbeteringen tenminste downwards compatible.
Er kwam kleur (medio 1969) ; zwart wit tv's bleven bruikbaar
Er kwam stereo (medio 1985); mono tv's bleven bruikbaar
Na beide ontwikkelingen bleven, nog steeds, zwart/wit mono tv's bruikbaar.
Reputatie 7
Badge +16

Ik heb een tuner met DVB-T2 (zonder HEVC)
Met die tuner heb je straks geen ontvangst meer (want geen HEVC), dus ook geen Hbbtv.

Dat kan dus wel. Ik heb alleen geen beeld, wel geluid. Alle andere functies blijven het gewoon doen. Ik kan zelfs opnemen en dit op een apparaat die HEVC ondersteund (VLC player of 4K tv) gewoon bekijken. Dat weet ik omdat de UHD testzenders op Astra al met deze normen werken en heb ik uiteraard getest.
Dus wat je opneemt met je tuner kan je via je netwerk op je geschikte PC of TV gewoon kijken. Alleen de FTA zenders dan.
Reputatie 7
Badge +16

Vroegah waren ontwikkelingen / verbeteringen tenminste downwards compatible.
Er kwam kleur (medio 1969) ; zwart wit tv's bleven bruikbaar
Er kwam stereo (medio 1985); mono tv's bleven bruikbaar
Na beide ontwikkelingen bleven, nog steeds, zwart/wit mono tv's bruikbaar.

Dat was de analoge tijd. Digitaal werkt omgekeerd: oud is altijd afspeelbaar op nieuw.
Dat kan dus wel. Ik heb alleen geen beeld, wel geluid. Alle andere functies blijven het gewoon doen.Aaaa Haaa 😃
Dat zou dus betekenen dat ik straks, nog steeds, met mijn TV met DVB-T2 H.264, dus wél HbbTV kan gebruiken 🤓
Jammer genoeg is mijn TV kennelijk 'te oud' (2013) om de HbbTV van SBS zenders te ondersteunen. Via NPO heb ik ook nog een "oude" versie van HbbTV NPO waar Adam me fijntjes op wees. 😞
Reputatie 7
Badge +16
De UHD testzenders hebben geen HBBtv voor zover ik weet, maar dat is een leuke voor vanavond te testen. Mijn VU+ DUO2 heeft ook nog de oude norm dus ook ik kom bij SBS niet verder dan de rode opstartknop. Maar het werkt wel zonder abonnement.
Reputatie 5
Badge +4
Ik snap nog steeds niet helemaal waarom BBC op de Sateliet nu FTA is maar bij Digitenne niet. Wat is het verschil? FTA te ontvangen is FTA te ontvangen. DVB-T, of wat dan ook maakt hierin niet uit, maar goed zal wel een rechten kwestie/afspraak zijn. Maar of ze daar dan ook veerdeel mee hebben vraag ik mij af. Voor de klant zou het erg fijn zijn als dit soort zenders ook via de DVB-T(2) vrij te ontvangen zijn in ieder geval.
Dat dit via de kabel niet zomaar is te ontvangen is logisch want je kunt daarop niet een bepaalde zender uit of aan zetten ofzo. En aangezien bij UPC tegenwoordig het Kabel TV pakket ongecodeerd is.
Reputatie 7
Badge +16
BBC op de satelliet is voor de Engelsen en ook alleen de Engelsen kunnen die ontvangen.
Toevallig kunnen wij in Nederland dat signaal opvangen, maar dat betekent niet dat de tv providers dat daarom zomaar gratis en voor niks door mogen zetten. Er zijn contracten met BBC gemaakt waardoor dit wel mag, maar dat is niet voor niks en daarom moet je er op de kabel of Digitenne voor betalen.
BBC is op de satelliet gericht op het Verenigd Koninkrijk (zie afbeelding van Giant). Ze moeten wel, omdat het ondoenlijk is alle 10 miljoen huishuidens in G.B. die hun kijk- en luistergeld betalen (dat hebben ze daar nog) van een smartcard te voorzien namelijk.
Doordat het Nederland, en ook België, voor de satelliet redelijk dichtbij het V.K. ligt pakken wij nog net de rand van het uitzendgebied. En kijken wij dus op kosten van de Britse betaler naar de B.B.C.

Via providers buiten Engeland kan dit dus niet FTA verspreid worden. Want via je abonnement (bij KPN bv.) betaal je dus ook kijk- en luistergeld voor de Britse zenders. KPN betaald de BBC voor doorgifte namelijk. En jij betaalt weer aan KPN.

En aangezien bij Ziggo tegenwoordig het Kabel TV pakket ongecodeerd is.
Liberty Global gebruikt in Nederland de naam Ziggo. Alleen buiten Nederland gebruiken ze de naam UPC.
Zou je dus, voor de Nederlandse markt, het Ziggo willen noemen! Dit is wel zo duidelijk voor de Nederlandse meelezers hier!! Als je dat niet wilt noem het dan Liberty Global. Maar GEEN upc meer!
Reputatie 2
Badge
Als ik dit weer leest, gaat het me weer meer geld kosten dan de € 15,50 die ik nu betaald, Nu heb ik 3 insteekkaarten en dat worden nu 3 ontvangers, een krijg je gratis en andere 2 betaal je 2 x € 5,--?
Of allebei voor € 5,-- per maand ?
Klopt pbs. Je gaat straks € 25,50 per maand betalen voor 3 ontvangers.
De extra ontvangers zijn inderdaad € 5 p/s p/m

Het zijn heel kleine en lichte ontvangers die makkelijk te verplaatsen zijn. Ik gebruik 1 ontvanger op diverse plaatsen. (waar dan wel een tv is, daar ga ik niet mee sjouwen 😉 )

Het je thuis niet de mogelijkheid om internet + actieve tv van KPN te nemen? Dat is dan goedkoper dan internet (van willekeurige provider) en Digitenne.
Reputatie 2
Badge
Klopt pbs. Je gaat straks € 25,50 per maand betalen voor 3 ontvangers.
De extra ontvangers zijn inderdaad € 5 p/s p/m

Het zijn heel kleine en lichte ontvangers die makkelijk te verplaatsen zijn. Ik gebruik 1 ontvanger op diverse plaatsen. (waar dan wel een tv is, daar ga ik niet mee sjouwen 😉 )

Het je thuis niet de mogelijkheid om internet + actieve tv van KPN te nemen? Dat is dan goedkoper dan internet (van willekeurige provider) en Digitenne.


Maar ik wil helemaal geen DVB-T2 en zeker niet nog eens € 10,-- extra gaan betalen. Het lijkt er op dat KPN alleen maar duurder en duurder wordt. Nu kan ik met 3 tv's op een abonnement waar ik voor € 50 p/st die insteekkaarthouder heb gekocht gewoon weggooien daar heb ik nu niets meer aan.

En daar ik alles bij kpn hebt zoals internet, digitenne, vaste telefoon en 2 mobiele abonnementen, laat kpn nu eens een hele goede aanbieding maken en ook haar trouwe klanten eens een extra korting geven.

Bij de mobiele abonnenten is het net zo, minder mb's en meer betalen. Morgen loopt mijn laatste contract af en kan ik eens rondkijken bij andere providers voor een compleet pakket wat stukken goedkoper is want kpn compleet geeft geen enkel voordeel meer en vervolgens gedag zeggen bij de KPN en dat na ruim 40 jaar als abonnee van jullie diensten.
Maar ik wil helemaal geen DVB-T2Dat kan niet anders. Na 14 jaar (!) wordt het uitzendsysteem, eindelijk, gemoderniseerd. Van DVB-T naar DVB-T2 HEVC. HD is inmiddels de uitzendnorm, dus gaat Digitenne dat ook doen. De huidige apparaten ondersteunen dat niet.

Je bent vrij om het op te zegggen. Maar dan ga je bijvoorbeeld over naar Ziggo v.d. kabel waar je óók € 5 per ontvanger (!) gaat betalen. Of interactieve tv van KPN, Telfort. Tele2 etc. Ook € 5 per extra tv.
Ziggo en de andere genoemde providers allemaal huurontvangers tegenwoordig. Wat dus voordeel heeft dat het omgewisseld wordt bij defect of niet (meer) werken.

Providers die "compleet" leveren, dus combi van Thuis en Mobiel zijn. Ziggo (met mobiel van Vodafone), KPN en XS4ALL (met mobiel van KPN), T-mobile, en Telfort. Tele2 heeft ook vaste en mobiele diensten, maar bij hen kan ik geen combi voordeel vinden. Eerlijk gezegt verwacht ik dat ook niet bij een prijsvechter.

Uiteraard is het risico van koop dat je, indien een systeem stopt, die apparatuur kunt wegdonderen. Betamax, VHS, V2000, CD-i . . . het bestaat allemaal niet meer. Apparaten voor dat soort technieken zijn niet voor de eeuwigheid.

kan ik eens rondkijken bij andere providersZal geen groot voordeel opleveren. Misschien eens kijken naar een interactieve TV/internet pakket bij KPN. Basis pakket is na de introductieperiode € 49 per maand. (met vaste telefoon € 50 per maand). € 5 per extra tv ontkom je nergens meer aan.
Reputatie 5
Badge +4
Het is gewoon UPC hoor! Maar omdat jij het wilt zal ik het dan wel voortaan Liberty Global noemen (betekent eigenlijk ook UPC dus maakt ook niet zo heel veel uit)
Ahum, Liberty Global levert een ongecodeerd basis pakket van +- 45 zenders. Dit terwijl Digitenne straks maar 4 ongecodeerde zenders heeft. Verder kun je ook op elk extra toestel die 45 zenders kijken. Hier zit dus toch wel een verschil dan met Digitenne. Als je aan deze 45 zenders genoegen hebt is dit toch wel vele malen goedkoper. Omdat je dan geen 5 euro extra voor elk toestel hoeft neer te tellen.
Reputatie 1
eindelijk is het bijna zover.
Kom ik tenminste van die slechte ontvanger af die kpn mij steeds stuurt
ik gebruik nu nog een van de eerste het beeld is wel niet zo goed maar valt niet steeds weg.
Ik kijk nu alle duitse zenders via DVB-T2 (woon tegen de grens) als het beeld van kpn ook zo goed is dan wordt het top.
Reputatie 5
Badge +4
eindelijk is het bijna zover.
Kom ik tenminste van die slechte ontvanger af die kpn mij steeds stuurt
ik gebruik nu nog een van de eerste het beeld is wel niet zo goed maar valt niet steeds weg.
Ik kijk nu alle duitse zenders via DVB-T2 (woon tegen de grens) als het beeld van kpn ook zo goed is dan wordt het top.


Huh??? Wat bedoel je? Die KapPenNu (KPN) nu gaat toesturen is waarschijnlijk nog veel slechter!
Waarom noem je het toch UPC als dat in Nederland niet meer zo is? Waar haal je die domme "wijsheid" vandaan?
Het is gewoon UPC hoor!
Snap je het dan écht niet????

Liberty Global had in Nederland kabelbedrijf UPC. Liberty Global koopt Ziggo. Omdat UPC in Nederland een nogal negatief imago had zijn ze nu al 3 jaar Ziggoooooooo! De naam UPC komt niet eens meer voor in het NL handelsregister. Wel Liberty Global en Ziggo.

Als het al wat is dan is het Liberty Global danwel Ziggo. Maar zeker geen upc meer. Dat bestaat niet meer in Nederland.
Zie ook Maxxus: UPC en Ziggo gaan verder als Ziggo
TotaalTV: UPC en Ziggo nu samen als Ziggo verder.
Onderstaande heb je helemaal gelijk in. (quote gecorrigeerd zodat iedereen snapt waar je het over hebt)Ziggo levert een ongecodeerd basis pakket van +- 45 zenders. Dit terwijl Digitenne straks maar 4 ongecodeerde zenders heeft. Verder kun je ook op elk extra toestel die 45 zenders kijken. Hier zit dus toch wel een verschil dan met Digitenne. Als je aan deze 45 zenders genoegen hebt is dit toch wel vele malen goedkoper. Omdat je dan geen 5 euro extra voor elk toestel hoeft neer te tellen.Noot: voor de 4 zenders van Digitenne betaal je niets. Daar is alleen een geschikte ontvanger voor nodig. Net als bij die ~45 zenders bij Ziggo. Maar daar betaal je wel € 18,70 per maand voor. Maar idd geen bedrag per maand per ontvanger voor het ongecodeerde pakket.
Reputatie 5
Badge +4
Dat bedoelde ik ook, als je een beetje uitgebreid pakket wil betaal je in het geval van meerdere toestellen bij Digitenne al gauw meer. Het zal dan ook sieren als ook voor de Digitenne klant eindelijk eens een TV App beschikbaar zou komen. Eigenlijk vind ik ook wel dat ze voor die 15,50 standaard 2 ontvangers mogen leveren.

Overigens is bij Liberty Global de ongecodeerde zenders (uitgezonderd NPO en enkele overige zenders) wel SD, bij Digitenne straks dus HD.

Het zenderaanbod weizicht niet? Komt er ook geen KPN Presenteert bij?
Het zenderaanbod weizicht niet? Komt er ook geen KPN Presenteert bij?Nee, gedurende de omzetting, tot en met april 2019 is de planning, vinden er geen wijzigingen plaats. Behalve dan dat in de omgezette regio's de zenders voor die kijkers HD zullen zijn.

Per 1 januari 2020 raakt Digitenne ook nog eens frequentieruimte kwijt (i.v.m. 5G). Volgens mij UHF kanaal 50 en hoger. Daar zitten momenteel nog wat muxen, dus dat wordt in 2019 ook nog aangepast. Verwachting is dat het van 5 naar 4 gaat. Er zijn dan minder frequenties maar in die frequenties is wel meer ruimte (door HEVC techniek). Het aantal zenders zal dus niet minder zijn, maar hoeveel méér . . . dat is nog afwachten. Medio half 2019 weten we daar meer over.
Reputatie 5
Badge +4
Met de huidige decoders zonder opname zijn ze dan denk ik (veel) te laat. Ik denk niet dat Digitenne tegen die tijd nog veel klanten zal hebben.
Er zijn ook niet zoveel meer die alleen Digitenne hebben. Nog zo'n 300.000 denk ik. Er zijn wel heel veel in gebruik bij (ca. 900.000) klanten van interactieve tv. 's Winters bij kinderen of ouderslaapkamer. 's Zomers mee naar camping.
Inclusief klanten die door te weinig bandbreedte niet meer dan 1 of 2 interactieve tv ontvangers hebben. Die hebben voor 2de tot 4de of 3de tot 5de tv ook Digitenne erbij.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb gelezen te hebben dat het er zelfs minder dan 300.000 zijn.:
http://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-zit-digitenne-naar-historisch-dieptepunt-zakken/

Ook slecht dat de nieuwe ontvanger geen coax out heeft, daardoor ontbreekt ook een doorlus mogelijkheid.
Ook slecht dat de nieuwe ontvanger geen coax out heeft, daardoor ontbreekt ook een doorlus mogelijkheid.Ook een beetje jammer. Dat had de laatst gebruikte DVB-T ontvanger (Rebox 1800t) ook al niet meer.
Kun je wel ondervangen met power inserter en gebruik van coax splitter. Kun je als nog 2 ontvangers op 1 antenne zetten. En hoeft de eerste ontvanger ook niet continu aan als antennevoeding 😉
Reputatie 5
Badge +4
Splitter geeft vaak storing, geen idee wat een power inserter is. een signaal versterker?

Hoewel het (voorlopig) nog niet wordt doorgegeven, ondersteund die nieuwe ontvanger ook 4K?
power inserter zorgt voor de voeding van de antenneversterker in de antenne ingebouwd (er zit een ledje op de antenne die aangeeft of ie de 5 Volt krijgt).
Nee. De nieuwe ontvanger is HD.
Volledig: DVB-T2 HEVC H.265 HD 1080i50.

Voor UHD is 25 Mb/s per zender nodig! Dus dat doen ze niet via de ether.

Ik ben ook nog geen vrije FTA ontvangers tegengekomen die voor de ether 4K aankunnen bij T2 HEVC.