Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235332 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 5
Badge +4
1080i?? Nog steeds geen 1080p?
Reputatie 2
Badge
Maar ik wil helemaal geen DVB-T2Dat kan niet anders. Na 14 jaar (!) wordt het uitzendsysteem, eindelijk, gemoderniseerd. Van DVB-T naar DVB-T2 HEVC. HD is inmiddels de uitzendnorm, dus gaat Digitenne dat ook doen. De huidige apparaten ondersteunen dat niet.

Je bent vrij om het op te zegggen. Maar dan ga je bijvoorbeeld over naar Ziggo v.d. kabel waar je óók € 5 per ontvanger (!) gaat betalen. Of interactieve tv van KPN, Telfort. Tele2 etc. Ook € 5 per extra tv.
Ziggo en de andere genoemde providers allemaal huurontvangers tegenwoordig. Wat dus voordeel heeft dat het omgewisseld wordt bij defect of niet (meer) werken.

Providers die "compleet" leveren, dus combi van Thuis en Mobiel zijn. Ziggo (met mobiel van Vodafone), KPN en XS4ALL (met mobiel van KPN), T-mobile, en Telfort. Tele2 heeft ook vaste en mobiele diensten, maar bij hen kan ik geen combi voordeel vinden. Eerlijk gezegt verwacht ik dat ook niet bij een prijsvechter.

Uiteraard is het risico van koop dat je, indien een systeem stopt, die apparatuur kunt wegdonderen. Betamax, VHS, V2000, CD-i . . . het bestaat allemaal niet meer. Apparaten voor dat soort technieken zijn niet voor de eeuwigheid.

kan ik eens rondkijken bij andere providersZal geen groot voordeel opleveren. Misschien eens kijken naar een interactieve TV/internet pakket bij KPN. Basis pakket is na de introductieperiode € 49 per maand. (met vaste telefoon € 50 per maand). € 5 per extra tv ontkom je nergens meer aan.


Beste Peter,
Ik weet niet of jij meer voor KPN optreed of voor de klant gezien je antwoorden. En mijn voorkeur gaat al helemaal niet uit van HD, tegenwoordig heb je ook al super hd, daar zit ik ook niet op te wachten.

Elk half jaar komen ze telkens met wat nieuws en dat is alleen maar om de verkoop te stimuleren, en als daar allemaal in mee gaat moet je dat zelf weten maar ik niet. Niet kopen om te kopen, maar kpn moet meer aan haar klanten denken daarmee is zijn groot geworden en deze ook betere aanbieding doen..

En als je Poll ziet van Adam88 zijn er nog genoeg abonnees die het ook niet willen. Dus KPN doe iets voor je echte klanten en niet voor de tijdelijke klanten die zodra ze iets anders zien gelijk opstappen.

Peter dat jij ons van advies voorziet vind ik heel goed, blijf zo doorgaan. Maar KPN moet zich niet verschuilen achter personen zoals jij die toch geen beslissingen en/of aanbiedingen kunnen maken.
1080i?? Nog steeds geen 1080p?Nee. De uitzendnorm (EBU) is 1080i50.
BlurayDisc is 1080p25 en bij films vaak 1080p24.

1080i50 is gelijk aan 1080p25 hoor. Met interlaced uitzenden is alleen wat minder bandbreedte. Maar dubbele snelheid. Dus . . . 🤔
@pbs
Beste Peter,
Ik weet niet of jij meer voor KPN optreed of voor de klant gezien je antwoorden
In mijn antwoorden ga ik natuurlijk geen zaken verkondigen die niet mogelijk zijn, dat zou helemaal raar zijn toch???? Ik ga uit van de consument rekening houdend met de stand der techniek, de mogelijkheden en wat KPN kan leveren.

In dit geval moet naar de nieuwe uitzendtechniek geswitched. KPN heeft uitzendlicentie tot 2030 met de voorwaarde dat ze voor 1 januari 2020 switchen naar DVB-T2 HEVC. En uitzenden in HD kwaliteit. Daar vragen de omroepen ook om. Het is technisch niet mogelijk om ook DVB-T in de lucht te houden i.v.m. de frequentieruimte.
Dat jij nog geen behoefte hebt aan HD is een uitzondering. Ik ken persoonlijk niemand meer die helemaal tevreden is met SD op de huidige tv schermen. De huidige techniek van Digitenne is zwaar verouderd en hoort in het museum.
De laatste 10 (!) jaar verstrekt KPN alleen nog huurtuners. Voor die consumenten verandert er in de prijs dus niets en dat is de overgrote meerderheid.
Jou behoefte is niet het gemiddelde voor 'de consument'. Je mag jezelf dus niet als gemene deler inzetten.

Het risico van koop-apparatuur (door de jaren heen!) heb ik al uiteengezet. Elk half jaar komen ze telkens met wat nieuwsDat valt wel mee. Het huidige Digitenne is 14 jaar oud! De aanschaf van je ontvangers heb je er inmiddels écht uit hoor!

4K UHD zit nog in ontwikkelfase. Na de introductie van HD in 2011 (!) gaat Digitenne nu pas over. Dat had je sinds die tijd natuurlijk wel kunnen verwachten.

Gezien de stand en ontwikkeling der techniek is het onmogelijk om in mijn antwoorden de vragensteller altijd tevreden te stellen. Dat is dus niet 'optreden voor KPN' !
Reputatie 5
Badge +4
De meeste stemmen zijn inderdaad vooralsnog niet echt enthousiast:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/poll-blij-met-nieuwe-digitenne-systeem-445409

(met 8 stemmen zegt dit natuurlijk niet zoveel over de totale bevolking maar toch)

Ik had liever SD gehad met opname Dat opnemen vind ik gewoon veel belangrijker dan HD.
Met SD kunnen er ook nog veel meer zenders op.

Met interlaced krijg je toch sneller beeldfouten dan progressieve?

Even een heel andere vraag hoe zit het met ontvangs storing bij DVB-T2?? Is dit minder gevoelig dan DVB-T1 of gelijk?

Maar ik wil helemaal geen DVB-T2

En ik WIL helemaal GEEN Windows 10 maar dat wordt je ook door de strot geduwd.
Even een heel andere vraag hoe zit het met ontvangs storing bij DVB-T2?? Is dit minder gevoelig dan DVB-T1 of gelijk?Aangezien we nu nog geen T2 HEVC hebben is dat niet te zeggen. Ik verwacht dat dat gelijk blijft. De frequenties veranderen niet. Hoe het met zendervermogen in verhouding naar uitzendtechniek staat weet ik niet.
Reputatie 5
Badge +4
NPO heeft bij het huidige signaal wel een hogere foutcorrectie en o.a. daardoor een betere beeldkwaliteit dan de overige zenders.

PS. Het begint nu wel erg op chatten te lijken onderhand.
Dat jij nog geen behoefte hebt aan HD is een uitzondering. Hier nog zo'n uitzondering.

Ik ken persoonlijk niemand meer die helemaal tevreden is met SD op de huidige tv schermen. Ik vind het mooi zat ! Zie verder het verhaal van de prinses op de erwt ! !
Het gaat ook om de toepassing, digitenne kun je overal ontvangen, er zijn genoeg andere mogelijkheden voor degene die het nog mooier willen hebben.

De huidige techniek van Digitenne is zwaar verouderd en hoort in het museum. Het werkt anders prima, een beter bandbreedte gebruik is natuurlijk wel mooi meegenomen.

============

Ik had liever SD gehad met opname Dat opnemen vind ik gewoon veel belangrijker dan HD.Helemaal mee eens.
Met SD kunnen er ook nog veel meer zenders op.Idd, maar daar heb ik ook niet direct behoefte aan.

Even een heel andere vraag hoe zit het met ontvangs storing bij DVB-T2?? Is dit minder gevoelig dan DVB-T1 of gelijk?Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

En ik WIL helemaal GEEN Windows 10 maar dat wordt je ook door de strot geduwd.Heb ik geen last van met linux :-))

Ik ga digitenne vaarwel zeggen en over op de lokale kabel/glasvezel.
Op termijn op zoek naar een ontvanger voor de vrije zenders.
We hebben digitenne vanaf het begin, en is mijn/ons laatste KPN product wat we op gaan zeggen.
Alhoewel, we hebben nog vdsl van xs4all, maar dat heeft ook z'n langste tijd gehad.
Reputatie 5
Badge +4
Dat jij nog geen behoefte hebt aan HD is een uitzondering. Hier nog zo'n uitzondering.

Ik ken persoonlijk niemand meer die helemaal tevreden is met SD op de huidige tv schermen. Ik vind het mooi zat ! Zie verder het verhaal van de prinses op de erwt ! !
Het gaat ook om de toepassing, digitenne kun je overal ontvangen, er zijn genoeg andere mogelijkheden voor degene die het nog mooier willen hebben.

Digitenne is momenteel ook niet eens SD, hooguit SVCD. Dus echte SD is wel degelijk verbetering.
Overigens zijn er zelfs mensen die tevreden zijn met Analoge TV.

De huidige techniek van Digitenne is zwaar verouderd en hoort in het museum. Het werkt anders prima, een beter bandbreedte gebruik is natuurlijk wel mooi meegenomen.

Het niet kunnen opnemen van TV programma's en enkel live TV kunnen kijken dat hoort pas echt thuis in het museum.

============

Ik had liever SD gehad met opname Dat opnemen vind ik gewoon veel belangrijker dan HD.Helemaal mee eens.
Met SD kunnen er ook nog veel meer zenders op.Idd, maar daar heb ik ook niet direct behoefte aan.

Even een heel andere vraag hoe zit het met ontvangs storing bij DVB-T2?? Is dit minder gevoelig dan DVB-T1 of gelijk?Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

En ik WIL helemaal GEEN Windows 10 maar dat wordt je ook door de strot geduwd.Heb ik geen last van met linux :-))

Helaas heb ik met Ubuntu veel problemen, vooral haperend geluid. Echter wel nog altijd beter dan dat gedrocht dat Windows 10 heet. Wat een bagger OS is dat!
Geef mij dan maar Windows XP, ben ik ook meteen verlost van die verplichte updates.😁 (XP er zijn geen updates meer voor, snap je hem? Dus geen last van updates 😁


Ik ga digitenne vaarwel zeggen en over op de lokale kabel/glasvezel.
Op termijn op zoek naar een ontvanger voor de vrije zenders.
We hebben digitenne vanaf het begin, en is mijn/ons laatste KPN product wat we op gaan zeggen.
Alhoewel, we hebben nog vdsl van xs4all, maar dat heeft ook z'n langste tijd gehad.


PS. Ik hoop dat de ondersteuning van Windows 10 op 12-2-2018 wordt stop gezet, ben je tenminste af van die verplichte updates.

Ik heb Windows 10 er trouwens afgegooid en Windows 8.1 er weer opgezet.
Wij bevinden ons in het buitengebied van de gemeente Stichtse Vecht. Wij wonen op een park bij de Maarsseveense plassen (postkode 3612AK 72B). We kunnen hier niet overstappen op Ziggo of i-tv van KPN, omdat deze toko's niet leveren bij ons. Internet down max. 5 MB. Wij worden dus min of meer voor het blok gezet. Wij kijken vrijwel geen tv direct maar alles via een opname (behalve journaal en wat klein grut). KPN of moet ik zeggen kpn want dit is hoe klein je kunt zijn als bedrijf. Wijzigingen doorvoeren zonder overleg met de klant. Wij zijn niet tegen verbeteringen zeker niet, maar dit is op een verbetering van het beeld na alleen maar achteruit gang. Bedankt kpn ik hoop dat je trots bent op je organisatie, wij hier in ieder geval niet.. MVG Hans
Reputatie 5
Badge +4
Wij bevinden ons in het buitengebied van de gemeente Stichtse Vecht. Wij wonen op een park bij de Maarsseveense plassen (postkode 3612AK 72B). We kunnen hier niet overstappen op Ziggo of i-tv van KPN, omdat deze toko's niet leveren bij ons. Internet down max. 5 MB. Wij worden dus min of meer voor het blok gezet. Wij kijken vrijwel geen tv direct maar alles via een opname (behalve journaal en wat klein grut). KPN of moet ik zeggen kpn want dit is hoe klein je kunt zijn als bedrijf. Wijzigingen doorvoeren zonder overleg met de klant. Wij zijn niet tegen verbeteringen zeker niet, maar dit is op een verbetering van het beeld na alleen maar achteruit gang. Bedankt kpn ik hoop dat je trots bent op je organisatie, wij hier in ieder geval niet.. MVG Hans

Ik heb opzich niet echt iets tegen KPN ofzo. maar hoop ook dat ze met deze keuze hun eigen graf graven. (en in dit geval gun ik ze dat eigenlijk ook wel) Ik ben hier namelijk best wel boos over eigenlijk.

Voor de FTA zenders kun je wel een eigen ontvanger nemen waarmee je wel kunt opnemen.
Verder blijft het de vraag wat EDPnet nu gaat doen, als je bij hun voor het abo wel (eigen) ontvangers kan gebruiken waarmee je kan opnemen kan dat een goed alternatief zijn.
Reputatie 7
Badge +30
Via i-tv zijn Investigation Discovery, Ketnet, C.N.N. en MvH niet in HD. Lijkt me toch sterk dat die via Digitenne dan 'ineens' wel HD worden ?
Zelfs als ze, zoals te verwachten, in 1080i50 worden uitgezonden (=upscalen) zal het SD kwaliteit blijven.
Technische definitie van HD is een resolutie van 1920x1080. Als we SD upscalen naar die resolutie is het HD. Ook al zul je dan wel verschil zien met de zenders die een HD-bron aanleveren. Het upscalen doen we in Hilversum omdat die apparatuur daar beter voor geschikt is.

Enne, wat betreft progressive of interlaced: de uitzendnorm is in Europa 1080i50.
De distributie via Mediagateway en satelliet is ook 1080i50.
Dan verwacht ik dat wij ook 1080i doen :)


Mijn vraag (stelde ik al eerder) : WAAROM
zou een bedrijf een product bewust onaantrekkelijker maken, ik bedoel natuurlijk het opnemen.
Het is een keus die gemaakt is.


Wij gebruiken de digitenne zoals zoveel alleen op de camping.
Werkt het nieuwe systeem ook in het buitenland, wij gaan bv vaak naar UK en er zijn erg veel FTA kanalen.
Zolang de FTA zenders in de UK gebruik maken van dezelfde techniek, zul je ze met de nieuwe ontvanger ook kunnen zien.


Als ik dit weer leest, gaat het me weer meer geld kosten dan de € 15,50 die ik nu betaald, Nu heb ik 3 insteekkaarten en dat worden nu 3 ontvangers, een krijg je gratis en andere 2 betaal je 2 x € 5,--?
Of allebei voor € 5,-- per maand ?
Zoals Peter al noemde ga je dan inderdaad €25,50 betalen. De abonnementsprijs blijft €15,50. De eerste ontvanger zit daar dan bij inbegrepen. De tweede en derde kosten elk €5. We realiseren ons dat voor mensen zoals jij de kosten sterk stijgen. Je mag er dan ook altijd voor kiezen om niet te wisselen. Echter, nadat de masten zijn aangepast, zul je met de oude insteekkaarten geen zenders meer kunnen kijken.

Ik zie hier dat je op dit moment bij ons een internetpakket hebt en een los Digitenne abonnement. Qua bandbreedte op jouw adres is interactieve tv zeker mogelijk. Als ik zo ruwweg naar de kosten kijk, ben je vergelijkbaar uit als je (deels) zou overstappen naar interactieve tv. Ik stuur je straks een privébericht met een overzicht. Dan heb je die informatie en kun je dat meenemen in je overwegingen.


Per 1 januari 2020 raakt Digitenne ook nog eens frequentieruimte kwijt (i.v.m. 5G). Volgens mij UHF kanaal 50 en hoger. Daar zitten momenteel nog wat muxen, dus dat wordt in 2019 ook nog aangepast. Verwachting is dat het van 5 naar 4 gaat. Er zijn dan minder frequenties maar in die frequenties is wel meer ruimte (door HEVC techniek). Het aantal zenders zal dus niet minder zijn, maar hoeveel méér . . . dat is nog afwachten. Medio half 2019 weten we daar meer over.Dit ook, inderdaad. we moeten de helft van de frequentieruimte weer inleveren aan de overheid. Die willen dat gaan inzetten voor mobiel verkeer en de verdere ontwikkeling van 5G. Dat is iets waar we rekening mee moeten houden wat betreft de invulling van het aanbod en de mogelijkheden. Er moet wel ruimte genoeg voor zijn.

Even een heel andere vraag hoe zit het met ontvangs storing bij DVB-T2?? Is dit minder gevoelig dan DVB-T1 of gelijk?De storingsgevoeligheid van DVB-T2 is lager dan van DVB-T1. Hoe veel lager kan ik niet precies zeggen, maar waar je met DVB-T1 al storing kunt krijgen van langsrijdend verkeer (brommers e.d.), is dat met DVB-T2 een stuk minder.


Dan, wat bitrate betreft, daar is per zender niet zoveel over te zeggen. De totale bitrate gaat per bouquet in een pool. De zenders verdelen dit dan onderling gebaseerd op hoeveel ze nodig hebben. Een zender die een voetbalwedstrijd uitzend gebruikt op dat moment meer dan een zender met een praatprogramma waar je langdurig naar hetzelfde hoofd zit te kijken. Dit is met de huidige DVB-T1 al zo, en dat zal ook zo blijven bij DVB-T2.

DE USB-poort is volledig inactief. Deze is dus ook niet te gebruiken om een eigen USB-device op aan te sluiten.

SPDIF is geen mogelijkheid van de chip die in de ontvanger zit.

Dolby zit er in via de HDMI-uitgang. Op dit moment is er in ieder geval geen HDCP aanwezig op de op de HDMI-uitgang. Wellicht dat dit nog veranderd op het moment dat we daadwerkelijk overgaan op HD.

Verdere items/vragen waar ik nog op terug kom: audiotaalkeuze, HBBtv, tv app
Reputatie 5
Badge +4
Via i-tv zijn Investigation Discovery, Ketnet, C.N.N. en MvH niet in HD. Lijkt me toch sterk dat die via Digitenne dan 'ineens' wel HD worden ?
Zelfs als ze, zoals te verwachten, in 1080i50 worden uitgezonden (=upscalen) zal het SD kwaliteit blijven.
Technische definitie van HD is een resolutie van 1920x1080. Als we SD upscalen naar die resolutie is het HD. Ook al zul je dan wel verschil zien met de zenders die een HD-bron aanleveren. Het upscalen doen we in Hilversum omdat die apparatuur daar beter voor geschikt is.

Enne, wat betreft progressive of interlaced: de uitzendnorm is in Europa 1080i50.
De distributie via Mediagateway en satelliet is ook 1080i50.
Dan verwacht ik dat wij ook 1080i doen :)


Mijn vraag (stelde ik al eerder) : WAAROM
zou een bedrijf een product bewust onaantrekkelijker maken, ik bedoel natuurlijk het opnemen.
Het is een keus die gemaakt is.




Dit is geen antwoord op de vraag WAAROM, maar een bevestiging. Net als er kan niet worden opgenomen.

En wat bedoel je met in Hilversum?
Reputatie 5
Badge +4
Nieuwe vraag, kan bij de nieuwe ontvanger bij het gebruik van TT888, de zender info, zender wissel en EPG gebruikt worden zonder TT888 te verlaten? En houd hij de instelling TT888 aan vast. Nadat van zender is gewisseld of de ontvanger is uitgeschakeld. En is deze instelling voor alle zenders gelijk of per zender.
Verder komt er ook grafisch DVB ondertiteling beschikbaar?
Reputatie 7
Badge +16
NPO levert de ondertiteling via teletekst. In mijn ontvanger (VU+) kan je deze als ondertiteling net als DVB ondertitels aanzetten en op die manier zappen. Of de KPN tuner dit ook heeft is de vraag.
In de huidige digitenne ontvangers kan je de ondertitels aanzetten als DVB. We mogen toch aannemen dat dat met de nieuwe ook is. Je kunt dan blijven zappen.
In de huidige digitenne ontvangers kan je de ondertitels aanzetten als DVB. Welke ontvanger heb je het dan over ? Dit geld bij mij alleen voor de BBC.

We mogen toch aannemen dat dat met de nieuwe ook is. Je kunt dan blijven zappen.Ik neem niets meer aan want elke logica ontgaat mij wbt dit onderwerp
Reputatie 5
Badge +4
In de huidige digitenne ontvangers kan je de ondertitels aanzetten als DVB. We mogen toch aannemen dat dat met de nieuwe ook is. Je kunt dan blijven zappen.

Met de alleroudste ontvangers kon je opnemen, dus dan neem ik aan dat dit bij de nieuwe ook zo is? De oude ontvangers hadden scart dus ik neem aan dat dit bij de nieuwe ook zo is?

De logica ontgaat mij hier een beetje.
Moeilijk hè. Die ontvangers zijn allen gebaseerd op het DVB systeem. Of dat nou T, T2, C(2) of S(2) is. Daar hoort DVB ondertiteling bij. Nou duidelijk!? 😒
Moeilijk hè. Die ontvangers zijn allen gebaseerd op het DVB systeem. Of dat nou T, T2, C(2) of S(2) is. Daar hoort DVB ondertiteling bij. Nou duidelijk! 😒

Met de alleroudste ontvangers kon je opnemen, dus dan neem ik aan dat dit bij de nieuwe ook zo is? De oude ontvangers hadden scart dus ik neem aan dat dit bij de nieuwe ook zo is?

De logica ontgaat mij hier een beetje.
Mij niet. Ik had 't over DVB functionaliteit (norm). Onder die norm valt niet opnemen of scart enzo. Dus deze opmerking slaat in mijn beleving dan weer nergens op.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/functies-dvb-t2-ontvanger-438822
Reputatie 5
Badge +4
Het huidige signaal heeft anders geen grafische DVB ondertiteling, alleen 888 tekst.

Dus voldoet dus kennelijk niet aan de DVB(-T1) norm.

Nieuwe vraag:
Kun je op de nieuwe ontvanger wel een favorietenlijst/eigen kanaal nummering instellen?
Het huidige signaal heeft anders geen grafische DVB ondertiteling, alleen 888 tekst.

Dus voldoet dus kennelijk niet aan de DVB(-T1) norm.
You are right. 😳 😱
Reputatie 7
Badge +9
@Erik_,

Wij hebben een enquête gehad van KPN omtrent het nieuwe Digitenne en of we onze mening willen geven. Nu staat daar het volgende:

"Door het uitzenden op de nieuwe frequenties kunt u uw oude ontvanger en/of insteekkaart niet meer gebruiken. KPN gaat vooralsnog alleen huur-ontvangers aanbieden voor € 5,- per maand. Uw eerste ontvanger bij het Digitenne abonnement of iTV is gratis. De abonnementsprijs verandert niet. Insteekkaarten en koop-ontvangers worden niet meer aangeboden en u kunt dus de oude insteekkaart en koop-ontvanger niet meer gebruiken. De volgende vragen gaan over hoe u tegen deze oplossing aankijkt."

Dus, als ik het goed begrijp krijg je 1 ontvanger gratis bij een Digitenne abonnement (abo betaal je dan!) en je kunt 1 gratis ontvanger krijgen als je ITV afneemt? Dat zou betekenen als ITV klant dat Digitenne nu 5 euro kost (i.v.m. extra module/kastje) en vanaf dan 0 euro voor 1 ontvanger? of mis ik wat?
Reputatie 7
Badge +30
opnemen

Een duidelijker antwoord heb ik ook niet voor jullie. We leveren al bijna tien jaar zo'n beetje geen tuners meer die kunnen opnemen. Die lijn zetten we nu gewoon voort. De huidige ontvanger heeft geen mogelijkheid tot opnemen. De usb-poort die er op zit is zuiver decoratief. Die zit er op omdat we gebruikmaken van een standaard model buitenkant.

Ondertitels, favorietenlijst vraag ik na.

ontvangers en kosten bij wel of geen itv

Als je alleen Digitenne hebt, dan is de eerste ontvanger altijd gratis. Voor aanvullende betaal je €5 per maand.

Heb je Interactieve tv, dan zit er (afhankelijk van je abonnement) 1 of 2 ontvangers inbegrepen. Die eerste daarvan is altijd een Interactieve. Heb je daar ook Digitenne bij, dan maken we voor een eventuele tweede inbegrepen ontvanger geen onderscheid of die dan Digitenne of Interactief is. Voor derde ontvanger en verder betaal je dan €5 per stuk. Ook daar maakt het dan niet uit of dat Digitenne of Interactief is.

Wel kun je in beide gevallen maximaal 3 Digitenne ontvangers per abonnement.