Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235333 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Een analoge aansluiting kan niet beveiligt worden, .Ja hoor, wat dacht je van macrovision.
De huidige scart uit van de interactieve tv ontvanger heeft ook kopieerbeveiliging.

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/waarom-heeft-radio-een-copy-never-beperking-en-tv-copy-once-390573
Wat is sync? Link?

sync (syncroneren) is een te algemene term om op te kunnen Googlen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Synchronisatie
Reputatie 5
Badge +4
Alleen gebruikt die nieuwe ontvanger geen scart maar tulp.

Op internet heeft men het bij Macrovision over een DVD kopieer beveiliging. Digitenne is natuurlijk geen DVD.

Verder weet ik het niet, mischien kan annaloog wel beveiligt worden ik heb er nog nooit van gehoort in ieder geval. Alleen bij HDMI. En sommige Blu-Rays hebben geloof ik een beveiliging voor component (annaloge aansluiting met HD kwaliteit), Overigens is het dan zo zover ik weet alleen zo dat het materiaal alleen in SD getransformeerd kan worden. Je zou het dan nog steeds kunnen opnemen, hetzij alleen in SD kwaliteit.
Reputatie 7
Badge +16
Macrovision is al heel oud. Het zorgt voor een puls dat een video-/dvdrecorder continue moet corrigeren en dus enkel storing opneemt. Er zijn wel manieren om macrovision te omzeilen, al verwacht ik niet dat KPN deze analoge manier van coderen zal toepassen.
Reputatie 5
Badge +4
Nog over het niet kunnen opnemen.

Op Totaal TV staat bij recente artikel EDPnet dat de content leveranciers betere beveiliging eisen. En daarom niet kan worden opgenomen.

Maar waarom kan bij iTV dan wel worden opgenomen? Of is dat om dat daar de opnames in de cloud zitten? (Bij iTV zijn het niet echt eigen/vrije opnames, KPN blijft er de macht ophouden)

EDPnet DigiTV gaat helaas naar waarschijnlijkheid stoppen, uiteraard hoop ik wel dat het blijft bestaan met gunstige prijzen, mogelijkheden en voorwaarden. Indien DigiTV als DVB-T2 echt verdwijnt hoop ik in ieder geval ze een ander TV product gaan aanbieden.
Er zijn geen plannen meer voor ether-tv bij EDPnet. Ze kijken wel naar samenwerking met satellietprovider Joyne. Daarvoor dien je een schotel op te kunnen hangen gericht op het Zuiden (Astra's). Ook Joyne werkt met een Virtual CAS. Dus geen fysieke smartcard die je in een (eigen) apparaat kan doen.

Stipte (v.h.Scarlet) blijft het wel aanbieden. Die doen het nu al met een losse STB tenslotte.
Reputatie 5
Badge +4
Waar is de bron dat EDPnet geen plannen meer heeft met DVB-T2? Er staat dat het waarschijnlijk gaat verdwijnen, en gezien de onstandigheden verwacht ik dat ook. Maar niks is nog definitief vast gelegd zover ik weet. In de pers ook niet.

Onduidelijk wat dat Stipte nu eigenlijk is. DVB-T2? En kan daar wel worden opgenomen?

Joyne, geen kanaal Digitaal? En waarom niet?. Overigens gaat Sateliet ook via de ether/lucht.

Joyne gebruikt trouwens helemaal geen Astra, maar Eutelsat.
Astra wordt gebruikt door Canal Digitaal.

Ik heb overigens een hogere pet op van EDPnet dan Joyne. Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken, maar hoop eerder op een samenwerking met Canal Digitaal of TV kijken via een App (OTT).
Bron EDP artikel TotaalTV. Niet goed gelezen Adam?

Stipte levert het met de ontvanger van KPN. Kan dus ook niet mee opgenomen worden. Ze kopen het in bij KPN.

KPN ondersteunt al 10 jaar opnemen niet. Leveren sindsdien geen STB recorders voor Digitenne meer. Ooit de TF5300.

Je kunt nu al tv kijken via NLziet (app). 12 NL zenders; ook opnemen.
Of je abonneert je op de app van Canaldigitaal. Zonder schotel tv kijken via internet.
Badge
Erik,

Wij gaan binnenkort voor langere tijd op vakantie; eerst door Nederland en aansluitend naar Duitsland.
Als het mogelijk is wil ik graag voor die tijd de Digitenne ontvanger compleet met kabels omruilen.
We zijn deze week nog thuis en daarna nog twee dagen op 28 en 29 juli.
We wonen in Vlissingen en de dichtstbijzijnde KPN winkel is in Middelburg.

Met vriendelijke groet,
André
Reputatie 5
Badge +4
Waar staat dat? Op die product pagina lees ik uberhoud niet wat het is. Kan dus net zo goed IPTV zijn.
Wel DVB-T2 met Disney Channel dus 🙂 (?????)

Ook voor bestaande klanten heeft EDPnet mogelijk slecht nieuws. De aanbieder – die ook internet en telefonie in Nederland aan klanten levert – verwacht in de toekomst te stoppen met de wederverkoop van ethertelevisie.

verwacht dus... nog niet vastgelegd. Ik verwacht het zeer ook. Verwacht betekent waarschijnlijk, dus niet definitief. Mar ik gok de kans zeer klein dat DigiTV blijft bestaan wegens de overgang van Conax naar Irdeto.

NL Ziet en Canal Digitaal App heeft zover ik weet geen opnemen. Wel een terugkijk mogelijkheid maar dat ik wel weer iets anders.
Ze kunnen het i.i.g. niet meer zo goedkoop aanbieden aangezien zij dan ook de zxv7200 bij KPN in zullen moeten "kopen".

Er zijn alternatieven.
Je kunt nu al tv kijken via NLziet (app). 12 NL zenders; ook opnemen.
Of je abonneert je op de app van Canaldigitaal. Zonder schotel tv kijken via internet.
Reputatie 5
Badge +4
NL Ziet en Canal Digitaal App heeft zover ik weet geen opnemen. Wel een terugkijk mogelijkheid maar dat ik wel weer iets anders.

En ik weet niet of ik het verkeerd heb, maar volgens mij betekent wederverkoop niet dat ze per definitie dezelfde hardware moeten gebruiken, of licht de bal hierin bij KPN?

ACM ging zich geloof ik buigen of providers toekomstig verplicht kan worden vrije hardware keuze aan te bieden Ik juich dat uiteraard volledig toe.
@Andre1951
Voor Nederland is deze zomer i.i.g. nog DVB-T in de lucht. Voor Duitsland kun je al rond € 40 een los ontvangertje met ondersteuning van DVB-T2 HEVC aanschaffen. In Duitsland kun je toch het NL Digitenne-aanbod niet krijgen. Duitsland heeft veel zenders FTA.
Reputatie 5
Badge +4
Ze kunnen het i.i.g. niet meer zo goedkoop aanbieden aangezien zij dan ook de zxv7200 bij KPN in zullen moeten "kopen".



En waarom Stipte dan wel? Hebben meer geld?
En ik weet niet of ik het verkeerd heb, maar volgens mij betekent wederverkoop niet dat ze per definitie dezelfde hardware moeten gebruiken, of licht de bal hierin bij KPN?
Ja, hierbij zijn wederverkopers afhankelijk van de originele aanbieder.
NLE levert bv. ook i-tv van kpn. Helemaal gelijk aan KPN alleen zijn de logo's in de menu's vervangen. Zelfde bij Telfort en xs4all.
Reputatie 1
[quote=Erik_]
Verandert er iets aan de prijs?
Niet aan de prijs van het abonnement of per tuner. Een los Digitenne abonnement blijft €15,50 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand.
Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik een insteekkaart krijgen?
Op dit moment niet.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.
Reputatie 1
De uitleg van Erik is heel duidelijk, namelijk KPN heeft weer voor de klant besloten wat wel en niet goed is voor de klant.
Het meest irritante vind ik dat er geen rekening gehouden is met de klant die totaal afhankelijk is van datgene wat KPN gaat verzorgen. Ze hebben opgelegd gekregen dat ze over moeten naar DVB-T2 door de minister Kamp bij verstrekking van het contract.
Gevolgen:
1. De klant kan geen insteekkaart gebruiken
2. De klant mag niet meer opnemen
3. De klant mag zelf geen eigen spullen gebruiken
Etc..
Vraag 1:
Waarom heb ik ooit van KPN een Topfield recorder kunnen kopen en nog steeds gebruiken om TV programma's op te nemen en wordt mij nu die mogelijkheid ontnomen?
Vraag 2:
Waarom moet ik omdat ik ooit die recorder kocht van KPN nu ineens bij de nieuwe T2 voorziening gaan betalen voor een decoder die ik dan ga huren, terwijl binnen een basis abonnement standaard één decoder inbegrepen is? (Lees de uitleg van Erik)

Omdat er met mij veel meer mensen zijn die op een varend woonschip wonen en werken en daarbij niet de mogelijkheid hebben van kabel of internetvoorziening voor TV zijn wij afhankelijk van de Digitenne of Satellietconnectie. Met name deze laatste is door de beweging bij varen niet mogelijk. Blijft dus alleen Digitenne over. Echter bij gelijktijdige uitzending wordt het straks door KPN onmogelijk gemaakt om de ene zender te kijken en de andere op te nemen.
OF... Ga op visite, neem intussen een aflevering van een serie op en kijk die later. Dat wordt onmogelijk gemaakt door KPN.
We hebben ook niet iets als via internet uitzending gemist of zo, want ook die voorziening wordt door geen enkele provider aangeboden.
Kortom... wij zijn echt het bokje door deze ontwikkelingen. HD prachtig hoor, maar daarmee heb ik geen opname mogelijkheid meer.
Wat te denken van de beperktheid van zenders. Geen SBS9, geen NPO extra, geen Ziggo extra of zoiets.
Gaat KPN hier een oplossing voor bedenken?
Reputatie 1
KPN ondersteunt al 10 jaar opnemen niet. Leveren sindsdien geen STB recorders voor Digitenne meer. Ooit de TF5300.

Dit is onjuist. KPN heeft de Topfield recorders i.i.g. tot 8 jaar terug nog verkocht in de Primafoon winkels en ook via de klantenservice ondersteunt totdat die apparaten te veel kapot gingen door inferieure transistoren. Bovendien leverde men decoders met USB sticks voor opnemen tot zo'n 5 jaar terug.

Je kunt nu al tv kijken via NLziet (app). 12 NL zenders; ook opnemen.
Of je abonneert je op de app van Canaldigitaal. Zonder schotel tv kijken via internet
.
En dat is nu dus ook een probleem voor bijvoorbeeld varend Nederland. Op de wal wordt die groep mensen heel snel vergeten. Er varen veel mensen voor hun werk en hebben gezinnen aan boord die overgeleverd zijn aan de grillen van grote concerns. Ook mensen die al dan niet met opzet deze groep bewoners over het hoofd zien. Er is nog steeds geen kabel zo lang dat een schip voorzien kan worden van onbeperkt voldoende snel internet. Er is ook geen provider die dit mobiel kan verzorgen. Zelfs de Tele2 en T-Mobiles onder de providers. Na even gebruik stopt het zogenaamde unlimited weer en moet je voor 1Gb een sms sturen. Flink irritant dus.

Je stapt dus wel gemakkelijk over naar internet kijken PeterG, echter is dat niet voor iedereen toegankelijk
Helemaal mee eens, 1 detail (sorry) :
te veel kapot gingen door inferieure transistoren . .
Dat zijn condensatoren :
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Maar dat ter zijde :->
( Dat het als argument gebruikt wordt is wel een smoesje wat goed uit komt, het is een zeer simpele reparatie)

Ik ga digitenne verlaten, helaas, maar gelukkig hebben wij wel een goed alternatief.
Het zijn idd de mensen in/op een vaar/voertuig die geen alternatief hebben.
NB : in belgië wil men de aardse televisie helemaal weg doen :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/red-de-antennekijker-belgie-454957

Een andere manier om er naar te kijken, zonder een oordeel of mening te willen geven :
Er was een tijd (meerdere decennia) dat iedereen via aardse zenders de nederlandse zenders kon ontvangen.
Op een moment kwamen de commerciëlen beschikbaar via kabel en satelliet.
Later kwam digitenne met de nederlandse zenders ongecodeerd en daar bij -voor wie het wil- de commerciëlen achter een coder, met opname mogelijkheid.

Het zal in de toekomst nog steeds mogelijk zijn om de ongecodeerde zenders te kunnen opnemen met een gekochte ontvanger.
Dus, eigenlijk gaan we weer terug naar de situatie van voor 11 december 2006 : https://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T#Geschiedenis
So what have you lost? NOTHING !!! :-/(


O ja, het betuttelen van de eindgebruiker is niet voorbehouden aan kpn maar is een trend, onder druk van de aanbieders van de programma's, daar zou kpn wat compassie voor kunnen krijgen door dat wat meer uit te leggen aan de gebruikers.
Reputatie 1
Oeps.. idd condensatoren. Heb ze zelf al bij 2 Topfields vervangen en dan zo'n basale fout. Excuus.
Reputatie 5
Badge +4
De uitleg van Erik is heel duidelijk, namelijk KPN heeft weer voor de klant besloten wat wel en niet goed is voor de klant.
Het meest irritante vind ik dat er geen rekening gehouden is met de klant die totaal afhankelijk is van datgene wat KPN gaat verzorgen. Ze hebben opgelegd gekregen dat ze over moeten naar DVB-T2 door de minister Kamp bij verstrekking van het contract.
Gevolgen:
1. De klant kan geen insteekkaart gebruiken
2. De klant mag niet meer opnemen
3. De klant mag zelf geen eigen spullen gebruiken
Etc..
Vraag 1:
Waarom heb ik ooit van KPN een Topfield recorder kunnen kopen en nog steeds gebruiken om TV programma's op te nemen en wordt mij nu die mogelijkheid ontnomen?
Omdat Hollywood/content eigenaren dat eisen???, en verder omdat KPN hun voorwaarden mag veranderen, of wij het daar nu mee eens en/of blij mee zijn of niet.
Vraag 2:
Waarom moet ik omdat ik ooit die recorder kocht van KPN nu ineens bij de nieuwe T2 voorziening gaan betalen voor een decoder die ik dan ga huren, terwijl binnen een basis abonnement standaard één decoder inbegrepen is? (Lees de uitleg van Erik) Omdat KPN zo extra kan verdienen en omdat KPN hun voorwaarden mag veranderen.

Omdat er met mij veel meer mensen zijn die op een varend woonschip wonen en werken en daarbij niet de mogelijkheid hebben van kabel of internetvoorziening voor TV zijn wij afhankelijk van de Digitenne of Satellietconnectie. Met name deze laatste is door de beweging bij varen niet mogelijk. Blijft dus alleen Digitenne over. Echter bij gelijktijdige uitzending wordt het straks door KPN onmogelijk gemaakt om de ene zender te kijken en de andere op te nemen.
OF... Ga op visite, neem intussen een aflevering van een serie op en kijk die later. Dat wordt onmogelijk gemaakt door KPN.
We hebben ook niet iets als via internet uitzending gemist of zo, want ook die voorziening wordt door geen enkele provider aangeboden.
Kortom... wij zijn echt het bokje door deze ontwikkelingen. HD prachtig hoor, maar daarmee heb ik geen opname mogelijkheid meer.
Wat te denken van de beperktheid van zenders. Geen SBS9, geen NPO extra, geen Ziggo extra of zoiets.
Gaat KPN hier een oplossing voor bedenken?


Na April 2019 komen er mischien meer zenders, maar verwacht het niet. Ik denk trouwens dat er zelfs met HEVC niet genoeg band breedte voor is.

Op de boot:
Heel flauw, maar mischien is dit nog een optie, mocht je genoeg mensen hebben:


Kun je zelfs op de maan doen in ieder geval.
Reputatie 5
Badge +4
Reputatie 7
Badge +16
Er is al genoeg geklaagd over het nieuwe DVB-T2 beleid van KPN. De merkwaardige stap die genomen is om een gesloten systeem (zonder smartcard) zonder opneem mogelijkheid aan te bieden is voor velen niet uit te leggen. Blijft helaas over om een eigen HEVC decoder met opneem mogelijkheid te kopen en het maar te moeten doen met de vrij aan te bieden NPO en een regionale zender. Bijkomend voordeel is dat je geen abonnementsgeld meer hoeft te betalen. En wie weet ziet de commerciële tv markt iets om ook zenders vrij aan te bieden (zoals in Engeland en Duitsland)
Ik vraag me af wat straks de doelgroep voor Digitenne nog zal zijn. Ik vrees alleen als alle andere mogelijkheden (kabel, satelliet, internet) uitgeput zijn.
Reputatie 5
Badge +4
Wat ik ook echt slecht en een enorme fout is dat met de ZTE helemaal niet kan worden opgenomen. Zelfs niet de vrij te ontvangen NPO en RPO.
Dat betekent dat je feitelijk keuze hebt uit 3 opties:

1.Het hele Digitenne pakket kijken en geen enkele zender kunnen opnemen.
2.Alleen de NPO en RPO, kunnen kijken en opnemen.
3.2 Apparaten gebruiken en steeds switchen tussen TV en HDMI. (of 2 HDMI apparaten), dat laatste wilt waarschijnlijk niemand.

De hele situatie was al een stuk beter geweest als de ZTE in ieder geval nog alleen de NPO/RPO kon opnemen.
Reputatie 7
Badge +16
We zullen zien wat de reacties zullen zijn als eind dit jaar de eerste masten worden omgebouwd naar T2.
Overigens is de HEVC techniek wel super. Ten opzicht van h.264 (meest gebruikte compressietechniek op satelliet) scheelt de bandbreedte volgens mij al 1/3, laat staan ten opzichte van de huidige MPEG2 van Digitenne.