Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235332 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Of ik blij wordt?
Hier 2 topfield recorders en een Lenco TVtje in gbruik.
Alles bij de KPN gekocht, en straks geen klap meer waar en je hebt er ook niets aan.
Geprobeerd om te ruilen, maar bij het versturen een fout melding
In de mail werd gesproken over gratis verzenden naar huis, bij het aan melden voor het omruilen staat dat hier een bedrag van 10 euro voor gevraagd wordt.
Op halen op een bezorg punt is gratis, maar dat stond niet in de mail.
Of ik nu nog blij ben? Nee
Dan maar bellen, kijk das ouderwets en verliep zerr netjes en snel, top!
Ik begrijp dat ik nu plots moet betalen voor 3 ontvangers?
Dat kan niet waar zijn.
Heb een alles in een abbo, en we kijken TV via de ether niet via ITV.
Maar de medewerker wist mij te vertellen dat er ook een recorder komt voor Digitenne.
Nu drie gewone ontvangers besteld, binnen een uur SMS krijgen van de logistieke dienst, enhh niet dus.

Wat ik ervan denk?
Dat het niet helder is wat er gebeuren moet bij KPN.
Vraag me ook af of een recorder er ook komt en of een ontvanger die deze functie heeft.
Moet dus een dubbel ontvanger in zitten, anders heb je er nog niets aan.

Wat me tegen valt is de mededeling dat je maar naar ITV over moet gaan en dan deze functie moet kopen.
5 euro in de maand is een hoop geld, ook voor een ontvanger die HD kan.

Groet
Theo Postma
Reputatie 5
Badge +4
Ik lees bij tweakers dat het dit jaar (2018) gaat gebeuren. Het jaar is al over de helft dus ik word ongeduldig.
https://tweakers.net/nieuws/134413/kpn-gaat-voor-eind-2018-over-op-dvb-t2-voor-digitenne.html
Reputatie 7
Badge +16
Ik lees bij tweakers dat het dit jaar (2018) gaat gebeuren. Het jaar is al over de helft dus ik word ongeduldig.
https://tweakers.net/nieuws/134413/kpn-gaat-voor-eind-2018-over-op-dvb-t2-voor-digitenne.html

De omruilactie is sinds februari aan de gang en in oktober gaan de eerste masten DVB-T2 signalen leveren. Ik zou zeggen: lees de startpost van dit topic even, daar staat alle informatie, ook wanneer jouw regio aan de beurt is.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235
Bron EDP artikel TotaalTV. Niet goed gelezen Adam?

Stipte levert het met de ontvanger van KPN. Kan dus ook niet mee opgenomen worden. Ze kopen het in bij KPN.

KPN ondersteunt al 10 jaar opnemen niet. Leveren sindsdien geen STB recorders voor Digitenne meer. Ooit de TF5300.

Je kunt nu al tv kijken via NLziet (app). 12 NL zenders; ook opnemen.
Of je abonneert je op de app van Canaldigitaal. Zonder schotel tv kijken via internet.


Ik heb even op de site van stipte gekeken, ze maken niet gebruik van een ontvanger van KPN
maar een REBOX RE-2101TPVR. En met deze recorder kun je WEL opnemen!
(zie handleiding: http://files.scarlet.nl/20100708_tv_volledigehandleiding_pvr.pdf)
Nu weet ik niet of die DVB-T2 gaat ondersteunen, anders zou dit een goed alternatief kunnen zijn voor Digitenne/Edpnet. Misschien werken de smart cards van stipte ook wel in de ontvangers van KPN. Iemand hier ervaring mee?
Reputatie 7
Badge +16


Ik heb even op de site van stipte gekeken, ze maken niet gebruik van een ontvanger van KPN
maar een REBOX RE-2101TPVR. En met deze recorder kun je WEL opnemen!
(zie handleiding: http://files.scarlet.nl/20100708_tv_volledigehandleiding_pvr.pdf)
Nu weet ik niet of die DVB-T2 gaat ondersteunen, anders zou dit een goed alternatief kunnen zijn voor Digitenne/Edpnet. Misschien werken de smart cards van stipte ook wel in de ontvangers van KPN. Iemand hier ervaring mee?

Veel succes met die Rebox...




Dat ding is echt rijp voor het museum.


Ik heb even op de site van stipte gekeken, ze maken niet gebruik van een ontvanger van KPN
maar een REBOX RE-2101TPVR. En met deze recorder kun je WEL opnemen!
(zie handleiding: http://files.scarlet.nl/20100708_tv_volledigehandleiding_pvr.pdf)
Nu weet ik niet of die DVB-T2 gaat ondersteunen, anders zou dit een goed alternatief kunnen zijn voor Digitenne/Edpnet. Misschien werken de smart cards van stipte ook wel in de ontvangers van KPN. Iemand hier ervaring mee?

Veel succes met die Rebox...




Dat ding is echt rijp voor het museum.


ja ik denk dat die digitenne kastjes niet echt veel beter zijn,
als alternatief voor digitenne/edpnet zou dit toch ideaal zijn...
Reputatie 7
Badge +16


ja ik denk dat die digitenne kastjes niet echt veel beter zijn,
als alternatief voor digitenne/edpnet zou dit toch ideaal zijn...

Nee, dit ding is na omschakeling absoluut onbruikbaar, geen DVB-T2, zelfs geen h.264 (de voorloper van HEVC) en niet eens een digitale HDMI uitgang. Nee echt, dit ding kan straks echt naar een eindverwerker, en aangezien ook EDPNet gaat stoppen met Digitenne verwacht ik dat Scarlet hetzelfde gaat doen.
Daarmee is KPN volgend jaar alleenheerser op het DVB-T2 netwerk met eigen tuners.
het enige alternatief is gaan voor NPO only (gratis zonder abonnement), hiervoor kan je elke DVB-T2 tuner met HEVC ondersteuning gebruiken (zoals in Duitsland).
-- verwijderd --
Zie net dat Giant al antwoord heeft. Dat is voldoende.
Reputatie 7
Badge +16
Volgens een e-mail die ik heb ontvangen gaat de eerste omschakeling in op 17 september.

Reputatie 7
Badge +16
Overigens ga ik er van uit dat als ik niet reageer mijn Digitenne abonnement (gratis bij interactieve tv) wordt bevroren.
Reputatie 7
Badge +30
Volgens een e-mail die ik heb ontvangen gaat de eerste omschakeling in op 17 september.
We schakelen heel regio Noord op 2 oktober om. Maar om de drukte met het wisselen te spreiden, zijn de klanten in regio Noord in 4 groepen verdeeld die we allemaal een eigen uiterste datum hebben meegegeven. Na de laatste van die data gaan we met veegmaatregelen aan de gang om te zorgen dat we ook zoveel mogelijk mensen voor 2 oktober om hebben. Zie Aanvullende informatie Regio Noord.

Als je niet reageert gaat, iets voor 2 oktober, de boel op zwart. We gaan dan de overgebleven smartcards deactiveren. Ik weet niet zeker of we dan ook automatisch Digitenne als onderdeel uit je pakket halen (ik check dat en kom er op terug). De verwachting is namelijk dat mensen dan contact opnemen en op dat moment alsnog wisselen of Digitenne stopzetten. Je kunt de tool gewoon doorlopen tegen die tijd, en dan kiezen dat je niet wilt wisselen. Dit beëindigt het dan sowieso.
Reputatie 7
Badge +16

Als je niet reageert gaat, iets voor 2 oktober, de boel op zwart. We gaan dan de overgebleven smartcards deactiveren.

Waarom gaat KPN meteen deactiveren, je kan toch net zo goed niks doen? Na omschakeling doet de smartcard het niet meer op de DVB-T2 zenders, maar aangezien ik precies op de grens woon kan ik masten van meerdere regio's ontvangen.
Reputatie 1
Krijg ik nog de keuze of ik van deze "omruilactie" (meer een uitschakelactie want er wordt niets geruild) gebruik wil maken en zo nee dat het digitenne abonnement dan automatisch beeindigd wordt. Of moet ik dat zelf opzeggen ondanks dat er op het abonnement geen koppeling meer is met de verplichte basale ontvanger.
Reputatie 7
Badge +20
Dag Saensche Cor. Je hebt inderdaad die keuze. Je zult op een gegeven moment bericht gaan krijgen dat je apparatuur moet worden vervangen voor de nieuwe apparatuur. Dat regel je vervolgens via een tool. Je kunt in deze tool ook aangeven dat je wilt opzeggen.
Wat een irritant ding tegen over de vorige ontvanger met kaart.....opstarten duurt een eeuwigheid.
Je kan geen programma's meer programmeren (Ptje)
Het gehele menu eigenlijk.

Doe hier iets aan a.u.b

*Admin: reactie samengevoegd met verzameltopic
Mijn opa heeft Digitenne, alhoewel de omschakeling naar beter beeld nog even op zich laat wachten (wonend in ZO Brabant) zou ik toch vast willen weten of het slim is alvast de tv ontvangen te wisselen.

Voor de oude man is een nieuwe afstandbediening al een heel ding.. dus vraag me af of ik nu al wel moet wisselen of dat ik het beter zolang mogelijk kan uitstellen;
- Betreft de nieuwe afstandbediening, wordt deze groter en/of duidelijker? ( momenteel hebben we https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132738/afstandsbediening-voor-de-basis-ontvanger-rebox-1800t/?pos=1200 )
- Hij heeft nu 2 afstandbedieningen (1 om tv aan te zetten, andere bovenstaande voor te zappen) blijft dit zo? Of kan hij nu naar 1 afstandbediening?
- Is teletekst duidelijker dan momenteel en kan die gewoon met dezelfde knop uitgezet worden?

Hoop dat er iemand kan helpen, alvast bedankt !
Gr Teun ( en opa 🙂 )
Hoi Teun. Leuk dat je je opa hierin helpt.
(1) Hoe de de afst.bed. eruit ziet kun je zien in dit bericht. Hij is wel anders dan voor de 1800t: er zijn aparte knoppen voor volume en zappen. Bij die van de 1800t gaat dat zo te zien met de knoppen van het 'kompas'.
afbeelding ontvanger/afst.bed. Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne (startbericht van dit topic)

(2) Het blijft nodig om met de eigen tv-afst.bed. deze aan en uit te zetten.
Met de nieuwe ontvanger gaat de televisie NIET automatisch naar de juiste ingang. De televisie moet, vaak eenmalig, op de juiste hdmi ingang gezet worden.

(3) Teletekst zal ongetwijfeld duidelijker worden. Ik heb de nieuwe digitenne-ontvanger nog niet, maar wel ook interactieve tv. Teletekst via hdmi is net zo scherp als wanneer ik de teletekst van de televisie zelf gebruik.

@Teun_2312
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Xlerator, welkom! Wat bedoel je met programmeren van programma's? En kun je aangeven wat je precies vervelend vindt aan het menu? Wellicht kunnen we er dan inderdaad iets aan doen.

Jij ook welkom, Teun! Fijn dat je al vroeg nadenkt over de impact van de wijzigingen op je opa. Peter geeft al de meeste antwoorden. Ik denk dat je nog wel even kunt wachten met omwisselen. In dit bericht lees je hoe we het aanpakken voor Regio Noord. Het zal dan voor jullie regio op een zelfde manier gaan. Zodra jullie regio aan de beurt is geven we dat hier aan. Op dat moment kun je dan alvast pro-actief omwisselen, of wachten tot hij bericht krijgt
Je kan geen programma's meer programmeren (Ptje)De nieuwe ontvanger ondersteunt opnemen met een externe recorder niet. Programmeren zoals jij bedoelt heeft dan ook geen enkele functie en is derhalve vervallen.

De oude ontvangers konden op die manier, nog, een externe recorder starten. Zodat je een timeropname kon maken met alleen de timer van de ontvanger. Dat kan met de nieuwe dus niet meer.
Reputatie 5
Badge +4
OpenPli (VU+) heeft ook een zap timer, die kan bij de ZTE wel functioneel zijn.
Alle binnenvaartschippers (waaronder wijzelf) krijgen problemen tijdens de omruil/ ombouwperiode doordat we verschillende regio's wonen en varen. Ook zijn we 10 euro per maand duurder uit als ons huidige abonnement met 3 smartcards onze kooptuner en en insteekkaarten. En zijn we eindelijk van als die kastjesrommel af, krijgen we dus weer een kastje bij elke tv die we niet in het zicht willen plaatsen
Reputatie 7
Badge +19
@Disponibel, welkom op het forum! Ik snap dat het in jullie geval verre van ideaal is en dat je jouw feedback wilt delen. Wat betreft Digitenne, de kosten en de kastjes heb ik geen oplossing. Wanneer je iTV bij je abonnement hebt van KPN, dan zou je d.m.v. de app en Chromecast nog een tv verbinding tot stand kunnen brengen. Misschien is dat nog een optie? Meer informatie hierover kun je lezen op onze website
Reputatie 7
Badge +16
Een veel mooiere oplossing zou zijn als KPN de itv app beschikbaar stelde voor Digitenne abonnees. ten slotte betaal je best wel een fors bedrag voor een abonnement met kastje waarmee je niet kan opnemen en terug kan kijken.
jammer dat er voor dit syteem gekozen is ik gebruik digitenne in mijn camper met een insteekkaart en kan niets met een losse ontvanger omdat hier geen plaats voor is. Hoop dat er snel weer een insteekkaart komt en tot dan zal ik het zonder digitenne moeten doen denk ik
Hoop dat er snel weer een insteekkaart komt @pascalvd Dan zul je toch OOK een geschikte TV moeten kopen. Met een tuner erin voor DVB-T2 HEVC.
In het artikel DVB-T2 in Nederland; welke ontvanger is geschikt voor het gratis NPO pakket? staan onder 'geschikt' 2 toestellen van klein diameter met zo'n tuner. Nu dus vooralsnog alleen geschikt voor de zenders van de NPO.

Het nieuwe digitennekastje is maar heel klein. 2 opgestapelde pocketboeken ofzo.