Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235333 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Ik heb 2 insteekkaarten van kpn, omdat ik in mijn tv 2 tuner ontvangers heb.
1 voor te kijken en de 2e voor op te nemen op mijn harde schijf in mijn tv.
Hoe gaat dat nu als er geen nieuwe digitenne insteekkaarten meer geleverd worden......
Alleen nog maar de ontvangers....
Moet ik dan 2 ontvangers aansluiten....
Ik wil namelijk wel kunnen blijven opnemen.
Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn voor mij.
PS ook heb ik nog een digitenne ontvanger voor op mijn boot.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic
peterG het gaat niet om de grootte van het kastje het gaat om dat de tv hangt in een camper en geen plaats is om het kastje te zetten. mijn tv heeft een dvb-t2 tuner en de insteekkaarten zijn er alleen is kpn met een systeem verdergegaan nu zonder kaartje en denk dat die insteek kaarten er niet zijn. jammer maar helaas moeten we maar tv kijken via internet of een schotel systeem aanschaffen. Digitenne gaat het zo niet meer worden helaas.
Het kastje kan ook iets verder vd TV af geplaatst worden, als je tenminste een route voor de HDMI kabel kan vinden.

Jaja, ik ben er ook niet blij mee.
mijn tv heeft een dvb-t2 tunerIk acht de kans 100% dat dit nog een ouderwetse DVB-T2 tuner is. Zonder de codec met HEVC. Want zelfs nu zijn het aantal toestellen in de winkels die dat hebben nog niet op één hand te tellen.

Jou TV heeft alleen DVB-T2 volgens de oude norm. Die gaan NPO en KPN niet gebruiken.
Mijn TV heeft ook DVB-T2. Tóch is die onbruikbaar, zelfs voor de ongecodeerde NPO zenders straks in de nieuwe situatie.
Pas zo'n beetje het laatste jaar komen er TV's met HEVC in de winkels. Dit zijn vooralsnog alleen UHD (4K) modellen.

Juist omdat er nog vrijwel geen tv te vinden is die de nieuwste norm inderdaad heeft komt er, zeker het eerste jaar tot anderhalf jaar denk ik, géén module beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +16
Ik heb 2 insteekkaarten van kpn, omdat ik in mijn tv 2 tuner ontvangers heb.
1 voor te kijken en de 2e voor op te nemen op mijn harde schijf in mijn tv.
Hoe gaat dat nu als er geen nieuwe digitenne insteekkaarten meer geleverd worden......
Alleen nog maar de ontvangers....
Moet ik dan 2 ontvangers aansluiten....
Ik wil namelijk wel kunnen blijven opnemen.
Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn voor mij.
PS ook heb ik nog een digitenne ontvanger voor op mijn boot.

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

@1303
Opnemen is straks verleden tijd, je bent verplicht een Digitenne tuner van KPN te huren waarmee je niet kan opnemen of programma's terug kan kijken.
Opnemen van de NPO zenders is straks nog wel mogelijk, daarvoor heb je geen abonnement nodig (zgn. FTA (= Free To Air) zenders). Je tv of tuner (je kunt gewoon tuners kopen die werken volgens de "Duitse" norm, PeterG heeft een mooi overzicht gemaakt van beschikbare FTA tuners rond de 50 euro) zal wel voorzien moeten zijn van DVB-T2 die overweg kan met de nieuwe compressietechniek HEVC (h.265).
Mooier kunnen we het niet maken.
Opnemen van de zenders van af positie 4 (uitg. RPO op 22) kan straks niet meer, met geen mogelijkheid. Hopelijk nog wel een losse recorder via video out (cvbs)(VHS, DVD/HDD), maar dat kunnen we pas testen als de HD uitzendingen daadwerkelijk in de lucht zijn (en m'n hoogbejaarde recorder het dan nog doet . . .)

PeterG heeft een mooi overzicht gemaakt van beschikbare FTA tuners rond de 50 euroDe genoemde recorders zijn wel 'wat' duurder.
DVB-T2 in Nederland; welke ontvanger is geschikt voor het gratis NPO pakket?
Ik vind het vooral heel erg bezwaarlijk dat er weer een extra afstandsbediening bij komt! Ik heb juist Digitenne genomen voor mijn opa zodat hij maar 1 afstandsbediening nodig is.

Deze gebruikt hij nu met de insteek kaart en dat gaat prima! Maar dat zal nu wel weer anders worden...



Heeft hier iemand een oplossing/tips voor?
Is dat niet een programmeerbare of lerende afst.bed.??
Er zitten wel te weinig knoppen op om zowel voor de tv als de tv-ontvanger de aan/uit functie toe te voegen.
Maar er zijn gelukkig meerdere seniorenafstandsbedieningen te krijgen. Allen lerend.
https://www.google.com/search?q=seniorenafstandsbediening

Bij deze Seki Slim kan je bv de 4 bovenste knoppen 'gebruiken' voor de aan- en uitfuncties van tv en ontvanger.

Via de kabel kan het ook (nog) met een insteekkaart (=module). Bij Ziggo zelfs ook 40 zenders (SD) zonder insteekkaart.
@Paulaa
Reputatie 3
Badge +1
Volgens mij worden we voor de gek gehouden....
Heb zelf een gekochte Topfield TF5300K recorder.
Heb het geleende apparaat laatst teruggestuurd en het nieuwe ding ontvangen.
Heb m'n pasjes gehouden omdat ik natuurlijk zolang mogelijk gebruik wil maken van mijn recorder.
Vandaag is het nieuwe systeem bij mij ingegaan. Ik zie inderdaad een veel strakker beeld op mijn ouwe plasmaatje, dus er is weldegelijk iets veranderd..

Maar......ik heb gewoon nog steeds mijn eigen PVR aangesloten en die nieuwe zit nog in de doos!

Dus mensen, heb je eigen decoders / recorders: niet gelijk je pasje(s) inleveren en hou je eigen apparaat aangesloten. Wie weet is alle onrust voor niets geweest???????

Kan natuurlijk zomaar ineens wél afgelopen zijn met de pret, maar ik kan aan het beeld duidelijk zien dat het verbeterd is en het zou vanaf vandaag omgezet worden... Dus dat de nieuwe decoder absoluut nodig is lijkt mij niet het geval....tot nu toe dan hè.
Als er iets verandert zal ik het ook melden.
Je hebt nu beter beeld wegens HDMI ipv analoog/PAL/scart.
Maar nog wel op DVB-T, binnenkort gaan de zenders over op DVB-T2 en is het over met het opneem-feest.
Reputatie 3
Badge +1
Je hebt nu beter beeld wegens HDMI ipv analoog/PAL/scart.
Maar nog wel op DVB-T, binnenkort gaan de zenders over op DVB-T2 en is het over met het opneem-feest.

Ik zit nog "gewoon" aan een scart, er zit geen hdmi op mijn tv.
Nou ja, we zien het wel. Heb sowieso al iTV aangevraagd, maar dat duurt nog een paar weken.
Dan kan ik het betere beeld niet verklaren, in soortgelijke gevallen zou je er nu zelfs op achteruit gaan, wegens nu gaat het beeld door 1 draadje (composiet, kleuren bij elkaar) ipv de 3 kleuren apart zoals dat bij scart het geval kan zijn, maar niet altijd, daarom heeft een scart zoveel pennen maar worden er maar een paar gebruikt.
Reputatie 3
Badge +1
@KeesYagi Misschien omdat het een plasma-tv is? Geen idee hoor, heb van dit soort dingen niet heel veel verstand...
Vorige week een mail gekregen voor de omruilactie, als ik de link volg moet ik mijn klantnummer invullen. Alleen lukt dit niet omdat er geen veld is om het in te vullen (zie bijlage). Klantenservice van KPN kan mij niet helpen omdat ik een koop ontvanger heb.. 🤔 Geen idee wat ik nu moet doen..?
Heb Digitenne via mijn Telfort abonnement.
Ik heb nu 3 Digitenne ontvangers in bezit (zijn dus mijn eigendom!); betreft 1 pvr en 2 insteekkaarten. Moet ik deze nu omruilen voor 3 huurontvangers en ga ik voor twee daarvan per maand huur betalen? Dit is toch raar? Vreemde vergelijking misschien, maar ik ruil mijn privé auto toch ook niet in voor een huurexemplaar... wanneer ik het onjuist heb geïnterpreteerd hoor ik dat graag.
Er is geen invulvakje voor je klantnummer omdat je v.u. huis op die site komt. Het klantnummer is gekoppeld aan je IP (het unieke nummer van je internetaansluiting) en daardoor automatisch bekend. Je hoeft dan alleen nog de laatste 3 cijfers van de bankrekening waar je kpn rekening van afgeschreven wordt in te vullen om verder te gaan. Had je dat al gedaan?
@PeterG Als ik de cijfers invul staat er: De ingevoerde gegevens komen niet overeen met de gegevens die bij ons bekend zijn.. wij hebben meerdere klantnummers daar gaat het denk ik fout. Ik heb het nu geprobeerd via mijn mobiel 4G en nu krijg ik wel een vakje te zien, dankje!
Tja, ik heb onder het internetabonnement ook interactieve tv én digitenne. Allemaal dus zelfde klantnummer.
Systeem houdt kennelijk geen rekening met internetabonnement en los 😉 digitenne abonnement dan.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Marije. Zo wordt het omruilen van een nieuwe ontvanger wel érg lastig 😞 Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw Forum profiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf) Dan kunnen wij kijken of we dit voor je in orde kunnen maken 🙂
Nu is het zo dat digitenne vernieuwt en er een nieuwe tv-ontvanger aangevraagd moet worden. Dit zou heel makkelijk via de website moeten kunnen. Je typt de url in gaat naar "Direct apparatuur omruilen" waar je vervolgens het klantnummer en de laatste 3 cijfers van je bankrekening in moet vullen. Nu kan ik alleen nergens het klantnummer invullen waardoor ik niet verder kan? Iemand hier ervaring mee of tips?

Admin: bericht samengevoegd met verzameltopic
kan ik mijn digitennne ontvanger nu al omruilen
Reputatie 7
Badge +30
@Marije., welkom op het forum! Jammer te horen dat de klantenservice aangaf je niet te kunnen helpen, dat kunnen ze wel. Wel goed om te horen dat het via je mobiel wel lukte. Mocht je toch nog hulp nodig hebben, vul dan je profiel in zoals Marina al aangaf.

@Stuurman, als je vanuit huis de tool opent, dan checkt deze je internetverbinding. Als je namelijk ook internet van ons hebt, dan kan de tool op die manier al verifiëren wie je bent. Als je geen internet van ons hebt, dan werkt dit natuurlijk niet. De tool geeft dat echter niet altijd goed aan. Probeer het nog even in een andere browser. Als dat niet lukt, doe het dan via mobiel internet op een telefoon of tablet. Mocht je er daarmee ook niet uitkomen, vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan helpen we met ruilen.

@F35, je krijgt bericht van ons wanneer jouw regio aan de beurt is. Als je huidige tuner echter niet meer (goed) werkt, of je bent vaak in een andere regio dan waar je abonnement geregistreerd staat, dan kun je nu ook al ruilen. Dit moet dan wel via ons. Vul je gegevens in op je profiel, en laat weten als je dit gedaan hebt. Dan helpen we je hiermee.
Reputatie 7
Badge +30
Heb Digitenne via mijn Telfort abonnement.
Ik heb nu 3 Digitenne ontvangers in bezit (zijn dus mijn eigendom!); betreft 1 pvr en 2 insteekkaarten. Moet ik deze nu omruilen voor 3 huurontvangers en ga ik voor twee daarvan per maand huur betalen? Dit is toch raar? Vreemde vergelijking misschien, maar ik ruil mijn privé auto toch ook niet in voor een huurexemplaar... wanneer ik het onjuist heb geïnterpreteerd hoor ik dat graag.


@weleas, sorry voor de late reactie. Het klopt wat je zegt. Je oude apparatuur is niet meer geschikt. Je kunt, op het moment van ruilen, er ook voor kiezen om niet alles te ruilen. De oude zullen dan niet meer werken en worden uit het abonnement gehaald. Als je wel kiest om alles te ruilen ga je in ieder geval voor twee ervan betalen. Wellicht alle drie. Dat hangt ervan af welk pakket je hebt bij Telfort. Als je daar een pakket hebt met meerdere inbegrepen ontvangers en een daarvan is Digitenne, dan blijft die gratis. Als dat niet zo is, dan ga je voor alle drie betalen.
Reputatie 5
Badge +4
Betreft: https://www.emerce.nl/nieuws/kpn-gestart-vernieuwing-digitenne

Gaat het nu tot zomer 2019 duren of tot 1 Jan 2020? Want dat is nogal een stuk langer.
Paar maanden maar hè.

Na 31 december 2019 (dus per 1 jan. 2020) mag DVB-T van de overheid niet meer in de lucht zijn. Dit is een voorwaarde voor de vergunning.
Volgens het startbericht in dit topic zou na april 2019 heel Nederland DVB-T2 (hevc) hebben.
Uit startbericht
Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in april 2019.