Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235381 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 4
Badge +4
Er werd gesproken over het TV geluid, radio heb ik eigenlijk nooit naar gekeken.
Dat heb ik nl wel in de vorm van een echte radio😀

Theo
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb het moment van overgang gemist (regio 2), ik dacht dat dit vanacht was (nacht van 12-2 tot 13-2), maar kennelijk deze nacht. Is er iemand die hiervan een opname heeft gemaakt of gefilmd en met mij kan en wil delen? Mocht die er niet zijn is er dan iemand van regio 2.1, 3, 4 of 5 die dit wilt doen? Alvast bedankt!

Vertel uiteraard ook even in welke regio je zit.
Ik zou niet weten wat dáár boeiend aan is. De oude zender gaat uit de lucht en minder dan een uurtje later komt de nieuwe erin. Beeld: het wordt zwart: daarna weer beeld. Beetje als een zenderuitval, Adam.

Aangezien er niet aangekondigt wordt hoe laat het gebeurt denk ik ook niet dat iemand er v.a. ca. 01:00 uur met de camera in de aanslag op gaat zitten wachten. Wees blij dat je lekker geslapen hebt i.t.t. de technici in de zendmasten.

P.S. heb je inmiddels Digitenne via KPN (alle zenders) en mogelijk nog een losse voor NPO met opname?
Reputatie 5
Badge +4
Nee, heb besloten voor enkel de FTA zenders .ivm het ontbreken van de opname mogelijkheid. Steeds tussen 2 apparaten switchen vind ik ook echt onbegonnen werk. Nee dat klinkt belachelijk en ga ik echt niet doen.
Wat dat betreft heel slecht dat zelfs de FTA zenders niet kunnen worden opgenomen met de nieuwe ontvangers.
Ik ben benieuwd waar dit naartoe gaat, las laatst nog dat Digitenne nog maar circa 210.000 klanten heeft. En ook in de periode tussen regio 1 en 2 is het aantal abonnees alleen maar verder gezakt en niet gestegen. (dus het ziet er niet naar uit dat mensen nog echt warm lopen voor het abonnement. De dichtstbevolkte regio 5 moet ook nog over. Regio 1 was natuurlijk juist dun bevolkt.: https://www.google.com/search?q=nl+provincies+naar+inwonertal&rlz=1C1GCEA_enNL782NL782&oq=nl+provincies+naar+inwonertal&aqs=chrome..69i57j69i64l3.9195j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Camera hoeft ook niet perse, een opname (TS stream mag ook), kun je later afspelen. (was ikzelf ook van plan, maar heb ik dus gemist), je hoeft ook niet achter de camera te zitten om hem vast te houden, hij kan op statief of ergens anders op.

Tja ik weet natuurlijk niet wat er gaat gebeuren. De lancering van RTLZ vond ik nog best spannend.: https://www.youtube.com/results?search_query=digitenne+introductie+rtlz
Daar gebeurde wel iets meer dan er verscheen beeld.
Als het beeld inderdaad gewoon zwart wordt alsof je de kabel eruit trekt is het niet zo spannend nee, maar mischien gebeurd er wel wat anders en meer....

Vervelend dat ik nog geen voledige EPG zie, is dit bij jullie ook zo?

Toen ik thuis kwam, tussen 12 en 13:30 denk ik. Kon hij nog geen zenders vinden, kennelijk nog geen DVB-T2 signaal in de lucht. Nu heb ik inmiddels zenders.
Mischien moet er nog beter worden afgesteld.
Maar om heel eerlijk te zijn vind ik het beeld tegen vallen, natuurlijk is het beeld veel scherper, maar ik zie toch ook echt artifacten, met name rond de zenderlogo.
Wat is jullie ervaring tot nu toe?

Mocht iemand toch zo'n opname willen maken en delen, alvast bedankt. Al is het mischien niet zo boeiend.

In welke regio zit jij trouwens? Heb je gezien dat het beeld zwart werd?
Ik zou niet weten wat dáár boeiend aan is. De oude zender gaat uit de lucht en minder dan een uurtje later komt de nieuwe erin. Beeld: het wordt zwart: daarna weer beeld. Beetje als een zenderuitval, Adam.

Aangezien er niet aangekondigt wordt hoe laat het gebeurt denk ik ook niet dat iemand er v.a. ca. 01:00 uur met de camera in de aanslag op gaat zitten wachten.

Het zal je (blijkbaar) verbazen hoeveel mensen daar nog meer in geïnteresseerd zijn.
Reputatie 5
Badge +4
Bedoel je dat nu sarcastisch?, ben je geïnteresseerd? of kun je voorstellen dat mensen er geïnteresseerd in zijn? Wat bedoel je nu?

Toen bij Ziggo op zwart (overgang naar het UPC netwerk), bevroor bij mij het beeld ipv. dat het op zwart ging.: https://www.youtube.com/watch?v=Gy5WNvUWGNo Maar dat zal ook wel met het systeem van de zorginstelling te maken hebben.
Adam88 schreef: De lancering van RTLZ vond ik nog best spannend.:

Oh ja, dat. Maar dat was niet in 1 X. Ze konden 'rustig' het kanaal vast toevoegen en later de zender. Nu moet alles in 1 X uit en het nieuwe (na letterlijk kabels ompluggen bij de zenders) weer in 1 X aan.
De 'vooraankondiging' zit 'm deze keer in beeld hooguit in de 'beeldkrant' op NPO 1 om 20:30 - 20:35.
Reputatie 5
Badge +4
De lancering van RTLZ opzich ging wel in 1 keer (geluid kwam net iets eerder dan het beeld)
Maar daarna ging ze nog allemaal dingen veranderen in de resolutie, aspect ratio etc. Dat zie je ook in de filmpjes. Dus het was niet zo van toen er beeld verscheen was het meteen goed.

https://www.youtube.com/results?search_query=rtlz+lancering
Tja, ach. Ieder zijn meug. Wat ik pas spannend vond waren de piraten die in de jaren '80/'90 inbraken op kanalen van de kabeltelevisie. Je wist nooit wat er nou weer kwam ... 😉
Reputatie 5
Badge +4
Maar goed is er iemand in regio 2.1, 3, 4 of 5 die dit wilt doen? Mijn kans is helaas verkeken in ieder geval.
Maar goed is er iemand in regio 2.1, 3, 4 of 5 die dit wilt doen? Mijn kans is helaas verkeken in ieder geval.
Ik heb geen opnamen gemaakt c.q. kunnen maken van de overgang van type I naar type II.
Dit om een antwoord te geven op je eerdere vraag.
Ik heb alleen een "ouderwetse" videocamera met cassette: Digital 8. Tapes al jaren niet meer te krijgen.
Zit ook in regio 5. Kans is zeer groot dat ik met de periode v.d. omschakeling er helemaal niet ben half juli.
Reputatie 5
Badge +4
Tja, mischien iemand anders dan... Genoeg mensen in ieder geval hier denk ik...
Ik zal wel een oproepertje plaatsen in een ander topic.

Even iets anders maar ben ik nou echt de enige die de kwaliteit wat vind tegenvallen? Ik zie toch wel wat artifacten, en bovendien oogt het beeld voor mij gevoel iets te flets. Ook lijkt er een lichte trilling in het beeld te zitten.

Het Digitenne beeld is beter dan ooit dat wel, maar om de een of andere manier valt het mij toch iets tegen. Vind het verder wel jammer dat er geen DVB ondertiteling en/of Dolby 5.1 is bijgekomen.
@adam88 Hoe kijk je dan?, met wat voor apparaten, dat kan uitmaken. Een TV uit de topklasse van recente datum met ingebouwde HEVC (en tuner) heeft de beste mogelijkheden voor optimale weergave. Dat is dan alleen voor FTA zenders.
Wat mij momenteel een opvalt (TV Oost) is dat de vloeiendheid wat onder druk staat, Misschien bedoel je dat met trillen. Als opjecten of camera met bepaalde snelheid bewegen lijkt het dat er effecten van deinterlacing zichtbaar zijn of dat het bronsignaal eigelijk maar 25fps is.
Maar het kan zeer goed zijn dat dit door mijn huidige manier van TV kijken komt (Kodi op een PC die overigens HEVC decoderen met gemak in software kan).
Kwa ondertiteling: er zit teletekst in de mux, weet niet of dat via 888 voor ondertitels kan zorgen.
Geen Dolby geluid zie ik als logische keuze, liever de daarmee bespaarde bitruimte gebruiken voor de tweede regionale zender b.v.
Reputatie 5
Badge +4
Via een VU+ Solo 4K

Ik zie wat kartelrandjes her en der rond bepaalde opjecten, soms staat het beeld even vast en valt het geluid weg. Heeft iemand anders dat ook?

Er zijn 2 systemen voor ondertitels de tekst ondertitels (teletekst) en de grafische ondertitels (DVB ondertitels), de DVB ondertitels zijn net als voorheen niet beschikbaar.
Een VU+ Solo 4K betekent in ieder geval dat je het 1920x1080p50 moeiteloos in een TV / op een scherm kan krijgen. In theorie kan een TV dan nog upsampling doen naar 100fps (met motion interpolatie o.i.d.) maar dat is gissen.

Kartelrandjes kan ook komen doordat dat al deels zo was in het aangeleverde signaal. Ik zag in ieder geval dat bij diverse balken/banners geen noemenswaardige artifacts te zien waren, maar zij sommige andere objecten juist wel zoals je zegt.

Dat het beeld even vast staat en geluid weg valt kan goed zijn doordat er op ontvangst niveau toch wat errors optreden. Met mijn TV HAT op RPi3 is er geen significant verschil met voor de omschakeling kwa errors. Het is zelf iets gunstiger eigenlijk, maar een 10-tal data errors per 24 uur. Daar merk ik niks van. Met mindere ontvangst/antenne, zodat er dat een 100-tal of 1000-tal data errors zijn, is dat wel anders. Maar ik gebruik software om de streams af te spelen en die gaat gewoon door, zij het met wat beeld en audio verstoring.

Misschien kun je in de VU+ Solo 4K ergens aangeven hoe om te gaan met diverse errors, als dat de oorzaak van freezes zou zijn.
Reputatie 5
Badge +3
Jammer dat er niet kan worden opgenomen met bhv het EPG systeem, dat is een grote misser. Wij hebben momenteel 3 ontvangers in gebruik waarmee je 2 zenders tegelijk kunt opnemen en naar een 3e kijkend.

Het zou voor ons een reden zijn over te stappen naar ITV omdat je daar wel een enkel programma mee kunt opnemen, tevens de mogelijkheid op 2 laptops (of gsm of tablet) extra ook direct TV te kunnen kijken!
Is er ook een andere antenne nodig bij een nieuwe free on air tuner, zoals de strong SRT 8211?
Nee. De antenne hoeft niet gewijzigd te worden. Dit omdat de uitzendfrequenties (waar het bij een antenne om gaat) niet wijzigen. Dat blijft binnen de zogenaamde UHF band.
Hallo PeterG,

Bedankt voor je reactie.
Bij de Strong SRT 8211, die gisteren is geïnstalleerd bij mijn zusje gaat het als volgt: De eerste 10 minuten stoort het beeld, daarna niet meer. Hoe kan dat?
Dat is heel gek. Van afstand kan ik daar geen oordeel over geven. Het kan zijn dat er een slechte ELCO in zit, die het pas goed doet als ie enigszins opgewarmd is. Ik ken dat apparaat ook niet.
Voorlopig / vooralsnog maar 'ruim' van te voren aanzetten zou ik zeggen 😉

Zijn daar de uitzendingen al HD? (de provincies Groningen, Drenthe, Gelderland, Overijssel en Flevoland zijn inmiddels HD. Friesland volgt 23 februari. Niet dat dit er wat mee te maken heeft overigens. Gewoon benieuwd.
Hallo PeterG,

Mijn zusje woont vlakbij Zwolle, sinds afgelopen dinsdag kon zij geen free on air tv meer kijken via digitenne. Ik heb gisteren daarom de Strong SRT 8211 voor haar en ook voor mijzelf gekocht.. Ik heb hem nog niet geïnstalleerd omdat ik zelfin Friesland woon en nog beeld heb. Ik geloof dat ik voor 25 februari de tuners omwisselen.
Dit wordt dus ook op korte termijn weer hersteld naar de vorige situatie waarbij opnemen ook niet meer gaat kunnen.

Ik kan bevestigen dat er gisteren een update voor de Rebox is uitgekomen (versie 30) waarmee de opnamefunctie is verwijderd. Jammer, ik heb de functie zelf zo'n anderhalve maand geleden al ontdekt en gebruikt zolang het kon (opnames op een computer bekijken is voor mij prima).

Is het denkbaar dat opnemen via USB ooit weer met een softwareupdate wordt teruggebracht? Duidelijk is dat het software- en hardwarematig geheel wordt ondersteund en in de praktijk heeft gewerkt, ook voor DVB-T2 HEVC, dus aan kostenbesparing op de hardware zal het niet liggen. Integendeel, het zat er (voor KPN gratis) bij. Er hoeft echt niet in elke ontvanger een vaste harde schijf te worden meegeleverd, en kunnen opnemen blijft waarschijnlijk de meest aangevraagde functie voor Digitenne.
Reputatie 5
Badge +4
Dat lijkt me niet...

Bovendien zou dit betekenen dat dan alleen de mensen met de Rebox kunnen opnemen, op de ZTE ontvanger doet de USB poort helemaal niets. Er staat zelfs geen stroom op.
Reputatie 7
Badge +30
Komende nacht vind de omzetting van Regio 2.1 (Friesland) plaats. Hier wijzigen we dan ook direct de frequenties (lees er meer over in dit topic). Dit betekent dan dat morgenochtend ook de mensen uit Regio 1 opnieuw zenders moeten gaan zoeken.