Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235381 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Klopt Theo, daarom ben ik benieuwd wat hij voor ontvanger gebruikt. Vermoedelijk kijkt hij alleen FTA.
Wat heb jij voor ontvanger?

De keuze van de antenne-instellingen is afhankelijk van jouw type antenne.
Dus de volgende vraag:

Wat heb jij voor een antenne?

EEn oude van de oude Samsung digitale ontvanger. Aangesloten op een nieuwe fta agptek tuner van Amazon. Dit werkt thuis wel, ook nog met de oude niet HD in Utrecht
Reputatie 7
Badge +28
OK, dan moet je de keuze actieve antenne op aan/(Ja ?) zetten. Want de oude KPN-antenne's zijn ook actieve antennes. Die andere keuze weet ik zo snel niet. Is een kwestie van uitproberen.

Hou er wel rekening mee dat die oude antennes niet zit goed werken met het nieuwe DVB-T2. Zelf heb ik mijn antenne vervangen door de nieuwe Funke V5 buitenantenne. Die kan je kopen via de website van KPN.
Reputatie 5
Badge +6
Wel te hopen dat je een Funke hebt met een LTE filter op 700 Mhz, (tot kanaal 48)
anders kan je volgend jaar weer een nieuwe kopen, als ze 5G gaan uitrollen op 700 Mhz.

Snap niet dat KPN de mensen met de oude antenne laten zitten, die ontvangen prima
tot kanaal 64 , wat tot ver in LTE band van 800 Mhz is. Stoort geweldig als je
in de buurt van zo een mobiele telefonie mast woont.
is er ook een binnen antenne, of een mobiele antenne die kan staan?
ik heb er (nog) geen behoefte aan de buitenantenne te monteren met draad.
welke portable, verplaatsbare, plaatsbare binnen antenne is geschikt en vervangt de oude binnenantenne van Digitenne?
Reputatie 7
Badge +28
De Funke V5 is ook binnen te gebruiken :
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed
We zijn nu een paar weken over op het nieuwe systeem van Digitenne. In het begin was de ontvangst goed (antenne = 100 😵, maar sinds een paar dagen is het hommeles. Niets aan de ontvanger of antenne veranderd, maar toch valt het beeld en geluid weg. De antenne geeft dan aan "GEEN ONTVANGST" en dan 2 tellen later hebben we 100% ontvangst. Waar ligt dat aan.
Bij de Duitse zenders hebben we wel continue 100% ontvangst.
Reputatie 7
Badge +28
@HCall : Vermoedelijk woon jij in Limburg, klopt dat?

Mogelijk heb je last van een externe storingsbron. Anders kan ik het ook niet verklaren. Zorg dat je ontvanger en kabel niet direct in de buurt van een ander elektrisch apparaat ligt.

Gebruik jij al de Funke V5 antenne? Oudere antennes zijn minder goed beschermd tegen storing b.v. van 4G-internet.

Probeer anders jouw ontvanger is te resetten (terug naar de fabrieksinstellingen) en daarna een nieuwe zenderzoekopdracht geven via de optie uitgebreid zenders zoeken.
Ja, ik woon in Limburg. Ik heb de ontvanger al gereset en alle zenders via de optie uitgebreid zenders zoeken opnieuw geladen. Van 4G-internet heb ik geen last, ik heb namelijk geen ontvangst van 4G op mijn locatie.

Nee ik gebruik geen Funke V5 antenne.
Reputatie 7
Badge +28
Mogelijk krijg je zo'n antenne van een moderator. Want daarmee wordt de ontvangst makkelijker. Over een paar maanden wordt de ontvangst trouwens verder verbeterd door een verandering van de frequenties. Maar daar heb je nu nog niets aan.

Een moderator wil jou vast verder helpen. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.


Ik heb mijn Forum profiel ingevuld
Reputatie 7
Badge +20
Ik heb mijn Forum profiel ingevuld
Hallo @HCall Dank voor het invullen van je gegevens. Ik zorg dat er een nieuwe antenne naar je toe komt, een V5. Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Laat je weten hoe het gaat als je deze in gebruik hebt?
Reputatie 2
Badge
Er is tussen mij en een redacteur van een website een discussie ontstaan wat de uitzend kanalen van de zendmast in Almere na de omschakeling naar T2 geworden zijn. Kan iemand mij opheldering geven?
Reputatie 7
Badge +28
Op dit moment zendt Almere uit via de kanalen 26, 49, 57, 24 en 27.

Later dit jaar wordt het 26, 32, 45, 24 en 27.

In Lelystad zijn trouwens andere kanaalnummers in gebruik.
Reputatie 2
Badge
Noordzee dank voor je antwoord. Echter dit antwoord lijkt mij onjuist omdat dit in conflict is met de uitzendkanalen van Amsterdam die nog T1 uitzenden. Ik ontvang thans met een binnenkamer antenne, geleverd bij een T2 ontvanger van KPN de kanalen: RTS 26 - NTS1 36 - NTS2 23 - NTS3 47 NTS4 28.

Het lijkt me sterk dat die uit Lelystad komen.
Reputatie 7
Badge +28
En toch lijkt dat het geval te zijn.

In Lelystad wordt uitgezonden via :

26, 36, 23, 47 en 44.

Rts 28 is heel vreemd. Dat is de frequentie van Gelderland.

Je kan jouw antenne richten op een zendmast. Die van jou is waarschijnlijk op Lelystad gericht.
Reputatie 2
Badge
Ik krijg het gevoel dat ik wel heel uitzonderlijke ontvangst heb. Van de door mij genoemde kanalen zijn 23 en 28 het meest instabiel. Kanalen 26, 36 en 47 komen hier heel stabiel binnen. Het kan zijn dat Almere nog niet in alle kanalen al op T2 zit. Maar als ik het Digitenne bakkie laat zoeken op de regio Flevoland worden de door mij eerder genoemde kanalen keurig gevonden en er in gezet. Amsterdam, nog T1, knalt bij mij in Diemen binnen. De zender staat op zo'n 5 km afstand. Met een breinaald kan ik die al ontvangen.
Reputatie 2
Badge
NB. Van kanaal 44 ontvang ik niets. Dus het signaal komt zeker niet uit Lelystad.
Reputatie 7
Badge +28
Dat kan je dus niet zomaar zeggen. Ik denk eigenlijk dat zeker 36, 23 en 47 wel uit Lelystad komen. Kanaal 26 zou ook uit Almere kunnen komen, maar waarschijnlijk ook uit Lelystad.

Het punt is dus dat vanaf een zendlocatie niet elke mux met gelijk vermogen de lucht ingaat. De afstelling van de vermogens gebeurt per mux. Op veel locatie's in Nederland kan het zijn dat je met de ene mux een sterker signaal hebt van zendmast A en van een andere mux juist weer van zendmast B.

Daarom raad ik iedereen ook altijd aan om te zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken. Want dan ontvang je van elke mux het sterkste signaal. En dat kan dus van verschillende zendmasten zijn.

Wat betreft de situatie in Flevoland: De zender Lelystad zendt met 10 maal zoveel vermogen uit als de zendmast van Almere. De zendmast van Lelystad is ook aanmerkelijk hoger. Ik neem aan dat je die mast wel is hebt zien staan aan de rand van het IJsselmeer. De zendmast van Lelystad bedient dus ook gelijk het hele IJsselmeer. De zendmast van Almere is vooral voor lokaal gebruik.

Als jij in Diemen op een wat hogere locatie zit met je antenne aan de oostkant heb je eigenlijk vrij zicht naar de hoge zendmast van Lelystad. Over het water heen van het IJsselmeer draagt het signaal best ver zonder belemmeringen. Vandaar de goede ontvangst bij jou.

Wat betreft kanaal 28: Vermoedelijk pik je signaal op vanuit Apeldoorn, maar dat blijft wel raar.
Reputatie 2
Badge
Blijft toch wel vreemd dat ik uit Lelystad geen ontvangst van kan 44 heb. Maar dat kan door een ander zenddiagram komen. De ontvangst van kan 28 is vrij recent. Ik denk een weekje of zo. Daarvoor kon ik niets op dat kanaal vinden. Er is dus iets m.i. kort geleden iets gewijzigd. Maar we wachten maar af wat het uiteindelijk na alle kanaal wijzigingen wordt want ik vrees dat we niet uit deze discussie komen.
Reputatie 2
Badge
NB Ik woon vrij hoog op de 8e etage zo'n 25 meter hoog. Dat verklaart dat ik een vrij verre ontvangst mogelijk heb.
Reputatie 7
Badge +28
NB Ik woon vrij hoog op de 8e etage zo'n 25 meter hoog. Dat verklaart dat ik een vrij verre ontvangst mogelijk heb.

Dat dacht ik al. Daar ga je plezier van beleven wat betreft de ontvangst van Digitenne. Want na de zomer komt er een aanpassing in de software. Je kan dan alle regionale zenders ontvangen waar ook ontvangst van mogelijk is. Nu kan je nog maar twee regionale zenders terugvinden in jouw zenderlijst.



admin: lange quote van hoofdtekst verwijderd ivm leesbaarheid

DVB-T2 all in one

Tv-programma opnemen als een digitale videorecorder en tegelijk kijken naar een andere tv-zender

XORO HRT 8772 HDD DVB-T2 HD, DVB-C, HEVC H.265, TWIN tuner, PVR, vaste schijf, USB, S / PDIF, Irdeto, Freenet TV

FullHD-ontvanger voor digitale antenne (DVB-T / 1 of T2) of kabeltelevisie (DVB-C)
Ontvangt SD / qHD-, HD- en Full HD-kanalen (H.265 HEVC / H.264 / MPEG2)
Irdeto-decryptiesysteem voor programma's van particuliere omroepen
Gecertificeerd voor de ontvangst van Freenet TV
USB / SATA-opnamefunctie en Timeshift
TWIN-tuner (twee ontvangers) voor twee opnames tegelijk
HDMI (tot Full HD / 1080p) en USB-poort, Mini-Scart & S / PDIF (optisch)
Voedingsspanning (+ 5V) voor schakelbare actieve binnenantennes
7-segment LED-display (4 cijfers)
Elektronische programmagids (EPG) en teletekst
Krachtige HD Media Player - ondersteunt MKV-bestanden
Sleuf voor SATA harde schijf achter de voorklep.
Beschikbare varianten: zonder harde schijf, met 1 TB SATA-harde schijf, met 2TB SATA-harde schijf
Handleiding https://www.gebruikershandleiding.com/Xoro-HRT-8772-HDD/preview-handleiding-840842.html

https://www.xoro.de/produkte/details/xoro-hrt-8772-hdd/
DVB-T2 in Nederland; welke ontvanger is geschikt voor het gratis NPO pakket?
https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/