Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235390 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Inderdaad heb ik de nieuwe antenne voor Digitenne ontvangen en meteen aangesloten.
De storingen die ik had zijn over. De beeldkwaliteit is beter als bij de oude digitenne, maar ik heb regelmatig dat het beeld een paar seconde stil staat.
Dit komt alleen voor bij de zenders die Digitenne uitzend. Als ik de Duitse zender erop heb staan heb ik geen enkele storing.
Als ik de antenne rechtstreeks op de digitenne ontvanger verbindt is de ontvangst rond de 80%.
Ik heb een Topfield 5300K, als ik de antenne via de TF5300K laat lopen en de uitgangsantenne van de TF5300K doorlus naar de nieuwe digitenne ontvanger is de ontvangst 100%. Dus dat doe ik maar, ook omdat ik nogal wat films op de TF5300k heb staan die ik nog wil zien.
Wat betreft de problemen met de ontvangst (stilstaan van het beeld) is mijn conclusie dat het niet aan de antenne ligt maar aan de zendmast.
Al bij al zijn we er goed op achteruit gegaan. Het apparaat is traag, heeft naast de ontvangst geen enkele andere functie. Voorheen keken we eerst Nieuws op NP1 en RTL4 namen we op om daarna naar het nieuws van RTL4 te kijken. Ook was het handig als er reclame was om naar een ander zender te kijken en via het kleine venster kon je zien als de reclame voorbij was. We doen het ermaar mee, gelukkig kijken we niet zo veel, alleen nieuws, maar ik zag graag een goede film. Nu moet ik dat via mijn PC doen. Wie weet zien ze bij KPN het licht weer en gaan ze mee met de tijd.

Ik heb mijn Forum profiel ingevuldHallo @HCall Dank voor het invullen van je gegevens. Ik zorg dat er een nieuwe antenne naar je toe komt, een V5. Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Laat je weten hoe het gaat als je deze in gebruik hebt?


Inderdaad heb ik de nieuwe antenne voor Digitenne ontvangen en meteen aangesloten.
De storingen die ik had zijn over. De beeldkwaliteit is beter als bij de oude digitenne, maar ik heb regelmatig dat het beeld een paar seconde stil staat.
Dit komt alleen voor bij de zenders die Digitenne uitzend. Als ik de Duitse zender erop heb staan heb ik geen enkele storing.
Als ik de antenne rechtstreeks op de digitenne ontvanger verbindt is de ontvangst rond de 80%.
Ik heb een Topfield 5300K, als ik de antenne via de TF5300K laat lopen en de uitgangsantenne van de TF5300K doorlus naar de nieuwe digitenne ontvanger is de ontvangst 100%. Dus dat doe ik maar, ook omdat ik nogal wat films op de TF5300k heb staan die ik nog wil zien.
Wat betreft de problemen met de ontvangst (stilstaan van het beeld) is mijn conclusie dat het niet aan de antenne ligt maar aan de zendmast.
Al bij al zijn we er goed op achteruit gegaan. Het apparaat is traag, heeft naast de ontvangst geen enkele andere functie. Voorheen keken we eerst Nieuws op NP1 en RTL4 namen we op om daarna naar het nieuws van RTL4 te kijken. Ook was het handig als er reclame was om naar een ander zender te kijken en via het kleine venster kon je zien als de reclame voorbij was. We doen het ermaar mee, gelukkig kijken we niet zo veel, alleen nieuws, maar ik zag graag een goede film. Nu moet ik dat via mijn PC doen. Wie weet zien ze bij KPN het licht weer en gaan ze mee met de tijd.


Ik heb mijn Forum profiel ingevuldHallo @HCall Dank voor het invullen van je gegevens. Ik zorg dat er een nieuwe antenne naar je toe komt, een V5. Dat lijkt me inderdaad de beste oplossing. Laat je weten hoe het gaat als je deze in gebruik hebt?
Inderdaad heb ik de nieuwe antenne voor Digitenne ontvangen en meteen aangesloten.
De storingen die ik had zijn over. De beeldkwaliteit is beter als bij de oude digitenne, maar ik heb regelmatig dat het beeld een paar seconde stil staat.
Dit komt alleen voor bij de zenders die Digitenne uitzend. Als ik de Duitse zender erop heb staan heb ik geen enkele storing.
Als ik de antenne rechtstreeks op de digitenne ontvanger verbindt is de ontvangst rond de 80%.
Ik heb een Topfield 5300K, als ik de antenne via de TF5300K laat lopen en de uitgangsantenne van de TF5300K doorlus naar de nieuwe digitenne ontvanger is de ontvangst 100%. Dus dat doe ik maar, ook omdat ik nogal wat films op de TF5300k heb staan die ik nog wil zien.
Wat betreft de problemen met de ontvangst (stilstaan van het beeld) is mijn conclusie dat het niet aan de antenne ligt maar aan de zendmast.
Al bij al zijn we er goed op achteruit gegaan. Het apparaat is traag, heeft naast de ontvangst geen enkele andere functie. Voorheen keken we eerst Nieuws op NP1 en RTL4 namen we op om daarna naar het nieuws van RTL4 te kijken. Ook was het handig als er reclame was om naar een ander zender te kijken en via het kleine venster kon je zien als de reclame voorbij was. We doen het ermaar mee, gelukkig kijken we niet zo veel, alleen nieuws, maar ik zag graag een goede film. Nu moet ik dat via mijn PC doen. Wie weet zien ze bij KPN het licht weer en gaan ze mee met de tijd.


Even voor de duidelijkheid. Sinds een maand ben ik voor alles overgegaan naar KPN. Eerst had ik alleen Digitenne (HCall), nu heb ik KNP compleet. Maar ja ook hier heb ik de nodige problemen met de nieuwe SIM kaart van KPN, maar daar heb ik bij Forum "Mobiele Abonnementen al het een en ander over geschreven.
Als ik de antenne rechtstreeks op de digitenne ontvanger verbindt is de ontvangst rond de 80%.
Ik heb een Topfield 5300K, als ik de antenne via de TF5300K laat lopen en de uitgangsantenne van de TF5300K doorlus naar de nieuwe digitenne ontvanger is de ontvangst 100%.

Dat is interessant, dat heb ik hier al eerder geopperd maar dat werd ws niet begrepen door de vraagsteller toen.

Maar wat kan er dan aan de hand zijn, de 5V te laag, slecht of niet passend contact ?
En/of de TF5300 versterkt het signaal ?

Verder ben ik het erg met je eens dat we er enorm op achteruit zijn gegaan wbt functionaliteit, ik vond/vind de (TBC)5300 nagenoeg perfect qua functies derhalve ben ik afgehaakt en ben ik nu over op DVB-C (glasvezel van lokale aanbieder) en nog steeds zoekende naar een ontvanger met soortgelijke functies.
Reputatie 6
Badge +4
Het is redelijk waarschijnlijk dat de doorlussing van de Topfield een beetje versterking levert maar dit zou alleen effect mogen hebben op de signaalsterkte en niet op de signaal kwaliteit.

De TF5300 was qua functionaliteit en gemak gewoon een heel fijn apparaat maar in een andere tijd geïntroduceerd.
Ja, maar

. . .een heel fijn apparaat maar in een andere tijd geïntroduceerd.
Wat wil je daar mee zeggen ajb ?
Nu de Digitenne insteekkaart niet langer beschikbaar zal zijn (erg jammer !!) een 3-tal vragen:

1) kan ik het nieuwe Digitenne kastje ook in een afgesloten kast plaatsen en nog steeds van kanaal wisselen?

2) betekent dit dat ik nu weer van een extra afstandsbediening gebruik moet gaan maken?

3) wat zijn de extra stroomkosten op jaarbasis (voor insteekkaart gold namelijk 0 Euro)?
Reputatie 6
Badge +4
Ja, maar


. . .een heel fijn apparaat maar in een andere tijd geïntroduceerd.Wat wil je daar mee zeggen ajb ?

Ten tijde van het uitbrengen van de TF5300 ging KPN met Digitenne de (kabel) TV markt openbreken. Daar hoorde ook een superscherp tarief bij waardoor het aantal abonnees explosief groeide. In die tijd stond interactieve TV nog helemaal aan het begin van zijn ontwikkeling en was de mogelijkheid om op te kunnen nemen gewoon een must. Er waren ook nog geen uitzending gemist mogelijkheden bij de NPO.

Toen Interactieve TV volwassen werd (onder andere door de hogere Internet snelheden) heeft KPN eigen Digitenne klanten benaderd om over te stappen, ook ik heb die brief gehad. Voor hetzelfde bedrag meer zenders en functionalteit. De rekensom was in het voordeel van interactieve TV.

Ik vermoed dat het huidige Digitenne klantenbestand voor een groot deel om een andere reden klant is dan toen en dat er honderdduizenden zijn overgestapt naar interactieve TV.
A ja, juist, dat is ook mijn idee, het ene systeem uitkleden zodat het andere systeem aantrekkelijker wordt.
Dat ligt er wel erg dik bovenop idd :-/
Dit schreef ik er al eerder over :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-mogelijk-postcode-controle-niet-vertrouwen-457530
Reputatie 7
Badge +28
Nu de Digitenne insteekkaart niet langer beschikbaar zal zijn (erg jammer !!) een 3-tal vragen:

1) kan ik het nieuwe Digitenne kastje ook in een afgesloten kast plaatsen en nog steeds van kanaal wisselen?

2) betekent dit dat ik nu weer van een extra afstandsbediening gebruik moet gaan maken?

3) wat zijn de extra stroomkosten op jaarbasis (voor insteekkaart gold namelijk 0 Euro)?


1/ Als het signaal van de afstandsbediening sterk genoeg is wel, is een kwestie van uitproberen.
2/ Ja
3/ Geen idee, is afhankelijk van jouw gebruik.
1) kan ik het nieuwe Digitenne kastje ook in een afgesloten kast plaatsen en nog steeds van kanaal wisselen?
Het IR signaal is een soort onzichtbaar licht en kan dus alleen op een zichtlijn werken
Met een afstandsbedienings verlenger kan dat wel weer in een kast.

2) betekent dit dat ik nu weer van een extra afstandsbediening gebruik moet gaan maken?
Nee, alles kan bediend worden met de AB van de digitenne, behalve de TV aan/uit

3) wat zijn de extra stroomkosten op jaarbasis (voor insteekkaart gold namelijk 0 Euro)?
Een insteekkaart gebruik ook energie, of dat meer of minder is weet ik zo niet
@EdB1970 Het kastje heeft een zeer laag verbruik. Aan ca. 5 watt**, standby 0,1 - 0,5 watt (lijkt me zo aangezien het een lage standby is, want hij start op met dL en rA. Dat doet een Humax v.u. laag-standby ook).

**gebaseerd op het interactieve kastje wat ook 12 volt , 1.0 A is.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DVB-T
Ik heb gisteren bericht gekregen van de KPN dat digitenne gaat veranderen en ik een nieuw kastje krijg.
Ik gebruik al een paar jaar het digitenne kastje niet, maar een insteekkaart waar ik me nog van kan herinneren 37 euro voor heb betaald en verder geen digitenne kosten. Nu krijg ik weer een kastje en daar moet ik dan iedere maand 5 euro voor betalen. Ik was blij van het kastje af te zijn en nu verplicht extra kosten erbij.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +28
@Inneke : Wat betreft de insteekkaart, lees dit maar is even:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/waarom-geen-digitenne-insteekkaart-meer-na-de-omruiling-dit-is-de-reden-466163
Reputatie 7
Badge +28
LET OP:
In het Oosten van Brabant gaat komende dinsdag (21 mei 2019) een aantal frequenties wijzigen.

Op dat moment gaan op de masten Eindhoven, Loon op Zand, Oss, Den Bosch, en Helmond de frequentie van NTS1 en NTS4 wijzigen.

NTS1 (RTL 4/5/7, SBS 6 en Net5 ) gaan overgezet worden naar kanaal 42.
NTS4 (o.a. Fox, RTL Z en CNN) gaan overgezet worden naar kanaal 28.

Julie gaan merken dat dit in die regio een verbetering van de ontvangst gaat opleveren.
Reputatie 7
Badge +30
De frequentiewijzigingen vannacht zijn goed verlopen. Alle masten zijn sinds eerder vanochtend weer in de lucht.

Woon je in Brabant en mis je zenders? Scan dan even opnieuw naar de zenders.
Reputatie 7
Badge +28
Misschien is het handig om (voor de volledigheid) in het tabelletje ook Oss (Gid.) te noemen per 21 mei 2019. Want Oss (Gld.) is toch ook overgezet?
Reputatie 7
Badge +30
Ik had daar uberhaupt niet (Br) erachter hoeven zetten realiseer ik me, immers er is op 21 mei niets veranderd aan de RTS, dus dan is het gewoon Oss an sich die gewijzigd is. Ik ga dat even aanpassen.

Verder heb ik zojuist ook het begintopic aangevuld met de frequentiewijzigingen op 25 juni en 16 juli.

De eerstvolgende wijzigingen worden echter vannacht gedaan. Op dat moment worden voor Venlo, Maastricht, Roermond, Heerlen, en Sittard frequenties gewijzigd. Zit je in die regio, dan zul je morgen even opnieuw zenders moeten zoeken 🙂
Reputatie 7
Badge +30
De frequentiewijzigingen zijn weer goed verlopen. Mocht je vandaag merken dat je zenders mist, en je bent verbonden met een van onderstaande masten, doorloop dan even opnieuw het zender zoeken.

  • Venlo
  • Maastricht
  • Roermond
  • Heerlen
  • Sittard
Reputatie 5
Badge +1
Ik zie dat men op 25 juni RTS van kanaal 54 naar 21 verhuist.
In het aangrenzende gebied Zuid-Holland Zuid zit op kanaal 21 de regionale mux in DVB-T.
Voor zover ik weet gaat in Regio 5 op 09 juli het om gezet worden naar DVB-T2.

M.a.w. :
Er ontstaat storing (met name het grensgebied tussen Zeeland en Zuid-Holland).
of:
Men zet de RTS in Zuid-Holland Zuid eerder dan 09 juli om naar DVB-T2.
of:
De datum dat RTS Goes van kanaal 54 naar 21 omgezet wordt is onjuist.

Vraag is nu:
Hoe en wanneer gaan op de betrokken zendmasten e.e.a werkelijk omgezet worden ??
Reputatie 7
Badge +28
Wat scherp ! Dit gaat inderdaad niet werken m.b.t kanaal 21.

Ik vraag mij inderdaad ook af of het bericht klopt wat betreft Goes.
Want de kanalen 32,35 en 48 staan in het rood vermeld, maar op die kanalen wordt nu al uitgezonden.
Reputatie 5
Badge +1
Dat RTS Goes naar k 21 zou gaan was al eerder te voorzien., maar dat ze het al op 25 juni willen doen verbaasde mij zeer.
Ik hou me al decenia lang bezig met TV ontvangst installaties in soorten en maten. Rare situaties heb ik al meer gezien maar deze is wel erg opvallend ....

Kanalen 32, 35 en 48 geven zover ik zie zowiezo geen conflicten.
Reputatie 7
Badge +28
Nee, maar de kanalen 32,35 en 48 worden nu al gebruikt in Goes, dus het is raar dat ze in het rood vermeld staan.

(Eerder werd ook al een andere aangekondigde frequentiewissel uitgesteld vanwege een conflict op kanaalnummers. Als ik het goed onthouden heb, betrof dat de mast van Nijmegen.)
Reputatie 7
Badge +30
Scherp inderdaad! Ik ga het even dubbelchecken wat betreft 21 👍🏻

Edit: Goes gebruikt inderdaad op dit moment op al 32, 35 en 48, maar voor andere streams. Op dit moment is het NTS4 op 32, NTS3 op 35 en NTS1 op 48. Dat wordt NTS1 op 32, NTS4 op 35 en NTS3 op 48.