Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235333 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 5
Badge +4


Oproepertje, wil iemand een camera of video opname maken van het uitschakelen van DVB-T1?


Regio 5 komt 9 Juli a.s., dus hierbij het verzoek voor regio 5. (niet geschoten is altijd mis 🙂 )

Ik zit in regio 2, maar heb dit gemist. Ik dacht dat het signaal in de nacht van 12-2 en 13-2 eruit ging ipv. tussen 11-2 en 12-2.

Graag een opname met camera camcorder/fototoestel of mobiel, maakt niet zoveel uit zolang de kwaliteit redelijk is.. Een TS (Transport Stream) recording mag ook.
Graag posten op internet (liefs YouTube)

Alvast bedankt!
Wat is de achterliggende gedachte/reden van dit verzoek?


Zien wat er precies gebeurd als het signaal eruit gaat. Zoiets als UPC op zwart.
Adam88 schreef: Zien wat er precies gebeurd als het signaal eruit gaat.

Trek de antenne uit je ontvanger tijdens het kijken. Nou, ... dát. 😉
Reputatie 7
Badge +16

Adam88 schreef: Zien wat er precies gebeurd als het signaal eruit gaat.
Trek de antenne uit je ontvanger tijdens het kijken. Nou, ... dát. 😉

Ja ik denk ook dat het er niet anders uitziet dan dat je tuner de melding geeft dat er geen signaal is.
Er zal geen melding in beeld komen waarin de kijkers bedankt worden, of worden verwezen naar de nieuwe norm of iets dergelijks. Dus historisch gezien geen waarde.
Reputatie 6
Badge +4
@Giant2000 Inderdaad het historische aspect maakt het interessant. Zijn er nog loopteksten geweest om kijkers te informeren, die zijn wel geschikt met deze gedachte.

De twee mooiste afschakelingen die ik ken zijn de Duitse TV zender Grünten waar technici een camera op de zender hadden aangesloten waarmee het drukken op de knop werd gefilmd.

De Deense omroep heeft vanuit de studio de uitschakeling semi live laten zien. Het was een beetje in scene gezet maar de zenders gingen wel klokslag middernacht tegelijk uit. Dit heb ik op een spectrum analyser gefilmd op 345 km afstand. Met veel geluk is deze uitschakeling ook op de spectrum analyser te zien.
DVB-T Combiner schreef: Zijn er nog loopteksten geweest om kijkers te informeren
Als het goed is is er 's avonds en 's morgens van half negen tot vijf over half negen een tekstkrant onderin in beeld bij NPO 1.
Vergeet hier echter steeds op die tijdstippen te kijken via Digitenne. (en/of de zxv7200 toont ze niet)
Reputatie 6
Badge +4
DVB-T Combiner schreef: Zijn er nog loopteksten geweest om kijkers te informeren
Als het goed is is er 's avonds en 's morgens van half negen tot vijf over half negen een tekstkrant onderin in beeld bij NPO 1.
Vergeet hier echter steeds op die tijdstippen te kijken via Digitenne. (en/of de zxv7200 toont ze niet)

Die heb ik ook gemist, beetje jammer. Dat zal waarschijnlijk niet meer lukken voor de 9 juli omdat ik héél goed weer moet hebben om het in regio 2 te ontvangen.
Gisteren opname laten lopen op NPO 1, maar er is geen looptekst uitgezonden.
Reputatie 6
Badge +4
Gisteren opname laten lopen op NPO 1, maar er is geen looptekst uitgezonden.
Dan moet ik dat idee om het zelf te willen ontvangen maar laten vallen, redelijk kansloos.

Youtube blijkt gemakkelijker, even zoeken en voila:

https://www.youtube.com/watch?v=DO8batFFZg0
Reputatie 7
Badge +30
Hoe breed was je opname, Peter? In vorige regio's was de tekstkrant meestal van vijf vóór half tot half.
Was van 20:20 tot 20:45 op NPO 1
Gisteren ff gemist
Vandaag weer recorder mee laten lopen
Reputatie 5
Badge +1

Oproepertje, wil iemand een camera of video opname maken van het uitschakelen van DVB-T1?


Regio 5 komt 9 Juli a.s., dus hierbij het verzoek voor regio 5. (niet geschoten is altijd mis 🙂 )

Ik zit in regio 2, maar heb dit gemist. Ik dacht dat het signaal in de nacht van 12-2 en 13-2 eruit ging ipv. tussen 11-2 en 12-2.

Graag een opname met camera camcorder/fototoestel of mobiel, maakt niet zoveel uit zolang de kwaliteit redelijk is.. Een TS (Transport Stream) recording mag ook.
Graag posten op internet (liefs YouTube)

Voor de geïnteresseerden:
Ik heb opnamen gemaakt van de laatste minuten van 5 van de hier 6 ontvangbare streams
TS - recordings zijn gemaakt van k52 (RTS ZH-nrd) ; k49 ; k57 en k27.
Van k21 (RTS ZH zuid heb ik van alle programma's apart opnames gemaakt.
Helaas heb ik door een tekort aan beschikbare middelen van k24 niets kunnen opnemen.

Het signaal ging overigens al kort na middernacht uit de lucht: 00.09u k52 en de rest was weg om 00.10u
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen! Ik zie allemaal groene vakjes hier. De omzetting van regio 5 vannacht is dan ook goed verlopen 🙂
Reputatie 3
Badge
het beeld van digitenne is na de omzetting van vannacht perfeckt op alle zenders 100%
en het beeld is haar scherp. en alle zenders HD 1080P.
daarom ben ik ook zeer te vreden.
Reputatie 7
Badge +28
Goed te zien dat het risico op storing nu vermeden wordt.
Ik deel de visie van de moderator niet dat de afstand tussen de masten voldoende zou zijn om storing te voorkomen indien er met verschillende uitzend technieken gewerkt wordt.

Gisteren was ik DVB-T2 signalen aan het analyseren.
Op kanaal 32 ( 562,000MHz ; TSID dec: 2314 hex: 0×90A ) zag ik SID's staan tbv. software update's voor 3 ontvangers.
Naast de 2 bekende typen ( ZTE ZXV7200 en de Rebox 2800 ) zag ik nog een SID staan van een voor mij nog onbekende ontvanger.
Het gaat om de SID 6212 (0×1844) met de naam " SSU_ON3001TZAP ".

Is er een 3e type ontvanger in aantocht ?? Kan iemand mij daar meer over vertellen ?


@WAAE @DVB-T combiner

Ik zie dat nu ook staan. Kijk maar is op deze log:
http://www.digitalbitrate.com/dtv.php?live=11&mux=RTS-BOUQUET1-DRENTHE&liste=2&lang=en
Helemaal onderaan RTS4.

Ik heb even gezocht en kom uit op deze Rebox-Ontvanger: ON-3001TZAP
https://www.online.nl/uploadedFiles/Content/Widgets/Contentblock/18043%20Handleiding%20Digitale%20tv-ontvanger%20ON-3001TZAP_V3.pdf

Lijkt bestemd te zijn voor online.nl
Reputatie 5
Badge +1
Er zit mogelijk dus een nieuwe aanbieder aan te komen..
Niet vreemd dat men dit niet aan de grote klok wilde hangen.

In Vlaanderen wordt DVB-T2 via TVV aangeboden. Niet echt vreemd dat het Nederlandse zusterbedrijf het ook zou willen gaan aanbieden.

Bij de RTS ZH zuid en ZH noord zag ik daar nog wat capaciteit over is. Zo'n 17 -- 23 % is gevuld met null -PID's
Het zou bij de NPO goed ingezet kunnen worden om bij o.a. sport uitzendingen de kwaliteit op peil te houden. Maar het zou bijv. ook ingezet kunnen worden voor een NPO thema kanaal.
Het is in elk geval zonde om de capaciteit niet te gebruiken.

Bij NTS 1 t/m 4 was de beschikbare capaciteit in ieder geval optimaler benut . Hier was het percentage null-PID's +/- 8 -- 15% .
Die is gewoon identiek aan de Rebox (rbx2800) van KPN.
Reputatie 7
Badge +28
@PeterG
Waar baseer je dat op? De afstandsbediening is b.v. anders. Ik heb nog geen foto gezien van de voorzijde.
De afst.bed. zoals afgebeeld in die pdf is grotendeels identiek aan de Digitenne a.b. Er staat echter geen Digitenne op. Dat is het een verschil. Ook de achterkant, met o.a. de minijack A/V aansluiting is gelijk aan die van KPN.
Vergelijk afb. in de pdf maar eens met die in dit topic 😉 😄 .
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235

Hij heeft alleen een totaal ander typenummer omdat er in het menu wsl wel wat Online adaptaties zullen zijn. (nergens de naam kpn bijvoorbeeld)

Online levert 'm als TWEEDE ontvanger indien er te lage internetsnelheid is voor een tweede interactieve.
Reputatie 7
Badge +28
Met name de (afstandbediening) knoppen 12 en 15 zijn anders bij online. Kijk maar is goed.
Dat de software verder identiek is, geloof ik wel.

Maar tot gisteren wist ik dus niet dan "online" ook DVB-T2 ontvangers gebruikt.
Klopt. Toen ik 'm er even bijpakte zag ik dat de gekleurde toetsen en de recorder toetsen (die het dus niet doen) net andersom zitten.

N.a.v. je jouw berichten hier ben ik het gaan (uit)zoeken bij online. Vandaar. Wist het ook niet.

Berichtje op m'n site nu ook 😉 .
Reputatie 5
Badge +4

Adam88 schreef: Zien wat er precies gebeurd als het signaal eruit gaat.
Trek de antenne uit je ontvanger tijdens het kijken. Nou, ... dát. 😉


Ik dacht eigenlijk dat je ineens HD te zien krijgt. Aangezien mijn ontvanger al DVB-T2 is en de freqeunties (in eerste instantie) hetzelfde blijven.
Ik dacht eigenlijk dat je ineens HD te zien krijgt. Aangezien mijn ontvanger al DVB-T2 is en de freqeunties (in eerste instantie) hetzelfde blijven.

Nee. De zenders moeten opnieuw gescand zodat de ontvanger zich instelt op T2 HEVC.
De ontvangers van KPN doen dat zodra ze de eerste keer na de switch worden aangezet.
Koopontvangers zul je handmatig opnieuw moeten laten zoeken.

Tussen uitschakelen DVB-T en inschakelen DVB-T2 HEVC zat hier ongeveer 3 uur.
Ze moeten nml letterlijk (fysiek) de antennekabels uit de oude zendapparatuur halen en in de nieuwe plaatsen. Dat is geen sinecure met coax-kabels die zo'n 12 cm in doorsnede zijn.
Reputatie 6
Badge +4
@PeterG: Ik heb een tijd geleden vernomen dat het fysieke wisselen eerder zou zijn gebeurd. Daarbij is omgebouwd naar T2 geschikte apparatuur die daarna tijdelijk op DVB-T stond. Deze apparatuur hoeft dan "slechts" omgeprogrammeerd te worden van T naar T2. Dit past iets beter bij het gegeven dat het echte fysieke werk, de kanalen wijziging, niet op alle locaties tegelijk uitgevoerd kan worden.

Stel dat er wel een naadloze switch was geweest dan moet er nog aan een aantal voorwaarden worden voldaan om ook echt een overgang te zien. Alle videoparameters behalve de resolutie hadden gelijk moeten blijven want andere getalletjes betekent dat de ontvanger ze niet meer herkent en een herscan noodzakelijk is.

Er is op satelliet een jaar? geleden een switch geweest van SD naar HD met gelijkblijvende parameters in de transponder. Deze is op diverse sites zonder aanpassing van de ontvanger opgepikt. Of het ook echt zo zichtbaar is geweest weet ik helaas niet!
Oh, dat zou natuurlijk ook kunnen DVB-T Combiner 😄 . Maar dan nog gaat er wat tijd tussen zitten.
Reputatie 6
Badge +4
Oh, dat zou natuurlijk ook kunnen DVB-T Combiner 😄 . Maar dan nog gaat er wat tijd tussen zitten.
Daar ga ik ook zeker van uit! Ik heb mij ooit in Denemarken laten vertellen dat het afstemmen van een DVB-T zender een volledig automatisch proces is waarbij de hele niet-lineariteit van de eindtrap(pen) wordt ingemeten en digitaal voor gecorrigeerd. Dit zal bij een switch van T naar T2 ook wel aan de orde zijn en het klinkt mij wel als iets waar de nodige tijd in gaat zitten.