Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235332 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In 2017 hebben we de rechten verworven om Digitenne te mogen blijven uitzenden. Een voorwaarde daarvan is dat we gebruik gaan maken van een nieuwe techniek: DVB-T2. Deze techniek wordt ook in andere landen gebruikt en geeft de mogelijkheid om zenders in HD-kwaliteit door te geven. Wel betekent dit dat we onze zendmasten moeten ombouwen, en dat alle klanten een andere ontvanger nodig hebben. In dit topic vertellen we jullie meer over de nieuwe ontvanger en hoe we het omwisselen gaan aanpakken. Heb je daarna nog vragen, plaats een reactie. Voor elke regio die omging hebben we een extra topic met aanvullende informatie.

De omzetting van heel Nederland heeft inmiddels succesvol plaatsgevonden.
Aanvullende informatie omzetting Regio Noord [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 2 (Midden) en 2.1 (Friesland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 3 (Brabant, Zeeland) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 4 (Limburg) [Afgerond]
Aanvullende informatie omzetting Regio 5 (Holland en Utrecht) [Afgerond]
 

Digitenneveranderingen in het kort

Vanaf 1 februari 2018 krijgen alle nieuwe Digitenneklanten de nieuwe ontvanger. Vanaf maart 2018 t/m zomer 2019 gaan we bij alle bestaande klanten de ontvanger(s) omwisselen. Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in 2019. Hieronder een kaartje van de regio's. De laatste hiervan is op 9 juli succesvol omgezet.

81e5e2da-a077-43c7-a6ea-72d1af14b56e.png

 

Frequentiewijzigingen

Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. Dit is gedaan tussen 26 februari 2019 en 8 oktober 2019. Een overzicht van de huidige frequenties vind je hier.
Zoals je daar ziet veranderen we ook de terminologie een beetje. In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS). RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen. NTS1 was bouquet 2, NTS2 was bouquet 3 etc..

 

Nieuwe Techniek

We gebruiken DVB-T2 MPEG 4 H.265 (HEVC). Met deze techniek kunnen we zenders in HD-kwaliteit (1080p) gaan doorgeven. De zenders die we al in HD-kwaliteit binnenkrijgen, geven we ook zo door. Lagere kwaliteit gaan we in ons uitzendcentrum upscalen (omzetten naar HD) en dan zo uitzenden.

 

De nieuwe ontvangers

We hebben voor de nieuwe Digitenne twee nieuwe ontvangers. Hiermee kun je zowel DVB-T als DVB-T2 ontvangen. In deze ontvangers zit géén losse smartcard meer. We gebruiken een CAS (Conditional Access System) nummer. Dit CAS-nummer zit ingebouwd in de ontvanger en is bij ons geactiveerd voor een abonnement. Hierdoor kun je alleen met deze ontvanger de abonnementszenders bekijken.
De eerste nieuwe ontvanger wordt gemaakt door ZTE en is de ZXV7200. Dit apparaat is 16,3 cm breed, 4,5 cm hoog (inclusief voetjes) en 11,5 cm diep. Reken er bij de diepte echter nog wel een cm of 2 bij als alle stekkers er in zitten.

 

b2ae9745-c17d-4fe1-96e7-4ef528e7214d.png

De voorkant van de ontvanger. Het display geeft zendernummers weer. De knoppen zijn voor Menu, Volume (x2) en Kanaal (x2) en een OK-knop voor het bevestigen van menuopties.

 

e75769ab-8676-4551-9886-38fe20b0cee1.png

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

De tweede nieuwe ontvanger is de Rebox RBX2800. Dit apparaat is qua formaat vergelijkbaar aan de ZTE.

03d17d44-cb61-47a2-b931-0db8f67f5e59.jpg

De voorkant en bovenkant van de ontvanger. Het heeft een display dat net zo werkt als de ZTE. De knoppen zitten hier echter aan de bovenkant en niet aan de voorkant. De knoppen zijn voor Aan/Uit, Menu, Volume (2x) en Kanaal (2x).

 

519879a6-fb2c-48e3-8a9f-07b06ae4caba.png

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.

 

06aa1f7a-979e-46ff-9fa4-0c04e1edbca2.png

De software is op beide ontvangers hetzelfde. Het menu is standaard in het Nederlands. Je kunt deze echter ook instellen op Engels. Druk daarvoor, tijdens het kijken, achter elkaar op de rode, groene en blauwe knop op de afstandsbediening. Zie voor meer afbeeldingen van het menu, de los bijgevoegde afbeeldingen aan het eind van dit topic.

 

8fc42984-f4b1-4bed-9bd7-d4b52a15badf.jpg

 

De nieuwe insteekkaart

Perr 27-01-2022 is het mogelijk om een insteekkaart te nemen in plaats van een ontvanger. Zie daarvoor dit aparte topic Introductie van de Digitenne Insteekkaart (CI+ Module)

 

Het omwisselen van de apparatuur[ (voltooid)

Nieuwe klanten krijgen direct de nieuwe ontvanger geleverd. Bestaande klanten benaderen we gefaseerd voor een omwissel. We beginnen in maart 2018 met klanten met alleen huurtuners. Daarna klanten die alleen Digitenne van ons hebben met één kooptuner. Daarna klanten met een insteekkaart en tenslotte klanten met meerdere kooptuners of ontvanger met opnamefunctionaliteit.
Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt.
Zodra je aan de beurt bent krijg je van ons bericht. Dit doen we via e-mail en brief. De omruil kun je dan plannen via de servicetool op deze pagina. Log daar in met je klantnummer en de laatste drie cijfers van je rekeningnummer. Je krijgt dan een overzicht met al je tuners/insteekkaarten die bij ons bekend zijn. Per stuk kun je vervolgens kiezen of je ze wilt omwisselen, of uitzetten.
Als je nog geen bericht hebt gehad maar je wilt al wel graag omwisselen, of er is een probleem met je huidige ontvanger, dan kun je ook gebruik maken van de tool. Kom je er niet uit, of is er een probleem, klop bij ons aan, dan helpen we je verder. Dit kan door te reageren in dit topic (of een eigen topic aan te maken) of contact op te nemen via telefoon (0800-0402) of chat.

 

Veelgestelde vragen

Verandert er iets aan de prijs?
Een los Digitenne abonnement is €18 met daarbij één ontvanger inbegrepen. Aanvullende ontvangers (max. 3 per abonnement) zijn toe te voegen voor €5 per maand. Heb je Digitenne in combinatie met interactieve tv dan betaal je niet voor het abonnement maar alleen voor de ontvangers. Wel zul je meer gaan betalen als je nu kooptuners hebt en deze omwisselt voor de nieuwe ontvanger. Je gaat dan huur betalen.

Kan ik ook opnemen met de nieuwe ontvanger?
Nee. De ontvanger heeft wel een usb-poort aan de zijkant en er zitten opnameknoppen op de afstandsbediening, maar deze werken niet.

Komen er ook zenders bij?
Nee. Het aantal zenders blijft gelijk. Hier vind je een zenderlijst. Mochten we onverhoopt toch willen gaan uitbreiden in zenderaantal, dan zal dit pas zijn nadat de omschakeling naar DVB-T-2 voltooid is in 2019. Wel zijn er, na de omschakeling, voor iedereen twee regionale zenders beschikbaar. Welke dat zijn zie je in dit overzicht.

25db343b-a0ea-408d-aba2-318fdd68a333.png



Kan ik de zenderlijst aanpassen/zenders verbergen?
Ja dit kan. In het menu kun je de bestaande zenders van plaats veranderen. Ook kun je zenders verbergen of vergrendelen. Verbergen zorgt ervoor dat je de zender helemaal niet meer ziet, ook niet in de (mini)gids. Vergrendelen zorgt dat je een pincode moet invoeren tijdens het zappen ernaartoe. Deze pincode kun je in het menu ook zelf instellen. Daarnaast kun je ook een Kinderslot activeren, dit vergrendelt zenders gebaseerd op Kijkwijzer indicaties. Bij de Rebox is het op dit moment nog zo dat aanpassingen in je zenderlijst niet worden onthouden als je de ontvanger stroomloos maakt. Stand by is geen probleem. Dit wordt in een volgende softwareupdate verholpen.

Wat zit er in het pakket meegeleverd?
In het pakket zit de nieuwe ontvanger, de stroomkabel, de afstandsbediening met batterijen en een HDMI-kabel. Let er op dat je wel je huidige antenne behoudt! Bij omwisselen leveren we ook nog een SCART verloopkabel mee. Voor nieuwe klanten wordt dat niet standaard gedaan. Wel krijgen zij een code om in onze webshop een gratis verloopkabel te bestellen. Heb je verder een langere antennekabel nodig, dan wordt daarvoor ook een code meegeleverd. Je kunt daarmee in de webshop een verlengkabel bestellen.

Hoe sluit ik de ontvanger aan op mijn tv?
Dit gaat op een vergelijkbare manier als met de oude ontvanger. Steek de stroomkabel in de ontvanger en in het stopcontact. Gebruik vervolgens de HDMI-kabel om de ontvanger met je tv te verbinden. Kies voor zenders zoeken en dan regionaal zoeken. De zenders worden dan toegevoegd. Je kunt vervolgens de antenne wizard gebruiken om de beste ontvangst te bepalen. Heeft je tv geen HDMI-ingang, dan kun je een SCART-verloopkabel gebruiken. Let er hierbij op dat je bij sommige tv's deze dan handmatig op het juiste invoerkanaal moet zetten. De ontvanger wordt geactiveerd geleverd. Zodra de zenders zijn toegevoegd kun je dan ook kijken 🙂 Hieronder in de bijlagen enkele afbeeldingen van de menu's. Te weten: abonnementstatusscherm, drie schermen van de antennewizard/zenders zoeken, fabrieksinstellingen reset, de zenderlijst en een afstandsbediening op groter formaat :)

Laatste update: 1-02-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 3
Badge

bedankt Marcia KPN voor je bericht ik vind het jammer dat het niet gaat bij KPN ontvangers

terwijl Noordzee al aan gaf dar er veleden jaar werd beloofd dat er een nieuwe een nieuwe soft ware zouw komen dereckt na de overgang.

ik heb gelukkig een freetoair ontvanger waar ik 3 regionale zenders plus npo 1.2.3 mee kan ont vangen en ik kan ook zender lijsten maken waar ik dan ook de duidse zenders in kan zetten als het weer het toelaat.

ik heb met het oude digitenne ook regelmatig duidse zenders ontvangen en nu kan ik als ik ze vang in de zenderlijsten zetten wat zeer makkelijk is.:clown:

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb al een reactie mogen ontvangen. Mijn collega geeft aan dat we voor Digitenne niet meer regionale zenders gaan krijgen dan de twee die je nu krijgt. Ik weet niet zeker waar dit in de communicatie mis is gegaan, maar dat is dus hoe het er nu voor staat helaas! :-(

@Marcia_ @honda 

Dit is hier op het forum al vele malen door @Erik_ beloofd aan klanten. Het staat nu zelfs nog letterlijk in het door Erik geschreven startbericht van dit topic: 


Op dit moment is het nog zo dat er maar één regionale omroep in je zenderlijst wordt opgeslagen, ook als je er twee kunt ontvangen. Standaard is dit degene met de beste kwaliteit. Zodra de hele migratie naar DVB-T2 is afgerond wordt de software van zowel de Rebox als de ZTE aangepast zodat alle regionale zenders die je kunt ontvangen ook in je zenderlijst komen te staan. 

Als ik de kpn een tip mag geven. Ga over op het samsungkastje die uw duitse collega's gebruiken. Die heeft ook nog meer mogelijkheden met een internet verbinding en opnemen.

Het huidige kastje is heel onstabiel, heeft heel gauw storingen en weinig mogelijkheden.

Als ik wissel naar het free-air kastje van samsung op NPO 1,2 en 3 heb ik een stabiel beeld met dezelfde antenne op dezelfde tijd. Ook heb je geen tweede afstandbediening meer nodig als je een samsung tv hebt.

Ik kijk het nog een jaar aan.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb al een reactie mogen ontvangen. Mijn collega geeft aan dat we voor Digitenne niet meer regionale zenders gaan krijgen dan de twee die je nu krijgt. Ik weet niet zeker waar dit in de communicatie mis is gegaan, maar dat is dus hoe het er nu voor staat helaas! :-(

@Marcia_ @honda 

Dit is hier op het forum al vele malen door @Erik_ beloofd aan klanten. Het staat nu zelfs nog letterlijk in het door Erik geschreven startbericht van dit topic: 


Op dit moment is het nog zo dat er maar één regionale omroep in je zenderlijst wordt opgeslagen, ook als je er twee kunt ontvangen. Standaard is dit degene met de beste kwaliteit. Zodra de hele migratie naar DVB-T2 is afgerond wordt de software van zowel de Rebox als de ZTE aangepast zodat alle regionale zenders die je kunt ontvangen ook in je zenderlijst komen te staan. 

 

Excuses, dan is mijn tekst wellicht onduidelijk. Maar wat bedoeld wordt met ‘alle regionale zenders die je kunt ontvangen’ is de twee die eerder genoemd zijn. Voor zover ik weet is het nu nog zo dat je in je zenderlijst er maar eentje ziet. Mocht ik dat mis hebben, geef het aan, dan pas ik de tekst in het startbericht aan. 

Reputatie 3
Badge

het is momenteel zo dat je 2 regionale zenders kan zien op kanaal 22 en 33

ik heb op kanaal 22 Utrecht en op 33 tv west.:clown:

Reputatie 7
Badge +28

. 

 

 Voor zover ik weet is het nu nog zo dat je in je zenderlijst er maar eentje ziet.

 

Beste @Erik_ ,

Ik wil absoluut niet vervelend naar jou doen, maar ik ben oprecht verbaasd over jouw antwoord. Als Digitenne-kenner binnen het moderator-team zou de huidige situatie bij jou toch bekend moeten zijn? 

Hier in het Noorden hebben we al sinds begin oktober 2018 twee regionale zenders in de zenderlijst staan. Inderdaad op de voorkeuzes 22 en 33. In de periode tot begin juli 2019 is dit in fasen verder uitgevoerd in de rest van het land. Alleen in de provincie Noord-Holland wordt TVNH op beide kanalen doorgegeven, in de andere provincies wordt ook één van de aangrenzende regionale omroepen uitgezonden. 

In de afgelopen 18 maanden is hier op het forum regelmatig gevraagd om meer regionale zenders in de zenderlijst. Technisch is dit gewoon mogelijk, Bij de meeste FTA-ontvangers worden alle regionale zenders in de zenderlijst gezet die je kunt ontvangen. Zo heb ik hier ook TV Noord en Fryslan in mijn zenderlijst staan, waar ik bij goede weersomstandigheden wel eens naar kan kijken. 

Een aanpassing is de software van de twee Digitenne-ontvangers is voldoende. Dan kan bijvoorbeeld een kijker in Delft kijken naar zowel Rijnmond/Zeeland als West/Utrecht. Nu is dat met de huidige Digitenne-ontvangers dus niet mogelijk. 

Aan diverse vragenstellers is in het verleden verteld dat na afloop van de hele migratie naar DVB-T2 de software wordt aangepast, zodat alle regionale zenders die je kunt ontvangen ook daadwerkelijk in jouw zenderlijst komen te staan. Deze bewering staat ook hierboven letterlijk door jou zo geschreven. 

Mogelijk is er ergens een onduidelijkheid ontstaan?, dat kan natuurlijk gebeuren. Maar ik ben ervan overtuigd dat als de softwareontwikkelaars uit China de juiste informatie toegespeeld krijgen, zij dit zo gefixt hebben. Zou jij zo vriendelijk willen zijn om een verzoek voor deze wijziging van de software (alsnog?) in gang te zetten?   

 

In Rotterdam ontvang ik met het kpn digitenne kastje  Rijnmond en omroep Zeeland, terwijl ik met de samsung ,T2 ontvanger Rijnmond en TV West kan ontvangen ( wat meer logisch is).

Reputatie 7
Badge +30

 Voor zover ik weet is het nu nog zo dat je in je zenderlijst er maar eentje ziet.

 

Beste @Erik_ ,

Hier in het Noorden hebben we al sinds begin oktober 2018 twee regionale zenders in de zenderlijst staan. Inderdaad op de voorkeuzes 22 en 33. In de periode tot begin juli 2019 is dit in fasen uitgevoerd in de rest van het land. Alleen in de provincie Noord-Holland wordt TVNH op beide kanalen doorgegeven, in de andere provincies wordt ook één van de aangrenzende regionale omroepen uitgezonden. 

In de afgelopen 18 maanden is hier op het forum regelmatig gevraagd om meer regionale zenders in de zenderlijst. Technisch is dit gewoon mogelijk, Bij de meeste FTA-ontvangers worden alle regionale zenders in de zenderlijst gezet die je kunt ontvangen. Zo heb ik hier ook TV Noord en Fryslan in mijn zenderlijst staan, waar ik bij goede weersomstandigheden wel eens naar kan kijken. 

 

Ah, dan is me ontschoten dat het inmiddels al overal twee zenders zijn (uitgezonderd NH). Wat natuurlijk ook te verwachten was gezien de frequentiewijzigingen nu ook voltooid zijn. Dan ga ik even het startbericht aanpassen. Wat betreft meer dan twee zenders, dat gaat niet gebeuren. Het antwoord dat Marcia daarover kreeg was daar stellig in. Dus dan houden wij dat ook aan.

Reputatie 3
Badge

ik vind het zeer vreemd van KPN dat er geen nieuwe software komt voor meer regionale zenders terwijl die mogelijk heid wel bestaat @Noordzee het ook al gemeld dat dit mogelijk moet zijn. waar een wil is is ook een weg !

we mogen wel 5 euro per maand huur betalen voor een apparaat waar voor maar een paar tientjes aan matriaal in zit. dat er geen nieuwe software van af kan kan er bij mij niet in.

het is ook maar een heel simpel apparaat en het werkt goed daar is ook alles mee gezeght.

gelukkig zijn er ook vrije ontvangers te koop met meer mogelijk heden als kpn.

ik heb ook een vrije ontvanger en ik kan momenteel 3 regio zenders er bij krrijgen

en er zit ook GOS op zodat blinden en slecht ziende ool alles kunnen volgen en dat voor 50 euro. ik hoop op beter schap van KPN :clown:

Reputatie 2
Badge

Dat is nu echt weer iets voor KPN. Ik snap wel dat het met DVB-T2 beter gaat maar dat mijn TV met insteekkaart niet meer bruikbaar is, dat vind ik waardeloos. En als ik dan een tweede Digitenne ontvanger wil aanschaffen, dan moet ik € 10,00 per maand meer betalen omdat de eerste ontvanger ineens niet meer gratis is. De logica ontgaat mij. Straks wordt er weer een verbetering doorgevoerd en dan kan ik zeker twee kastjes wegdoen. Ben wel een beetje klaar met KPN.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @MoggeLoek, welkom! Het is natuurlijk niet zo dat er jaarlijks zulke grote wijzigingen plaats gaan vinden. Het ‘oude’ Digitenne heeft zo'n 20 jaar bestaan. Ik zou me daar dus niet zoveel zorgen om maken 🙂.

 

Wat bedoel je precies met ‘de eerste ontvanger ineens niet meer gratis is'? Wil je je forumprofiel eens aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Ik kijk dan graag met je mee. 

Reputatie 2
Badge

Marcia,

Ik heb de gegevens ingevuld. 

Ik heb nu een totaalpakket, waarin het digitenne abonnement en de ontvanger gratis zijn. Als ik een tweede ontvanger wil dan moet ik ook gaan betalen voor de eerste (gratis) ontvanger. Dus i.p.v. € 5,00 wordt het abonnement € 10,00 duurder.

Groet, Loek

Reputatie 7
Badge +28

@Marcia_ 

Dit probleem is bij Alex bekend Zie ook dit topic;

https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-abonnement-word-aangepast-bij-wijzigen-internet-abbonnement-483545

@Noordzee . Dank daarvoor. Ik had gehoopt dat we hier ondertussen een oplossing voor zouden hebben maar ik vrees van niet. Ik ga hier achteraan mailen. Wordt vervolgd.

@MoggeLoek : Excuses voor alle verwarring. Dit is een fout aan onze kant. We staan hoe dan ook garant voor de eventuele kosten die hier uit voortvloeien. 

Reputatie 2
Badge

@Erwin_ 

Betekent dit dat hetgeen ik zie in MijnKPN niet klopt?

Dat ik dus een tweede Digitenne ontvanger kan bestellen en mijn abonnement € 72,50 wordt?

Reputatie 7
Badge +28

Als je nu al bv 1 Interactieve TV + 1 Digitenne afneemt, dan gaat de uitbreiding met één extra Digitenne-ontvanger jou 5 euro per maand extra kosten. Die extra ontvanger is dan maandelijks opzegbaar. 

Reputatie 2
Badge

@Noordzee . Dat is niet het antwoord op mijn vraag. Het gaat erom dat mijn gratis Digitenne ontvanger, bij aanschaf van een tweede ontvanger, gratis blijft en er niet ineens € 5,00 voor wordt berekend.

Reputatie 7
Badge +28

@MoggeLoek

Ik kan jouw klantgegevens niet inzien, dus ik kan ook niets met het door jou genoemde bedrag van 72,50 per maand. Wel weet ik dat de gegevens die je nu ziet bij een uitbreiding van jouw abonnement met een extra ontvanger sinds een aantal weken niet goed gaan. Sterker nog : Er zijn nu klanten die maandelijks 5 euro per maand te veel betalen. Bij sommige klanten wordt dit handmatig gecorrigeerd, maar niet bij iedereen heb ik inmiddels ervaren uit andere klantreacties op dit forum. Maar @Erwin_ gaat het voor jou uitzoeken, hij gaat hier vanzelf weer reageren. 

Het zou zo moeten zijn dat je voor 1 extra ontvanger 5 Euro extra gaat betalen. 

Reputatie 2
Badge

@Noordzee  Bedankt voor het antwoord. Ik wacht wel op een bericht van @Erwin_ 

Ik wacht op reactie van mijn contactpersoon, @MoggeLoek .  

Om toch alvast je vraag te beantwoorden: Het is order systeem is wat dit onderdeel betreft stuk en als jij ziet dat bij een wijziging plotseling je gratis tuner betaald moet worden, zal dat ook doorgevoerd worden. Zoals @Noordzee aangeeft hebben we daar nu praktijkvoorbeelden van en die worden handmatig gecompenseerd.

Dat is natuurlijk niet de meest charmante oplossing. Dus heb ik nu de vraag uitstaan wanneer dit probleem generiek verholpen wordt. Ik houd jullie op de hoogte. 

Reputatie 2
Badge

@Erwin_  Oké. Dan ga ik de tweede ontvanger bestellen en dan zie ik wel wat er gebeurt. 

Reputatie 7
Badge +30

Om nog even terug te komen op de regionale zenders:

We hebben bij de softwareleverancier de wens neergelegd om de firmware aan te passen zodat ook daadwerkelijk alle zenders die je kunt ontvangen (qua bereik) zichtbaar zijn op de ontvanger. Of dit dan ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden, en wanneer dat dan zou kunnen, is op dit moment nog niet te zeggen. Zodra er hierover nieuws is laten we dat natuurlijk weten hier op het forum.

Reputatie 5
Badge +5

Vanmiddag heeft KPN de cijfers over het vierde kwartaal 2019 gepresenteerd. Afgelopen kwartaal is het aantal Digitenne klanten met 9.000 gedaald. 

Dat betreft het aantal klanten met een Digitenne abonnement. Hoeveel er Digitenne hebben i.c.m. Interactieve TV wordt (helaas voor ons en voor kpn) niet bijgehouden.

Reputatie 5
Badge +5

Het aantal gecombineerde klanten zal bij KPN bekend zijn; om decoders in bruikleen bij te houden en de te innen abonnementskosten. In de cijfers voor de aandeelhouders hoeft dit blijkbaar niet gepubliceerd te worden. Als Digitenne-volger vind ik het aantal combinatieklanten minder interessant, omdat zij een veel lager bedrag betalen en maandelijks kunnen opzeggen. Digitenne-only klanten betalen ongeveer even veel als voor kabel- of satelliet TV. Zij gaan een jaarcontract aan, en kiezen daarna eventueel het contract aan te houden. Het aantal Digitenne-only klanten zegt daarom veel meer over de aantrekkelijkheid van het product Digitenne.Â