Komt einde gratis NPO kijken via ether in zicht?

  • 22 June 2019
  • 8 reacties
  • 389 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +22
De plannen van het kabinet over de toekomst van de Nederlandse publieke omroep (NPO) hebben naast een mogelijke prijsverhoging van tv-abonnementen wellicht nog een andere keerzijde.


Het zou kunnen dat gratis ontvangst van de landelijke publieke zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 in het geding komt. Mediaminister Arie Slob wil namelijk serieus het reguleren van de doorgiftevergoeding van de NPO onderzoeken. Dit betekent dat voor iedere tv-aanbieder in Nederland een vaste inkoopprijs van NPO-zenders gaat gelden. Die inkoopprijs is hoger dan tv-aanbieders nu voor deze zenders betalen. Bij regulering bepaalt toezichthouder ACM na marktconsultatie de hoogte van de prijs van geleverde diensten.

Must Carry

Maar regulering van de inkoopprijs van NPO heeft waarschijnlijk ook enkele consequenties. Zo is het nog maar de vraag of het juridisch houdbaar blijft of tv-aanbieders verplicht kunnen worden om NPO-zenders in het goedkoopste abonnement door te geven. Deze zogenaamde Must Carry-plicht is nu in de Mediawet opgenomen voor iedere aanbieder die aan meer dan 100.000 klanten tv-diensten levert.

Digitenne

Maar ook aan de gratis distributie van de drie landelijke NPO-zenders kan bij regulering van de inkoopprijs getornd worden. De NPO-zenders zijn op dit moment ongecodeerd – en dus gratis – in DVB-T2/HEVC in de ether te ontvangen. Maar het is niet ondenkbaar dat tv-aanbieders zoals VodafoneZiggo (Ziggo) en T-Mobile juridisch gaan onderzoeken of het gratis verspreiden van deze zenders houdbaar blijft terwijl zij door de overheid tegen een vaste prijs deze zenders moeten inkopen en mogelijk ook nog eens verplicht in het goedkoopste abonnement dienen op te nemen. Zeker omdat KPN met het tv-product Digitenne – dat eveneens in DVB-T2/HEVC in de ether te ontvangen is – die vaste inkoopprijs niet hoeft te betalen omdat de NPO-zenders ongecodeerd via hetzelfde uitzendplatform te verkrijgen zijn. Dit zou mogelijk als oneerlijke concurrentie beschouwd kunnen worden.

VRT

Gratis ontvangst van NPO-zenders is nu overigens een opdracht voor de publieke omroep. Maar aan deze taakstelling kan verandering komen. Dit is in Vlaanderen te zien. Publieke omroep VRT staakte op 1 december de gratis ongecodeerde uitzendingen in DVB-T in de ether. De zenders zijn nu alleen in DVB-T2 met een abonnement van het TV Vlaanderen tv-product Antenne TV te bekijken. Ondanks dat VRT om andere redenen met etheruitzendingen is gestopt, is een dergelijke constructie in Nederland met Digitenne denkbaar. In het geval van VRT wordt online als gratis kijkalternatief aangeboden. In Nederland biedt de publieke omroep met NPO Start de landelijke zenders gratis online.

(BRON: TotaalTV)

8 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dat verhaal van Jarco Kriek staat vol met ZOU en KAN. Is dus erg suggestief.

Ik vraag me af wat hij ermee wil bereiken. Het lijkt mij dat hij het niet leuk vind dat een groep kijkers nu gratis TV kijkt. Als NPO niet meer FTA zou mogen worden doorgegeven, zijn tienduizenden mensen de dupe. Je wordt dan verplicht om een duur Betaal-TV-pakket te nemen wil je TV kunnen kijken via de ether.

Lang niet iedereen wil dat (of kan dat niet betalen). Jarco weet dat heel goed, maar hij vindt het kennelijk geweldig als iedereen in Nederland een veels te duur pakket op Betaal-TV moet aanschaffen. Want regelmatig schrijft hij in zijn artikelen dat de prijs van Betaal-TV nog veel hoger gaat worden in Nederland.

Op 1 augustus 2014 kwam er al een einde aan de gratis doorgifte van deze zenders via de satelliet. Nadat we door Canal Digitaal gepaaid werden door de belofte van dat er voor altijd een goedkoop pakket van maximaal 10 euro zou blijven, werd die belofte in 2018 verbroken na de deal tussen Canal Digitaal en Fox Sport Eredivisie. In één klap drie euro per maand erbij en dat was voor veel klanten een reden van opzegging. (Voor mij ook)

Met de introductie in oktober 2018 van de NPO in HD via DVB-t2 is er gelukkig weer een mogelijkheid om de NPO gratis in zeer goede kwaliteit te bekijken. Voor mij en tienduizenden andere mensen de perfecte oplossing omdat we niet geïnteresseerd zijn in die Reclame-Betaal-TV-zenders van RTL en SBS.

(En het is algemeen bekend dat Jarco hier mee leest...) (Open is een account hier !)
Zolang er nog niks van uit Den Haag of Hilversum hierover wordt bericht ga ik uit van de huidige status quo.
Dit is enkel een vervolg op deze en deze AD artikels

KPN, Ziggo en Tmobile hoeven niks te onderzoeken. Elke werkende Nederlander betaald belasting een percentage is het oude luister en kijkgeld wat ons per definitie het recht op gratis doorgifte geeft. In ieder geval NPO 1, 2 en 3 en de radiozenders de extra themakanalen dat is andere koek in mijn opinie.

NPO mag de providers voor die basis kanalen niks rekenen in mijn ogen.
Reputatie 7
Badge +28
Het is wel een vervolg op het nieuws van de bezuinigingen.

Maar Jarco komt heel bewust met de gratis doorgifte via de ether op de proppen. Precies zoals in 2012/2013 gedaan werd op Totaal TV met de gratis (FTV) doorgifte via de satelliet ter discussie te stellen.

Als je dit maar vaak genoeg schrijft, wordt het vanzelf een keer opgepikt.

En dan zou je dus via NPO-start moeten gaan kijken naar de landelijke TV. Of moet dat dan ook tegen betaling?
Reputatie 7
Badge +9
Het mag toch ondertussen als bekend worden verondersteld dat de auteurs op Totaal TV graag speculeren, en feiten en meningen in eenzelfde artikel opnemen.

Piet.
Er was vannacht een lang gesprek met DE man :

Dieper in de nacht - Arie Slob

Maar dit specifieke onderwerp zal niet ter sprake zijn geweest.
Reputatie 7
Badge +16
Als ik Jarco Kriek en Totaal TV lees denk ik altijd hoe serieus die man en zijn website is. Het is website vulling, zoeken naar nieuws, etc. Niet in trappen. Net als dat de BBC van de kabel af gaat na de Brexit. Leuk om op een verjaardag over te praten, maar om dat nu serieus op een "informatieve" website te zetten?
Reputatie 7
Badge +9
@Giant2000 Toch klopt dat van de BBC na de Brexit waarschijnlijk wel... Het geldt overigens niet voor de internationale BBC-zenders BBC First en BBC Entertainment, want die hebben inmiddels een Nederlandse licentie van het Commissariaat voor de Media gekregen. Dat is uiteraard niet mogelijk voor de binnenlandse zenders van de BBC.

Enfin, de tijd zal het leren...

Verder ben ik het over het algemeen wel eens met de kritiek op de auteurs van Totaal TV.

Piet.

Reageer