Beantwoord

Kosten Digitenne insteekkaart met Alles-in 1 buiten proportioneel!

• 13 juli 2018
  • 16 reacties
  • 435 keer bekeken

Ik heb een alles-in-één abonnement van KPN. Daarbij heb ik recht op 2x tv ontvangst. Ik heb daarvoor 1 aansluiting thuis en 1x Digitenne voor op de boot. Tot zover gaat het goed, echter, dan wordt mij vervolgens elke maand 5 euro huur extra in rekening gebracht voor een CI-module van KPN, die je ook zo vrij kunt kopen als CONAX module, kost misschien paar tientjes. En dat is per jaar toch even 12x5 = 60 euro. Elk jaar opnieuw!! En ik ben verplicht deze insteekkaart te huren en ervoor te betalen. Dan is puur machtsmisbruik. Thuis zou ik zonder extra kosten een tweede aansluiting kunnen krijgen, maar nu moet ik voor de tweede aansluiting nog even 60 euro bijbetalen. Het stoort mij steeds meer dat ik hieraan toegeef. Ik overweeg dan ook om over te stappen op satelliet ontvangst. Dan schaf je eenmalig een module aan en ben je voor 13 euro per maand klaar. Als KPN het imago klantvriendelijk wenst te ontvangen komen ze Digitenne gebruikers met een Alles-in-één-pakket hierin tegemoet!!
icon

Beste antwoord door PeterG 14 juli 2018, 14:41

Hij is feitelijk gratis (nou, inbegrepen), ik leg 't nog één keer uit n.a.v. de uitleg hier (...) van Nadia.

Je hebt Ai1 thuis standaard. Je hebt gekozen voor 1 itv ipv 2. Daardoor krijg je € 5 korting op het abonnement. Je betaalt € 5 voor de digitenne. Per saldo betaal je exact het bedrag wat je voor Ai1 thuis standaard met 2 itv ontvangers zou betalen.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Bij alles in 1 standaard en premium heb je binnen het abonnement idd 2 x een ontvanger (of insteekkaart). Het kan dus 2 x itv zijn maar ook, zoals bij jouw, 1 x itv en 1 x digitenne.
Het lijkt mij dus een fout dat je nu voor je digitennesmartcard betaalt. Je wordt als klant zelf geacht je factuur te controleren. Dat is dus al lange tijd niet gebeurt. Jammer dat je zo laat aan de bel trekt. Er zal wel compensatie volgen, maar dat is nooit langer dan 6 maanden over het algemeen.

Ik heb Webcare alvast een headsup over je vraag gestuurd. Die komen hier nog en zullen alles in orde maken.
Peter bedankt voor je reactie en je hulp.
Het is niet een kwestie van niet controleren van mijn factuur, ik heb daar bij de aanschaf een paar jaar geleden (maart 2013) over contact gehad met KPN en die beweerde, dat ik verplicht was deze huur te betalen. Maar dat voelt zoals ik beschreven heb niet goed en roept blijvende irritatie op. Ik zal mijn profielgegevens bekijken en zonodig aanvullen.
Moet ik zelf nu nog iets doen of is de actie van jou voldoende om dit aan te kaarten?
Reputatie 7
Toentertijd was het inderdaad het geval. Er konden dan alleen 2 x itv in een abonnement, aangevuld met digitenne (of itv indien voldoende bandbreedte). Dit is alweer een jaar of 2½ geleden veranderd, omdat KPN Digitenne inmiddels heeft ondergebracht in de televisieafdeling met itv. In een alles in één met 2 ontvangers moet kan nu minimaal 1 itv en als er dan 1 digitenne bij komt heb je 2 in je abo, dus zonder extra kosten.
Omdat je digitenne dus je 2-de ontvanger is zou het nu binnen het abo moeten vallen (van 2).
Het blijft raar dat het bij jouw niet automatisch is aangepast. Maar een KPN moderator (webcare) kan je gegevens inzien (die je kunt invullen in je forumprofiel; waar privé bij staat is alleen voor hen en jouw zichtbaar).

Moet ik zelf nu nog iets doen of is de actie van jou voldoende om dit aan te kaarten? Ik heb direct na plaatsen vorige bericht Webcare al een voorbericht gestuurd. Die komen hier nog (maar dan zijn ze vast ingelicht 😉 )

PS ondersteuning module komt te vervallen. zie
Klaar voor de toekomst: veranderingen bij Digitenne
Reputatie 7
Badge +18
Hallo Jaap_V, welkom terug op het KPN forum. Heel goed dat je gebruik maakt van ons platform om je vraag te stellen. Bedankt voor het aanvullen van je profiel, ik heb je gegevens bekeken. De kosten voor een tweede tuner en/of tv-ontvanger a 5,- p/mnd kloppen. Ik snap wel heel goed de verwarring. Bij een Alles-in-1 Standaard zitten er 2 ontvangers in het pakket.

Je neemt een Alles-in-1 Thuis Standaard af, dat is de voorganger van het bovengenoemde abonnement, hierbij zit 1 STB of tuner kosteloos in het pakket! Desalniettemin betaal je niet meer met een tweede ontvanger: Alles-in-1 Thuis Standaard = € 63,50 + 2e ontvanger a € 5,00 = € 68,50 p/mnd -> precies het bedrag wat de Alles-in-1 Standaard kost 😉 Bedankt PeterG voor de informatie. Zeer goed om Klaar voor de toekomst Digitenne door te nemen. Mocht je nog hulp nodig hebben, we helpen je hier graag!
Je kunt het mooi verkopen Nadia, maar hier koop ik helemaal niets voor. Je snapt de verwarring heel goed zeg je. Ik betaal voor twee ontvangers en heb er 1. Dan gebruik ik in plaats van de 2e ontvanger Digitenne en dan moet ik opeen 5 euro bijbetalen. En jij begrijpt dat, maar je doet er niets aan, want je zegt: "De kosten voor een tweede tuner en/of tv-ontvanger a 5,- p/mnd kloppen." Schiet mij maar lek !

En als de insteekkaart straks wordt vervangen voor een aparte ontvanger met ingebouwde smartcard, moet ik daar dan ook weer 5 euro voor gaan betalen? Of is die wel "gratis" en inclusief mijn Alles in 1 Thuis Standaard abonnement?
Reputatie 7
Je hebt nog een oud Alles in 1 met thuis standaard met 1 ontvanger inbegrepen. De Digitenne ontvanger, of dat nu met module of settopbox is, is dan extra. à € 5 p/m dus.
Jouw huidige situatie mbt kosten digitenne klopt dus.
Daar hoef je niet lek voor te zijn 😉 🤓

Als je nou het wat nieuwere (maar niet meer leverbare) A-i-1 standaard had gehad ... dat was inclusief 2 ontvangers.

Maar: je hebt nu, met thuis standaard met die € 5 kosten, dezelfde abonnementskosten als wanneer je standaard had gehad met 2 ontvangers. 😃

P.S binnen enkele maanden komt de ondersteuning van de CI module te vervallen en krijgt iedereen voor Digitenne de nieuwe ontvanger.
Klaar voor de toekomst: veranderingen bij Digitenne
Sorry hoor, maar het abonnement wat ik destijds heb afgesloten was inclusief twee ontvangers. En ik heb er toen bewust voor gekozen om die ene om te zetten in een Digitenne aansluiting.
Om nu te zeggen, dat ik een abonnement heb afgeslotemn voor 1 aansluiting klopt niet.
En als dat nu wel zo is, dan is dat nadien zonder mijn medeweten veranderd.
Ik zal kijken of ik mijn correspondentie van die tijd terug kan vinden, maar het wordt weer vechten tegen de bierkaai als ik het zo bekijk.
Reputatie 7
In een abonnement is het ook niet gratis. Als je de ontvanger(s) in het abonnement hebt dan zit die € 5 extra in de abonnementsprijs hoor.
Anders zouden alle 😉 hogere abonnementen exact hetzelfde kosten als het goedkoopste en dat is niet het geval.

Mijn eerste antwoord hier klopt helemaal niet. (doordat je niet exact het Alles in 1 abonnement vermelde wat je hebt). Ik heb 't dus ook doorgestreept.
Ik heb het even opgezocht.
Ik zie nu, dat ik toen ook een ander klantnummer had, kennelijk is dat ergens een keer veranderd. Misschien is toen ook mijn contract/abonnement aangepast?
Maar ik heb een abonnement wat heet: Alles-in-één-Standaard, afgesloten in februari 2013, ingaande per 18 maart 2013.
In dit pakket zat: "Interactieve TV, u kunt met interactieve tv op twee tv's zenders in HD kwaliteit krijgen".
Ik ben gestart met 1 Motorola HD ontvanger en moest daarvoor betalen 4,07 euro, tegelijk kreeg ik 4,07 euro korting daarvoor. Dat kostte dus niks extra.

Voor de tweede ontvanger vroeg ik om een Digitenne aansluiting.
Dat kon en ik ontving een Digitenne pakket bestaande uit een smartcard, een CI module van KPN en een binnenantenne.
Geen ontvanger, die had ik zelf, dus die had ik niet nodig van KPN.

Vervolgens kreeg ik een huurovereenkomst van KPN waarin stond:
Digitenne van KPN, ontvanger met insteekkaart, met daarbij een antenne, maar exclusief smartcard en kabels (het gehuurde gezamenlijk de "Tuner") en de vermelding dat de kosten 4,07 euro per maand waren.

Ook kreeg ik een brief dd 22 februari 2013, dat ik een abonnement op Digitenne had gekozen in combinatie met Interactieve TV en dat de abonnementsprijs 9,66 euro was, maar, dat ik dat als korting ontving, vanwege mijn Interacttieve TV abonnement.
Vervolgens werd mij voor ditzelfde abonnement 4,07 euro tunerhuur in rekening gebracht, terwijl ik helemaal geen tuner/ontvanger had gekregen.
Nu wordt gezegd dat dit huur is voor de insteekkaart. een plastic smartcard, die eenmalig wordt versterkt en die dan als goudmijntje elke maand 5 euro oplevert ten koste van mijn rekening.
Dit zijn de feiten compleet !
Reputatie 7
Badge +18
Ik weet het Jaap, ik heb al deze abonnementen destijds in de KPN winkel verkocht. Ik ken ze (bijna) allemaal uit mijn hoofd 😉 Sterker, ik heb precies hetzelfde abonnement dat jij nu hebt. De voorwaarden gelden dus ook voor mij 🙂 Wij genieten zelfs nog de vrijheid om maar 1 tuner af te nemen voor € 63,50 p/mnd, en wanneer nodig voor een tweede ontvanger € 5,00 te kiezen. De propositie: KPN Alles-in-1 Standaard heeft twee tv-ontvangers in het pakket voor € 68,50. De naam is net iets anders: Alles-in-1 (Thuis) Standaard. Ik snap daarom ook dat men zich snel vergist. Goed om dan toch nog even navraag te doen bij ons! 😃 Als je nog vragen hebt, PeterG en ik helpen graag.
Fijn dat je begrijpt, dat men zich snel vergist. Dat is misschien ook wel de bedoeling van KPN.

Trouwens, als je nu een abonnement "Alles in 1" afsluit hoef je pas voor de derde ontvanger 5 euro te betalen, niet voor de tweede, die is gratis, volgens de KPN site.

Misschien moet ik dan maar een nieuw abonnement gaan afsluiten?
Reputatie 7
Dit zijn de huidige abonnementen
https://www.kpn.com/internet-tv/

Daar zit niet meer standaard vaste telefoon bij overigens.

Bij Digitenne wordt inderaad naar het aantal actieve smartcards gekeken. (in de nieuwe situatie naar het aantal actieve kpn-huurontvangers)
Reputatie 7
Badge +18
Fijn dat je begrijpt, dat men zich snel vergist. Dat is misschien ook wel de bedoeling van KPN. Dat is niet het geval. Het is geen groot geheim dat we een commercieel bedrijf zijn. Desondanks bestaan wij bij de gratie van de klant. Onze intentie is dan ook het zo goed mogelijk doen voor onze klanten. En het vooral zo makkelijk mogelijk maken. We lichten het graag toe o.a. op dit platform.

Nog even een aanvulling op PeterG: bij de nieuwe abonnementen vervalt ook gratis Spotify Premium. Mocht je nog vragen hebben over de nieuwe abonnementen, we horen het graag!
Nadia bedankt voor je uitleg, en ik begrijp ook wel dat je zegt: "Onze intentie is dan ook het zo goed mogelijk doen voor onze klanten. En het vooral zo makkelijk mogelijk maken."
Misschien kun je dan regelen, dat ik net als de nieuwe klanten van nu, ook gebruik mag maken van de 2e gratis huurontvanger (in mijn geval van Digitenne)?
En dan beloof ik er geen probleem van te maken, als ik voor de derde ontvanger wel 5 euro moet betalen.
Reputatie 7
Hij is feitelijk gratis (nou, inbegrepen), ik leg 't nog één keer uit n.a.v. de uitleg hier (...) van Nadia.

Je hebt Ai1 thuis standaard. Je hebt gekozen voor 1 itv ipv 2. Daardoor krijg je € 5 korting op het abonnement. Je betaalt € 5 voor de digitenne. Per saldo betaal je exact het bedrag wat je voor Ai1 thuis standaard met 2 itv ontvangers zou betalen.
Reputatie 7
Badge +18
Hey Jaap_V, ik zie dat je niet meer hebt gereageerd op het laatste bericht. Heb je nog vragen? Wil je graag over op één van onze Internet en TV abonnementen. Ik help je graag, laat het weten 😃

Reageer