Beantwoord

Met Digitenne meerdere regionale zenders ontvangen? (lukt nu dus niet...)

• 31 december 2018
  • 22 reacties
  • 694 keer bekeken

Met de wijziging van DVB-T naar DBB-T2 aanstaande, wil ik de volgende vraag toch graag een keer stellen:

Wij gebruiken Digitenne in ons buitenhuisje. Dat ligt, letterlijk, op de grens van Overijssel (Twente) en Gelderland (Achterhoek). Wat mij betreft werkt Digitenne goed. Ik vind de beeldkwaliteit ook met DVB-T alleszins redelijk en ontvangst is goed.

Qua ontvangst ben ik redelijk technisch; ik heb wat gespeeld met verschillende DVB-T antennes, zowel actief als passief als passieve richtantennes. Momenteel gebruik ik een goede, actieve DVB-T antenne die buiten op een mastje opgesteld is, 4 meter hoog staat en vrij zicht heeft. De brakke dunne coaxkabel heb ik vervangen door veel betere dikke coaxkabel met goede connectoren van Hirschmann. Met deze configuratie is zoals gezegd de ontvangst erg goed.

Echter, in theorie zou ik op deze lokatie moeiteloos en TV Oost en Omroep Gelderland moeten kunnen ontvangen. Dat lukt echter niet. TV Oost kan ik gewoon kijken, Omroep Gelderland kan ik onmogelijk ontvangen. Heb in het verleden alles al geprobeerd; zoals opnieuw kanalen scannen, handmatig zoeken enzovoort. Gezien mijn lokatie moet ik Omroep Gelderland echter ook moeiteloos kunnen ontvangen.

Soms heb ik de indruk dat de huidige KPN hardware zo 'beveiligd" is dat je nog maar 1 regionele zender kan ontvangen. Is dat zo? Of is er nog een andere oorzaak te bedenken waardoor ik maar 1 regionale zender kan bekijken.

Qua hardware gebruik ik een Philips LCS TV geschikt voor DVB-T en een insteekmodule van KPN.

Ben benieuwd hoe het straks met de nieuwe hardware gaat 🙂
icon

Beste antwoord door Noordzee 1 januari 2019, 10:49

Hoi Wiend,

Interessante vraag!

De dichtstbijzijnde zendmast voor TV Gelderland staat in Doetinchem. Dat ligt toch een aardig eindje van jouw buitenhuisje af. Ik vermoed dat een hoogte van vier meter dan toch niet voldoende is voor het oppikken van het signaal van TV Gelderland. Misschien als je de antenne gaat richten op Doetinchem? Of de antenne nog een paar meter hoger plaatsen.

In Twente staan zendmasten in Hengelo en Enschede, dat moet beter lukken en dat blijkt dan ook wel. Het is niet altijd zo dat je in de hele provincie ontvangst hebt van je eigen regionale zender. In bepaalde delen van het land (Zuid-Oost Drenthe) is ontvangst zelfs helemaal onmogelijk.

Wat betreft het "beveiligen" van de ontvanger. Dat klopt wel. In de oude situatie kan je maar één regionale zender in jouw zenderlijst krijgen. Handmatig zoeken op een ander kanaal (bijvoorbeeld kanaal 42 voor Gelderland) wil in sommige gebieden wel werken, als de ontvangst daar dan ook voldoende is. Dat heeft dan wel tot gevolg dat de andere (sterkere) regionale zender uit jouw lijst verdwijnt.

Met de nieuwe ontvangers kan je zoeken per provincie. Op die manier stuur je de keuze voor de regionale zender. Er moet natuurlijk wel ontvangst mogelijk zijn. Hier in Drenthe ga ik b.v. nooit Utrecht kunnen ontvangen.

Er zijn twee interessante ontwikkelingen bij de nieuwe ontvangers: Je kan namelijk ook uitgebreid zoeken. Daarmee haal je alle zenders binnen. Ook b.v. de Duitse zenders, die dan achteraan in de zenderlijst komen. Want de Duitse zenders kan je dadelijk ook weer ontvangen! TV Gelderland en TV Oost tegelijk in jouw zenderlijst is echter nog steeds niet mogelijk.

De tweede positieve ontwikkeling is dat je dadelijk twee regionale zenders kunt ontvangen. Dit betreft dan TV Oost en TV Drenthe. Hier in Drenthe heb ik die ontvangstmogelijkheid nu al.

Wat betreft de nieuwe hardware: Er komt voorlopig geen insteekkaart, maar alleen een settopbox.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +13
Hoi Wiend,

Interessante vraag!

De dichtstbijzijnde zendmast voor TV Gelderland staat in Doetinchem. Dat ligt toch een aardig eindje van jouw buitenhuisje af. Ik vermoed dat een hoogte van vier meter dan toch niet voldoende is voor het oppikken van het signaal van TV Gelderland. Misschien als je de antenne gaat richten op Doetinchem? Of de antenne nog een paar meter hoger plaatsen.

In Twente staan zendmasten in Hengelo en Enschede, dat moet beter lukken en dat blijkt dan ook wel. Het is niet altijd zo dat je in de hele provincie ontvangst hebt van je eigen regionale zender. In bepaalde delen van het land (Zuid-Oost Drenthe) is ontvangst zelfs helemaal onmogelijk.

Wat betreft het "beveiligen" van de ontvanger. Dat klopt wel. In de oude situatie kan je maar één regionale zender in jouw zenderlijst krijgen. Handmatig zoeken op een ander kanaal (bijvoorbeeld kanaal 42 voor Gelderland) wil in sommige gebieden wel werken, als de ontvangst daar dan ook voldoende is. Dat heeft dan wel tot gevolg dat de andere (sterkere) regionale zender uit jouw lijst verdwijnt.

Met de nieuwe ontvangers kan je zoeken per provincie. Op die manier stuur je de keuze voor de regionale zender. Er moet natuurlijk wel ontvangst mogelijk zijn. Hier in Drenthe ga ik b.v. nooit Utrecht kunnen ontvangen.

Er zijn twee interessante ontwikkelingen bij de nieuwe ontvangers: Je kan namelijk ook uitgebreid zoeken. Daarmee haal je alle zenders binnen. Ook b.v. de Duitse zenders, die dan achteraan in de zenderlijst komen. Want de Duitse zenders kan je dadelijk ook weer ontvangen! TV Gelderland en TV Oost tegelijk in jouw zenderlijst is echter nog steeds niet mogelijk.

De tweede positieve ontwikkeling is dat je dadelijk twee regionale zenders kunt ontvangen. Dit betreft dan TV Oost en TV Drenthe. Hier in Drenthe heb ik die ontvangstmogelijkheid nu al.

Wat betreft de nieuwe hardware: Er komt voorlopig geen insteekkaart, maar alleen een settopbox.
Reputatie 4
Badge +4
Je kunt op het kanaal gaan zoeken waar Gelderland op uitzend.
Je ziet dan direct of er signaal is, als dit er niet is, hoef je het scannen niet eens te starten.
Met een omweg is het wel moglijk om verschillende regionale zenders in je lijst te krijgen.
Maar niet meer dan 2, bij de oude kun/kon je onbeperkt toevoegen.
Dit lijkt mij een kwestie van software in de nieuwe ontvangers aanpassen.
4 meter is niet echt hoog, maar soms kun je geluk hebben dat je op een hoge locatie zit.

Theo
Heeft KPN ergens een "officieel" overzicht van haar Digitenne zenderlokaties? Ik zie bijvoorbeeld op dvbt4all.nl twee zenderlokaties enigzins in de buurt, inderdaad Doetinchem en Deventer, maar ik kan niet goed inschatten hoe actueel dit overzicht is.

Wij verblijven vlak bij Neede. Er van uit gaande dat de Digitenne masten een meter of 25 hoog zijn, er met redelijk groot vermogen uitgezonden wordt en in deze omgeving nauwelijks hoogbouw is, zou ik met mijn huidige setup makkelijk het signaal van Doetinchem of Deventer op moeten kunnen pikken, zou je zeggen. Hemelsbreed zit ik 30 kilometer van de zenders vandaan.

Ik zal straks idd nog eens zoeken op het kanaal waar TV Gelderland op uitzendt.

Als de bedoeling van Digitenne is dat je met relatief eenvoudige middelen (ontvanger en eenvoudige antenne die je bijvoorbeeld binnen voor een raam zet of zo) tv kan ontvangen, dan zou je zeggen dat KPN in dit deel van Nederland wellicht een steekje laat vallen. Want dan lijkt de dekking in dit deel van Nederland minder goed te zijn en kan een deel van de Achterhoek niet zomaar makkelijk naar hun eigen lokale zender kijken.
Reputatie 7
Badge +13
http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Dit is een site met een duidelijk overzicht en de site wordt nauwkeurig bijgehouden.

Helaas is ontvangst van Digitenne niet in het hele land mogelijk , en al helemaal niet met een binnenantenne. De overgang naar DVB-T2 levert een nog kritischer ontvangst op. Vaak heb je dan ook een buitenantenne nodig voor een ongestoorde ontvangst.

Deventer zendt overigens TV Oost uit en geen TV Gelderland.
Bedankt voor je link, er staat een hoop nuttige informatie..

Voor onze volgende vakantie hier zie ik een leuke uitdaging 🙂

Tegen die tijd zijn (als het goed is) de KPN ontvangers omgeruild voor de KPN DVB-T2 ontvangers. En dan heb ik ook vast wel een FTA DVB-T2 ontvanger op de kop getikt. Die worden op bijv. Ebay.de voor 19 euro inclusief verzendkosten aangeboden. Ik heb hier nog een leuke logper-antenne voor 400 - 900 Mhz. liggen en misschien loop ik nog welk tegen andere leuke antennes aan. Gaan we eens kijken hoed goed DVB-T2 is.

Wordt vervolgd 🙂
Reputatie 7
Badge +14
Hi Wiend, goeie vragen! Ik zie dat de antwoorden al van Noordzee en Theo (PE1OPQ) zijn gekomen, toppers 🙂 Digitenne is inderdaad met relatief eenvoudige middelen te ontvangen, mits je de tuner aansluit in een regio met voldoende bereik. We adviseren de gebruiker vaak de antenne buiten te plaatsen voor het beste resultaat. Vandaar dat de standaard antenne (type V5) die erbij wordt geleverd geschikt is voor buitenmontage.

@Noordzee jij hebt al goede ervaringen met een FTA tuner, toch? 🙂
Tot 15/16 april 2019 kreeg ik 4 regionale FTA zenders binnen ; Oost + Drenthe via kanaal 22 en Gelderland + Flevoland via kanaal 42 (de laatste twee hadden een nummer in de "800 serie" (wat dat precies betekent?)
en dat alles via DVB-T2/standaard KPN kamer antenne. Helaas/helaas hebben ze "de boel in zendmast Apeldoorn" in de nacht van 15/16 april "verbouwd" en ben ik dus Gelderland/Flevoland kwijt. Heel erg spijtig als (grens) inwoner van Gelderland; waarom dat zo'n "krampachtig Digitenne protocol" moet begrijp ik eigenlijk niet.
Reputatie 7
Badge +10
Daar verbaas ik me ook al jaren over.
Simpele oplossing om van deze ergernis af te komen, koop er voor enkele 10tjes een FTA ontvanger bij.
interessante reactie Kees Yagi: verklaar u nader (als u wilt...) is het dan "ontvanger beperkt"?? De ontvanger "pakt" in mijn geval dus Apeldoorn toch niet (meer)??
Reputatie 7
Badge +13
TV Gelderland en Omroep Flevoland worden nu via kanaal 26 uitgezonden.

Als je gaat zoeken via RF kanaal 26 ga je die zenders in je lijst krijgen.

Komende zomer wordt de software van je ontvanger aangepast. Daarna kan je wel meerdere regionale zenders ontvangen met je ontvanger.
"nu via kanaal 26" was mij bekend MAAR helaas: wordt niet "gepakt" (door mijn XORO 7620); blijkbaar is het "signaal " afgezwakt o.i.d.
Begrijp ik het goed dat er nog "hoop" is in de zomer maanden?
De "software update" zal wel niet voor de XORO gelden...
Reputatie 7
Badge +13
Geldt niet voor de xoro inderdaad.

Wel raar dat je kanaal 26 nu niet ontvangt. Het zou juist beter moeten gaan via kanaal 26. Misschien de antenne wat anders richten?
Ik heb er al heel wat "probeer richt uurtjes" inzitten...
Het was ook "plots" weg na de 15/16e terwijl het via 42 super ging; met een beetje mazzel (bromfiets/vrachtauto storing)gelijk aan 22 (HET fta kanaal)
(na het nodige zoekwerk kwam ik achter de Apeldoorn wijziging)
Misschien dan toch maar eens een overstap maken naar een "probeer jaartje" officieel KPN Digitenne met bijbehorende ontvanger ????
Reputatie 7
Badge +13
De oplossing moet je zoeken in een betere antenne. Ik lees dat je nu een binnenantenne gebruikt.

Ik adviseer jou om een buitenantenne te gebruiken.
wel aan gedacht MAAR omdat op 26 helemaal geen "reactie" komt (was er maar een zwak signaaltje) leek me dat ook niet zo zinvol.... en voor mij wat moeilijker te "organiseren"
In ieder geval heel veel DANK voor het actief "meedenken" !!
Reputatie 7
Badge +13
Graag gedaan, 😉

Ik heb net als jij een XORO-ontvanger. Na de overgang naar het nieuwe Digitenne heb ikzelf ook wat aan mijn antenne moeten veranderen voor een goede ontvangst.

Mijn oude haaienvin heb ik vervangen door deze antenne:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

Deze antenne werkt dus beter dan de oude haaienvin. Is de investering waard!

En zelf heb ik de antenne wel buiten geplaatst, boven op het dak zelfs. Dat kan met deze montagezet:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/
Nog even: de V5 had ik al bij de "oude versie Digitenne Samsung ontv"; en die gebruik ik dus nu bij mijn XORO omdat daar meer zo'n "knuppeltje" bij zat die volgens mij nergens op reageert...
zoals ik al zei: buiten is nog even geen optie.
Ik ben nog wel inhoudelijk benieuwd mbt de reactie van KeesYagi: zet er nog een FTA ontvanger bij...
Reputatie 7
Badge +13
Vermoedelijk wist @KeesYagi niet dat een XORO wel alle regionale zenders in de zenderlijst zet. Maar dan moet je die zenders natuurlijk wel ontvangen. En daar ligt bij jou het probleem.
Dag Noordzee;

dit staat nog steeds op de site van TV Gelderland: (dus nog niet aangepast naar 26?) tmijn XORO7620 geeft bij beide kanalen trouwens geen "gelderland" meer helaas ook niet een zwak signaal.
https://
https://
KPN Digitenne kanaal 42 642 mhz dus (Mijn knip plaatje komt blijkbaar niet mee..)
Reputatie 7
Badge +13
Maar nu al weer wekenlang op kanaal 26.

Reageer