Beantwoord

Na omzetting haperend beeld

  • 29 July 2019
  • 19 reacties
  • 202 keer bekeken

Reputatie 2
ik had al het nieuwe kastje en had een perfect beeld. Maar sinds 9 juli de omzetting naar uitzenden met de nieuwe norm digitenne heb ik een haperend beeld. Ik heb nog een oude buitenantenne die tot 9 juli perfect werkte. Signaalsterkte is 100%. Ik heb al teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw de zenders laten instellen.
icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 13 August 2019, 19:04

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hoi @wil51. Wat vervelend dat het beeld hapert na de omzetting. Ik lees dat je nog een oude antenne hebt. Zou je je naam, postcode, huisnummer en klantnummer achter willen laten op het KPN Forum profiel? Zodra ik je gegevens heb kan ik je een nieuwe antenne toesturen. Laat je mij weten wanneer je de gegevens hebt aangevuld?
Reputatie 2
Ik heb al een nieuwe buiten antenne ontvangen. Helaas geen verbetering in de ontvangst. Ik heb via andere berichten op forum begrepen dat het probleem aan de nieuwe ontvangers die KPN nu levert ligt en niet de antenne.
Reputatie 7
Badge +28
Het ligt inderdaad aan de nieuwe ontvanger.
Maar de nieuwe antenne (Funke V5) kan het probleem weer verhelpen omdat dit een betere antenne is.

Dus toch maar even de nieuwe antenne installeren.
Reputatie 7
Badge +21
@wil51 Heb je op dit moment de nieuwe buitenantenne (Funke V5) al aangesloten? Heb je al eens geprobeerd om de antenne te verplaatsen. Wellicht dat dat een verbetering oplevert.
Reputatie 7
Badge +28
@wil51

Heb je de nieuwe antenne aangesloten en uitgericht?

En verder teruggegaan naar de fabrieksinstellingen en opnieuw uitgebreid zenders gezocht?
Reputatie 7
Badge +28
@wil51

Ik geloof niet dat onze tips geholpen hebben , dat is ook te lezen in een reactie van jou in een ander topic. Je kunt natuurlijk de frequentiewijziging afwachten wat mogelijk een verbetering gaat opleveren.

Verder heb ik nog twee andere mogelijkheden voor jou:

Zelf investeren in een betere antenne. Als zendamateur ben je daar vast al mee bekend.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099

Of overstappen op deze TV naar FTA-ontvangst. Want je gebruikt deze TV niet als hoofd-TV, maar als een extra ontvanger:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354
Reputatie 2
@Noordzee Ik vraag mij af of een andere antenne gaat helpen als het probleem veroorzaakt wordt door bomen of gebouwen tussen antenne en zendmast. De haaievin deed het prima tot 9 juli. Dus is het probleem misschien toch niet de tussenliggende gebouwen. Maar is de slechte ontvanger toch de boosdoener. Ik wacht af of KPN met een oiplossing gaat komen. Ook is het nog afwachten wat de toekomst is van xs4all. Gaat deze zelfstandig verder en komt op de kabel? Dan ga ik zeker over naar xs4all. Ik ben al vanaf het begin klant van xs4all en dat tot grote tevredenheid.
Reputatie 2
Is er verschil in kwaliteit tussen de Rebox en ZXV ontvangers. Als de Rebox beter is kan ik mijn ZVX dan omruilen bij KPN voor een Rebox?
Reputatie 5
Badge +5
@wil51 in dit geval zou het interessant als test zijn om een FTA ontvanger te proberen. In een aantal andere topics komt naar voren dat die beter omgaan met schommelingen in het signaal dan de KPN ontvanger. Maar dat zou het punt van het niet stabiel kunnen ontvangen van de overige kanalen niet oplossen.

Of een andere antenne dat doet is ook de vraag. De V5 niet, ook hier blijkt dat die geen betere ontvangst geeft dan een haaienvin of andere oudere antenne. Technisch gezien kan dat ook niet. Een grotere buitenantenne geeft wel betere ontvangst, maar dan is inderdaad de vraag of dat iets oplost aan schommelingen in het signaal.

Een oplossing van KPN zou zitten in aanpassingen in het signaal en / of aan de ontvanger. Voor zover die al haalbaar zijn gaat voor november niks gebeuren. Op dit forum geven moderatoren aan dat KPN eerst alle frequentiewijzigingen wil doorvoeren, en die duren tot en met oktober.
En daar is het nog afwachten of er iets verbetert: kan dit via een firmware-upgrade, of moeten er andere ontvangers komen, en aanpassingen in het zenderpark zijn ook niet snel voor elkaar.
Reputatie 7
Badge +28
@Noordzee Ik vraag mij af of een andere antenne gaat helpen als het probleem veroorzaakt wordt door bomen of gebouwen tussen antenne en zendmast. De haaievin deed het prima tot 9 juli. Dus is het probleem misschien toch niet de tussenliggende gebouwen. Maar is de slechte ontvanger toch de boosdoener. Ik wacht af of KPN met een oiplossing gaat komen. Ook is het nog afwachten wat de toekomst is van xs4all. Gaat deze zelfstandig verder en komt op de kabel? Dan ga ik zeker over naar xs4all. Ik ben al vanaf het begin klant van xs4all en dat tot grote tevredenheid.Is er verschil in kwaliteit tussen de Rebox en ZXV ontvangers. Als de Rebox beter is kan ik mijn ZVX dan omruilen bij KPN voor een Rebox?

@wil51

De Rebox en ZXV -ontvangers zijn met elkaar te vergelijken. Ze hebben ook dezelfde software. En ik ben het met je eens dat de oorzaak van de problemen ligt aan de matige kwaliteit van de ontvanger.

Een betere antenne (lees: de funke YagiNX) is bij een flink aantal forum-gebruikers de oplossing gebleken. Maar dat kan ik uiteraard niet garanderen voor bij jou thuis.

Ik zou echt overwegen om voor die extra TV een FTA-ontvanger neer te zetten. Die kost weinig en daarmee ga je wel een goede ontvangst krijgen op de NPO-zenders.
Reputatie 2
Tot mijn verbazing krijg ik email dat ik vanaf 1 september huur moet gaan betalen voor de ontvanger. Het zat altijd inbegrepen bij mijn abo van xs4all dat digitenne gratis leverde als tweede ontvanger. Nooit heeft xs4all of kpn gemeld dat dit ging veranderen bij de omzetting naar de nieuwe ontvangers. Helpdesk van xs4all geeft aan dat dit een besluit is van KPN en niet van xs4all.
Ik ga onmiddelijk digitene opzeggen.
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb je gegevens erbij gepakt @wil51. Je ontvangt een korting wanneer je bij XS4ALL iTV afneemt. Er wordt gekeken naar het aantal ontvanger dat je op dit moment al in bezit hebt. Wanneer je bij Xs4all een abonnement afneemt inclusief 1 gratis tv-ontvanger (digitenne of itv ontvanger) gratis, dan zal je voor de 2e ontvanger moeten betalen . Heb je 2 tv-ontvangers gratis in het abonnement bij Xs4all, betaal je voor de 3e ontvanger. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar je kan bij XS4ALL even nagaan hoeveel tv-ontvangers je hebt en hoeveel Digitenne ontvangers je gratis kan ontvangen.
Reputatie 7
Badge +28
Mijn advies blijft om een FTA ontvanger te kopen. Je kunt jouw huidige antenne daarvoor gebruiken.

De XORO 7619 is een prima ontvanger:

https://www.amazon.de/Xoro-HRT-7619-FullHD-HEVC-T2-Receiver/dp/B018JZR6E0
Reputatie 2
Ik heb je gegevens erbij gepakt @wil51. Je ontvangt een korting wanneer je bij XS4ALL iTV afneemt. Er wordt gekeken naar het aantal ontvanger dat je op dit moment al in bezit hebt. Wanneer je bij Xs4all een abonnement afneemt inclusief 1 gratis tv-ontvanger (digitenne of itv ontvanger) gratis, dan zal je voor de 2e ontvanger moeten betalen . Heb je 2 tv-ontvangers gratis in het abonnement bij Xs4all, betaal je voor de 3e ontvanger. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar je kan bij XS4ALL even nagaan hoeveel tv-ontvangers je hebt en hoeveel Digitenne ontvangers je gratis kan ontvangen.
Ik heb 1 itv ontvanger van xs4all en 1 ontvanger van digitenne. Het abonnement van digitenne is altijd gratis geweest voor het gebruik bij tweede TV. Ik vind het vreemd dat zonder bekendmaking vooraf ik nu ineens 5 euro per maand moet gaan betalen. Het is mogelijk, omdat de bandbreedte inmiddels toerijkend is op mijn adres, een tweede itv ontvanger van xs4all te nemen. Dat kost mij dan 2,50 extra. Goedkoper dus dan digitenne. Alleen is het aansluiten op bovenverdieping lastiger als ik dat bedraad wil doen. Ik wil liever geen PLC gebruiken omdat die storing kan veroorzaken op mijn radioapperatuur. In ieder geval gaat de verandering van digitenne nu voor mij geld kosten als ik op een tweede TV wil blijven kunnen ontvangen.
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb 1 itv ontvanger van xs4all en 1 ontvanger van digitenne. Het abonnement van digitenne is altijd gratis geweest voor het gebruik bij tweede TV. Ik vind het vreemd dat zonder bekendmaking vooraf ik nu ineens 5 euro per maand moet gaan betalen.

Vreemd. Als ik in ons systeem kijk zie ik dat je op dit moment 3 Digitenne ontvangers heb. Dit zie je ook terug op de factuur. Dat betekend dat de Digitenne ontvanger om één of andere reden nooit in rekening zijn gebracht in het verleden. Je hebt deze brief ontvangen omdat dit vanaf nu wel het geval zal zijn. Als je maar één Digitenne ontvanger gebruikt kan ik de andere twee verwijderen zodat de kosten van deze ontvangers komen te vervallen.
Reputatie 2

Ik heb 1 itv ontvanger van xs4all en 1 ontvanger van digitenne. Het abonnement van digitenne is altijd gratis geweest voor het gebruik bij tweede TV. Ik vind het vreemd dat zonder bekendmaking vooraf ik nu ineens 5 euro per maand moet gaan betalen.Vreemd. Als ik in ons systeem kijk zie ik dat je op dit moment 3 Digitenne ontvangers heb. Dit zie je ook terug op de factuur. Dat betekend dat de Digitenne ontvanger om één of andere reden nooit in rekening zijn gebracht in het verleden. Je hebt deze brief ontvangen omdat dit vanaf nu wel het geval zal zijn. Als je maar één Digitenne ontvanger gebruikt kan ik de andere twee verwijderen zodat de kosten van deze ontvangers komen te vervallen.

Ik had ontvangers gekocht met smartcard. Dus nooit gehuurd. Deze kunnen nu niet meer gebruikt worden omdat 1 daarvan ook een insteekkaart was. Was voor gebruik in caravan, maar wij kamperen al jaren niet meer. Ik gebruik dus nu nog maar 1 ontvanger. Ik heb daarvoor een oude ontvanger terug gestuurd, ondanks dat dit een gekochte ontvanger was. Ik kan mij herrinneren dat ik een medewerker van kpn gesproken heb dat er niets zou veranderen aan de factuur, het zou gratis blijven bij gebruik van de nieuwe ontvanger als het samen met abo van xs4all wordt gebruikt.
Reputatie 7
Badge +21
Wat vreemd dat de oude ontvangers nog steeds op de factuur verschijnt. Je ontvangt zo een privébericht van me. Beantwoord je die?
Reputatie 2
Ik heb je prive bericht beantwoord. Ik heb ook nog goed nieuws. Gisteren de uitzending, we zijn er bijna, gekeken op NPO1. In het begin 2 x dat signaal wegviel maar daarna de hele uitzending zonder enige storing kunnen bekijken.
Reputatie 7
Badge +21
Wat goed om te lezen dat je nu wel weer tv kan kijken zonder verstoringen. Ik heb de 2 ontvangers, waarvan je geen gebruik maakt, verwijderd. Dit zou betekenen dat er geen kosten in rekening gebracht wordt voor Digitenne. Ik zou je willen vragen om de eerst volgende factuur af te wachten. Wanneer er toch kosten in rekening worden gebracht, dan hoor ik het graag van je!

Reageer