Beantwoord

Nieuw bij Digitenne

  • 14 July 2019
  • 21 reacties
  • 331 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Ik woon sinds 17 jaar buiten Nederland, nu in Duitsland. Ik kijk naar de (Nederlandse) televisie via Canal Digitaal op een 4K TV (Sony OLED). De TV heeft een geïntegreerde DVB-T2 tuner (en uiteraard DVB-S2) en een CI+ slot (waar nu een CAM met mijn CD-kaart in zit).
Ik overweeg terug te keren naar Nederland en heb dan de keuze uit drie kanalen om TV te ontvangen, satelliet als nu, DVB-T (Digitenne) of Internet (afhankelijk waar ik terecht kom).

Mijn vragen:
als ik het goed begrepen heb, heb ik voor Digitenne eigenlijk alles, behalve een smart card en mogelijk een CAM voor de bijbehorende codering, in huis. Heb ik dan toch een Digitenne "ontvanger" nodig?

Bestaat de mogelijkheid BBC Four te ontvangen (in een extra-pakket)?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden,
Ernst (ex-KPN-DCT, ZM, CAG, IC en Czech Republic)
icon

Beste antwoord door Noordzee 19 July 2019, 10:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Helaas, dat feest is over met de overgang naar DVB-T2, de gecodeerde zenders zijn alleen met een huur ontvanger te bekijken.
Dat vind ik (ook) heel jammer.
Reputatie 7
Badge +28
@Ernst Sittig

Wanneer je dadelijk in Nederland kunt leven zonder de reclamezenders als RTL-4 en SBS-6 kun je overwegen om een vrije kijker te worden, waarbij je TV gaat ontvangen via diverse bronnen. Namelijk alle drie de door jou genoemde bronnen : DVB-T2, Satelliet en Internet. Dat kan helemaal gratis. (zonder maandelijkse kosten)

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon jouw satellietkaart voor Canal Digitaal behouden.

Er zijn tegenwoordig combi-ontvangers op de markt. Dit is mijn manier van TV-kijken:
https://forum.kpn.com/de-huiskamer-5/dit-is-mijn-nieuwe-tv-ontvanger-470333
Reputatie 4
Badge +2
@KeesYagi,

Bedankt voor je reactie. Jammer.... Ik ben een tegenstander van losse kastjes. Daarom was ik blij met de Sony OLED met triple tuner 😉

BTW Die Yagi's heb ik voor de verbinding met de LTE-mast van Telekom. Hang met een Magenta Hybrid verbinding aan het Internet, inclusief ISDN (via een Fritz!Box).




Groeten,
Ernst
Reputatie 7
Badge +28
Wanneer jouw TV DVB-T2 ondersteund met h.265 / HEVC, dan kun je nog steeds zonder losse kastjes kijken naar NPO 1/2/3 en de regionale zender. En mogelijk dus buitenlandse zenders via de satelliet.
Reputatie 4
Badge +2
@Noordzee

Ook hartelijk bedankt voor je reacties.
Jouw hobby komt me bekend voor! Ik probeer ook al vele jaren te ontvangen wat er allemaal voorbij komt. Begonnen in de Sixties met (analoge) kortegolfradio.....
Helaas heeft de Sony TV alleen DiSEqC 1.0 aan boord, dus van de 10 mogelijkheden van de switch gebruik ik er nog maar vier 😞 Maar het beeld is zo mooi, dat ik dat maar op de koop toe heb genomen. De Grundig HD (DiSEqC 1.1) staat boven voor de gasten.


Ik ben net (vandaag!) begonnen met het bekijken hoe ik me in de toekomst, bij mogelijke terugkeer naar Nederland, het best met de buitenwereld kan verbinden. Dat gaat zeker nog anderhalf jaar duren (tot die tijd heb ik hier verplichtingen). Mogelijk ziet het hele toneel er tegen die tijd volkomen anders uit. 1)
Vermoedelijk zit ik voor Internet sowieso aan een provider vast. Maar ook dat kan veranderen; hier zijn sommige stadjes volledig gratis van WLAN voorzien. Duitsland loopt op ICT-gebied hopeloos achter en de politiek wordt zich dat - langzaam - bewust. Dus worden er hier en daar spastisch kleinschalige projecten gelanceerd. Maar wat voor bandbreedte je dan hebt...?
NPO 1-2-3 kan ik inderdaad via DVB-T bekijken en BBC 1 en 2 via FTA-satelliet. Maar soms zijn er ook wel leuke Krimi's op RTL 8!
Als ik met de camper in Nederland ben, ontvang ik op een Medion TVtje, ook met triple tuner, NPO 1 en 2 perfect, dus ik ga ervan uit, dat h.265 / HEVC in Duitsland ook de norm is.

Groeten,
Ernst

1) Toen ik nog werkte (tegen maandelijkse betaling), heb ik - op kosten van KPN - mijn Master's titel gehaald met een afstudeerthesis over data-en-spraak-integratie diensten, die het helemaal zouden gaan maken. Twee jaar later was data via het telefoonnet vergeten en werd alles in snel tempo VOIP!
Reputatie 7
Badge +28
H.265 / HEVC is zowel in Duitsland als Nederland de norm. Dus als je nu via jouw TV rechtstreeks de Duitse zenders kunt ontvangen via jouw DVB-T2-tuner, lukt dat straks in Nederland ook met de NPO.
Gewoon bij satelliet houden. Abo via Canaldigitaal neem ik aan. Verhuisbericht naar hen sturen. Meeste zenders t.o.v. kosten. Iets wat bevalt moet je niet veranderen.
Voor álle andere oplossingen heb je alleen losse ontvangers. Ook Ziggo-kabel.

Via internet zou nog kunnen via de APP in een smart-tv voor Canaldigitaal. (maar je moet een half jaar geen lid van hen zijn, dus als je je schotel opzegt zit je 6 maanden zonder ontvangst)

BBC Four is niet beschikbaar bij KPN ITV, Digitenne, xs4all, onsbrabantnet, onsnet, NLE.

Nu ben je opnemen en pauzeren ook gewend (neem ik aan), dat is bij Digitenne allemaal niet beschikbaar. Daar zijn, voor een relatief fors bedrag à € 17 met één losse ontvanger (kan niet anders; er is geen module meer voor), maar 31 tv- en 28 radiozenders.

NPO kan je via je huidige TV zonder losse ontvanger, en dus zonder abo, krijgen via "Digitenne". Dan feitelijk FTA DVB-T2 HEVC natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +28
Eens met Peter.

Als je het belangrijk vind om naar RTL 8 e.a. te kijken, kan dat prima via de satelliet. Zelf ben ik daar een half jaar geleden mee gestopt, omdat ik het niet eens was/ben met de verhoging van 3 euro per maand vanwege Fox Sport Eredivisie. Sindsdien ben ik een vrije kijker....

Maar voor mij is die mogelijkheid te doen aangezien wij in NL de NPO kunnen bekijken via DVB-T2, In Duitsland gaat dat natuurlijk niet.

Wel een mooie foto van jouw schotels trouwens. 👍🏼Als hobbyist spreek mij dat zeker aan.
Hoi @Ernst Sittig . Ik zie dat je al een aantal kenners van digitenne en de mogelijkheden hebt gesproken. Daar kan ik weinig aan toevoegen.. Bij KPN zit je helaas aan een kastje vast. Ik hoop dat je bij je, eventuele remigratie een goede provider/leverancier vind voor je tv producten!
Reputatie 7
Badge +28
@Ernst Sittig

Heb je al een voorkeur voor één van de besproken mogelijkheden?

Wordt het een combinatie van satelliet en DVB-T2? (zonder kastje) ?

Wanneer jouw TV DVB-T2 ondersteund met h.265 / HEVC, dan kun je nog steeds zonder losse kastjes kijken naar NPO 1/2/3 en de regionale zender. En mogelijk dus buitenlandse zenders via de satelliet.

Of hou je dan het betaalde abonnement op Canal Digitaal voor RTL 8 en andere zenders?
Hou er dan wel rekening mee dat Canal Digitaal steeds meer zenders overhevelt naar internet only. En die ga jij dan niet op jouw TV zien. Daar heb je een speciale Canal Digitaal-ontvanger voor nodig.

Of ga je voor een andere optie?
Reputatie 4
Badge +2
Het lijkt allemaal volop in beweging te zijn. En niemand weet hoe die markt er over een, anderhalf jaar uitziet. Misschien kan ik het bester even niets doen (lees: investeren) en de ontwikkelingen volgen.

Voorlopig heb ik ca. 20 Mbps via DSL+LTE (ca. € 50 incl. nationale en Europese telefoon) en TV (HD/UHD) via CD voor € 13/mnd. Daar valt mee te leven.
Om eens leuk te gaan zitten DX-en ontbreekt me gewoon de tijd 😞
Prima. Mocht je ooit onze hulp of ondersteuning nodig hebben, weet je ons te vinden!
Reputatie 4
Badge +2

Lang geleden dat ik hier m’n “gezicht" heb laten zien…. Mijn excuses!

Het is een enerverend jaar geweest, met een schouderfractuur, een pandemie en een - zelf uitgevoerde - internationale verhuizing.

Inmiddels wonen we sinds begin 2021 in Haulerwijk, ZO-Friesland.

Voor onze verbinding met de boze (?) buitenwereld heb ik gekozen voor VDSL van Oxxio (“Telfort”) met KPN ITV en een vast nummer.
De VDSL is zelfs sneller dan de hybride DSL+LTE van de Telekom.

Per 1-6-2021 zijn we automatisch weer klant van KPN geworden, want Oxxio trekt zich terug naar de oorspronkelijke markt: energie.

Het CD-abonnement heb ik beëindigd. KPN biedt mogelijkheden die je via de satelliet niet hebt (althans, niet zonder extra hardware). En van die 5000+ kanalen keken we er toch maar een paar.

Allemaal, bedankt voor de waardevolle suggesties en adviezen!

Welkom terug, Ernst! Het Noorden van Nederland kent heerlijke rustige en vredige plekjes. Ik hoop dat jij ook zo'n stek gevonden hebt. (ik spreek uit ervaring vanuit het pittoreske Ten Boer )

Hoi Ernst. Welkom (terug?) bij KPN en natuurlijk weer welkom terug op het forum! :bouquet::cake::wine_glass:

Waarom heb je Telfort tussen haakjes achter Oxxio? Oxxio is Oxxio en geen Telfort. En Telfort bestaat al een aantal maanden niet meer...

Per 1-6-2021 zijn we automatisch weer klant van KPN geworden, want Oxxio trekt zich terug

De komende maanden dien je voor problemen nog wel Oxxio te bellen. Want administratief Daardoor kan je bij technische problemen ook nog niet geholpen worden via (de moderators van) dit forum.

Reputatie 4
Badge +2

Welkom terug, Ernst! Het Noorden van Nederland kent heerlijke rustige en vredige plekjes. Ik hoop dat jij ook zo'n stek gevonden hebt. (ik spreek uit ervaring vanuit het pittoreske Ten Boer )

Dank voor je aardige welkom!
Haulerwijk is alleszins rustig en vredig. Weliswaar niet zo rustig als Sage-Haast met z'n paar boerderijen in the middle of nowhere, maar met het voordeel van een levensmiddelenwinkel op 300 m i.p.v. op 5 km!

Ten Boer ken ik ook, daar woonde in de jaren '70 een studievriend van me. Persoonlijk zou ik wat moeite hebben met de voortdurende harde wind, maar vermoedelijk wen je daar ook wel aan….

Reputatie 4
Badge +2

Waarom heb je Telfort tussen haakjes achter Oxxio? Oxxio is Oxxio en geen Telfort. En Telfort bestaat al een aantal maanden niet meer…

Omdat de Experiabox voorgeprogrammeerd was als Telfort, omdat de Fritz!Box in één keer de juiste verbinding maakte na keuze van provider "Telfort",  omdat de oorspronkelijke TV-ontvanger "Telfort" vermeldde….. Need I say more?

 

Reputatie 4
Badge +2

De komende maanden dien je voor problemen nog wel Oxxio te bellen. Want administratief Daardoor kan je bij technische problemen ook nog niet geholpen worden via (de moderators van) dit forum.

Heel jammer, want met name de helpdesk en de bereikbaarheid daarvan waren de zwakke punten van Oxxio.

Ik heb enige kijk op de problematiek rond bereikbaarheid, want ooit was ik binnen de BUZM formulemanager van TVSB (06-0403).
Voor niet-KPNers:
Business Unit Zakelijke Markt
Telefonische Verkoop Sales Bedrijven

 

Need I say more?

Nee, maar dan is 't nog geen Telfort. Want Telfort bestaat niet meer.

Maar ik weet inderdaad dat KPN NetwerkNL Oxxio ook op VLAN 34 heeft. Waar tot enkele weken geleden ook Telfort op functioneerde.

Het is dus meer een KPN NetwerkNL ding dan dat het ook echt Telfort is. (want dat is er dus niet meer)

Het is écht Oxxio…. Maar het ITV klantenbestand is overgedragen aan KPN. Over enkele maanden volgt dan eerst de administratieve overzetting. Van nu, tot ca. september nog, Oxxio admin naar KPN Admin. En dan later nog de omzetting van VLAN 34 (Oxxio) naar VLAN 6 voor KPN.

Reputatie 4
Badge +2

maar dan is 't nog geen Telfort. Want Telfort bestaat niet meer.

Het is écht Oxxio….

Zou Oxxio misschien oude Telfort-voorraden hebben overgenomen? In de firmware van de Experia stond toch echt "Telfort".

Ik weet niet hoe ze dat bij KPN NetwerkNL of KPN wholesale geregeld hebben. 

Ook Budgetthuis schijnt op VLAN 34 te zitten.

Mijn stuit het op e.e.a. manier tegen de borst om product A, via de lijn van A, bij bedrijf C of D af te nemen. Dan neem ik het toch liever direct van de eigenaar al.
Ook een nadeel van bij derden afnemen: de lijntjes zijn veel langer met meer (personen) er tussen.

Wat mij betreft zijn er op mijn adres derhalve maar 2 vaste providers: Ziggo en KPN.

En 3 mobiele (meer netwerken zijn er niet): KPN, Vodafone en T-mobile.

En uiteindelijk kom je toch altijd weer bij het hoofdbedrijf terecht. Oxxio klanten gaan nu naar KPN.

Telfort was al 15 jaar 'van’ KPN, maar nu definitief geheel overgenomen (en opgeheven als merknaam).