Beantwoord

Nieuwe digitenne decoder is erg traag

  • 9 March 2019
  • 50 reacties
  • 2551 keer bekeken

Reputatie 2
Wij zijn al wer enige tijd in het bezit van de nieuwe digitenne decoder welke we na de omzetting naar het nieuwe systeem hebben ontvangen.
nu vinden we de decoder wel heel erg traag reageren.
Zappen tussen de kanalen duurt erg lang.
Is dit met behulp na een instelling nog aan te passen, of is dit gewoon een fout in de software?
Men zou verwachten dat nieuw apparatuur juist sneller reageert, maar dit is echt een flinke stap terug.
icon

Beste antwoord door Showa 29 June 2019, 17:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Ik hoop dat @Erik_ speciaal voor jou een Rebox-ontvanger kan regelen.
Reputatie 2
Ik kan @Erik_ wel vertellen dat ik me aanbevolen hou. ;>)
Reputatie 7
Badge +30
Wat jammer dat het met de nieuwe ZTE niet beter is geworden, Showa. Het probleem is alleen dat ik niet kan kiezen wat voor je ontvanger je krijgt 😞 Toen we de Rebox net hadden was het qua voorraadverdeling zo dat we voor nieuwe klanten de ZTE uitleverden, en voor serviceleveringen (zoals dit soort wisselingen) de Rebox, Maar inmiddels is dat allemaal door elkaar genomen en valt niet van te voren te zeggen wat je gaat krijgen. Ik ga nog even overleggen over deze traagheid. Want, het is op zich ok als het ene type ontvanger ietsje trager is dan de andere. Maar 4-5 seconden voor beeld en dan nog 1-2 voor je ook geluid hebt is te lang. Bij eerder overleg hierover is aangegeven dat het wel eens eerder is aangegeven, maar dat in die gevallen het opgelost was na terugzetten naar fabrieksinstellingen. En dat heb jij al gedaan.

Voor ik dat kan doen, nog een verzoek: wil je kijken wat de softwareversie is, en of er een update binnen gehaald kan worden? Zo ja, doe dat, en laat me weten of het daarna nog traag is.
Reputatie 2
De huidige software versie ie 32 en er is op dit moment geen nieuwe software welke geïnstalleerd kan worden.
Reputatie 7
Badge +28
Klopt, versie 32 is de laatste versie.
Reputatie 7
Badge +30
Check, dank je wel. Dan ga ik even overleggen. Ik kom er bij je op terug. Wel zal dat waarschijnlijk pas na het weekend worden.

Edit: Kun je nog even aangeven in welke plaats de camping is waar je hem gebruikt? En, voor de volledigheid: wat voor antenne gebruik je, en heb je die buiten of binnen?
Reputatie 2
Camping ligt in Afferden 5851EA, de ontvangst is 100%
De antenne welke ik gebruik zit buiten op een mast en is de Funke DSC 310/345 en ik heb op dit moment op advies van Noordzee een Funke Yagi NXPlus in bestelling staan.
Reputatie 7
Badge +30
Goede antennekeus. Maar, had ik jou nog geen Funke v5 toegestuurd?

Los daarvan, ik heb even overlegd met de technische man en die geeft aan dat we inderdaad af en toe meldingen zien van traagheid. Maar, dat het heel vreemd is dat het op twee apparaten achter elkaar bij jou zo voorkomt. Hij vermoed dan ook dat het probleem ergens anders vandaan komt. Dat kan dan, bijvoorbeeld, warmte zijn, of straling.

De vraag is dan ook hoe heb je de ontvanger staan op de camping? Kan hij rondom zijn warmte goed kwijt?

Staat hij in de buurt van of zelfs op of onder een ander elektrisch apparaat? Technische man geeft aan persoonlijk te hebben ervaren dat een ontvanger bovenop een dvd-speler slechte ontvangst had. En zodra de dvd-speler er weg was, niets meer aan de hand.
Reputatie 2
De decoder staat ongeveer een halve meter van de tv verwijderd.
De V5 heb ik wel liggen, maar ziet er niet echt uit als buitenantenne en wordt bovendien door KPN zelfs verkocht als binnen antenne, dus deze heb ik niet in gebruik.

Reputatie 7
Badge +28
De Funke V5 is zowel binnen als buiten te gebruiken.
De buitenmontageset is hier te zien en te bestellen:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

Was wellicht handig geweest als die meteen was meegestuurd.

De Funke V5 werkt beter dan jouw oude antenne.
De Funke Yagi werkt weer beter dan de Funke V5, maar die wordt niet door KPN geleverd.
Reputatie 7
Badge +30
De v5 is inderdaad een binnen- én buitenantenne. Wanneer komt de Yagi? Want als dat al op korte termijn is, dan zou ik daar op wachten. Als het nog even duurt kan ik je nog aan een antenne+montageset opsturen.

Kun je wat testen met de plaatsing van de ontvanger? Of het beter gaat als hij verder weg staat van de tv.
Reputatie 7
Badge +28
@Erik_

@Showa heeft helaas bij precies de verkeerde leverancier de bestelling geplaatst. Hierdoor kan die levering wel eens heel lang gaan duren.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/verbetering-ontvangst-474025#post771682
Eigenlijk vrees ik ervoor dat hij op termijn zijn geld daar moet gaan terugvragen.

Ik denk dat de verzending van de buitenmontageset heel veel sneller gaat.
Reputatie 2
Afgelopen zaterdag mailcontact gehad over mijn bestelde antenne.
antwoord is zeer mager en niets zeggend. Nu mijn geld terug gevraagd, maar nog geen reactie hierop ontvangen.
ik hoop dat het @Erik toch nog lukt om een Rebox te regelen.
Ik heb 3 ontvangers en zijn allemaal zo traag als......
Ik heb vorig jaar al voorspeld dat deze kastjes problemen gingen opleveren omdat ik er toen al last van had.
uitgeklede chinese troep die heel goedkoop moest zijn anders had KPN natuurlijk teveel kosten.
Maar goed met de monopoly die ze bezitten kunnen ze doen wat ze willen en oplossen als het hun uitkomt. Ooit was een klant koning.
Reputatie 7
Badge +28
@Erik_ werkt natuurlijk niet zeven dagen per week.

Maar als hij er weer is, gaat hij vast voor jou de buitenmontageset regelen.

Afgelopen zaterdag mailcontact gehad over mijn bestelde antenne.
antwoord is zeer mager en niets zeggend. Nu mijn geld terug gevraagd, maar nog geen reactie hierop ontvangen.
ik hoop dat het @Erik toch nog lukt om een Rebox te regelen.


En mogelijk weet hij zelfs een Rebox te fixen!
Reputatie 7
Badge +30
Rebox gaat, zoals ik al aangaf, niet lukken. Maar een v5 antenne met montageset is onderweg, Showa!

Mestreech, traagheid kan voorkomen, maar als alle kastjes traag zijn, dan is de oorzaak waarschijnlijk iets anders. Zorg ervoor dat elk kastje genoeg vrije ruimte om zich heen heeft om z'n warmte kwijt te kunnen. Plaats ook bij voorkeur geen andere elektrische apparaten in de buurt en check de kabel. Soms kan het verleggen daarvan al helpen.
Hier ook de zxv7200. Zenderwisseling is inderdaad zo'n 5 sec. Maar het lijkt me toch niet dat je daarmee het begin van een uitzending gaat missen? 😉

Inschakelen is ook lang: 30 sec. Daar hoor ik je helemaal niet over. (?)

Bij vrienden, ook zxv7200, maar eerder de 2800: zelfde waarden. Niet zo verwonderlijk: beide kastjes zijn intern en qua software gelijk. (met die 2800 zal het dus niet sneller zijn)

Maar voor beiden geldt m.i. toch: je zet 'm niet pas om 20:00 uur aan of op een zender als om 20:00 het programma begint. Ik doe dat doorgaans toch wel zo'n 3 min. of langer van te voren.

Het gaat mij snel genoeg. M'n kabeltuner is net iets sneller. Inschakelen 26 sec. en zenderwissel 3 sec.

De zaptoetsen gebruik ik zelden. Doorzappen betekent dat je de gids niet geraadpleegd hebt en "desperate" iets hoopt tegen te komen. Wat dan bovendien al bezig is ... . Ik kijk graag van te voren wat er is en op welke zender.
Die stomme doorzapknoppen moeten ze afschaffen 😁 😉
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben benieuwd naar het resultaat van het buiten plaatsen van de Funke V5-antenne. Het zal je verder helpen naar een ontvangst met zo weinig mogelijk verstoringen. Laat je het resultaat hier even weten?

Mocht je jouw geld terugkrijgen van die website digitennes.nl. Hier staan twee alternatieven voor als de Funke V5 onverhoopt toch niet de oplossing gaat worden:

https://www.amazon.de/Funke-493910010-Outdoor-Antenne-YagiNX/dp/B01FDHM2MI/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=funke+yagi&qid=1560625409&s=gateway&sr=8-1

https://www.conrad.nl/p/telestar-antenna-10-actieve-dvb-tt2-dakantenne-buiten-versterking-51-db-wit-1381230

Maar met de nieuwe antenne gaat de ontvanger niet sneller zappen. Ik ben bang dat je daarmee zult moeten leren leven op de camping. Het probleem van de wat langere zap-tijden is al langere tijd bekend, de laatste update van de software is al van ruim zes maanden geleden.
Reputatie 7
Badge +28

Wij staan op een camping op de rand van het dekkingsgebied van digitenne 5851EA.
nu hebben we over het algemeen een goede ontvangst van de zenders, maar met name wanneer een brommer in de buurt van de caravan komt begint het beeld te flikkeren en valt het geluid weg.

Rebox gaat, zoals ik al aangaf, niet lukken. Maar een v5 antenne met montageset is onderweg, Showa!


@Showa

Ben je alweer op de camping? Hoe is het met de storingen van brommers? Is dat nu minder geworden?
Reputatie 2
Vandaag de antenne gewisseld. Op dit moment is er geen verschil to de oude antenne.
mogelijk dat ik in het weekeinde nog iets merk dat er minder storingen zijn.
Reputatie 7
Badge +28
Je zit best ver van de zendmasten van Nijmegen, Helmond en Venlo. Probeer de antenne goed uit te richten met behulp van de signaalmeter uit je menu. De Funke V5 is namelijk behoorlijk richtingsgevoel. Het kan best zijn dat je dat je naar een bepaalde richting toe minder storingen hebt.

En zet de antenne zo hoog mogelijk.

Laat je nog even wat van je horen dit weekend hoe het testen van de antenne verlopen is?
Reputatie 7
Badge +28
De Funke V5 is zowel binnen als buiten te gebruiken.
De Funke V5 werkt beter dan jouw oude antenne.


Vandaag de antenne gewisseld. Op dit moment is er geen verschil to de oude antenne.
mogelijk dat ik in het weekeinde nog iets merk dat er minder storingen zijn.



Kan je al bevestigen of de nieuwe antenne beter werkt dan de oude?
Heb je nu minder storingen van brommers e.d.?
Reputatie 7
Badge +28
@Showa
Kan je al bevestigen of de nieuwe antenne beter werkt dan de oude?
Heb je nu minder storingen van brommers e.d.?
Reputatie 2
Beste Noordzee
allereerst wil ik u bedanken voor de adviezen, inzet en interesse.
helaas heb ik tot op heden geen wezenlijke verschillen kunnen ontdekken, dus vrees ik dat ik echt op de grens van het ontvangstbereik zit en dat er misschien nog een verbetering valt te halen met een andere antenne.
mogelijk dat ik hier in de vakantie nog eens iets mee ga proberen.
Reputatie 1

Beste KPN

Als KPN al meer dan een jaar weet dat de digitenne tuner die zij levert super traag zijn en dit niet binnen redelijke termijn oplosbaar is, waarom heroverweegt KPN de gemaakte keuze voor deze tuners niet en wordt geen goed alternatief geboden, eventueel tegen een meer prijs.

Of indien KPN zoals het nu lijkt liever door moddert met de gekozen tuners als standaard levering, waarom niet een advies voor een goedwerkende alternatief product voor klanten die klagen over de traagheid, die deze klanten zelf moeten aanschaffen en betalen maar wel door KPN qua service ondersteund wordt. Overigens niet alleen zappen gaat traag maar ook de gids, het menu enz. 

Digitenne klanten worden nu aan hun lot overgelaten, onder het mantra: Het is wat het is”  en worden zo zonder enige kennis van zaken in de armen gedreven van allerlei leveranciers en zelf maar een alternatief product uitzoeken met alle risico’s van dien.