Beantwoord

Nieuwe Digitenne HD zenders 4 t/m 8 werken niet

  • 9 July 2019
  • 92 reacties
  • 2170 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Vandaag is Hilversum, waar ik woon naar de nieuwe HD zenders met de bijbehorende nieuwe frequenties over gegaan.
bij het opstarten van de nieuwe HD ontvanger die ik al 3 maanden in huis heb heb en in mijn vakantie in nooord en oost Nederland al heb gebruikt, begon de ontvanger automatisch de nieuwe frequenties te scannen.
maar de zenders 4 t/m 8 werden niet gevonden.
Handmatig zoeken leverde niets op omdat het nieuwe kanaal die de zenders 4 t/m 8 moet leveren geen signaal geeft.
hier is dus duidelijk iets niet goed gegaan.
ik heb ook de fabrieksinstelling terug gezet, maar helaas, zelfde resultaat.
mijn vraag is: weet de kpn hiervan, en zo ja , wanneer wordt het opgelost?

met vriendelijke groet, Ernest deGroot
icon

Beste antwoord door Ernest_de_Groot 17 October 2019, 12:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

92 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Ernest,

Wil je een nieuwe opdracht zenders zoeken geven, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken?
De zenders 4 t/m 8 worden nu nog uitgezonden via kanaal 49, pas op 17 september 2019 wordt er geswitcht van frequentie.

Als dit niet het gewenste resultaat geeft, dan de antenne iets bijdraaien of een klein stukje verplaatsen.

Wil je ook opgeven wat je voor type antenne je gebruikt?
En staat jouw antenne binnen of buiten?
Reputatie 3
Badge
Hallo Expert.

Ik heb alle suggesties die je heb opgegeven gedaan maar niets.
Heb weer de fabrieksinstelling opgestart, wat bleek, de RTL zenders 4 t/m 8 zijn enorm in sterkte afgenomen.
Een kleine verdraaiing geeft een maximaal 70% signaalsterkte.
Ik woon een paar kilometer van de tv toren op de Doodweg en heb nooit minder RTL-signaal gehad tov de NPO-zenders.
Dit is ook mijn bevinding in de kop van Overijsel en de Achterhoek.
Overdag is de signaalsterkte sterker dan in de avond, dit was bij de vorige norm nooit geweest.
Wat mij ook is opgevallen tov de vorige ontvanger (Topfield) dat de signaalsterkte-meter niet nauwkeurig werkt, het is net niet alles of niets aanduiding.
Wat ook voor verbetering vatbaar is, dat als je de radio-functie aanzet, de radiozender waar je het laatst heb afgestemd niet terugkomt als je van tv weer naar radio omschakelt, hij komt iedere keer terug op radio 1 terwijl je radio 5 als laatst heb afgestemd.
Dit werkte op de Topfield wel maar op deze ontvanger niet.
Ik hoop dat dit middels een firmware-update verholpen kan worden, dit is bijzonder irritant.
Dit zijn mijn bevindingen van de nieuwe ontvanger en hoop dat u hier wat mee kan.

Met vriendelijke groet,
Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Als je zo dicht bij de TV-zendmast woont, moet je een dijk van een signaal hebben.
Ik ga er vanuit dat jouw antenne goed werkt. Mogelijk wil je nog even jouw type antenne opgeven?
Ik tag hier nu even moderator @Erik_ , want ik vind dit wel een vreemde melding over de zendmast van Hilversum.

Wat ik je ook nog wil aanraden is:
1/ Haal de ontvanger eens helemaal van de stroom af.
2/ Na het opnieuw aandoen: Ga eerst is terug naar de fabrieksinstellingen.

Wat betreft jouw melding over de gekozen zender na het opnieuw switchen radio/TV. Volgens mij is dat al eerder als wens geuit, maar daar weet Erik ook vast meer over te vertellen.
Reputatie 3
Badge
Mijn antenne is de Funke DSC550, dat is de zwarte gladde gestroomlijnde antenne.
Die staat op de eerste verdieping direct achter het glas, deze staat altijd op dezelfde plaats gericht op de mast van Hilversum.
Hij staat daar al vele jaren en is nooit iets aan veranderd.
Heb jouw advies opgevolgd, met als resultaat NPO 1 t/m 3 goed, maar de RTL zenders geen signaal meer.
Heb de antenne de verkeerde, dus van de mast Hilversum weg gedraaid, zie ik een sterk fluctuerend signaalsterkte tussen 0 en 80%, maar wel beeld, ik vindt dit onlogisch en niet verklaarbaar.
Dit is precies wat ik in de de noordelijke en oostelijke provincie heb ondervonden.
Het lijkt of het signaal wordt verstoord door iets wat bij de vorige norm niet aanwezig was.
Het beeld wordt vaak onderbroken omdat het signaal 0 heeft bereikt.
Ik vindt deze norm geen verbetering maar eerder een verslechtering.
Wij gebruiken deze ontvanger uitsluitend in de caravan maar hebben sinds deze nieuwe norm geen plezier meer in het tv kijken.
Voordat ik met de caravan op pad ga kijk ik op Google Maps waar de dichtstbijzijnde zender staat en label de voet van de mast en de kampeerplaats op de camping en meet de afstand, waarvan ik een schermafdruk maak voor de hoek waar ik moet richten.
Beter kan je het niet doen, maar sinds de nieuwe norm werkt het niet meer zoals het daarvoor wel gewerkt heeft.
Kortom de NPO zenders werken wel perfect en de RTL zenders is een drama.
Ik hoop dat dat jullie wat met deze bevindingen kunnen, ik denk niet dat KPN dit voor ogen had met de omschakeling.
Willen jullie nog meer weten, ik hou mij beschikbaar.

Met vriendelijke groet,
Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Jouw antenne is prima, daar is niets mis mee. Zoals ik al eerder schreef, moet de ontvangst op een paar kilometer van de zendmast werken als een trein.

Waarschijnlijk wordt het wel beter als je de antenne buiten zet, daar is een buitenmontageset voor beschikbaar. Ik vermoed dat je de antenne op de camping ook wel buiten plaatst.

Maar ik laat dit verder over aan Erik of de nu aanwezige @Susan_ . Misschien kunnen zij wat voor jou betekenen?
Reputatie 3
Badge
Op de camping staat hij uiteraard buiten en daar staat een betere en echte buitenantenne van Funke.
En zelfs met deze super antenne heb ik dezelfde problemen.
Ik kan mij voorstellen dat ik niet de enige ben, tenzij het een exemplarische afwijking is van deze ontvanger.

Met vriendelijke groet,
Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Nog even een aanvullende opmerking van mij. De door jou genoemde gebieden Kop van Overijssel en Achterhoek zijn een paar van de huidige probleemgebieden. Net als Zuid-Friesland, Zuid-Oost Drenthe en Zuid-West Zeeland.

Digitenne-ontvangst in die gebieden levert bij heel veel klanten van KPN ellende op.
Reputatie 3
Badge
Wij stonden in Aalten, en de zender stond 19,3 km van ons vandaan in vlak land, dat mag geen probleem zijn.
Een aantal jaren geleden stonden wij op dezelfde camping en het ontvangst was geen enkel probleem.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Ernest, welkom op het forum. Heel vervelend dat de RTL-zenders niet goed werken. Er is met de nieuwe norm niet echt iets veranderd aan de sterkte van het signaal. Wel zijn de nieuwe ontvangers kieskeuriger over wat ze wel of niet goed vinden qua signaal. Hierdoor is de uitrichting van de antenne veel belangrijker geworden. Een fractie bijdraaien kan al verschil maken.

Daarnaast is uitgebreid zenders zoeken ook aan te raden, zoals Noordzee al benoemde. Zet in dat geval het nummer achter RF op 49 zodat de ontvanger specifiek op die NTS gaat zoeken in plaats van op de RTS (NPO) die vaak net wat sterker is.
Reputatie 3
Badge
Goedemorgen Erik.

Voordat ik dit bericht las heb ik vanochtend om 9:00 uur gekeken wat nu het signaal was.
Het is nog slechter, lees minder voor de RTL zenders, met nauwkeurig richten kwam ik niet verder dan 18%, daar wordt ik niet vrolijk van.
Het gekke is, dat als ik op de toren richt geen RTL zender ontvang maar moet hem westelijk weg draaien.
Zou het misschien de straalverbindingen kunnen zijn die invloed hebben op bepaalde kanalen?
Heeft KPN daar onderzoek naar gedaan?
Heb weer de fabrieksinstelling teruggezet met hetzelfde resultaat.
De NPO zenders doen het met alle richtingen van de antenne op 100%.
Wij hebben thuis KPN glasvezel maar als ik uitsluitend aangewezen was op Digitenne had ik hem vandaag laten stopzetten.
Wat een dramatisch verschil met de vorige norm, wat met dezelfde ontvanger geen enkel probleem was.
ik zal de suggestie van uitgebreid zoeken op RF kanaal 49 opvolgen en kijken of dit helpt.
Correctie: dit moet handmatig zoeken worden, bij uitgebreid zoeken kan je geen RF kanaal ingeven.
Ik laat het je straks weten.

Met vriendelijke groet,
Ernest de Groot
Reputatie 3
Badge
Hallo Erik.

Heb jouw advies opgevolgd en kwam wat RTL zenders betreft niet verder dan tussen de 0 en 48 % kwaliteit.
Waarvan de 48% van korte duur is.
Ik heb hier foto's van gemaakt die ik als bijlage toevoeg.
En dit is op korte afstand van de mast in Hilversum, waarvan de antennes op 150 meter hoogte staan!
Groet,
Ernest de Groot



Reputatie 3
Badge
Sorry voor de dubbele reactie omdat het zolang duurde voordat hij zichtbaar was.
Dus dan maar nog een keer.
Maar het is stil bij de KPN.
Wordt er gekeken naar mijn klacht?
Laat het dan op zijn minst even weten!

Groet,
Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Ernest,

Jouw klacht is niet uniek. Dit hebben we hier vaker gezien. Vandaar ook dat ik geen verdere tips voor jou heb.

@Erik_ is medewerker van KPN en hij heeft wellicht een oplossing voor jou.
Reputatie 7
Badge +30
Ik ben in ieder geval blij dat de zenders op zich nu wel gevonden zijn. Dan wordt het kijken of de kwaliteit nog verbeterd kan worden. Daarvoor wil ik je vragen om eens de mast in Maarssen of Utrecht te proberen. Deze staan weliswaar verder weg, maar we zien dat verder weg soms beter werkt. Kan zijn dat er tussen jou en de Hilversum mast toch iets is dat voor verstoring zorgt.
Reputatie 3
Badge
Goedemorgen Noordzee,

Ik heb een opmerkelijke ontdekking gedaan met mijn ontvangstproblemen.

Mijn moeder heeft ook een Digitenneontvanger en die kijkt letterlijk direct naar de tv-toren in Hilversum.
Zij heeft een oude lcd tv met een HDMI aansluiting die niet meer dan 576 beeldpunten kan weergeven.
Ik heb de ontvanger met die van mij omgeruild en wat blijkt, toen ik thuis de ontvanger op mijn nieuwe tv aansloot, de signaal kwaliteit
een stuk beter is dan dat hij op 1080 beeldpunten staat.
Ik heb dit herhaalde malen gedaan, en het bleef zich voordoen.
Ik vindt dit zeer vreemd, volgens mij heeft dit niet met elkaar te maken.
Is dit misschien een aanknopingspunt waar verder gericht onderzoek naar gedaan kan worden?

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Ook goedemorgen Ernest ☺️,

Interessante ontdekking!

Als je dit echt goed wilt testen, dan heb je twee verschillende TV's nodig op dezelfde locatie. Want dan kan je echt goed vergelijken. Nu kunnen er ook andere factoren een rol spelen, zoals storingsbronnen.

Verder kan het zo zijn dat de door jou gebruikte kabel niet perfect is. Ik neem aan dat je een HDMI-kabel gebruikt. Daar zijn verschillende varianten in. Mogelijk heb je thuis ergens een andere HDMI-kabel liggen die je zou kunnen gebruiken voor een test.
Reputatie 7
Badge +28
Heb je nog wat nieuws ontdekt?
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben in ieder geval blij dat de zenders op zich nu wel gevonden zijn. Dan wordt het kijken of de kwaliteit nog verbeterd kan worden. Daarvoor wil ik je vragen om eens de mast in Maarssen of Utrecht te proberen. Deze staan weliswaar verder weg, maar we zien dat verder weg soms beter werkt. Kan zijn dat er tussen jou en de Hilversum mast toch iets is dat voor verstoring zorgt.


Heeft dit idee van Erik nog geholpen?

Ook goedemorgen Ernest ☺️,

Interessante ontdekking!

Als je dit echt goed wilt testen, dan heb je twee verschillende TV's nodig op dezelfde locatie. Want dan kan je echt goed vergelijken. Nu kunnen er ook andere factoren een rol spelen, zoals storingsbronnen.

Verder kan het zo zijn dat de door jou gebruikte kabel niet perfect is. Ik neem aan dat je een HDMI-kabel gebruikt. Daar zijn verschillende varianten in. Mogelijk heb je thuis ergens een andere HDMI-kabel liggen die je zou kunnen gebruiken voor een test.


En heb je hier al wat mee gedaan? @Ernest_de_Groot
Reputatie 3
Badge
Goedenavond Noordzee.

Ik heb geen melding van de opmerking van Eric gekregen, maar zin op om dit uit te testen.
Wel heb ik getest met meerdere HDMI kabels, maar geen verschil in signaalkwaliteit.
Deze testen heb ik in de avond moeten doen omdat overdag de problemen minder zijn.
Heb een hele oude monitor van meer dan 12 jaar oud met tv functie van Samsung aangesloten
en wat bleek, geen signaal terugval.
Ik stond wel verbaast te kijken dat zo'n oude monitor geen signaalverlies geeft, heeft weliswaar 4:3 verhouding scherm met
de mogelijkheid om via HDMI, HD beelden te laten zien.
Ik zal de proef van Eric deze week doen of dit wat uithaalt.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
OK Ernest,

Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Nauwkeurig uitrichten van de antenne wil soms helpen.
Reputatie 3
Badge
Beste Noordzee,

Ik heb gisterenmiddag de antenne richting Utrecht IJselstein gericht, dat is voor mij 180 graden gedraaid.
En de zenders met nu regio Utrecht geladen, en daarbij de antenne dusdanig gericht dat ik de meeste signaal had.
Wat ik ook deed, de regiozender Utrecht kreeg ik niet.
Heb de fabrieksinstelling opgestart, maar geen regio Utrecht zenders.
Heb toen via zenders zoeken regiozenders opgestart.
Vond 1 zender, radio Utrecht, op plaats 117 waar bij de vorige scan radio NH stond.
Dus nu 2 verschillende regiozenders, radio Utrecht op 117 en radio NH op de laatste plaats van de zenderlijst.
Ik heb nog geen tijd om de signaalsterkte in de avond te testen met verschillende HDMI kabels en ontvangers.
Onze nieuwe Philips tv van 24 inch die wij sinds dit jaar hebben, ondersteund de nieuwste dvbt-2 norm die Digitenne nu ook hanteert.
Ik heb deze aangeschaft in de hoop dat Digitenne in de toekomst met een kaart gaat werken, dit scheelt een hoop inbouw gemak, een afstandsbediening minder en en video aansluitkabel minder.
problemen met het inbouwen in een caravan waar hij ontzettend veel wordt gebruikt
Onze oude tv/monitor ondersteund dat niet, is dat misschien de rede dat het signaal minder wordt in de avond.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 3
Badge
Beste Noordzee.

Ik heb vanavond de testen van Erik herhaald en zonder 1 mm de antenne te verplaatsen of te verdraaien blijft de rtl zenders gericht op IJselstein 100% signaal kwaliteit staan bij een HDMI instelling op auto, dus 1080i.
Hiervoor moet het signaal door een aantal betonnen muren heen omdat de zijkant van ons huizenblok in de richting staat van IJselstein.
Ik ben benieuwd hoe het als wij over een week met de caravan richting Gennip en Raalte gaan het signaal zich gedraagt, ik hou jullie op de hoogte.
Gennip staat bij de KPN te boek als probleemgebied, dus ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Ik denk dat je niet Gennip bedoelt, maar Gennep. Daar is de ontvangst inderdaad lastig. Richt de mast richting Nijmegen! In Raalte verwacht ik wat mideier problemen.

Fijne vakantie !

En fijn dat jouw ontvanger dus toch prima werkt.
Reputatie 3
Badge
Beste Noordzee.

Dit wil niet zeggen dat mijn ontvanger prima werkt.
Als ik van HD overschakel naar SD formaat en het signaalkwaliteit wordt beter, en andersom wordt het slechter, dan is er iets aan de hand.
Als de beeldverwerking chip harder moet werken en daardoor het signaalkwaliteit achteruit gaat, is er toch echt iets mis!
Heeft de andere merk ontvanger daar ook last van?

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Geen idee, dat heb ik nooit getest.

Ik vraag hierbij @DVB-T combiner om te reageren op jouw vraag. Hij weet heel veel over de techniek in de ontvangers te vertellen.