Beantwoord

Nieuwe Digitenne HD zenders 4 t/m 8 werken niet

  • 9 July 2019
  • 92 reacties
  • 2170 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

92 reacties

Reputatie 6
Badge +4
Beste Noordzee.

Dit wil niet zeggen dat mijn ontvanger prima werkt.
Als ik van HD overschakel naar SD formaat en het signaalkwaliteit wordt beter, en andersom wordt het slechter, dan is er iets aan de hand.
Als de beeldverwerking chip harder moet werken en daardoor het signaalkwaliteit achteruit gaat, is er toch echt iets mis!
Heeft de andere merk ontvanger daar ook last van?

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot

Hallo Ernest de Groot,

Even knipperen met de ogen maar ik herhaal even wat ik hier lees om (glas)helder te krijgen wat er gebeurt.

Je schakelt in het menu van de ontvanger om tussen SD of HD video formaat uit?

En tussen die keuzes is een verschil meetbaar in percentage ontvangst kwaliteit?
Reputatie 7
Badge +28
Goedemorgen Noordzee,

Ik heb een opmerkelijke ontdekking gedaan met mijn ontvangstproblemen.

Mijn moeder heeft ook een Digitenneontvanger en die kijkt letterlijk direct naar de tv-toren in Hilversum.
Zij heeft een oude lcd tv met een HDMI aansluiting die niet meer dan 576 beeldpunten kan weergeven.
Ik heb de ontvanger met die van mij omgeruild en wat blijkt, toen ik thuis de ontvanger op mijn nieuwe tv aansloot, de signaal kwaliteit
een stuk beter is dan dat hij op 1080 beeldpunten staat.
Ik heb dit herhaalde malen gedaan, en het bleef zich voordoen.
Ik vindt dit zeer vreemd, volgens mij heeft dit niet met elkaar te maken.
Is dit misschien een aanknopingspunt waar verder gericht onderzoek naar gedaan kan worden?

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot



@DVB-T combiner Volgens mij vergelijkt hij de ontvangst op twee verschillende TV's
Reputatie 6
Badge +4
Ik lees hier dat Ernest door de oude(re) TV heeft ontdekt dat wanneer hij deze ontvanger op 576 laat staan en thuis aansluit deze een hogere signaalkwaliteit aangeeft dan na omschakelen op 1080 wat uiteraard de meest gekozen uitvoer instelling is.

Zijn constatering dat dit niet hoort is helemaal juist en een heel interessante ontdekking!

Beide zaken horen gewoon niets met elkaar te maken te hebben. Het doet mij nu denken aan een fenomeen dat ik met een Technisat DVB-T tuner had, die stoorde zichzelf. Niet veel maar net merkbaar op de andere ontvanger die met een splitter meekeek. Onafhankelijk van de instellingen stoorde deze dus op de Yagi antenne zo'n 2 meter erboven. Dit heb ik "opgelost" door een reflector deel van een Yagi antenne op de kast te leggen waarin die ontvanger was opgesteld.

Misschien dat de KPN ontvanger een beetje RF storing uitstraalt en het niveau hiervan hoger is bij 1080 uitvoer?? Als de V5 antenne heel erg dichtbij de ontvanger staat dan kunnen harmonischen van de processor op die manier terugslaan op de antenne. Ik gis dit nu maar het zou voor mij wel verklaren waarom de ontvanger op een externe antenne geen meetbaar verschil geeft.
Reputatie 7
Badge +28
Dat is misschien te testen door de resolutie van de ontvanger aan te passen. Kijken of dat een verschil maakt @Ernest_de_Groot .
Reputatie 3
Badge
Beste Noordzee.

Bedoel je de resolutie van de tv aan te passen naar bv 576 beeldlijnen?
De resolutie van de Digitenne ontvanger heb ik al aangepast, zoals in voorgaande reactie.
Dus is hè de bedoeling om zowel de tv als de Digitenne ontvanger naar 576 te zetten?

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 3
Badge
Ik had de onderstaand opmerking niet gelezen:

Hallo Ernest de Groot,

Even knipperen met de ogen maar ik herhaal even wat ik hier lees om (glas)helder te krijgen wat er gebeurt.

Je schakelt in het menu van de ontvanger om tussen SD of HD video formaat?

JAZEKER.

En tussen die keuzes is een verschil meetbaar in percentage ontvangst kwaliteit?

PRECIES.

Het geconstateerde verschil staan in hoofdletters.
En dat vindt ik nogal vreemd.

groet,

Ernest de Groot
Reputatie 6
Badge +4
Beste Ernest,

Ik denk dat het TV scherm zelf meegaat in wat er wordt aangeboden. Dan hoef je in de TV niet te schakelen.

Het ziet ernaar uit dat je een heel belangrijke ontdekking hebt gedaan! Zoals ik al schreef denk ik dat het HD signaal hogere harmonischen produceert die rondom de ontvanger terug kan komen in de ontvanger.

Zou je dit proefje kunnen herhalen met de antenne op grotere afstand van de ontvanger? Bijvoorbeeld met het verlengkabeltje. Het is wel goed voor de vergelijking om te proberen de ontvangst kwaliteit in beide antenne situaties gelijk te hebben in de SD stand. Dan is het interessant om te kijken of de terugval erger is als de antenne dichtbij de ontvanger staat.

Misschien kunnen HDMI kabels, of kabels van mindere kwaliteit, ook harmonischen naar buiten lekken. Dit is ook wel een dingetje.

Alvast bedankt en groet,
Reputatie 3
Badge
Beste DVB-T combiner.

Op dit moment kan dat niet, omdat te weinig ruimte in mijn huis heb, maar ik ga volgende week dinsdag weer met de caravan eerst naar het probleemgebied Gennep.
En 3 dagen later naar Raalte, de antenne staat zeker 4 meter van de ontvanger, en de antenne staat op op een 3x 1,5 m glasvezelmast.
De antenne die ik gebruik is de Funke DSC310-345T vanwege de ontvangstproblemen in Gennep.
De gebruikte tv is de Philips LED TV 24PHS4304/12 met volledige dvbt-2 ondersteuning.
Dan ben ik meer in de gelegenheid om het een en ander uit te testen.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot


Reputatie 7
Badge +28
Mooi , jullie zijn inmiddels al een stukje verder.

@Ernest_de_Groot

Zou je in Hilversum nog een testje willen doen?

Je gaf aan dat je op RTL 4 (via de mast van Hilversum) maximaal 70 procent signaalsterkte kreeg. Waarschijnlijk is dat in de stand 1080P.

Wil je de signaalsterkte op RTL4 nogmaals meteen via de mast van Hilversum?
Zowel in 1080P als in 576P.

Bij voorkeur ook jouw TV in die resoluties zetten, omdat ik benieuwd ben of er eventuele storingen zijn in de stand 1080P die verdwijnen aks je zowel de ontvanger als de TV op 576P zet.
Reputatie 6
Badge +4
Beste DVB-T combiner.

Op dit moment kan dat niet, omdat te weinig ruimte in mijn huis heb, maar ik ga volgende week dinsdag weer met de caravan eerst naar het probleemgebied Gennep.
En 3 dagen later naar Raalte, de antenne staat zeker 4 meter van de ontvanger, en de antenne staat op op een 3x 1,5 m glasvezelmast.
De antenne die ik gebruik is de Funke DSC310-345T vanwege de ontvangstproblemen in Gennep.
De gebruikte tv is de Philips LED TV 24PHS4304/12 met volledige dvbt-2 ondersteuning.
Dan ben ik meer in de gelegenheid om het een en ander uit te testen.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot



Hallo Ernest,

Ik heb zojuist het hele topic gelezen, viel er gisteren middenin door de link van Noordzee, Het is een mooi gedetailleerd verslag van de ontvangstproblematiek! Het is inderdaad niet te geloven dat de toren in Hilversum amper lukt op een paar kilometer afstand. Ik weet hoe het kan zijn want ik woon zelf 2 kilometer van de zendmast in Hengelo en als die niet meer zou lukken weet ik gelijk waar het aan ligt want de signaalsterkte is uit een zolderantenne ongeveer een factor 10000 (!) boven wat er nodig is om beeld te hebben.

Wat ik hier kon meten met de oude DVB-T norm was dat Enschede relatief hoog "onder" Hengelo doorkwam omdat het signaal van Hengelo voor een groot deel over mijn huis "piekt". De bundel is dus gericht op een wat grotere afstand. Als er problemen zouden zijn met niet synchroon zijn van Hengelo en Enschede dan zal hier de ontvangst wegvallen ondanks het enorme signaal niveau. Misschien speelt in Hilversum zoiets hoewel ik mij dat aan de andere kant ook weer moeilijk voor kan stellen. Het is wel mogelijk dat je een andere toren erbij ontvangt.

Lees ik uit jouw verslag dat de RTL zenders vanuit IJsselstein wel 100% ontvangst geven?

Nu kan ik niets meer meten en heb ook geen abonnement meer dus helaas geen test ontvanger. Een tijdje geleden heb ik een weekend lang wel een KPN ontvanger kunnen proberen maar de tijd was kort en ik heb met de dingen die ik bedacht en testte niets kunnen vinden.

Terug naar jouw berichten:

Je denkt zelf ook al in de richting van stoorsignalen maar hoe ver staat de antenne bij je thuis in Hilversum van de ontvanger verwijderd? In Raalte staat die vast opgesteld op 4,5 meter glasvezelmast?

De LED TV is in Hilversum? Maar die kan alleen de NPO ontvangen als je een antenne zou hebben die zonder voedingsspanning werkt. En die ontvang je wel goed begrijp ik.

Je hebt ook al verschillende HDMI kabels geprobeerd en dat geeft geen verschil.

Als mijn gedachte klopt dat er storing uit de ontvanger komt en dit niet op alle kanalen evenveel is wordt het extra lastig zoeken. Misschien kan ik een kijkje komen nemen in Raalte t.z.t., dat is niet al te ver hier vandaan.

Groet, dvb-t combiner
Reputatie 6
Badge +4
Toevoeging: Ik zie dat je alleen de NPO van IJsselstein hebt getest. De RTL zenders worden vanaf beide zendmasten op kanaal 49 uitgezonden dus daarin is niets te proberen/ verbeteren.
Reputatie 3
Badge
Beste dvb-t-combiner.

Heb gisterenavond laat mijn antenne weer gericht op Hilversum, en werd blij verrast door de signaalkwaliteit.
Het signaal was in bijna alle richtingen even sterk, wat hiervoor absoluut niet het geval was.
De sterkte was gelijk aan de overige RF kanalen van de overige zenders, dit heb ik tot nu toe nooit gehad.
Het RF kanaal 49 was vanaf het begin van de omschakeling de zwakke broeder van de RF kanalen.
Hier heb ik voordat ik het probleem op dit forum plaatste eerst contact gehad met de service telefoon van de KPN.
Ik vertelde dat alle RF kanalen een bepaalde sterkte had behalve 49, zij beweerde dat alle kanalen even hard waren afgeregeld.
Maar ik heb zo'n idee dat er iemand van de zenderbeheerder wakker is geworden en het signaal op gelijke hoogte heeft gebracht als de overige RF kanalen.
Maar om de test uit te voeren moest ik mijn antenne zo verdraaien dat ik een zwak signaal moest hebben en dat viel niet mee.
Op zijn slecht heb ik de antenne dwars op die zowel Hilversum als IJselstein gericht.
Op HD van zowel de ontvanger als de tv kwam ik op 80% kwaliteit, en op 486 of 576 stond de kwaliteit 96%.
Ik kon de tv niet meer op 486 beeldlijnen zetten, maar wel op verhouding 4:3, en daar heb ik op getest.
Wat mij wel opviel dat de signaalkwaliteitsmeter onnauwkeurig is.
Bij het vaak wegvallen en blokjes gaf de meter 90 a 100%, dat klopt werkelijk voor geen meter, ik heb dit ook doorgegeven aan de service telefoon van KPN.
Als ik op de camping waarvoor ik deze uitsluitend gebruik, dezelfde signaalsterkte heb, ben ik eeen tevreden mens.
ik hoop dat ik zowel in Gennep als in Raalte normaal tv kijken kan, en dat is tot nu toe niet het geval.
De praktijk is dat je overdag de caravan op zijn plaats zet, en via een kaart die ik heb gemaakt de mast locatie bepaal en vervolgens de antenne op richt middels de kaart, compas of gps.
Dat heeft altijd perfect gewerkt tot de omschakeling naar HD met de nieuwe compressie techniek HVEC.
Ik geef mijn bevindingen vanuit het veld aan jullie door.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 6
Badge +4
Beste Ernest,

Dank voor het uitvoerige verslag! Bijzonder dat het hele probleem ineens spontaan is opgelost. Ik begrijp de conclusie dat er iets veranderd moet zijn aan de zenderkant. Het zou mooi zijn als er door een moderator terugkoppeling gegeven kan worden of dit inderdaad het geval is. Zelf denk ik minder snel aan het vermogen maar eerder aan een SFN instelling. Dat is minder duidelijk meetbaar als vermogen maar kan wel tot dergelijke problemen leiden terwijl er met vol vermogen wordt uitgezonden. Maar goed dat is een wilde gok.

Het verschil in kwaliteit tussen SD en HD uitvoer blijft dus bestaan. Hoe ver staat de antenne van de ontvanger waarbij dit zichtbaar is? Ik blijf benieuwd of dit effect er ook is met de antenne heel ver van ontvanger opgesteld.

Ik heb die kwaliteitsmeter hier thuis getest en was daar wel tevreden over maar: Een heel korte maar heftige stoorpuls kan het beeld laten blokken terwijl de meter op 100% staat. Het ligt er dan aan hoe snel deze reageert en dat is iets anders dan een gemiddelde kwaliteit aangeven die gewoon staat.

We zijn benieuwd naar de komende in het veld resultaten en als je interesse hebt kan ik misschien in Raalte komen kijken, dat is voor mij niet te ver.

Een vriendelijke groet terug, dvb-t combiner
Reputatie 3
Badge
Beste dvb-t-combiner.

De antenne stond hemelsbreed 50 cm van de ontvanger af.
Maar dat staat hij al jaren, ook met de vorige sd ontvanger.
Als ik terug kom van vakantie haalde ik het kaartje uit de tv en stopte hem in de ontvanger die thuis bleef.
Een paar keer per maand zette ik hem even aan om te voorkomen dat de aktivatie stopte.
Maar de signaalsterkte terugval deed zich ook voor op de camping als deze zeker 5 meter van elkaar verwijderd zijn.
En de ontvanger staat eigenlijk in een kooi van Faraday., omdat de caravan van aluminium is.
Het frustrerende was dat als je op de dag alles goed had geïnstalleerd in de avond alle zenders kon zien behalve de zenders 4 t/m 8.
De beelden stopte om de haverklap en waren ruimschoots voorzien van blokjes.
De overige zenders waar ik niet naar kijk, behalve NPO zenders hadden volop signaal zonder onderbrekingen en blokjes.
Maar als je op de camping zou willen kijken ben je van harte welkom.
Wij staan eigenlijk op een camping in Marieënheem, maar dat ligt dicht tegen Raalte aan.
wij nemen tegen de tijd contact met elkaar op.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 6
Badge +4
Hallo Ernest,

Uiteraard hebben we bij de vorige SD ontvanger geen verdenking want daar waren geen klachten zoals deze. Dan is ook die 50 cm geen punt van aandacht.

Dus op de camping met 5 meter tussen de antenne en ontvangers is het verschil op de meter tussen SD en HD uitvoer hetzelfde? Dan zit dit toch intern, voor wat ik er nu over kan schatten. Zeker als de caravan inderdaad nog extra afscherming biedt.

Het verschil in ontvangst tussen verschillende kanalen is natuurkundig gezien al een lastig probleem. Zelfs uit een professionele antennemast zit er nog iets verschil in, laat staan bij ontvangst zonder vrij zicht op de zender. Met het inkrimpen van de UHF tot kanaal 48 zal dit fenomeen wel iets minder worden.

Mooi, ik hoop dat het lukt en er zit een persoonlijk bericht functie op dit forum. Dan hoor ik dat t.z.t. wel.

Met vriendelijke groet, dvb-t combiner
Reputatie 7
Badge +30
Wat super interessant om alles mee te lezen! Dank Combiner voor je bijdragen, en Ernest voor alle testen.

Voor zover ik weet is er niets veranderd aan onze kant. Maar ik ga dit wel even navragen. En ook het stuk over of de ontvanger zelf een beetje RF storing veroorzaakt.

Combiner, omdat ik niet zo in die techniek zit als jij, zijn er aan de hand van dit topic nog specifieke dingen waarvan je zegt 'vraag dat ook even na?'
Reputatie 3
Badge
Hallo DVB-T combiner.

Waar kan ik de persoonlijke bericht functie vinden op dit forum?

Groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Klik op de naam van DVB-T combiner. (donkerblauwe letters) Dan zie je button "Stuur bericht".
Reputatie 6
Badge +4
Wat super interessant om alles mee te lezen! Dank Combiner voor je bijdragen, en Ernest voor alle testen.

Voor zover ik weet is er niets veranderd aan onze kant. Maar ik ga dit wel even navragen. En ook het stuk over of de ontvanger zelf een beetje RF storing veroorzaakt.

Combiner, omdat ik niet zo in die techniek zit als jij, zijn er aan de hand van dit topic nog specifieke dingen waarvan je zegt 'vraag dat ook even na?'

Nu ik de kans krijg: Waar het terugvallen in ontvangstkwaliteit door komt, het kortstondig van 100 naar 0 of bijna 0%.

En ik ben wel benieuwd of er nog een mini kans inzit dat de modulatie 64qam wordt.
Reputatie 3
Badge
Hallo DVB-T combiner.

Het terugvallen van de signaalkwaliteit van 100% naar 0% en weer naar 100% of minder heb ik ook ervaren.
Het leek alsof er een onzichtbaar scherm voor de antenne werd gehouden en weer weg werd gehaald.
Heb ik met de vorige Topfield ontvanger of met mijn oude Samsung monitor/tv met decoder kaart nooit gehad.
Zou het iets te maken hebben met mobiele telefonie of WiFi?
Komen deze signalen in de avonduren verder of sterker?
Toen ik binnen in de caravan met mijn laptop bezig was, werd het Digitenne signaal op brute wijze weg gedrukt.
Het is maar een idee wat mij te binnen schiet.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Die schommelingen hebben vaak te maken met externe factoren.

Computers, modems, LED-lampen etc.

In een ander topic gaat in de hele buurt iedere dag om precies 19.30 de ellende beginnen.
Reputatie 3
Badge
Hallo Noordzee.

Nu je het over led-lampen heb, wij hebben een splinternieuwe Fendt caravan die volledig is uitgerust met led-verlichting.
Dit is ook bij andere merken het geval, scheelt in lampen vervangen en in stroomverbruik en dus ook in de capaciteit van de omvormer.
Als dat het geval of oorzaak is kan je testen met uitgeschakelde verlichting.
Kan ik ook op testen.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 6
Badge +4
Ik ben misschien niet meer helemaal bij de tijd want snellere elektronica betekent ook hogere harmonischen blijkbaar tot in de UHF. Ik heb wel klachten gehoord dat in de FM band het stoorniveau al zo hoog is dat mono ontvangst in een woonwijk al amper ruisvrij meer is, bizar eigenlijk.

Zelf kijk ik met een spectrum analyser naar de signalen uit mijn antennes in de nok maar daar zie ik dergelijke ellende nog niet. Wel dat het hele spectrum vol zit met DVB-T2 zenders maar die storen niet op zenders die ik altijd kan ontvangen binnen 60 kilometer radius.

Misschien is ook de gevoeligheid voor stoorsignalen in het nadeel met 256qam zoals nu wordt uitgezonden. In de basis een groot verschil met qam64 zoals bij DVB-T werd gebruikt. Ik zag op een site dat 256qam zelfs sensitive werd genoemd en niet voor SFN gebruik.
Reputatie 6
Badge +4
Toen ik binnen in de caravan met mijn laptop bezig was, werd het Digitenne signaal op brute wijze weg gedrukt.
Oei een onontkoombaar bewijs dus!
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Noordzee.

Nu je het over led-lampen heb, wij hebben een splinternieuwe Fendt caravan die volledig is uitgerust met led-verlichting.


Tsjaaa, Dit gaat niet helpen voor een ongestoorde ontvangst. Misschien een kastje bouwen om de ontvanger heen.

@DVB-T combiner : Een houten kastje, helpt dat tegen verstoringen?