Beantwoord

Nieuwe Digitenne HD zenders 4 t/m 8 werken niet

  • 9 July 2019
  • 92 reacties
  • 2170 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Vandaag is Hilversum, waar ik woon naar de nieuwe HD zenders met de bijbehorende nieuwe frequenties over gegaan.
bij het opstarten van de nieuwe HD ontvanger die ik al 3 maanden in huis heb heb en in mijn vakantie in nooord en oost Nederland al heb gebruikt, begon de ontvanger automatisch de nieuwe frequenties te scannen.
maar de zenders 4 t/m 8 werden niet gevonden.
Handmatig zoeken leverde niets op omdat het nieuwe kanaal die de zenders 4 t/m 8 moet leveren geen signaal geeft.
hier is dus duidelijk iets niet goed gegaan.
ik heb ook de fabrieksinstelling terug gezet, maar helaas, zelfde resultaat.
mijn vraag is: weet de kpn hiervan, en zo ja , wanneer wordt het opgelost?

met vriendelijke groet, Ernest deGroot
icon

Beste antwoord door Ernest_de_Groot 17 October 2019, 12:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

92 reacties

Reputatie 3
Badge
Goedenavond DVB-T combiner.

Even een bericht uit probleemgebied Gennep.
Een tijd bezig geweest om een beetje signaal in mijn ontvanger te krijgen.
Om signaal te kunnen ontvangen moest ik de ontvanger op 576 beeldlijnen zetten.
Heb alle 3 richtingen van de dichtstbijzijnde zenders gericht waar van 1 minimaal te ontvangen was (Nijmegen).
Zeer wisselende signaalkwaliteits sterkte, tussen de 0 en 60%.
Met als resultaat, schokkende beelden, en in de ochtend erop nog erger.
Ook waren de NPO zenders niet te ontvangen, de zenderlijst begon vanaf 4.
Heb ook de volgende ochtend de fabrieksinstelling uitgevoerd, uitgebreid gezocht en op RF kanaal gezocht wat bij de zenders van Gelderland en later Brabant en Limburg hoort.
Geen resultaat.
Ben toen naar de klusjesman van de camping die daar 4 maanden staat gegaan, hij kwam tot dezelfde ervaring zoals hierboven staat.
Heb toen de zijn richting van de antenne aangehouden (noord), waar hij wel redelijk de RTL zenders kon kijken, maar geen NPO.
In deze richting staat geen enkele zender die in deze buurt te ontvangen is.
De aanwezige zender liggen in de noordwestelijke richting, Nijmegen, Arnhem of Oss in het wnw.
Bij de uitgebreide zoekinstelling kreeg ik zo'n kleine 100 Duitse zenders bij waarvan de meeste op 100% binnen kwamen.
Bij de huidige kijkrichting van de antenne (noord) kreeg ik bij 720 beeldlijnen instelling tussen de 46 tot soms 80%.
Ik heb medelijden met de mensen in de buurt die afhankelijk zijn Digitenne.
Dus het terug brengen van de resolutie heeft wel degelijk invloed op de signaalkwaliteit.
Zou de ingebouwde inserter misschien ook van invloed zijn.
Kan dat jammer genoeg niet uittesten omdat dit niet meer in de menu geregeld kan worden.
In de oude Topfield kon je de stroomtoevoer via het menu uitzetten.
Dit zijn mijn bevindingen vanuit Gennep.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 6
Badge +4

Hallo Noordzee.

Nu je het over led-lampen heb, wij hebben een splinternieuwe Fendt caravan die volledig is uitgerust met led-verlichting.
Tsjaaa, Dit gaat niet helpen voor een ongestoorde ontvangst. Misschien een kastje bouwen om de ontvanger heen.

@DVB-T combiner : Een houten kastje, helpt dat tegen verstoringen?

Als het goed is vangt echt alleen de antenne iets op. Dat betekent in dit geval dat de laptop tot aan de antenne reikt met zijn storing grrr! Ik word hier ook een beetje boos over want ik durf te wedden dat de laptop gewoon aan de CE eisen voldoet maar waarschijnlijk precies onder de grens.

Als de ontvangst exact op de grens (digital cliff) zit mag er gewoon helemaal geen storing meer bij en die laptop zou eigenlijk helemaal niets uit moeten zenden maar dat is een utopie. Ik ga het eens navragen aan iemand in die CE metingen thuis is.

Er zijn twee oplossingen: De laptop afschermen richting de antenne met een metalen of gaas scherm. Hoe meer metaal des te beter. En uiteraard de antenne zo ver mogelijk weg plaatsen van de laptop.
Dan is buiten en hoger win- win.
Reputatie 6
Badge +4
Goedenavond Ernest,

Bedankt voor je uitvoerige test weer! De belangrijkste oorzaak van het probleemgebied is m.i. de Mookerheide. Dit natuurgebied ligt tussen Nijmegen en Gennep met een hoogte van 80 meter op 15 kilometer afstand van Gennep. Dit is simpelweg teveel obstakel. De zenders straalt er tegenaan en overheen. De andere zenders Arnhem, Oss en Venlo redden het vermoedelijk niet vanwege de afstand (resp. ca 30/ 30/ 40) Een Yagi antenne moet het op die afstanden met meerdere alternatieven wel redden. Heeft die camping beheerder nog iets geprobeerd met een grotere antenne?

De Duitse zenders hebben geen obstakel en zenden vanaf Kleve en Wesel op 40km met >300 meter.

Goed (eigenlijk niet...) dat je opnieuw hebt vastgesteld dat er verschil bestaat in ontvangstkwaliteit afhankelijk van de resolutie instelling. Hier kan KPN via de moderator iets mee doen. Het zou mij verbazen als het iets met de spanning inkoppeling te maken heeft maar ik weet dat uiteraard ook niet.

Vriendelijk groet, dvb-t combiner
Reputatie 3
Badge
Goedenavond DVB-T combiner.

De uitleg over de omstandigheden om het signaal Gennep te bereiken is logisch.
De led-verlichting kunnen we wegstrepen, de verlichting heeft geen enkel invloed op de signaalkwaliteit, deze blijft hetzelfde als voordat de verlichting aan ging.
Mijn Nederlandse TV zenderlijst is als volgt in nummers: 4 t/m 8, 12, 26 t/m 31.
De radiozenders: 107, 108, 110 t/m 113, 116, 119 t/m 128.
Zender signaalkwaliteit om 23:00 t/m 23:20 uur is:
480 = 100%
576 = 100%
720 = wisselend 17%, 54% tot 96%
1080i = 8, 14, 74, 96%.
1080 25hz. = 57, 96%
1080 50hz. = 64 t/m 80%
Auto = 64 t/m 80%

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 6
Badge +4
Goedenavond Ernest,

Ik zou ook boos worden op de fabrikant van LED verlichting als dat stoort! Dat is een bizar idee want LED's worden met gelijkstroom gevoed. Dan zit er een prutvoeding aan of een storende dimmer.

Maar goed on topic: Als die zenderlijst van Nijmegen komt dan ontvang je alleen 28 en 42. De kanalen die niet lukken zijn dan 26 met NPO, 30 en 31. Dat is best vreemd want alle 3 liggen heel dicht bij 28 die wel lukt. En dan 42 weer wel, Deze kanalen zijn ook niet handmatig toe te voegen?

Duidelijk tabelletje met kwaliteit in relatie tot resolutie! Het blijft vreemd. Misschien kan Noordzee ook eens met een FTA ontvanger proberen of er zoiets raars gebeurt. Kan het mij niet voorstellen.

Met vriendelijke groet, dvb-t combiner
Reputatie 3
Badge
Goedenavond DVB-T combiner.

Ik heb alles geprobeerd, van automatisch tot handmatig en gericht zoeken op RF kanaal.
Mijn uiteindelijke richting waar ik wel de RTL zender redelijk heb kunnen ontvangen was Noord-Oost.
Als ik dan op de kaart kijk zou dat Doetichem moeten zijn, wat een behoorlijk afstand is.


Vandaar dat ik ook een berg Duitse zenders op 100% er bij cadeau kreeg.
En de Mokerheide is dan geen spelbreker.
Morgen gaan wij door naar Raalte, kijken hoe daar de omstandigheden zijn, wordt vervolg.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
In Raalte moet het mogelijk zijn om ontvangst te krijgen via de zendmast van Zwolle.
Reputatie 5
Badge +5
Deventer is ook een mogelijkheid, net als Hengelo maar dat ligt een stuk verder weg.
Reputatie 3
Badge
Goedenavond Noordzee.

Ik heb net mijn mast geïnstalleerd en eerst fabrieksinstelling gedraaid om de Duitse zenders en anderen overblijfselen van de vorige camping te verwijderen.
Resultaat op Zwolle dat 17,118 km bij mij vandaan staat: alles 100% met de hoogste beeldresolutie.
Nu de avond nog, maar ik verwacht geen grote teruggang van de signaalkwaliteit.
Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Ernest.de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat verbaast mij niets. Zwolle heeft richting het oosten een prima bereik. Toen de frequentie van Smilde en Zwolle nog verschillend was, kon ik van Zwolle ook wel eens signaal oppikken.
Reputatie 6
Badge +4
Goedemiddag Ernest,

Bijzonder dat Doetinchem de mogelijke bron was in Gennip maar inderdaad lang de berg dan. De afstand is ruim 30 kilometer, dat lijkt vrij ver. Als het zicht vrij is in die richting zou het evengoed wel kunnen. Waarom veel kanalen helemaal niet lukten begrijp ik echter nog steeds niet.

Nu is de ontvangst van Zwolle dus een stuk minder uitdagend, zoals het overal zou moeten. Bij die afstand had ik bijna mijn schoen opgegeten want Zwolle is geen klein zendertje. In de analoge tijd was die in Hengelo nog goed te ontvangen, zelfs over de berg.

Groet uit Twente, dvb-t combiner
Reputatie 3
Badge
Goedenmiddag DVB-T combiner.

Nog even een bericht uit het mooie Twente.
Gisterenavond een tijdje naar RTL4 gekeken, 100% signaalkwaliteit, maar in werkelijkheid geen 100% beeldkwaliteit.
Ondanks de maximum uitslag bleef de ontvanger om de minuut bevroren beelden produceren.
Ik heb dus te vroeg gejuicht.
Dus de resolutie terug gebracht naar 720 met als resultaat doorlopend bewegend beeld zonder onderbrekingen.
Deze ervaring heb ik nog niet gehad, het lijkt op het tegenovergestelde als wat ik tot nu toe heb ervaren.
Zou het kunnen zijn dat te veel 1080 signaal invloed heeft op de signaalkwaliteit.
En wat ik al vanaf het begin dat ik deze ontvanger in huis heb vermoed, dat de waarde van de signaalkwaliteit
niet in overeenkomst is van de werkelijke kwaliteit.
Zou het misschien met een firmware update mogelijk zijn, net als bij een satellietontvanger een apparte signaalsterkte en signaalkwaliteit
balk bij het uitrichten van je antenne toe te voegen?
Dan weet je waar je aan toe ben, nu is het min of meer een gok.
De uitslag lijkt nu meer op een alles of niets aanduiding.
Als je de antenne 360 graden rond draait gebeurt er vaak niets, en het blijft 0% of bij overdaad 100%.
Bij het uitrichten van een radioantenne zie je wat je doet als je nog een signaalsterkte meter heb, het liefst met een naald.
Zo zou het ook moeten zijn met de digitenneontvanger.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 5
Badge +5
De signaalsterkte en kwaliteit kunnen naast elkaar uitgelezen worden op de KPN-tuner. Dit is wel eens op het forum voorbij gekomen, het kan via een instelling in het menu.
Toevoeging: zie hiervoor het topic https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-ontvangst-signaalkwaliteit-vs-signaalsterkte-476045
Reputatie 7
Badge +28
Zo @P. Grigio ,

Jij bent je snel en goed aan het inlezen. 👍🏽

Maar inderdaad, met de rode knop krijg je zomaar de signaalkwaliteit erbij.
Reputatie 6
Badge +4
Hallo Ernest,

Het "nieuwe" probleem met regelmatig bevriezen van het beeld lijkt mij duidelijk wel dezelfde oorzaak hebben als het probleem met signaalkwaliteit vs beeldresolutie. Of de processor heeft het moeilijk met of er gaat iets storen bij die instelling.

Werkt het uitrichten met signaalsterkte meter erbij beter? Is het probleem daarmee nog te verbeteren?

Vriendelijke groet, dvb-t combiner
Reputatie 3
Badge
Goedenmiddag DVB-T combiner.

Ik heb vanochtend meteen de rode knop uitgeprobeerd om met het uitrichten meer signaalsterkte te genereren, maar helaas.
De sterkte van het signaal kwam niet boven de 62% bij een beeldinstelling van 720.
De antenne richting zoals ik hem met googlemaps had gezet was dus goed.
Ik heb de antenne bijna een kwartslag linksom en rechtsom gedraaid, dit gaf een kleine afname van de signaalsterkte van 5%.
Ik zou nog de beeldinstelling verder naar benden kunnen stellen om te kijken of ook dit invloed heb op de signaal sterkte.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Als je maar 5% vermindering krijgt bij een kwartslag draaien is dit duidelijk geen richtantenne.

Ik weet nu wel zeker dat de Funke Yagi bij jou een verbetering gaat opleveren.
Reputatie 6
Badge +4
Als je maar 5% vermindering krijgt bij een kwartslag draaien is dit duidelijk geen richtantenne.

Ik weet nu wel zeker dat de Funke Yagi bij jou een verbetering gaat opleveren.

De V5 is toch ook geen richtantenne? Hij heeft iets richtwerking maar ik denk met name op het hoogste kanaal want er zit een director in en dat is per definitie op het hoogste kanaal.

Waarom zou Ernest een Yagi antenne moeten gebruiken als de kwaliteit 100% is? Het signaalniveau lijkt laag maar dat zegt naar mijn idee niet alles als de kwaliteit hoog is. Zoals ik de ontvanger heb getest haalt de kwaliteit pas 100% bij een marge van dik 9 dB, dat is behoorlijk ruim. Mijn Strong geeft al 100% bij 6 dB marge en dat kijkt zonder probleem. Dit lijkt mij hier een ander probleem waardoor met 100% nog af toe freezes zijn. Kan het ook vonkstoring zijn of iets dergelijks. Is het in tijd gezien continue of zijn het incidenten? Dan wordt het wel beter met een Yagi.

@Ernest: Is dit af en toe freezen op alle kanalen?
Reputatie 7
Badge +28
@DVB-T combiner

Oeps , ik haalde even twee topics door elkaar heen.

Ik heb nu weer teruggelezen welke antenne @Ernest_de_Groot gebruikt.

Dat is zeker geen richtantenne end af blijkt ook wel.

Wel is het duidelijk dat een andere antenne (en dat kan ook een V5 zijn) die richtingsgevoeliger is dan zijn huidige antenne beter gaat werken bij het uitrichten waar jij het over had.

Hallo Ernest,



Werkt het uitrichten met signaalsterkte meter erbij beter? Is het probleem daarmee nog te verbeteren?

Vriendelijke groet, dvb-t combiner
Reputatie 3
Badge
Goedenmiddag DVB-T combiner.

Bij het uitrichten had ik meer van verwacht, maar omdat de signaalkwaliteit constant op 100% staat en de signaalsterkte maar een paar procent minder werd, kreeg ik het idee dat een van de meters een of beide een fake aanduiding geeft.
De huidige Funke antenne heb ik speciaal gekocht omdat deze het signaal meer versterkt, vooral in de omgeving van Gennep.
De standaard V5 antenne heb ik thuis gelaten, dus kan ik daar niet op testen.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 6
Badge +4
Goedemiddag Ernest,

Begrijpelijk maar meer signaalsterkte zegt niet zo heel veel. Ik had zelf ooit een DVB-T ontvanger met zo'n strenge signaal kwaliteit meter dat zelfs de Digitenne mast op 2 kilometer afstand geen volle schaal kwaliteit haalde. Grappig genoeg het kanaal eronder uit Münster dan weer wel maar die zond toen ook al in een gemakkelijker signaalstandaard uit dacht ik.

Jammer dat je de V5 niet kunt vergelijken, is niet anders. Heb je de freeze momenten over de hele dag en op alle kanalen?

Met vriendelijke groet, dvb-t combiner
Reputatie 3
Badge
Goedenmiddag DVB-T combiner.

De freeze momenten heb ik niet getest of dit continue het geval is op alle kanalen, maar dat ga ik wel even vanavond uittesten.
Wij zijn hier nog maar net, en kijken niet de hele avond tv.
Maar wordt vervolgd.


Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 3
Badge
Goedenavond DVB-T combiner.

Ik heb een aantal keren in de avond tv gekeken of er nog freeze momenten optraden bij HD formaat.
Maar dat is tot mijn verbazing weg gebleven.
De signaalkwaliteit blijft op 100% staan en de signaalsterkte op 61%.
Ik heb de tv geen avonden lang aangehad, daar zijn de avonden te mooi voor.
Maar als ik een advies mag geven over de Digitenne ontvanger, zou ik als je op de antenne-toets drukt de signaalsterkte weergeven,
en op de rode knop de kwaliteitssterkte.
Als je een signaal zoekt heb je in eerste instantie signaalsterkte nodig en in de 2e plaats de kwaliteit.
En ook de tekst die bij het uitrichten van de antenne op het beeld verschijnt vindt ik nogal hilarisch.
Er staat: draai voorzichtig de antenne 45 graden, dat is niet voorzichtig, en zeker de HD ontvanger is nogal richting gevoelig.
Dit komt op mij amateuristisch over.
Ik hou de vinger aan de pols als er wat te melden valt.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 7
Badge +28
Als je voldoende signaalkwaliteit hebt en nog belangrijker : geen stoorsignalen in de directe omgeving, dan kun je prima TV kijken met het nieuwe Digitenne.
Reputatie 7
Badge +28
@Ernest_de_Groot

Vandaag zijn er frequenties gewijzigd in Hilversum. De kans is aanwezig dat je even opnieuw zenders moet zoeken. Grote kans dat de ontvangst nu verder verbeterd is.