Beantwoord

Nieuwe Digitenne HD zenders 4 t/m 8 werken niet

  • 9 July 2019
  • 92 reacties
  • 2170 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Vandaag is Hilversum, waar ik woon naar de nieuwe HD zenders met de bijbehorende nieuwe frequenties over gegaan.
bij het opstarten van de nieuwe HD ontvanger die ik al 3 maanden in huis heb heb en in mijn vakantie in nooord en oost Nederland al heb gebruikt, begon de ontvanger automatisch de nieuwe frequenties te scannen.
maar de zenders 4 t/m 8 werden niet gevonden.
Handmatig zoeken leverde niets op omdat het nieuwe kanaal die de zenders 4 t/m 8 moet leveren geen signaal geeft.
hier is dus duidelijk iets niet goed gegaan.
ik heb ook de fabrieksinstelling terug gezet, maar helaas, zelfde resultaat.
mijn vraag is: weet de kpn hiervan, en zo ja , wanneer wordt het opgelost?

met vriendelijke groet, Ernest deGroot
icon

Beste antwoord door Ernest_de_Groot 17 October 2019, 12:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

92 reacties

Reputatie 3
Badge
Beste Noordzee.

Ik heb vanochtend thuis de zenders opnieuw ingelezen, en ik denk dat de signaalsterkte met 15% is toegenomen.
De antenne staat vlak achter dubbel hr++ glas gericht op onze tv toren, resultaat, zo goed als geen signaal.
Maar als de antenne haaks op de toren wordt gezet heb ik 100% signaal kwaliteit en 65% signaalsterkte.

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot
Reputatie 5
Badge +5
@Ernest_de_Groot is de signaalsterkte sterker geworden op de kanalen zoals die vanuit Noord-Holland worden uitgezonden? Of op die vanuit Utrecht? Beide resultaten zouden opvallend zijn; uit omgeving Haarlem en Amsterdam is een drietal ervaringen dat de signaalsterkte juist 10% lager is, en de frequentiewijzigingen in Utrecht moeten nog komen.
Reputatie 7
Badge +28
Hij woont in Hilversum.
Reputatie 7
Badge +28
En @Andre DX meldde vanuit Nijmegen ook een betere ontvangst van kanaal 34. Dat signaal pikt hij waarschijnlijk op vanuit Hilversum.
Reputatie 5
Badge +5
Hier is de signaalsterkte nog steeds lager, ik zal gaan verhuizen ☺️. Waar ik richting @Ernest_de_Groot op doelde, is dat nu de zendmast in Maarssen of IJsselstein nog op andere kanalen uitzendt dan die in Hilversum. Aan de hand daarvan kun je zien van welke mast het signaal komt. Per de omzetting op 1 oktober kan dat niet meer, alleen nog voor de RTS.
Reputatie 7
Badge +28
Aha, alleen doel je waarschijnlijk op 22 oktober 2019. Dan gaan ze in de provincie Utrecht over.
Reputatie 5
Badge +5
Klopt!
Reputatie 2
Goedenavond Ernest,

Bedankt voor je uitvoerige test weer! De belangrijkste oorzaak van het probleemgebied is m.i. de Mookerheide. Dit natuurgebied ligt tussen Nijmegen en Gennep met een hoogte van 80 meter op 15 kilometer afstand van Gennep. Dit is simpelweg teveel obstakel. De zenders straalt er tegenaan en overheen. De andere zenders Arnhem, Oss en Venlo redden het vermoedelijk niet vanwege de afstand (resp. ca 30/ 30/ 40) Een Yagi antenne moet het op die afstanden met meerdere alternatieven wel redden.

Vriendelijk groet, dvb-t combiner

Ik stuit toevallig op dit berichtje met het probleem van de RTS Gelderland / Flevoland op kanaal 26.
Er speelt het volgende, Kanaal 26 wordt al heel lang gebruikt in de regio Aken en was tot voor kort uitstekend te ontvangen in Berg en Dal (ca 10 km van Mookerheide en 87 NAP) met een buitenantenne tot Digitenne de kanalen ging veranderen. Kanaal 26 welke aanvankelijk alleen in Flevoland actief was werd uitgebreid tot zelfs aan Oss toe ! Dit kan niet anders dan storing en interferentie opleveren al zijn de afstanden ogenschijnlijk groot. Maar - een verre DVB-T2 zender kan roet in het eten gooien zo is mijn ervaring. Vanuit Berg en Dal kan ik kanaal 26 vanuit Nijmegen uiteraard uitstekend ontvangen, Maar voorheen toen het nog alleen vanuit Flevoland werd uitgezonden , kwam Aken OOK binnen op kanaal 26 wanneer ik de grote buiten antenne een halve slag draai naar het zuiden. In feite wil, ik hiermee zeggen dat "geen ontvangst van RTS kanaal 26 in Gennep" wellicht veroorzaakt wordt door Aken die interfereert op de zender Nijmegen/Oss die beide GLD en Flevo uitzenden. Dit verschijnsel heb ik op diverse kanalen / frequenties ervaren. Mogelijk hebben de mensen die via Aken op kanaal 26 kijken (WDR regionale pakket) ook sinds enige tijd last van verminderde ontvangst omdat Oss er akelijk dichtbij staat qua zendbereik en onderlinge storingen etc.
Het Brabantse en Limburgse pakket op kanaal 33 zowel vanuit Oss als Venlo geeft hier geen probleem en is een stabiele ontvangst mogelijk.
Reputatie 2
Wat super interessant om alles mee te lezen! Dank Combiner voor je bijdragen, en Ernest voor alle testen.


Zie ook elders in het forum mijn uitgebreide bevindingen over het mysterieuze kanaal 39 verhaal vanuit Veenendaal (als ik de officiële KPN lijstjes mag geloven) die daar enorm stond te storen tot op 17 september de boel omgezet is. Vanaf dat moment eindelijk weer signaal op kanaal 39 (RTS Utr/West) en nieuw kanaal 34 (RTS NH) Beide prima te ontvangen in Berg en Dal (87 NAP) met buitenantenne, Overigens pakt hij ca 2/3 van alle Digitenne zendmasten van NL en enkele uit Duitsland (NRW en Niedersachsen) en een paar uit België. Daardoor nu ca 9 regionalen bijna dagelijks te zien via DVB-T2 in HD
Reputatie 7
Badge +28
@DVB-T combiner : Zie hierboven het verhaal over kanaal 26.
Reputatie 6
Badge +4

Goedenavond Ernest,

Bedankt voor je uitvoerige test weer! De belangrijkste oorzaak van het probleemgebied is m.i. de Mookerheide. Dit natuurgebied ligt tussen Nijmegen en Gennep met een hoogte van 80 meter op 15 kilometer afstand van Gennep. Dit is simpelweg teveel obstakel. De zenders straalt er tegenaan en overheen. De andere zenders Arnhem, Oss en Venlo redden het vermoedelijk niet vanwege de afstand (resp. ca 30/ 30/ 40) Een Yagi antenne moet het op die afstanden met meerdere alternatieven wel redden.

Vriendelijk groet, dvb-t combiner
Ik stuit toevallig op dit berichtje met het probleem van de RTS Gelderland / Flevoland op kanaal 26.
Er speelt het volgende, Kanaal 26 wordt al heel lang gebruikt in de regio Aken en was tot voor kort uitstekend te ontvangen in Berg en Dal (ca 10 km van Mookerheide en 87 NAP) met een buitenantenne tot Digitenne de kanalen ging veranderen. Kanaal 26 welke aanvankelijk alleen in Flevoland actief was werd uitgebreid tot zelfs aan Oss toe ! Dit kan niet anders dan storing en interferentie opleveren al zijn de afstanden ogenschijnlijk groot. Maar - een verre DVB-T2 zender kan roet in het eten gooien zo is mijn ervaring. Vanuit Berg en Dal kan ik kanaal 26 vanuit Nijmegen uiteraard uitstekend ontvangen, Maar voorheen toen het nog alleen vanuit Flevoland werd uitgezonden , kwam Aken OOK binnen op kanaal 26 wanneer ik de grote buiten antenne een halve slag draai naar het zuiden. In feite wil, ik hiermee zeggen dat "geen ontvangst van RTS kanaal 26 in Gennep" wellicht veroorzaakt wordt door Aken die interfereert op de zender Nijmegen/Oss die beide GLD en Flevo uitzenden. Dit verschijnsel heb ik op diverse kanalen / frequenties ervaren. Mogelijk hebben de mensen die via Aken op kanaal 26 kijken (WDR regionale pakket) ook sinds enige tijd last van verminderde ontvangst omdat Oss er akelijk dichtbij staat qua zendbereik en onderlinge storingen etc.
Het Brabantse en Limburgse pakket op kanaal 33 zowel vanuit Oss als Venlo geeft hier geen probleem en is een stabiele ontvangst mogelijk.

Dank aan de attentie van Noordzee. Ja het probleem in Gennip kan heel goed door Aachen komen! Die afstand is ca. 100 kilometer maar Aachen Stolberg staat in totaal bijna 500 meter NAP. Ik vond het ook al raar dat een ander kanaal net erboven wel werkte.

De beschermingsafstand is in deze situatie echt klein! Het komt uiteraard door de grotere Gelderland/ Flevoland SFN die is ontstaan en in sommige gevallen pakt het ongunstig uit.

De storing van Aachen bemerk ik ook in Twente met een beetje tropo condities. Dan loopt eerst de kwaliteit van kanaal 26 Apeldoorn terug en daarna valt deze uit. Als ik dan de antenne richting het zuiden ontkoppel (van de samenkoppeling) draait Apeldoorn weer. In een extreem geval lukt het ook dan niet meer.

Voor Berg en Dal is Aachen al 120 kilometer? en dat is een hele afstand om altijd te ontvangen! Het zegt wel wat over de hoogte van zend en ontvanglocatie.
Reputatie 7
Badge +28
Aha, alleen doel je waarschijnlijk op 22 oktober 2019. Dan gaan ze in de provincie Utrecht over.


De wijziging van de frequenties in de provincie Utrecht is vervroegd naar 8 oktober 2019.
Reputatie 7
Badge +28
Het is 8 oktober 2019.

Hoe is het nu met de ontvangst van Digitenne?
Heb je nu thuis een goede ontvangst?
Reputatie 3
Badge

Met de antenne gericht op de toren van Hilversum om ongeveer 12:00 uur:

Het ontvangst van de NPO zenders is iets terug gelopen naar signaalsterkte 59% met 100% kwaliteit,

maar en dat is opvallend, de RTL zenders is de sterkte naar 68 tot 69% procent gegaan met 100% kwaliteit.

voor het eerst zijn de RTL zenders sterker dan de NPO zenders.

In de avond kan het misschien anders zijn.

 

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot

Reputatie 7
Badge +28
Vandaag is Hilversum, waar ik woon naar de nieuwe HD zenders met de bijbehorende nieuwe frequenties over gegaan.
bij het opstarten van de nieuwe HD ontvanger die ik al 3 maanden in huis heb heb en in mijn vakantie in nooord en oost Nederland al heb gebruikt, begon de ontvanger automatisch de nieuwe frequenties te scannen.
maar de zenders 4 t/m 8 werden niet gevonden.
Handmatig zoeken leverde niets op omdat het nieuwe kanaal die de zenders 4 t/m 8 moet leveren geen signaal geeft.
hier is dus duidelijk iets niet goed gegaan.
ik heb ook de fabrieksinstelling terug gezet, maar helaas, zelfde resultaat.
mijn vraag is: weet de kpn hiervan, en zo ja , wanneer wordt het opgelost?

met vriendelijke groet, Ernest deGroot


Dat is mooi nieuws. Hiermee is ook (eindelijk) jouw vraag opgelost. 
 

Sinds  de frequentiewijziging van 8 oktober 2019 is er voor jou stabiele ontvangst mogelijk op de zenders 4 t/m 8. 👍👍
 

 

Reputatie 7
Badge +30

Dat klinkt goed, Ernest. Kan ik hieruit dan inderdaad concluderen dat het probleem opgelost is?

 

Reputatie 3
Badge

Ik denk dat dit probleem is opgelost.

Hij mag wat mij betreft afgesloten worden.

 

Met vriendelijke groet,

Ernest de Groot