Beantwoord

Nieuwe DVB t1 en t2 systeem + ontvangers

  • 1 May 2019
  • 6 reacties
  • 1335 keer bekeken

Ik volg en rijd veel wielerkoersen in o.a. Belgie-Luxemburg=Frankrijk-Spanje-Italie-Zwitserland-Duitsland etc. In die landen kon ik altijd voor m'n tv-info terecht bij de betreffende FTA-zenders. DVB t1 dus die ik in mijn camper prima kon ontvangen met een eenvoudige richt-antenne met losse versterker. Dat is voor een aantal landen veranderd. Ik volg de discussie betr. 12v DVB t1 en t2 ontvangers en houd de volgende vragen :
  1. Als ik de betreffende zenders weer wil ontvangen in al deze landen (behalve Belgie dat helemaal met FTA gestopt is) , welke onvanger heeft die verschillende systemen , de XORO 7619 bijvoorbeeld ? Vooral de HEVC en 265 toevoeging vind ik erg verwarrend of is dat simpelweg niet met één ontvanger mogelijk ? Prettig !
  1. Ik heb een prima DQ-tv'tje ( 15 inch lcd) , groter hoeft niet , het is voor mijn clubje puur voor info. Het gaat mij om : welke aansluitingen (-kabels) zijn nodig, ik heb een scart-kabel . Hij heeft als ingangen : 12v in /HDMI /VGA / SCART / S-video /AV-in / L en R audio / audio in en uit / antenne in.
Ik ben geen techneut en heb ook geen zin zomaar een ontvanger te bestellen om die eventueel weer terug te sturen , de webwinkels zeggen ook niets over bekabeling e.d. Ik merk bij vragen bij camper/caravan bedrijven dat ook daar verwarring heerst en i.h.a. het advies is : schotel == en daar voel ik niets voor, ik wil plaatselijke ontvangst . Graag een reactie , ik ben erg geholpen met een vakkundig advies ! Zeer veel dank daarvoor.
icon

Beste antwoord door PeterG 3 May 2019, 00:42

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hoi razer, welkom hier.

Zover ik weet maakt het voor de ontvangst niet uit welke je precies neemt, zolang het DVB - T en T2 ondersteunt. Verder is het vooral persoonlijke voorkeur. Een snelle zoekopdracht en ik kom hier op uit als voorbeeld. Persoonlijk zou ik het via HDMI aansluiten omdat de kwaliteit dan beter is, maar Scart kan bij deze ontvanger ook.

Misschien dat iemand anders hier nog goede tips voor ontvangers heeft, maar zo te lezen heb jij genoeg aan een basic ontvanger.
Reputatie 4
Badge +4
Ontvangers die DVB-T2 en HVEC/H.265 aan kunnen, zijn ook in staat de oudere normen te ontvangen Dus ook DVB-T kwa modulatie/zend techniek en ook MPEG 2 en H.264 compressie.

De Xoro 7619 die je noemt kan wel DVB-T2 ontvangen maar ondersteund geen HVEC/H.265 compressie (volgens Tweakers.net). Die gaat dus o.a. in Nederland en Duitsland niet werken.

De Strong die @Alex_P noemt is een goede keuze. Als je meer keuze wilt, kun je op Duitse webshops kijken. De Duitse ontvangers die geschikt zijn voor de Duitse FTA (ARD, ZDF enz. ) kanalen werken in heel Europa (dus ook in Nederland) voor de lokale FTA zenders. Prijzen liggen vanaf ongeveer 30 euro of bij winkels als Cardwriter in Zoetermeer.

Houd er wel rekening mee dat in lang niet alle landen van Europa overal dekking is. Grote delen van Frankrijk zijn bv nog steeds verstoken van ether televisie. Op die plekken is satelliet ontvangst de enige optie.
Ik kocht een :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/welke-dvb-t2-hevc-265-ontvanger-is-geschikt-voor-fta-npo1-2-en-3-ontvangst-461970#post685588
Hoi, een ontvanger met HEVC is voor heel Europa geschikt. Die kan ook H.264 en T aan.
Alle ontvangers hebben HDMI, dus als je tv dat ook heeft is dat geen punt.

België is al gestopt met FTA aanbod. Zwitserland stopt per 2 juni, daar dan geheel géén dvb-t/2/hevc aanbod meer. Ook niet abo's.

Van 10 tot 22 inch (16:9) heb ik o.a. bij Amazon.de leuke tv'tjes met T2 HEVC gezien. Dan is een losse ontvanger niet nodig (lijkt me wel praktisch in de camper).
Tip: vul in de zoekbalk bij Amazon in dvb-t2 hevc .

H.265 is precies hetzelfde als HEVC. De term HEVC wordt vaker gebruikt.

Verder nog:
DVB-T2 H.264
Verenigd Koninkrijk (HD H.264 sinds 2010; ook nog aanbod in DVB-T)
Zweden
Noorwegen
Frankrijk (gestart in 2008)
Spanje (groot aanbod FTA, sinds 2009)
Denemarken.

DVB-T2 HEVC
Duitsland (uitz. in 1080p50)
Nederland (v.a. 9 juli 2019 landelijk; alleen nog NH, ZH, Utrecht dvb-t)
Oostenrijk
België (alleen gecodeerd aanbod via Antenne TV; VRT v.a. 1-12-18 uit de lucht. Na 30 november 2018 zal VRT deel uitmaken van het abonnee-aanbod. België heeft dan geen FTA aanbod meer.)

DVB-T
Zwitserland, tot 2-6-2019. Daarna geen aanbod meer. Meer info.
Luxemburg. Ook de Nederlandse RTL zenders FTA (4, 5, 7 en 8 ) ivm hun Luxemburgse licentie.

(bron)

@erwinde
Dit is wel apart. De 7619 heeft gewoon HEVC. Ook de 7620, waarmee opgenomen kan worden. Er zijn al diversen (op 't forum en n.a.v. info op mijn site) die deze naar tevredenheid bij Amazon.de gekocht hebben. Waarom zou een Duitse (versie van een) webshop een daar niet geschikte ontvanger verkopen? Kijk daar maar eens.
De Xoro 7619 die je noemt kan wel DVB-T2 ontvangen maar ondersteund geen HVEC/H.265 compressie (volgens Tweakers.net). Die gaat dus o.a. in Nederland en Duitsland niet werken.

Die info op Tweakers is wel al een aantal jaren oud. Toen was er van HEVC nog geeneens sprake. (2016)
Reputatie 7
Badge +28
Ik kan jou de XORO 7619 aanbevelen! Werkt bij mij naar volke tevredenheid. Ik heb juist deze ontvanger gekocht vanwege de scart-kabel-aansluiting. Lang niet alle ontvangers hebben een scart-aansluiting.

Via de website Amazon.de betaalde ik maar 27 euro incl. Verzendkosten.

Als je ontvanger wilt aansluiten op 12volt heb je nog wel een speciaal kabeltje nodig.
Hallo allemaal. Veel dank voor de vlotte en deskundige aanwijzingen. E. en a. heeft behoorlijk geholpen. Alex P met z'n HDMI- en ''alle ontvangers zijn goed'''-advies ;
erwinde voor de verwijzing naar Duitse webshops en de opmerking dat de 'oude' T 1 altijd ook in de moderne tuners zit ;
PeterG die ik al eerder vele malen op een andere site heb gezien , sommige anderen trouwens ook , ik struin al een paar dagen internet af, maar zag door de bomen het bos niet meer .Jij zegt tenminste duidelijk dat HEVC hetzelfde is als H 265. Dat Zwitserland ook stopt met FTA is me bekend - ik heb die lijst met landen hier . Advies om bij Amazon.de dvb-t2 tv'tjes eens te bekijken volg ik ,maar m'n huidige prima tv'tje wegdoen is ook zowat .
erwinde nog eens met de Xoro 7619 = goed
Noordzee geeft de verwijzing naar Amazon.de die hem heeft voor eu. 27.- (wel omzetsnoertje naar 12 v - camper- nodig)
Tenslotte ,ik zocht en vond bij Amazon de Strom 505 T 29,90 , gratis verz. Daar begin ik mee : voor 3 tientjes m'n tv'tje opschalen !