Vraag

NPO site : Gratis NPO 1, 2 en 3 via de ether

• 16 oktober 2018
  • 8 reacties
  • 927 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +11
https://service.npo.nl/onderwerp/televisie-radio#wijziging-uitzendtechniek-ethertelevisie

onder kopje : "Wijziging uitzendtechniek ethertelevisie "
staat :
" . . Let erop dat deze behalve DVB-T2 ook HEVC ondersteunt. Deze ontvangers zijn voor minder dan 30 euro te koop. Overigens zijn veel televisies van na 2015 al van de juiste ontvanger voorzien. "

Dat is anders dan wat ik tot nu toe op dit forum lees.
Wie heeft daar de wijsheid over ?

8 reacties

Reputatie 7
Voor zover ik weet betreft het meer dan de helft van de modellen met 4K. Ook niet alle 4K toestellen hebben HEVC (H.265) via de tuner.
En wat ik met mijn vele zoekwerk heb ontdekt is dat LG T2 HEVC inbouwt in Full HD televisies, maar of dat modellen v.a. 2015 zijn betwijfel ik zeer. En ook weer: of dat alle modellen zijn....

Als deze bewering op juistheid gebaseerd zou zijn zou de switch in België, met wel module's, voor veel kijkers niet op een teleurstelling zijn uitgelopen. De ellende in België is een reden geweest voor KPN om eerst niet met module's te werken.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/veel-tvtoestellen-ongeschikt-voor-dvbt2-van-belgisch-digitenne/
Ik gebruik op vakantie op Texel mijn MAC-book een EyeTV stick die ook DVB-T2 HD HEVC standaard heeft.

Tot 9 juli 2019 kon ik prima kijken naar de FTA zenders NPO 1, 2 en 3. Echter toen ik op 9 juli 2019 inschakelde moest ik zenders opnieuw scannen en na opstart was eerst het beeld schokkend en liep niet synchroon met geluid, en na een ca. 15 seconden crashte programma.
Ook het volledig opnieuw installeren gaf geen verandering.
Kan iemand me de oplossing geven ? Mogelijk KPN, mede daar zij me vorig jaar in dit forum antwoordde dat overgang naar HD geen problemen zou geven.
Reputatie 7
Badge +9
@goodLUCk1951 Kijk misschieen eens naar dit https://forum.kpn.com/digitenne-12/edi-combo-t2-c-tuner-474737 topic.
Voor het oude DVB-T kan je MAC-book een al jaren beproefde methode gebruiken om beeld weer te geven, afahankelijk hoe oud de MAC-book is. Voor DVB-T2 HEVC is het anders, en het lijkt erop dat er onvolkomenheden in de software zitten behorend bij die EyeTV stick.
Reputatie 7
Badge +23
Sorry @goodLUCk1951 : Ik had per abuis de verkeerde link geplaatst. tmoesel heeft alsnog jou de juiste link gegeven.
Reputatie 7
Badge +23
@KeesYagi Verreweg de meeste TV-modellen uit 2015 en 2016 waren nog niet voorzien van DVB-T2 h.265 (HEVC)

Gelukkig komen er nu anno 2019 wel steeds meer modellen op de markt die wel uptodate zijn.
Ik heb nog eens naar de processen in de aktiviteitenweergave van mijn MACbook gekeken en heb het idee dat het vastlopend beeldprobleem wordt veroorzaakt doordat de processor het niet aan kan. Zie bij EyeTV de CPU naar boven 100% lopen. De configuratie van mijn MACbook is: macOS High Sierra, 13 inch mid 2010, 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, NVIDIA GeForce 320M 256 MB.

Had ook nog de Eyetv lite versie willen proberen maar heb hier geen activatiecode van.
Reputatie 7
Badge +9
Die 2,4 GHz Intel Core 2 Duo kan FullHD HEVC decoderen niet aan is ook mijn ervaring. Ik heb het geprobeerd met een 1,9 GHz variant, lukt bij lange na niet. Als ik mij goed herinner kan de quadcore variant van dat caliber het net aan, maar met veel ventilator lawaai, dus geen optie.

De nieuwere CPU's van Intel en AMD hebben een meer uitgebreide set aan (assembler) instructies/commando's ingebouwd, dan is softwarematig decoderen geen probleem.
Bij de allernieuwste zit ook een compleet HEVC enz hardware block ingebouwd, als dat wordt gebruikt, heb je vrijwel 0 CPU load tijdens afspelen. Die NVIDIA kan de decodering ook niet aan.

Andere hardware/laptop is eigenlijk het einige, of je moet zelf software schrijven/aanpassen, dan is er misschien nog wel iets mogelijk. Misschien als vergelijk: Op mij oude intel Core i3-2310M gaat afspelen met 50% load (mpv player linux).
Reputatie 7
Badge +11
https://forum.kpn.com/digitenne-12/edi-combo-t2-c-tuner-474737

Reageer