Beantwoord

omruilactie digitennedecoders en ontvangstkwaliteit DVB-t2

  • 24 January 2019
  • 12 reacties
  • 354 keer bekeken

Beste,

Ook ik heb de brief ontvangen over de omruilactie van digitenne ontvangers.
Voor 12 februari zou mijn ontvanger omgewisseld moeten worden.
Omdat ik nog niet ben benaderd of mogelijk het telefoontje voor het omruilen heb gemist (i.v.m. veiligheid en privacy neem ik afgeschermde nummers niet op), heb ik vorige week geprobeerd contact op te nemen met KPN via het telefoonnummer dat in de brief vermeld werd.
Daar krijg ik slechts een antwoordapparaat.
Ik heb daarin gevraagd contact met mij op te nemen, maar nog niets vernomen van KPN.
Ook op de website van KPN vind ik geen informatienummer.
Hier gaat het wat mij betreft al verkeerd.
KPN zadelt je op met flauwekul en is niet te bereiken voor vragen en/of overleg.
Is er een manier om iemand van KPN te bereiken over digitenne?

Ook het feit dat ik straks met een decoder MOET gaan kijken staat mij tegen.
De ervaring is dat de standaard decoders van KPN héél slecht ontvangen, zeker tijdens de vaart.
Is er iemand die iets weet over de ontvangstkwaliteit van de nieuwe ontvanger en het nieuwe systeem?
Een aantal jaar geleden heeft Canaldigitaal het signaal aangepast waardoor de ontvangst slechter werd en ik ben opgestapt.
Ik heb een voorgevoel dat nu met digitenne de ontvangst ook drastisch minder gaat worden en dan blijft er weinig over voor reizenden als (vrachtwagen)chauffeurs, schippers, kermis- en circusmensen.

Alvast bedankt voor uw aandacht
Tomas
icon

Beste antwoord door Bart_ 25 January 2019, 16:16

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Tomas,

Zo te lezen gebruik je de Digitenne-ontvanger op de binnenvaart. En op een schip is Digitenne het beste systeem voor het kijken naar TV.

War betreft de beeldkwaliteit kan ik je vertellen dat je dadelijk na de switch een prachtig TV-beeld gaat beleven. Hier in Drenthe genieten we al een paar maanden van de HD-kwalieit.

Voor op je schip zou ik zeker een buitenantenne gebruiken, als je dat nu al niet doet. Je gaat dadelijk met de nieuwe ontvanger trouwens ook weer de Duitse zenders kunnen bekijken. En dat is in jouw situatie vast ook wel is handig.

Maar nu wel eerst snel omwisselen wil je dadelijk nog beeld hebben. In dit topic lees je meer over de omwisseling:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/veranderingen-bij-digitenne-aanvullende-informatie-omzetting-regio-2-midden-2-1-friesland-467063

De omwisseltool staat hier:
https://www.kpn.com/service/televisie/digitenne-omwisselen.htm

Als je contact wilt met een medewerker van KPN:
Zou je dan je KPN Forum profiel willen voorzien van naam contractant, postcode, huisnummer en klantnummer? Is alleen maar zichtbaar voor jou en een moderator.

Dan kan je daarna sneller geholpen worden door een moderator. Geef je even een seintje als de gegevens gevuld zijn?
Beste Noordzee,

Bedankt voor uw duidelijke reactie.

Wat het beste systeem is op een schip laat ik even in het midden, omdat je over de grens met digitenne geen Nederlandse zenders kunt ontvangen.

Dat het beeld prachtig is geloof ik wel.
Waar ik op doel met mijn vraag over ontvangstkwaliteit is de minimaal benodigde sterkte en kwaliteit van het signaal om door de (nieuwe) ontvanger opgepakt te kunnen worden.
Bij de oude ontvanger geeft soms aan geen signaal te ontvangen terwijl de ingebouwde tuner in de televisie het signaal wel oppakte.
Daarom ligt de huidige KPN-ontvanger in de kast nieuw te blijven :)
Wij gebruiken reeds een behoorlijk flinke buitenantenne.
Het ding is ca 1,30m lang met alles erop en eraan en staat zo ver mogelijk van storingsvelden (als generators en andere zendapparatuur) geplaatst.

Mijn profiel is bijgewerkt.

Groet

Tomas
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @mvsTomas Welkom allereerst hier op het Forum en wat jammer om te lezen dat je contact met ons opnemen als moeizaam ervaart. Wij zijn altijd bereikbaar via het reguliere nummer van de klantenservice (0800-0402), via de social media én via dit Forum.

Je hebt, zo lees, ik wat bedenkingen bij de nieuwe ontvangers die worden uitgeleverd. Nu heeft Noordzee volgens mij al een heel volledige en goed uitleg gegeven over het hoe en wat. Zoals je wellicht al in het topic waar hij naar verwijst hebt gelezen moéten we de ontvangers omwisselen, vanwege de nieuwe uitzendtechniek. Een bijkomend voordeel is dat je dus in HD kunt gaan kijken. Het omwisselen kun je alvast zelf doen. Is dat al gelukt?

Zo’n buitenantenne is inderdaad een goede zet in jouw situatie. Ik hoop van harte dat je straks tevreden bent met de nieuwe ontvangers. Als vragen hebt of meer informatie wilt, lees ik het graag.
Je zou er iig een DVB-T2 ontvanger bij kunnen kopen ter vergelijking, die werkt dan alleen op de ongecodeerde zenders. Evt ook met opname functie.
Reputatie 7
Badge +28
Tomas,

Je gaat er alleen maar achter komen door de nieuwe ontvanger te proberen. Mocht de ontvangst tegenvallen, dan kan je altijd nog de nieuwe Funke V5 buitenantenne proberen. Die kan je hier bij een moderator aanvragen als de ontvangst met je nieuwe ontvanger niet goed gaat werken.
Misschien ontvangt die Funke-antenne wel beter dan je huidige antenne. Het zal mij niets verbazen.
Reputatie 7
Badge +28
Heb je inmiddels de ontvanger al omgeruild?
Beste,

Van de week heb ik de ontvanger omgeruild en geïnstalleerd.
Ten eerste verheugde het mij dat dit een Rebox ontvanger is. (daar heb ik goede ervaringen mee met satelliet ontvangers)
Ook ben ik zeer te spreken over het compacte formaat van de ontvanger en de vormgeving van de afstandsbediening, wat aan Rebox wel toevertrouwd is.
Bij de installatie kwam het signaal goed binnen (100%), wat te verwachten is omdat ik momenteel in stedelijk gebied ben.
Echter ontbreken wel een paar radiozenders (o.a. NPO2) welke de televisie wel ontvangt.
Jammer.
Over de ontvangstkwaliteit van het signaal blijf ik dus nog even sceptisch.
We gaan de ontvanger uitproberen en zullen komende weken zien hoe de ontvangst op grotere afstanden van de zendmasten zal zijn.
Ik gebruik een app die aangeeft waar in de buurt zendmasten staan om de antenne op de meest gunstige te richten. (DVBTMap.eu)

Groet
Tomas
Nog steeds in stedelijk gebied met goede ontvangst ben ik nu al (binnen één week) wel een beetje klaar met de ontvanger welke je door KPN opgelegd word.
Om de paar seconden valt het geluid weg en bij radio om de (circa) minuut zelfs tot 5 seconden geen geluid.
De nieuwe ontvanger blijkt dus net zo waardeloos als de oude.
Ik heb het vergeleken met de ontvanger welke in de televisie is ingebouwd, een deze vertoont geen enkel probleem.
Conclusie: Ook deze KPN ontvanger is geen stuiver waard!
Ik kijk het nog een maandje aan en wanneer ik geen verbetering merk ben ik genoodzaakt KPN Digitenne op te zeggen, omdat ik niet zit te wachten op ergerlijke ontvangst.
Dan maar geen televisie of radio tijdens de vaart.
Voor de avond (wanneer wij niet varen) hebben we sowieso nog Joyne.
Bovendien is er nog altijd de mogelijkheid tot de aanschaf van een volgschotel.
Kost wel een flinke duit, maar dan kunnen we ook over de grens tijdens de vaart van Nederlandse zenders genieten.

Groet Tomas.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @mvsTomas Wat jammer om te lezen dat het geluid wegvalt. Ik vind het wat te kort door de bocht om te concluderen dat de ontvanger daarmee waardeloos is, al snap ik uiteraard dat je niet tevreden bent. Welke type ontvanger gebruik je nu en heb je deze, zoals Noordzee adviseerde, deze ook buiten opgesteld? Hoeveel procent ontvangst krijg je binnen en heb je antenne al eens opnieuw uitgericht?
We hebben het spul een tijdje aangekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat het nieuwe signaal geen succes is.
Bij zo goed als alle zenders hapert het beeld en geluid om de paar seconden.
Vele programma's en zenders zijn gewoonweg niet te volgen.
Ook kan ik met de door KPN opgedrongen ontvanger geen programma's opnemen.
De beeldscherpte vinden wij ook nogal tegenvallen. (vergeleken met DVB-S)
Ook kunnen we niet gemakkelijk switchen tussen tv's. (we moeten telkens de ontvanger met alle kabels, adapters en dergelijke verplaatsen en opnieuw installeren, waar eerst slechts de insteekmodule meegenomen hoefde te worden)
Op de (uitgeklede?) Rebox ontvanger is geen gedetailleerde programma informatie beschikbaar, wat voorheen wel het geval was, wat wij ook erg missen.
Kortom de hele omschakeling naar het DVB-T2 signaal vinden wij GEEN SUCCES!
Wij moeten maandelijks hetzelfde flinke bedrag betalen voor een enorm verslechterde kwaliteit en behoorlijk verminderd gemak.
Zoals u begrijpt zijn wij ZEER ONTEVREDEN met deze verandering van KPN digitenne. (netjes uitgedrukt)
Wanneer dit op aanzienlijk korte tijd niet verbeterd voelen wij ons genoodzaakt om digitenne op te zeggen.
Aan die vriendelijke Moderator; waarschijnlijk gaat u een andere antenne voorstellen.
Hier gaan wij mee akkoord, wanneer KPN die levert.
Echter gaan wij die pas betalen wanneer een goede kwaliteit van de ontvangst door deze antenne bewezen is.

Groet
Tomas
Reputatie 7
Badge +28
@mvsTomas :

Wat betreft de programma informatie (EPG) : Klopt, die is nu niet aanwezig. Dit wordt in een volgende software-update opgelost.

Wat betreft de Funke V5-antenne : Die wordt normaliter kosteloos aan jou verstrekt door KPN. @Bart_ zal dit naar verwachting verder voor jou afhandelen.

Wat betreft het niet kunnen opnemen en het switchen tussen TV's: Dit begrijp ik, deze twee punten zijn inderdaad geen verbetering.

Nog even een tip wat betreft de andere problemen. Ga is terug naar de fabrieksinstellingen. Geef daarna een nieuwe zenderzoekopdracht, bij voorkeur via uitgebreid zenderzoeken. Verder neem ik aan dat je de laatste softwareversie gebruikt.

Nog een tweede tip aangezien jij meerdere TV's aan boord hebt. Koop in Duitsland (of via amazon.de) een FTA-ontvanger voor enkele tientjes. Daarmee kan je kijken naar de NPO en naar de Duitse zenders.
Je kan gebruik blijven maken van je huidige antenne(s).
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @mvsTomas Als eerste vind ik het heel jammer om te horen dat je zo slecht te spreken bent over de nieuwe Digitenne-ontvanger. Een aantal frustraties kan ik me zeker voorstellen en Noordzee geeft je de nodige toelichting en extra uitleg. Check inderdaad even of je de juiste softwareversie gebruikt en zoek de zenders eens opnieuw. Lees ook dit topic even door, voor wat meer informatie. Een nieuwe V5-antenne stuur ik je sowieso graag toe, daar hoef je niet voor te betalen. Wil je jouw KPN Forum profiel voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer? Dan kan ik 'm laten bezorgen bij een afhaalpunt in de buurt. (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

Reageer