Beantwoord

Ontvangst Digitenne in een andere regio

  • 19 May 2019
  • 22 reacties
  • 1588 keer bekeken

Reputatie 2
Nieuwe kastje van digi tenne werkt prima in mijn woning. Wij wonen in Zelhem hier ontvangen wij via de zendmast Doetinchem. Ontvangst 100 %.
Maar nu, gaan een paar dagen met de caravan naar Haaksbergen ( bij Enschede) en neem de digitenne ontvanger mee. Wat schets mijn verbazing bij het installeren krijg de melding geen signaal.
Dus de gecontroleerd hoe het signaal hier ter plaatse is. Volgens KPN 100 %. Kan ook niet anders zit nog geen 10 km van de mast in Enschede af.
Dan maar contact met de service van KPN, een aller vriendelijkste man aan de telefoon die alles heeft uit geprobeerd maar op het laatst de handdoek in de ring heeft gegooid om dat hij er ook niet uit kan komen. Wat er wel te ontvangen is zijn diverse Duitse zenders maar geen enkele Nederlandse.
Het kan toch niet zijn dat de ontvanger huis gebonden is en dat voor de caravan per locatie een ontvanger nodig is.😡 Ik had mij al een beetje voorbereid op dit probleem omdat een vriend van mij het zelfde mee heeft gemaakt. Daarom heb ik een ontvanger gekocht via internet die alleen NPO 1 2 3 en de regionale kan ontvangen plus diverse Duitse zenders. Dit werkt prima prachtig beeld.
Conclusie wij zijn er met het nieuwe digitenne niet op vooruit gegaan.
Geen insteekkaart meer mogelijk.
Extra kosten voor ontvanger twee en drie.
Kosten abonnement gaat met sprongen omhoog.
Ontvanger werkt niet in de caravan op een ander lokatie.
Servicemedewerker (hoe aardig ook) kan er ook niet uitkomen.

Dus frustratie alom.😡😡😡
icon

Beste antwoord door Noordzee 25 June 2019, 06:33

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Regelink,

Wanneer je in een andere regio bent, zul je opnieuw zenders moeten zoeken.
Kies dan voor de opdracht Uitgebreid zenders zoeken.
Het zoeken op provincie werkt (nog) niet optimaal.
Als je inderdaad 10 km van de mast afzit, moet de ontvangst geen enkel probleem opleveren.

Wat nog wel wil helpen is het bijdraaien van de antenne. Het kan zijn dat de antenne gericht stond op Duitsland in plaats van Enschede.

Wanneer je dan weer terug naar huis gaat, moet je thuis opnieuw uitgebreid zenders zoeken.

Dit steeds opnieuw zenders zoeken is niet te voorkomen. Er zijn nu eenmaal aparte frequenties per provincie, juist om storingen te voorkomen. En ook om mensen in een bepaalde grensregio de kans te geven om zelf hun regionale omroep te kiezen.
Reputatie 2
Hallo Noordzee,

Dank voor je reactie maar hier kan ik niets mee want alles wat je noemt is geprobeerd .
Lees nog een keer goed wat ik geschreven heb.
groet
Reputatie 7
Badge +28
Dan ga ik verder vragen.

Wat gebruik je voor antenne op de camping?
Staat de antenne binnen of buiten?

Ik heb hier eerder op het forum iemand geholpen die nog wat verder af van Enschede stond op een camping dan jij nu in Haaksbergen. Dus ik weet dat het goed te doen is.

Het feit dat je wel Duitse zenders ontvangt, wil zeggen dat jouw ontvanger werkt. Dus laten we ons eerst even op de antenne richten....
Reputatie 2
Hoi Noordzee,

Het is de zelfde antenne die ik ook thuis gebruik. Staat buiten 1 meter boven de caravan uit.
Is een antenne door kpn geleverd .
ZOALS IK AL SCRIJF OP DE KOOP ONTVANGER PRIMA BEELD.
Reputatie 7
Badge +28
Ja, het is mij bekend dat je op FTA-ontvangers een betere ontvangst hebt dan op de KPN-ontvangers.

Voor de zekerheid, ik hoop dat je deze antenne gebruikt (De funke V5)
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed
Zo niet, dan kan je een moderator vragen of je deze antenne thuisgestuurd mag krijgen.

Ik ga er even vanuit dat je de antenne goed uitgericht hebt richting Enschede, (Kan je ook in het menu van jouw FTA-ontvanger checken)

Het blijft dan raar dat je in Haaksbergen met jouw KPN-ontvanger totaal geen ontvangst hebt met een buitenantenne.
Wil je nog één keer dit proberen?
  • Ga is terug naar de fabrieksinstelingen
  • Kijk of er een software-update beschikbaar is.
  • Ga is zenders zoeken alleen op RF-kanaal 22.
Op dat kanaal zitten de NPO-zenders.
Daarna dan toch weer uitgebreid zenders zoeken.

Als dit echt niet werkt, kan ik je niet verder helpen.
Tenzij je geld wilt investeren in een betere antenne dan de Funke V5. Want er zijn ook betere antennes op de markt, die dan enkele tientjes kosten.
Reputatie 2
Noordzee dank voor de moeite maar ook dat hebben we (kpn service medewerker en ik) uit ge probeerde. Het is dus een Kl.....systeem geworden
Reputatie 7
Badge +28
@Regelink

Ik weet dat het allemaal niet ideaal is.

Toch nog twee laatste tips:

Mogelijk staat jouw ontvanger op een te warme plek. Bijvoorbeeld dicht bij andere apparatuur. Het kan zijn dat een koelere plek betere resultaten geeft.

En tenslotte kan je een verbetering bewerkstelligen als je wilt investeren in een betere antenne dan de Funke V5. Een aantal klanten hier op het forum hebben (na advies) onderstaande antenne aangeschaft. Hiermee is de ontvangst 10 tot 20 procent beter geworden.
https://www.funke.nl/64_1030_YagiNX.aspx
Reputatie 2
Hallo Noordzee,

Dank voor alle tips, ben inmiddels weer thuis en heb de zelfde tv en zelfde antenne als proef aangesloten en alles werkt hier prima 100 %..

De slogan van kpn dat je het heel Nederland meekunt nemen op de camping klopt dus niet.

Groet
Reputatie 7
Badge +28
Eens Regelink,

Dat lukt inderdaad niet met de standaard apparatuur. Dit is heus wel bekend bij KPN en er wordt aan gewerkt. Ik heb jouw camping-regio ook genoemd als één van de probleemgebieden in dit topic:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/heeft-de-nieuwe-ontvanger-een-slechtere-onvangst-dan-de-oude-469873

Maar je kunt er dus ook zelf wat aan doen door het zelf investeren in een nog betere antenne.

Kijk anders is in dit topic waar iemand anders met vergelijkbare problemen een goede ontvangst heeft gekregen met de Funke Yagi:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/slechte-ontvangst-rtl-472335#post768790
Reputatie 2
Oneens Noordzee,

kpn beloofd overal digitenne ontvangst en zeker als je nog geen 10 km van de zendmast zit.
Dit komen ze dus niet na wel abonnement verhogen maar geen kwaliteit leveren.
Waarom moet ik een duurdere antenne kopen ?? kpn schrijft zelf bij het omruilen van de ontvanger (DVB T2) dat de antenne niet omgeruild hoeft geworden dus niet opsturen.
Wel heb ik op internet een Strong ontvanger gekocht die NPO 1. 2 en 3 plus regio en heel veel Duitse zenders gratis en in HD kwaliteit ontvang. Voor het luttele bedrag van € 50.00. Ontvangst met de kpn antenne.😜

Groet
Reputatie 7
Badge +28
Prima oplossing.

Ik heb zelf dus hetzelfde gedaan, maar dan een Xoro ontvanger. Maar voor mij zijn de drie NPO-zenders, twee regionale zenders en een hele ris Duitse zenders ruim voldoende. Kennelijk voor jou op de camping ook en dan geef ik je groot gelijk.

Maar voor mensen die niet zonder de Betaal-TV-zenders kunnen is er wel een alternatief. Dat kost dus 40 euro en dan ben je ook geholpen.

Maar nogmaals : Geen probleem met jouw keuze.

Nog wel een vraag: Kun je mij een link geven naar het bericht dat KPN overal in het land Digitenne-ontvangst beloofd? Ik ben benieuwd. Het enigste wat mij bekend is, is een Digitenne-check op postcode. In mijn regio wordt daar bijvoorbeeld aangegeven dat er geen ontvangst is.
Reputatie 2
Noordzee ik heb niet gezegd dat kpn overal in Nederland ontvangst beloofd, maar als de postcode check op 10 km van de zendmast zegt prima ontvangst en je hebt geen ontvangst op de camping enz enz.
Hier de link dat kpn in zijn promotie er prat op gaat dat je ook op de camping makkelijk kunt ontvangen.

https://www.digitenne.nl /?
Reputatie 7
Badge +28

De slogan van kpn dat je het heel Nederland meekunt nemen op de camping klopt dus niet.



kpn beloofd overal digitenne ontvangst en zeker als je nog geen 10 km van de zendmast zit.


Noordzee ik heb niet gezegd dat kpn overal in Nederland ontvangst beloofd, maar als de postcode check op 10 km van de zendmast zegt prima ontvangst en je hebt geen ontvangst op de camping enz enz.


  • Ik zie jou toch echt tot tweemaal toe zoiets schrijven. Het enige wat KPN schrijft op de site is : Kijk thuis en op de camping. Daaronder staat de postcodecheck voor de gebieden waar dat van toepassing is.

Maar genoeg daarover, als je een investering van 40 euro zou doen voor die Funke Yagi, kan het niet anders dat je ontvangst gaat krijgen in Haaksbergen. Als je dat er niet voor over hebt, vind je TV kijken naar de Betaal-TV kennelijk niet belangrijk.

Ook prima, geniet dan van NPO 1/2/3 en de Duitse zenders.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Regelink en @Noordzee, allereerst mijn excuses dat er helemaal geen reactie is gekomen van een KPN medewerker. Ik werd er door een collega op geattendeerd dat we dit topic nog niet hadden beantwoord en dat is mijn schuld. Sorry voor de zeer late reactie.

Wat het probleem betreft moet ik toegeven dat me dit een groot raadsel is. Bij een storing proberen we alle mogelijke bronnen uit te sluiten en dat lijkt hier al gebeurd. Er staan twee masten vlakbij, Enschede op 11km en Hengelo op 14km. Afstand tot de mast kan het probleem niet zijn, mits de antenne enigszins richting het noorden staat. Met een antenne een meter boven de caravan verwacht ik een optimaal bereik.

De antenne werkt goed met je eigen ontvanger. Die is uitgesloten. Jouw KPN ontvanger werkt prima thuis. Dan is ook die uitgesloten. Het is best mogelijk dat er wat kwaliteitsverschil zit tussen onze ontvanger en een die je zelf aanschaft maar als je 0% signaal krijgt op minder dan 15km afstand is er iets anders aan de hand. Om het nog moeilijker te maken ontvang je wel Duitse zenders. Dan kun je denken aan een storing met de mast maar dat is óók uitgesloten omdat je de NPO zenders wel ontvangt met jouw eigen ontvanger.

Ik heb hier geen verklaring voor en wil gerust apparatuur vervangen maar ik weet niet wat. Mocht je nog eens vaker op deze, of een andere camping zijn wil ik je vragen nog eens contact op te nemen als er problemen zijn. Ook met de KPN ontvanger mag je een uitstekend bereik verwachten op dit adres. We lijken iets hebben gemist in de analyse toen je telefonisch contact op nam. Als je helemaal geen signaal krijgt moet daar een oorzaak voor zijn. We maken het niet expres moeilijk om Digitenne op een ander adres te gebruiken. Sterker nog, dat is juist een sterk punt van dit product.
Reputatie 2
Dag Joran,
Ga over 14 dagen naar een camping in Paaslo bij de weerribben neem voor alle zekerheid maar weer mijn gekochte ontvanger mee heb ik tenminste 1 2 3 en regio want het vertrouwen in kpn is erg ver weg. Ik zal je op de hoogte houden wat er werkt hoe sterk punt het nieuwe digitenne is.
Reputatie 7
Badge +28
@Regelink

Ook Paaslo ligt in een regio waar de ontvangst van Digitenne niet ideaal is. Ik vrees dat je daar ook geen ontvangst gaat krijgen via de Digitenne-ontvanger. Maar goed, je kunt het zeker proberen. Met je FTA-onvanger is de kans op ontvangst wat groter.
Reputatie 7
Badge +28
Dat kan ik bevestigen. Zowel binnen als buiten wordt in Paasloo amper bereik verwacht. Inwoners van dit gebied die Digitenne overwegen waarschuwen we daar ook voor ("LET OP: Op het ingevulde adres heeft u waarschijnlijk GEEN bereik. U kunt Digitenne wel op een andere locatie gebruiken."). De mast van Smilde (ten oosten, iets richting het noorden) zit het dichtstbij op 30km afstand, Zwolle (ten zuiden) op 34km afstand. Hou daar rekening mee met het plaatsen van de antenne.
Reputatie 7
Badge +28
@Regelink

Over vier dagen ga je lekker op vakantie naar Paaslo.

Misschien is het een idee om daar toch eens een andere antenne te gaan proberen? Ik heb er eentje gevonden die beter werkt dan de KPN-antenne.

De KPN-antenne heeft volgens deze site een versterking van 23 dB.
https://www.nauticgear.nl/navigatie-elektronica/12-volt-tv/dvb-t-t2-antenne/funke-dsc-550-dvb-t-binnen-buitenantenne-met-lte-filter.html

Bij Conrad is een antenne te koop die 51 dB versterkt.
https://www.conrad.nl/p/telestar-antenna-10-actieve-dvb-tt2-dakantenne-buiten-versterking-51-db-wit-1381230

De antenne kost 45 euro. Maar als de antenne een betere ontvangst oplevert, is het wellicht de investering waard.
Reputatie 2
Noordzee dank voor het mee denken maar vorig jaar zijn wij ook in Paaslo geweest en hadden daar prima ontvangst. Dus zoals eerder door mij geschreven we wachten af. Maar na alle mails zowel van kpn en andere mee denkers heb ik er een zwaar hoofd in dat ik beeld krijg via digitenne dus neem ik voor alle zekerheid mijn SCHOTEL CANAL PLUS maar weer mee kijk plezier gegarandeerd. Zoals je ziet schrijf ik deze wel met hoofdletters. Dat zegt denk ik al genoeg. Mocht ik wel ontvangst hebben met digitenne zal ik mij verontschuldigen .
Reputatie 7
Badge +28
Je hebt bijna een aanhanger nodig voor al die ontvangers! Een Digitenne-ontvanger van KPN, een FTA-ontvanger en een complete schotelset.

Op deze manier moet je haast wel TV kunnen kijken in Paaslo.

Uiteraard blijven we graag op de hoogte van jouw ontvangstperikelen. Ik zou er maar geen zwaar hoofd van krijgen. Geniet maar van de mooie omgeving van Paaslo.

En als de KPN-ontvanger tegen blijft vallen, maak dan gebruik van het aanbod van Joran om de ontvanger om te wisselen voor een ander exemplaar. Je weet nooit of dat misschien dooplossing zal zijn voor de camping bij Haaksbergen.
Reputatie 2
Hallo Noordzee en een ieder die mijn ongenoegen over ontvangst digitenne hebben gevolgd,
Zit nu op de camping in Paaslo en heb de ontvanger met de bestaande antenne van KPN, die het in Haaksbergen niet wilde doen en waar van iedereen zij dat het in Paaslo zeker (veel verder van de Zendmast) geen of slecht ontvangst zou hebben, geinstalleerd. En wat schets mij verbazing meteen 100% beeld. Dus KPN top. dat het hier wel werkt. Ga in september weer een weekje naar Haaksbergen ben zeer benieuwd hoe het daar nu gaat. Maar voorlopig heb ik geen klagen.😎
Reputatie 7
Badge +28
Mooi dat je nu eens een keer met een positief bericht komt! 👍

Ik wens je een fijne vakantie.

Reageer