Beantwoord

Ontvangst problemen Funke V5

  • 25 July 2019
  • 24 reacties
  • 590 keer bekeken

Ik heb exact hetzelfde probleem. Funke v5 antenne. Soms 100% ontvangst soms 0%. Heb ook twee ontvangers. Boven drama beneden stukken beter. Ook regelmatig ontvanger vast. Al vaak over gebeld en gechat nieuwe antenne gehad maar nog steeds geen verbetering. Twee weken geleden gaf medewerkster KPN aan dat het lag aan het feit dat zeeland aan het omschakelen was en dat zou 15 juli gebeurd zijn. Even goed geweest nu weer drama. Help.......

*Admin: reacties afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

icon

Beste antwoord door Noordzee 27 July 2019, 10:46

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@Joepinge

Op dot moment zijn er atmosferische problemen met de ontvangst vanwege het extreem warme weer.

In Zeeland heb je daar extra last van aangezien er daar geen sterk signaal is.

Er komt nog wel een verbetering aan. Op 24 september 2019 worden de NPO-zenders verplaatst naar kanaal 21. Dit gaat een betere ontvangst opleveren.
Ik woon niet in Zeeland, maar op de grens Zuid=Holland/WestBrabant/Zeeland.
Met de oude ontvanger nooit problemen gehad. Met dit nieuwe kastje alleen maar problemen.
En ik kijk niet alleen NPO, ook andere zenders, dus de suggestie van 24 september blijft voor de andere zenders een probleem? Nu heb ik helemaal geen ontvangst meer......
Reputatie 7
Badge +28
@Joepinge

Boven zou het juist beter moeten werken!

Probeer eens het volgende:

1/ Zet jouw ontvanger eerst even vijf seconden even helemaal uit. (Van de stroom af)
2/ Doe de ontvanger weer aan.
3/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
4/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
5/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.
heb eea terug naar de fabrieksinstellingen en dan naar uitgebreid zoeken.
Heb in ieder geval weer beeld. Maar geen NPO 1/2/3 en kanalen 26 en hoger of niets of heel slecht.
Zie bij sommige zenders de signaalsterkte van 48 % naar niets overspringen en de signaalkwaliteit varieren van 0 naar 90 naar 64 naar 18 naar 4 % etc.
Reputatie 7
Badge +28
Dat is alvast een deel van de vooruitgang.

Een verdere verbetering kan je krijgen door het buiten plaatsen van jouw antenne. Daar is een buitenmontageset voor:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed
nee ik heb de antenne ook al buiten gehouden en gedraaid, maakt helemaal niets uit.
Andere oplossing? ook voor het verspringen van 0 tot 100 % ontvangst?
Reputatie 7
Badge +28
Wachten tot het beter weer wordt.

Of wachten op de frequentie-veranderingen. Sliedrecht gaat 3 september over op andere frequenties.
ik woon in Willemstad West Brabant, dus zeg het maar wat ik kan doen om te bereiken dat ik hetzelfde goede signaal krijg zoals ik met mijn oude ontvanger kreeg.
Reputatie 7
Badge +28
In ieder geval jouw antenne buiten plaatsen. Richten op Sliedrecht.

De Funke V5 buiten plaatsen is al een redelijk goede oplossing. Nog beter is om een Funke Yagi aan te schaffen.

Meer informatie vind je in dit artikel:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099

En verder 3 september 2019 afwachten.
Ik weet niet hoe men bij KPN denkt, maar ik denk toch dat iemand die het hele nieuwe ontvangstset HD kwaliteit bedacht heeft last gehad moet hebben van een zonnesteek of graag wilde dat KPN een slechte naam ging krijgen.

Want hoe kan KPN uitleggen, dat een systeem dat goed werkt, vervangen gaat worden door iets, waarvan men pretendeert dat het een betere kwaliteit is, wat gewoon bagger is. Wellicht werkt het goed als je naast een zendmast woont, maar ik lees alleen maar klachten hierover. En steeds belooft men (welwillende medewerkers van KPN) dat het binnenkort opgelost is, want dan is de omzetting daar voltooid, of dan is er weer iets gesleuteld etc. Kortom ik ben in maart overgestapt maar nog steeds geen goede ontvangst. En nu komt u weer dat ik dan maar een buitenantenne moet aanschaffen die beter is dan hetgene wat KPN levert. Dit terwijl ik met het oude ontvangstsetje nooit problemen heb gehad.
Als KPN iets nieuws op de markt brengt dat beduidend minder van kwaliteit is maar waarvan je gedwongen wordt gebruik te maken, dan vind ik dat KPN dan ook maar moet zorgen dat het probleem opgelost wordt en niet dat de klant daarvoor weer moet gaan betalen.
En uit de vele reacties op internet (o.a. op dit forum) blijkt dat ik zeker niet de enige ben. Helaas zijn er klanten die overgeleverd zijn aan de grillen van KPN omdat er geen ander alternatief is.
Ik ga zeker op zoek daar iets wat beter is, zolang jullie niet kunnen garanderen dat Digitenne naar behoren gaat werken. Ik heb de intentie om dit ook bij de Consumentenbond neer te leggen, omdat ik mij afvraag of KPN zo met zijn klanten mag omgaan.

Kort samengevat: KPN bedenkt iets nieuws, klanten zijn de dupe en KPN doet hier niets aan.
Reputatie 7
Badge +28
Het probleem ligt aan de gebrekkige ontvangers. Een FTA-Ontvanger die alleen NPO 1/2/3 en de regionale zenders ontvangt, werkt veel beter.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.de/Xoro-HRM-7619-Receiver-Mediaplayer/dp/B01N0O6OUI/ref=pd_lpo_sbs_504_t_0?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=0GF8KPHXZ7V04XXM5WWF

Voor de rest kan ik jouw verhaal wel begrijpen. Als je geen goede ontvangst hebt, ga je niet blij worden.

Even geduld nog : Er gaat hier vast ook nog wel een moderator reageren, dat is een medewerker van KPN. Ik ben dat niet.
Dank voor uw hulp. Hopelijk kan de moderator ook antwoord geven op de wisselvalligheid van de ontvanger/antenne. Signaalkwaliteit schiet van 100% naar 0 % naar 14 % naar 63 % etc. in enkele seconden, terwijl de antenne vaststaat.
Reputatie 7
Badge +19
@Joepinge, Welkom hier! Ik kan mij ook voorstellen dat het ontzettend balen is wanneer je een product krijgt ter vervanging van iets dat altijd goed gewerkt heeft. Helaas heb ik op dit moment geen andere tips dan Noordzee al gegeven heeft. Mijn advies is om de antenne toch te gaan gebruiken i.c.m. een montageset en zo hoog mogelijk plaatsen. Baat het niet dan schaadt het niet. Zou je ook nog je gegevens willen invullen in je forumprofiel? Postcode/huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer mag je plaatsen onder opmerkingen. Hopelijk kan ik nog iets anders voor je betekenen.
Dank voor je antwoord Moderator. Jammer dat jullie ook geen oplossing bieden. Als ik buiten aan de muur iets wil gaan ophangen, had ik net zo goed de schotel van Canaldigital wel kunnen laten hangen. Dit wil ik juist niet, daarbij komt dat ook als ik de antenne buiten het raam hou, er nauwelijks enige verbetering is in de signaalkwaliteit.
Kunt u de oorzaak aangeven van het feit dat ik dan weer 100 % signaalkwaliteit heb en dan weer 0%, terwijl er niets veranderd is?
Reputatie 7
Badge +28
Wat betreft het buiten plaatsen van de antenne; zo groot is die antenne niet. Dit is een foto hoe de Funke V5 bij mij op het dak staat:

Dit is toch van de zotte. Het is hetzelfde dat jouw dealer zegt je telefoon in je auto gaan we vervangen. Vervolgens komen ze met een apparaat in je auto waardoor je slechte ontvangst hebt en dan zeggen ze nou dan moet je maar een antenne vastmaken aan je auto.
Reputatie 7
Badge +19
Kunt u de oorzaak aangeven van het feit dat ik dan weer 100 % signaalkwaliteit heb en dan weer 0%, terwijl er niets veranderd is?

De oorzaak heeft Noordzee al uitgelegd. Wanneer je gebruik maakt van Digitenne, maak je gebruik van een tv signaal dat door de lucht gaat. Je hebt dan te maken met omgevingsfactoren en weersomstandigheden. We proberen daar uiteraard zo goed mogelijk op in te spelen, maar in sommige gevallen zijn er was aanpassingen voor nodig met jouw antenne.
Maar zoals ik al eerder uitlegde heeft het altijd goed gewerkt tot dat die stomme nieuwe ontvangers gebruikt moesten worden. Dus dan ligt de oorzaak toch duidelijk bij KPN. Jullie kunnen niet kwalitatief leveren conform hetgeen de oude apparatuur gaf.

Dus jullie moeten dit oplossen en niet het probleem bij mij leggen door allerlei extra kosten te moeten gaan maken.
Reputatie 7
Badge +28
heb eea terug naar de fabrieksinstellingen en dan naar uitgebreid zoeken.
Heb in ieder geval weer beeld. Maar geen NPO 1/2/3 en kanalen 26 en hoger of niets of heel slecht.
Zie bij sommige zenders de signaalsterkte van 48 % naar niets overspringen en de signaalkwaliteit varieren van 0 naar 90 naar 64 naar 18 naar 4 % etc.


We vallen een beetje in herhaling. Je kunt voor een betere ontvangst wachten tot 3 september 2019. Dan zal het beter gaan.

Verder is de ontvanger niet al te best. Een FTA-ontvanger werkt beter.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.de/Xoro-HRM-7619-Receiver-Mediaplayer/dp/B01N0O6OUI/ref=pd_lpo_sbs_504_t_0?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=0GF8KPHXZ7V04XXM5WWF

Maar dat had ik ook al eerder geschreven.

De constante schommelingen in het signaal worden veroorzaakt door een storingsbron. Het feit dat de ontvangst beneden prima is, maar boven niet zegt voldoende. Normaliter zou het boven juist beter moeten zijn .

Heb je boven niet een elektrisch apparaat staan zoals een modem of een led-lamp?
Nee verder geen enkel elektrisch apparaat daar staan behalve de tv en een wekker
Reputatie 7
Badge +28
De ontvanger beneden werkt goed en die boven niet.

Wat gebeurt er als je de twee ontvangers omwisselt?

Is het dan beneden pet? Of blijven de problemen boven?

Want dan kunnen we kijken of het aan één van de ontvangers ligt of aan een andere oorzaak.
Reputatie 5
Badge +5
En nog iets: op welke zendmast zijn de antennes gericht? Roosendaal of Rotterdam zijn het dichtst bij, Breda en Sliedrecht een paar kilometer verder weg.
Reputatie 7
Badge +19
@Joepinge, Heb je nog naar de laatste tips van Noordzee en P. Grigio gekeken?
Reputatie 7
Badge +19
@Joepinge We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!

Reageer