Beantwoord

Ontvangstproblemen Digitenne

  • 3 July 2019
  • 34 reacties
  • 858 keer bekeken

Reputatie 1
Hoi, ook ik heb vergelijkbare problemen (televisie kijken via digitenne is momenteel een kansloze onderneming) sinds een paar maanden, daarvoor werkte alles prima. Ik heb van alles geprobeerd wat ik hier kon vinden (fabrieksinstellingen/buiten zetten/verplaatsen), maar ook mijn signaal gaat steeds van 100% naar 0%. Ik woon ook in Den Bosch, wellicht dat het daar mee te maken heeft? Zouden jullie mij kunnen helpen? Bvd!

*afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt
icon

Beste antwoord door Noordzee 4 July 2019, 11:18

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Pieter91,

Vervelend die storingen! Maar omdat je in Den Bosch woont is het zeker op te lossen, want in Den Bosch staat nota bene een zendmast.

Ik ga je zo een aantal vragen stellen voor een "advies op maat", maar om te beginnen geef ik jou alvast de algemene tip om opnieuw zenders te zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken. Een paar maanden geleden is er een frequentiewijziging geweest, en mogelijk kijk jij nu nog niet via de nieuwste frequenties uit jouw eigen regio.

Dan de vragen:
  1. Wat voor type antenne gebruik je?
  2. Wat voor soort kabel gebruik je? Een dun kabeltje die aan een binnenantenne vastzit of een dikkere (0,7 cm brede) coax kabel?
  3. Staat de ontvanger op een koele plaats?
  4. Staat de ontvanger niet direct bij een storingsbron zoals een modem of een LED-lamp?
  5. Zit de antennekabel goed (stevig) vast aan jouw ontvanger?
  6. Heb je al geprobeerd om de antenne te draaien? B.v een kwartslag....
Ik vermoed dat jij last hebt van een lokale storingsbron, nu nog even uitvinden wat die storingsbron is.
Reputatie 1
Hoi Noordzee,

Dank voor je reactie. Gisteren heb ik de optie uitgebreid zoeken geprobeerd. Helaas nog altijd zonder het gewenste resultaat (nog altijd dezelfde storingen). Hier de antwoorden op je vragen:

  1. Wat voor type antenne gebruik je? Ik heb de V5: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?pos=100
  2. Wat voor soort kabel gebruik je? Een dun kabeltje die aan een binnenantenne vastzit of een dikkere (0,7 cm brede) coax kabel? Ik gebruik het dunne kabeltje die aan mijn binnenantenne vastzit.
  3. Staat de ontvanger op een koele plaats? Ja
  4. Staat de ontvanger niet direct bij een storingsbron zoals een modem of een LED-lamp? Nee
  5. Zit de antennekabel goed (stevig) vast aan jouw ontvanger? Ja
  6. Heb je al geprobeerd om de antenne te draaien? B.v een kwartslag.... Ja, zeer vaak, geprobeerd van locatie te wisselen, buiten te zetten etc.. lijkt allemaal weinig te helpen.
Alvast bedankt voor je verdere hulp!
Reputatie 7
Badge +28
Op basis van jouw antwoorden adviseer ik jou om jouw antenne buiten te plaatsen met behulp van de buitenmontageset.

Een moderator (die komt hier vanzelf langs) kan jou deze set opsturen.

Bij deze set zit ook een 10 meter lange dikkere coaxkabel.

Door de lengte van deze kabel kun je buiten een geschikte plek vinden voor het ophangen van de antenne.

Belangrijk is om ook buiten de juiste richting te bepalen aan de hand van de signaalmeter uit je menu.

De kans is groot dat je door deze nieuwe opstelling geen/minder last hebt van storingen.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Pieter! Ik hoef niet zoveel meer te doen geloof ik 😉 Ik stuur je een nieuwe antenne op, laat vooral weten of dat verbetering biedt. Je ontvangt die waarschijnlijk zaterdag.

Ben je overigens recent verhuisd? De adresgegevens komen niet overeen met het klantnummer. Voor de verzending heb ik het adres gebruikt dat in je profiel staat. Je kunt je gegevens aanpassen via MijnKPN: Wijzig gegevens van je Digitenne-abonnement via MijnKPN | KPN.
Reputatie 7
Badge +28
@Pieter91

Heb je de buitenmontageset al ontvangen?

Ik ben benieuwd of het jou lukt om een plek te vinden voor jouw antenne waarbij de storingen zijn verdwenen.

Probeer wat te experimenteren met de richting van de antenne.
Reputatie 1
Hoi @Noordzee en @Joran ,

Ik heb de nieuwe antenne en montageset ontvangen, maar helaas heb ik nog altijd dezelfde problemen. Ik heb diverse plekken buiten geprobeerd. Wel merk ik dat er verschil zit in de zenders. Sommige doen het helemaal niet (Veronica bijvoorbeeld) en andere (NPO bijvoorbeeld) blijft schokken. Ik heb de verschillende manieren van zenders zoeken geprobeerd (uitgebreid zoeken lijkt idd nog het beste te werken), maar ervaar nog altijd dat het signaal even wegvalt. Voorbeeld op NPO1 is de signaal kwaliteit 100%, signaalsterkte 45%, maar toch valt het beeld regelmatig weg en valt de signaal kwaliteit en signaalsterkte soms ook even terug naar 0%.

Ik denk dan ook dat het eerder met mijn ontvanger te maken heeft dan met de antenne zelf. Ook merk ik weinig verschil tussen de dikke en dunne kabel. Mocht het nog wat toevoegen dan kan ik eventueel een filmpje maken van de problemen en deze met jullie delen?
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben eigenlijk best benieuwd naar een filmpje. Als je die zonder al te veel moeite kunt maken is dat zeker welkom!
Reputatie 1
Hoi Joran,

Zie: https://youtu.be/eQjVAA0zI7k
Reputatie 7
Badge +28
Filmpje bekeken, best waardeloos zo.
Het verbaast mij wel dat je met de buitenantenne nog steeds geen goed signaal krijgt. Heb je de buitenantenne wel wat uitgeprobeerd met wat draaien van de antenne? De signaalsterkte moet sterker te krijgen zijn dan 45%.

Ik heb nog steeds het idee dat je last hebt van een storingsbron in of rond jouw huis. Maar ik kan mij niet voorstellen dat je de ontvangst niet beter kunt krijgen. Kun je de ontvanger niet een stukje verplaatsen?, b.v. ietsje verder van de TV af. Heb je de ontvanger ook al helemaal van de stroom afgehaald en daarna eerst eens terug naar de fabrieksinstellingen?

Hoe is het trouwens met zenders als RTL 4, RTL 5 , FOX en CNN? Krijg je die zenders wel stabiel binnen? De reden dat ik dat vraag is dat de muxen NTS 1 en NTS 4 met 20 kW worden uitgezonden en de andere muxen met 5KW of minder.
Reputatie 7
Badge +28
Het filmpje spreekt inderdaad boekdelen, interessant om zo te zien. En uitermate irritant om zo TV te kijken.

Ik heb hetzelfde vermoeden als Noordzee maar aangezien je aangeeft buiten verschillende plekken te hebben geprobeerd wordt het er niet makkelijker op. De mast in Den Bosch staat ten westen van jouw adres, dat is misschien nog van belang. De masten in Loon op Zand (Zuid-West) en Oss (Oosten) staan ook binnen bereik als dat makkelijk is met plaatsen. Wel een stuk verder (~ 18km in plaats van 3km afstand).
Reputatie 7
Badge +28
@Pieter91

Als jij maar 3km van de antenne afzit, zou je gewoon een storingsvrije ontvangst moeten hebben. Jij hebt duidelijk last van een vervelende storingsbron, dat kan van alles zijn. Kan ook best van buren vandaan komen.

Volgens mij heb je alle tips al uitgeprobeerd. Ik weet nog maar één oplossing te bedenken en dat is het omwisselen van jouw ontvanger.

Ik vraag mij af of dit de oplossing wordt, maar het is het proberen waard.
Reputatie 1
Hoi @Noordzee en @Joran ,

Bedankt voor de tips! Ik heb gisteren weer van alles geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Ik denk dat @Noordzee gelijk heeft dat het omwisselen van de ontvanger de enige optie is die mogelijk een oplossing biedt. Mocht dat niet zo zijn dan zal ik naar alternatieven zoeken en digitenne opzeggen.

@Joran Is het mogelijk om mij een nieuwe ontvanger toe te sturen?

Alvast bedankt!
Je zou inderdaad zeggen; het is de ontvanger.

Maarreh @Joran
Waarom geeft antenne-informatie daar TWEE balken????Signaalkwaliteit en signaalsterkte.

Ik heb alleen signaalkwaliteit (zxv7200; software 32)

@Pieter91 waarom heb je daar, in de bebouwde kom, Digitenne?

Heb je ook internet van KPN? Dan is Interactieve TV nog veel goedkoper ook: € 10 (bij het internet-abonnement). Lagere prijs; véél meer mogelijkheden en zenders.

Verder zie ik op je balken schommelingen maar de weergave van het beeld (erachter) loopt prima, zonder storingen, door....
Reputatie 7
Badge +28
@PeterG


Wat betreft die twee balken: uit mijn hoofd via de rode knop, maar het kan ook de blauwe knop zijn.... of de gele.... of de groene...
@PeterG

Even goed zijn verhaal lezen: Hij gebruikt de ontvanger niet thuis, maar op campings.

Oeps. 😳

En wat betreft die twee balken: uit mijn hoofd via de rode knop,
Verhip! Dat werkt idd! Grappig dat je dat weet terwijl je zelf de ontvanger van KPN niet hebt 👍🏼
Reputatie 7
Badge +28
leuk toch !

Die eerste opmerking was onjuist, sorry😭

Was even in de war met een ander topic.
Reputatie 7
Badge +28
@Joran Is het mogelijk om mij een nieuwe ontvanger toe te sturen?
Zeker! Gevolg is wel dat de commerciële zenders het even niet doen. De oude ontvanger wordt direct uit de administratie verwijderd. Ik hoop dat we dat nog wat flexibeler kunnen maken in de toekomst. Je ontvangt alle informatie over de verzending per sms. Er komt zaterdagochtend een koerier aan huis omdat we een hebben storing met het aansturen van een koerier naar een servicepunt. Als dit niet uitkomt, geef even een seintje. Dan maken we een nieuwe afspraak. Kun je de ontvanger+stroomadapter voor die tijd vast loskoppelen? Stuur de antenne niet mee terug. En laat je bevindingen vooral weten, zijn we ongetwijfeld allemaal benieuwd naar!

@Joran
Waarom geeft antenne-informatie daar TWEE balken????Signaalkwaliteit en signaalsterkte.

Wat ik begrepen heb is dat de signaalsterkte voor het signaal staat dat de antenne opvangt. De signaalkwaliteit is wat er doorgegeven wordt aan de TV nadat de antenne en de ontvanger het signaal hebben versterkt en de ruis hebben gefilterd.

Verder zie ik op je balken schommelingen maar de weergave van het beeld (erachter) loopt prima, zonder storingen, door....

Op 0:19 en 0:33 gaat het niet echt lekker met het beeld hoor 😉
Op 0:19 en 0:33 gaat het niet echt lekker met het beeld hoor ;)
Inderdaad, niet gezien. Haperingen.
Wel opvallend:
Bij de eerste 0.19
kwaliteit: 100%
sterkte: 42%

Bij die waarden mag je een vloeiende weergave verwachten.

Bij 0.33 staan ze beide even op 0 %. Maar ook dat mag eigenlijk niet.

Die ontvanger lijkt niet bepaald stabiel. Maar het kan ook nog aan de plaats v.d. antenne liggen.
Reputatie 7
Badge +28

En wat betreft die twee balken: uit mijn hoofd via de rode knop,Verhip! Dat werkt idd! Grappig dat je dat weet terwijl je zelf de ontvanger van KPN niet hebt 👍🏼


Dat had iemand een keertje geschreven, ongeveer zeven maanden + acht dagen geleden.....😜
Reputatie 1
@Joran Bedankt! Ik ben er zaterdag, dus dat komt goed. Ik heb ook het SMSje al ontvangen. Er staat echter Vlijmen ipv Den Bosch als plaatsnaam, straat + huisnummer klopt verder wel. Deze straat bestaat niet in Vlijmen, dus zal vast goedkomen 😉 Ik laat de bevindingen zeker weten!

@PeterG Ik heb op dit adres (in de binnenstad van den bosch, ja echt waar) geen vaste aansluiting, vandaar Digitenne. Ik heb nu ruim twee jaar Digitenne en de problemen zijn een aantal maanden geleden pas ontstaan, dus hopelijk is de nieuwe ontvanger een oplossing.
Reputatie 1
@Joran ik ben onverwachts hoogstwaarschijnlijk niet thuis morgen. Kan het worden verzet naar maandag? Alvast bedankt!

Gr. Pieter
Helaas kan het niet meer gewijzigd. Het pakket zal al onderweg zijn.
Het pakket zal nog ong. 2 X worden aangeboden. Daarna kan het nog 3 weken opgehaald worden bij een Postnl-afhaalpunt.

Via de link van track & trace kan je bij Postnl aangeven dat je het op een ander moment wilt hebben. Het is bij KPN nu uit handen.
Reputatie 7
Badge +28
Als je dadelijk (volgens week?) de boel weer gaat installeren:

  • Dan eerst weer teruggaan naar de fabrieksinstellingen.
  • Daarna uitgebreid zenders zoeken.
Kijk even of het mogelijk is om jouw ontvanger in huis op een andere plek neer te zetten. Ergens is er iets dat stoort, en daar kun je het beste niet te dicht bij zitten met jouw ontvanger.

Probeer de stand van de antenne uit in verschillende richtingen. Dit is in te stellen met de schroefjes van de buitenmontageset.
Reputatie 7
Badge +28
@Joran Bedankt! Ik ben er zaterdag, dus dat komt goed. Ik heb ook het SMSje al ontvangen. Er staat echter Vlijmen ipv Den Bosch als plaatsnaam, straat + huisnummer klopt verder wel. Deze straat bestaat niet in Vlijmen, dus zal vast goedkomen 😉 Ik laat de bevindingen zeker weten!


My bad! Zoals ik eerder aangaf stond het adres nog niet helemaal goed. Ik heb het aangepast voor de verzending maar blijkbaar de plaatsnaam niet aangepast.

Nou gebeurden er bij deze omruil wel meer vreemde dingen en werd ook een koerier aan huis aangestuurd. Terwijl we normaal gesproken alleen omruilen op een servicepunt in de buurt (zodat je kan omruilen wanneer het je uitkomt). Bij jou zou geen servicepunt in de buurt zijn maar dat komt wellicht door de verkeerde plaatsnaam.

Ik ben even benieuwd of het alsnog is gelukt, of dat je een sms hebt gekregen voor een nieuwe afspraak. Als je niets hebt gehoord zorg ik dat er opnieuw een pakket wordt verstuurd. Dit keer wel naar een servicepunt.
Reputatie 1
Hoi @Joran ,

Ik heb een sms gekregen met een nieuwe afspraak voor aanstaande donderdag. Ik zal nog even contact opnemen met Reviva om te controleren of ze de bezorging doen bij het juiste adres.

@Noordzee Ga ik doen! Ik ben benieuwd 😉

Reageer