Beantwoord

Opnieuw storingen en gehakkel

  • 7 January 2019
  • 15 reacties
  • 242 keer bekeken

Het leek een poosje opgelost, maar vandaag is de ontvangst weer erg slecht. Kan dit met het weer te maken hebben? En zo ja, dan is die nieuwe apparatuur geen verbetering. Is daar wat aan te doen?
icon

Beste antwoord door Marina_ 14 January 2019, 08:51

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Thea,

De ontvangst via het nieuwe Digitenne is inderdaad kritischer dan met het oude Digitenne.

Er zijn zeker oplossingen voor!
Maar om te beginnen wil ik graag weten in welke plaats jij woont.
Verder wil ik graag weten met wat voor antenne jij nu Digitenne kijkt.

Nadat jij mijn vragen beantwoord hebt, kan ik jou een beter antwoord geven.
Ik woon in Zorgvlied (Drenthe) en de antenne is een nieuwe (al de 4e) buitenantenne
Reputatie 7
Badge +28
OK,

In Drenthe is momenteel geen stabiel signaal op o.a. NPO 1/2/3 en twee regionale zenders. Dit probleem is onderkend en het wordt op 26 februari 2019 opgelost. De programma's gaan vanaf dat moment via een ander kanaal worden uitgezonden en de ontvangst wordt dan veel beter.

Verder kan je de ontvangst verbeteren door het hoger plaatsen van de antenne. Een klein beetje draaien aan de antenne wil ook helpen. In het menu van jouw ontvanger is een kwaliteits-ontvangst-meter aanwezig. Je kan dan proberen om het percentage zo hoog mogelijk te krijgen.

Ook de kwaliteit van de kabel speelt een rol. Gebruik je een kabel van 7 mm? Er zijn namelijk ook hele dunne kabeltjes die minder goed werken.

Om tot 26 februari een betere ontvangst te krijgen, kan je behalve het hoger plaatsen van je buitenantenne ook nog wat anders proberen. Ga eerst terug naar de fabrieksinstellingen en geef daarna een opdracht voor uitgebreid zenderzoeken. Je krijgt dan op elke frequentie het sterkste signaal.
De antenne draaien hebben we al vele keren geprobeerd. We hebben ook 100% ontvangst. Tenminste dat staat er en bij storing schiet dit naar 0%, dus draaien heeft ook geen zin. Het zijn ook veel meer zenders dan 1/2/3 en regionaal. Ik probeer nu naar TLC te kijken en daarvoor naar National Geographic en daar was het hetzelfde. Hoe dik de kabel is weet ik niet, maar waarom zou dat de ene keer wel en de andere keer niet werken?
Uitgebreid zenderzoeken kan ik nog wel eens proberen, maar eerlijk gezegd zie ik er weinig heil is. Het is gewoon een rotsysteem. Zodra we hier glasvezel hebben ga ik naar een ander systeem.
Reputatie 7
Badge +28
Als je de problemen op alle zenders ervaart, kan het ook nog is aan de bekabeling liggen. Mogelijk is een plug niet goed vastgemaakt. Of zit de kabel wat los. Dat zou de schommeling van het signaal kunnen verklaren. Misschien de antennekabel nog is goed (maar wel voorzichtig) vastdraaien.

Ik hoor graag het resultaat van uitgebreid zenderzoeken.
Oké, ik ga dit morgen doen, daar heb ik nu geen zin meer in. Ik ga wel een boek lezen. Ik meld me morgen wel weer.
Alvast bedankt voor de hulp en je tijd.
Vanmorgen heb ik uitgebreid de zenders gezocht. Het gaf geen enkel verschil. Er zit geen kabel los en het is ook niet alleen op de publieke zenders maar op allemaal. Vroeger met de schotel hadden we vaak met slecht weer ook slecht beeld. Daarom waren we overgestapt naar digitenne. Dat was tot voor kort prima. Er moet gewoon iets met het signaal zijn, want anders zou het niet zo fluctueren. De afgelopen tijd was het weer goed en in het weekend begonnen weer de eerste, toen nog kleine, storingen. Nu is het gewoon niet leuk meer om voor de tv te zitten.
Ik ben bang dat er gewoon niets aan te doen is en ik moet de tijd maar uitzitten tot hier glasvezel ligt. Dan zeg ik meteen de boel op, ook het tweede kastje dat ik voor de camping had. Om maandelijks ruim 10 euro te betalen voor een paar weken op de camping is me echt te veel.
bovenste verhaal lijkt op ons probleem
ook 100% ontvangst en heel slecht beeld
regio Limburg .
hebben al veel mensen gesproken die allemaal de zelfde klachten gebben.
Reputatie 7
Badge +28
@Thea H

Ik heb geen verdere tips meer. Mogelijk kan een moderator jou verder helpen.

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement. of op de onderkant van jouw ontvanger.

@Jachthaven

Wil jij hetzelfde doen?, maar dan ik jouw eigen topic:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/goed-ontvangst-maar-slecht-beeld-digitenne-466089
Ik heb het CAS-ID nummer ingevuld. De rest was al gedaan.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Marina_ ,

@Thea H wacht al ruim twee dagen op een moderator. Heb jij tijd om de vraag van Thea te beantwoorden?
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Noordzee, Natuurlijk! Ik herinner me dat je mij al eens hebt verwezen naar dit topic, maar heb helemaal niet gereageerd. Sorry, sorry, sorry. @Thea H, Wat rot dat je ontvangst steeds slechter wordt. Ik zie dat je 2 ontvangers in gebruikt hebt, maar dat je maar één CAS-ID hebt ingevuld. Op de andere ontvanger kun je wel zonder storingen tv kijken? Of lukt het daar ook niet op? Ik zou willen voorstellen om de ontvanger om te ruilen en kijken of het dan wel goed gaat.
Die andere had ik pasgeleden omgeruild, omdat ik daar alleen maar de publieke zenders op kon krijgen. Deze gebruiken we alleen in de caravan, maar toen er zo'n storing was waren we zelf ook al op het idee gekomen om die te gebruiken. Dat was dus helemaal een drama. We hebben daarvoor een nieuwe gekregen en hebben we ook meteen omgeruild om deze te installeren. Die had dezelfde storing (maar wel weer alle zenders). Het is alleen zo vreemd dat we de ene dag zo'n storing hebben en de andere dag is er helemaal niets aan de hand. Gisteravond was het weer huilen met de pet op en vandaag is er weer niets aan de hand. Dat kan toch alleen maar aan het signaal liggen? Kastje of antenne kunnen toch niet de ene dag goed en de andere dag slecht zijn?
Na twee dagen prima ontvangst, zit ik nu op TLC te kijken en is er steeds weer gehakkel in beeld en geluid. De andere zenders weet ik niet, want ik ben maar gestopt om de hele dag alle zenders te scannen op slechte ontvangst. Daar wordt ik zo depressief van en het wordt er toch niet beter van.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen Thea H, Jammer dat het een aantal dagen opgelost lijkt, maar het gehakkel in het beeld en geluid dan toch weer begint. Je hebt dus al eens een andere ontvanger gekregen en je ervaart de storingen in het beeld en het geluid op je beide ontvangers. Ook lees ik dat je al heel veel geprobeerd hebt rondom de antenne. Ik ga ervan uit dat je de V5 in gebruikt hebt? Heb je de antenne ook gemonteerd met een montageset? Een montageset kan het signaal binnenshuis versterken.

Reageer