Oproepertje, wil iemand een camera of video opname maken van het uitschakelen van DVB-T1?

  • 12 February 2019
  • 15 reacties
  • 321 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
Ik zit in regio 2, maar heb dit gemist. Ik dacht dat het signaal in de nacht van 12-2 en 13-2 eruit ging ipv. tussen 11-2 en 12-2.

Graag een opname met camera camcorder/fototoestel of mobiel, maakt niet zoveel uit zolang de kwaliteit redelijk is.. Een TS (Transport Stream) recording mag ook.
Graag posten op internet (liefs YouTube)

Alvast bedankt!

15 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Regio 3 komt 12 Maart a.s., dus hierbij het verzoek of iemand in regio 3 dit wilt doen.

Voorbaat dank! En niet geschoten is altijd mis.
Reputatie 5
Badge +4
Regio 4 komt 9 April a.s., dus hierbij het verzoek of iemand in regio 4 dit wilt doen.

Voorbaat dank! En niet geschoten is altijd mis.
Reputatie 5
Badge +4
Regio 5 komt 9 Juli a.s., dus hierbij het verzoek of iemand in regio 5 dit wilt doen.

Voorbaat dank! En niet geschoten is altijd mis.
Ik zou de dvd-recorder mee kunnen laten lopen rechtstreeks aangesloten op de ontvanger. Heb geen werkende videocamera meer.
Nadeel: de recorder neemt maximaal 6 uur aan een stuk op.... Ik denk dat er wel meer tijd tussen uitschakeling T en inschakeling T2 gaat zitten.

En nog een dingetje: de Digitenne is nu uitgeleend.

Denk echter dat het niet zo bijzonder is.
Signaal gaat er begin nacht af: beeld wordt zwart
Enkele uren later gaat het T2 aan: beeld weer terug
Er zal niet iets komen als "welkom bij het nieuwe digitenne" hoor.

Alsof je enkele uren de antenne uit je ontvanger haalt, dat effect 😉
Enige verschil na die uren: het is van SD naar HD.
Reputatie 7
Badge +28


En nog een dingetje: de Digitenne is nu uitgeleend.



Mogelijk heb je een DVB-T tuner in jouw hoofd-TV. Het gaat Adam om het afschakelen.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Adam,

De vorige oproep hebben niets opgeleverd. Is het daarom geen goed idee om een hotel of vakantiehuisje te boeken in het westen voor volgende week (maandag op dinsdag)?

Want dan heb je dit zelf in de hand.
Mogelijk heb je een DVB-T tuner in jouw hoofd-TV. Het gaat Adam om het afschakelen.
Ik heb hier idd nog een DVB-T zonder smartcard staan. Dus het uitschakelen van T kan vastgelegd, maar dus niet met een camera.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @adam88, Ik zie verschillende oproepen van je staan in dit topic. Ben erg benieuwd wat je wilt doen met deze opname 🙂
Reputatie 6
Badge +4
Dit topic valt mij ook ineens weer op. Ik heb vergelijkbare events live meegemaakt zoals de laatste keer uitschakelen van analoge TV zenders maar ook het inschakelen van DVB-T Smilde na de heropbouw.

Nu lijkt mij het uitvallen van DVB-T op een ontvanger als opname weinig spannend. Het beeld zal ineens zwart worden en dan een geen signaal melding geven net zoals je het antenne signaal eraf haalt. Het is wel bijzonder om live te zien gebeuren, gewoon de verrassing.

Het terugkomen van DVB-T2 is lastig(er) tenzij je een ontvanger hebt waar je zonder scan actie toch ziet dat het signaal inschakelt.
Reputatie 6
Badge +4
Ik wil wel een poging doen als er troposferische condities zijn zodat ik Hilversum of Utrecht kan ontvangen. Het zou wel fijn zijn als het tijdstip van tevoren bekend is.

Een kanshebber voor laatste DVB-T zender met MPEG2 is RTBF uit Wallonië (Wavre, Liege). Ik lees op Internet dat deze waarschijnlijk pas eind 2020 naar een lager kanaal gaat icm met switch naar T2 en HD.

Andere kanshebbers is één Luxemburgse mast met 3 DVB-T zenders. Deze zenden al op lage kanalen uit en er lijkt geen prikkel om naar T2 om te bouwen. Meest interessant is de multiplex met RTL 4, 5 en 7 FTA op kanaal 24. Deze zenden daar in principe alleen uit om juridisch een Luxemburgse zender te zijn.
Reputatie 6
Badge +4
Dat is trouwens wel een leuk doel voor een vakantie tripje met de Topfield 5300. Zo ben ik er jaren geleden ook geweest met een DVB-T ontvanger en het is echt waar dat de Nederlandse RTL zenders daar FTA te ontvangen zijn.
Ja, ik ben ook eens in luxemburg geweest en daar de nederlandse RTL's uit de lucht kunnen plukken.
Verder, qua de oude topfields, let op : https://forum.kpn.com/digitenne-12/veranderingen-bij-digitenne-aanvullende-informatie-omzetting-regio-1-noord-afgerond-455534/index5.html#post674065
Reputatie 6
Badge +4
Dus bij de Topfield nooit alle zenders opnieuw laten zoeken waardoor de hele lijst wordt gewist..

Ik neem aan dat een handmatige scan op 1 kanaal wel gewoon mag. Zo heb ik altijd gewerkt en als je dan niets vindt blijven de andere zenders er gewoon instaan. In Luxemburg is het dan 21, 24 en 27.
Reputatie 7
Badge +28
Ik zit in regio 2, maar heb dit gemist. Ik dacht dat het signaal in de nacht van 12-2 en 13-2 eruit ging ipv. tussen 11-2 en 12-2.

Graag een opname met camera camcorder/fototoestel of mobiel, maakt niet zoveel uit zolang de kwaliteit redelijk is.. Een TS (Transport Stream) recording mag ook.
Graag posten op internet (liefs YouTube)

Alvast bedankt!


@adam88

Heb je inmiddels al een mooie opname gescoord?
Reputatie 7
Badge +19

Reageer