Beantwoord

Plotseling slechte ontvangst Digitenne

  • 24 March 2019
  • 8 reacties
  • 275 keer bekeken

Sinds iets van 2 weken is de ontvangst van Digitenne ineens sterk verslechterd. Heel vaak verstoringen in het beeld, soms valt het zelfs even helemaal weg. De sterkte van het signaal is nu maar iets van 50%. Daarvoor was het beeld perfect. Een andere tuner geprobeerd, zelfde resultaat. De antenne (Hirschmann buitenantenne) is ook in orde. Ik kan er geen verklaring voor vinden. Het lijkt wel of het zendsignaal verzwakt is.
icon

Beste antwoord door Noordzee 27 March 2019, 19:08

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi PLA1,

Er zijn de laatste tijd een aantal wijzigingen doorgevoerd, is ook afhankelijk van de regio waar je woont. Kun je jouw profiel vullen? Dan kan je een beter antwoord op je vraag krijgen.

Wel alvast een paar algemene tips:

  1. Zet je antenne zo hoog mogelijk, als het even kan voor een raam.
  2. Nog beter is om de antenne buiten te plaatsen.
  3. Ga in het menu van je ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.
  4. Doe daarna een nieuwe zenderzoekopdracht via de optie uitgebreid zenderzoeken.
  5. Als je een melding krijgt over een software-update, dan die uitvoeren...
  6. Probeer de antenne is wat te draaien, in het menu staat een signaalmeter.
Reputatie 7
Badge +28
Hebben de tips geholpen?

Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is. Want dan kunnen we jou beter helpen.

Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.
Beste 'Noordzee',
Bedankt voor uw reactie. De laatste tijd gebruik in Digitenne alleen FTA (dus zonder abonnement).
Na wat 'surfen' vermoed ik dat de slechte ontvangst komt door het wijzigen van het Digitenne signaal, zodat het als ik het goed heb een andere ontvanger nodig heb.
Is dit inderdaad het geval?
Reputatie 7
Badge +28
Dat is afhankelijk van jouw locatie. Je hebt het profiel nog niet gevuld, dus dat is dan lastig te bepalen. In welke plaats woon je?

Kan je ook aangeven wat je nu voor ontvanger gebruikt?
Beste 'Noordzee',
Ik heb het profiel opgeslagen, nu hopelijk wel goed, ik denk dat ik de wijzigingen eerder niet goed had opgeslagen.
Woonplaats is Terneuzen. Ontvanger is een Samsung SMT1100T.
Reputatie 7
Badge +28
Beste PLA1,

Eigenlijk is het een wonder dat je nog signaal ontvangt in Terneuzen. Want het signaal wat je nu ontvangt is afkomstig uit Zuid-Holland. Waarschijnlijk van de mast in de Rotterdamse Waalhaven. In de provincie Zuid-Holland wordt nog uitgezonden via DVB-T.

In de provincie Zeeland zijn ze al over op DVB-T2.

Jouw ontvanger is dus een DVB-T-ontvanger.
Reputatie 7
Badge +28
Hoe kan je dit oplossen?

Wil je alleen FTA blijven kijken, dan kan je voor enkele tientjes een FTA-ontvanger kopen, b.v. via de website amazon.de. Je kan dan b.v. kiezen uit de merken XORO, Technisat, Philips of Strong. Vanaf 60 euro heb je een variant waarmee je ook kunt opnemen. Het gaat dan om een ontvanger die DVB-T2 h.265 (HEVC) aan boord heeft.

Wil je de betaalzenders ook zien? Dan kan je (weer?) een abonnement nemen op Digitenne.

Met een nieuwe ontvanger ga je weer signaal vangen van de zendmast uit Goes.
Beste 'Noordzee',
Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik ga ermee aan de slag.

Reageer