Beantwoord

Postcodecheck digitenne geeft onduidelijke uitkomst

  • 31 August 2019
  • 16 reacties
  • 1216 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +5
In een topic over ontvangstproblemen zag ik dat de uitkomst van de postcodecheck op de Digitenne website kan zijn dat er wel en tegelijkertijd geen ontvangst is:


Naast de locatie van de topicstarter, heb ik een viertal andere postcodes ingevuld. Die gaven allemaal dezelfde uitkomst. Twee postcodes waren verder van de zendmast verwijderd, de twee andere dichterbij.

Hebben meer forumgebruikers dit in de postcodecheck gezien?

Is dit probleem bekend bij KPN? Ik noem het een probleem, omdat dit onduidelijkheid bij de (potentiële) klant oplevert.
Onderneemt KPN stappen om dit op te lossen?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 11 September 2019, 11:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Ik denk dat ze bedoelen dat er wel draadloze ontvangst mogelijk is maar niet met de standaard Digitenne spulletjes.
Met een goedkoop fta-ontvangertje zijn digitenne-signalen in Nederland en ver daar voorbij prima te ontvangen.
Reputatie 5
Badge +5
Met een betere ontvanger en / of grotere antenne is inderdaad op meer plekken ontvangst mogelijk.
De postcodecheck staat echter op de website voor het bestellen van een digitenne abonnement, en daar worden alleen de standaard decoder en antenne bijgeleverd. Dan moet de check toch ook uitgaan van die standaard apparatuur?
Reputatie 7
Badge +30
De postcodecheck geeft op elke postcode aan dat Digitenne beschikbaar is. Dit omdat je Digitenne wel altijd kunt bestellen, waar je ook woont, omdat het een product is dat je mee kunt nemen. Anders zou iemand die in een regio woont waar Digitenne ontvangst niet goed is het product niet kunnen bestellen terwijl ze het misschien niet thuis willen gebruiken maar op de camping 100 km verderop waar wel ontvangst is.

Voor de bereikcheck wordt uitgegaan van de apparatuur die wij meeleveren. Als je ziet dat daarin discrepanties optreden verneem ik ze graag. Dat kan ik dan aankaarten.
Reputatie 5
Badge +4
Open the door, open the door right now! (geluid rits van de tent)
Heb ik wat gemist? Nee hoor, het begint net. Ah fijn, kopje thee?
Vernieuwde digitenne van KPN. Dat is hdtv op de camping en overal in Nederland voor maar €17,- per maand.
Ontdek wat een beter netwerk voor jou kan betekenen op digitenne.nl
Beter netwerk, betere digitenne.
Anything you can I can do better I can do everything better than you ♪♪
Reputatie 5
Badge +5
@Erik_ dank voor de toelichting. Als Digitenne op elke postcode in Nederland beschikbaar is, oftewel uitkomst van de check is altijd positief; kan die dan niet van de site af, voor de duidelijkheid?

En om het nog inzichtelijker te maken: kunnen er kaarten op de site komen waar het bereik van de zenders met binnen en buiten geplaatste antenne op wordt weergegeven?
Reputatie 7
Badge +30
Het is een optie, om de beschikbaarheidscheck te verwijderen, maar dan loop je het risico dat mensen afgeschrikt worden door een negatieve bereikcheck. Terwijl het adres dat ze invullen dan niet per sé het gebruiksadres is. En er dus geen enkel probleem hoeft te zijn.

Hetzelfde geldt voor kaartjes met bereik en dergelijke. We maken een afweging tussen welke informatie nodig is aan de ene kant, En welke informatie voor de gemiddelde klant afschrikkend werkt. Dat zijn ook dingen waar onderzoek naar wordt gedaan, op welk moment iemand te veel informatie voor z'n neus heeft en daardoor overweldigd raakt. Dat zijn momenten waarop mensen dan afhaken. En dat willen we natuurlijk niet.

Feit is dat voor de overgrote meerderheid van de gebruikers er goed bereik is, en Digitenne gewoon werkt. Mensen zonder issues komen niet hier. En mensen met een kortstondig probleem komen hier weinig, en komen niet meer terug na oplossing. Dus de dingen die wij hier voorbij zien komen qua issues geven wel een vertekend beeld van de realiteit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we het dan ook niet serieus nemen, meldingen hier.
Reputatie 5
Badge +5
Het is een optie, om de beschikbaarheidscheck te verwijderen, maar dan loop je het risico dat mensen afgeschrikt worden door een negatieve bereikcheck. Terwijl het adres dat ze invullen dan niet per sé het gebruiksadres is. En er dus geen enkel probleem hoeft te zijn.
Op het ogenblik is de beschikbaarheidscheck al verwijderd, ik heb op drie of vier adressen gekeken. Hieronder een screenshot:

Reputatie 5
Badge +5
Hetzelfde geldt voor kaartjes met bereik en dergelijke. We maken een afweging tussen welke informatie nodig is aan de ene kant, En welke informatie voor de gemiddelde klant afschrikkend werkt. Dat zijn ook dingen waar onderzoek naar wordt gedaan, op welk moment iemand te veel informatie voor z'n neus heeft en daardoor overweldigd raakt. Dat zijn momenten waarop mensen dan afhaken. En dat willen we natuurlijk niet.
De afweging om te bepalen hoeveel informatie de klant wordt aangeboden, is neem ik aan ook gemaakt bij KPN mobiel. Daar is voor de mobiele netwerken een dekkingskaart gemaakt. Op de kaart kan ingezoomd worden, en daarnaast ook op postcode worden gezocht. Digitenne en mobiel zijn natuurlijk verschillende producten, maar een overeenkomst is het mobiele karakter: voor beide wil je kunnen zien of het thuis werkt, en bijvoorbeeld op de camping. Een dekkingskaart biedt die informatie op een overzichtelijke manier.
Reputatie 7
Badge +28
Eens met @P. Grigio

Tot een paar jaar geleden was er op de website van KPN een duidelijk dekkingskaartje voor Digitenne.
Het zou mooi zijn als er weer zo'n kaartje geplaatst wordt.

Want dat geeft veel mensen in één oogopslag een verklaring waarom de ontvangst van Digitenne is bepaalde delen van het land beter lukt dan in andere gebieden.
Reputatie 7
Badge +30
Hey, bijzonder dat het nu wel weg is. Ik ga dan even navragen of hij wegblijft of dat er wat aan de hand is. Duidelijkheid daarover is wel zo fijn 🙂 Ik geef verder de wens voor een dekkingskaart ook door. Maar kan niet beloven dat hij er komt.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb hier een antwoord op. Wat ik eerder zei, hoewel een leuke interpretatie, blijkt toch niet helemaal te kloppen 😃 Het was inderdaad een foutje dat er twee blokken te zien waren. Het zal dus blijven zoals het nu is. De dekkingskaart zal ook niet weer terugkomen, dat is waar deze postcodecheck nu voor is.
Reputatie 7
Badge +28
Jammer dat het dekkingskaartje niet terugkomst!

In het verleden had je dit kaartje en de postcodecheck.

Hoe meer info, hoe beter.
Reputatie 5
Badge +5
De onduidelijkheid van de mogelijk dubbele uitkomst van de postcodecheck is weggenomen, en dat is positief.

Feit is dat voor de overgrote meerderheid van de gebruikers er goed bereik is, en Digitenne gewoon werkt. Mensen zonder issues komen niet hier. En mensen met een kortstondig probleem komen hier weinig, en komen niet meer terug na oplossing. Dus de dingen die wij hier voorbij zien komen qua issues geven wel een vertekend beeld van de realiteit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we het dan ook niet serieus nemen, meldingen hier.
De ontvangst is prima op mijn locatie, die zit dan ook binnen het bereik van minimaal twee zendmasten. Voor veel mensen in de dichter bevolkte delen van het land zal hetzelfde gelden.
Als ik naar de uitkomsten van de postcodecheck in Friesland kijk is het een heel ander verhaal: dan verschijnt er vaak een rood kruis. Dit is al veel vaker benoemd, en ook op dit punt ben ik benieuwd naar de evaluatie door KPN.
Dit schreef ik er over toen nog met de vorige uitzendnorm en een koopontvanger met kaartje :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/ontvangst-mogelijk-postcode-controle-niet-vertrouwen-457530

Met de nieuwe huur ontvangers heb ik totaal geen ervaring, wel met een koop FTA ontvanger, die werkt goed.
Reputatie 5
Badge +5
@KeesYagi met de oude ontvanger en uitzendnorm had je ontvangst op locaties waar volgens de postcodecheck geen ontvangst mogelijk was. Is dat met de FTA ontvanger en dvb-t2 nog steeds zo?
Reputatie 7
Badge +28
Ja, bijvoorbeeld bij mij thuis. Ik woon in een regio waar Digitenne officieel niet mogelijk is.

(daarnaast is er ook geen dekking van mobiele telefoon van KPN.)
(Zuid-Oost Drenthe hoort officieel bij Nederland, maar wij wonen in een gebied wat verder niet meetelt zeg ik als import-Drent.)