Vraag

Rebox RBX2800 mogelijkheden

  • 10 January 2019
  • 7 reacties
  • 2423 keer bekeken

Omdat Digitenne geen mailbare klantenservice meer heeft, hoop ik dat KPN en REBOX meelezen:
De RBX2800 biedt veel minder mogelijkheden dan de oude REBOX RE-1150CO.

Abcoude ligt bij de grens tussen Utrecht en Noord-Holland. Met de oude REBOX kon ik de regiozenders van beide provincies installeren. Bij de nieuwe REBOX moet ik een keuze maken of telkens her-installeren.

Standaard wordt RTL8 op kanaal 10 gezet. Ik vind het handiger om RTL8 op 8 te zetten. Dat lukt weliswaar, maar de gewijzigde instelling geldt alleen voor 1 sessie. De volgende keer staat RTL8 weer op 10.

De pincode van de erotiekzender kan niet permanent verwijderd worden.

Het wisselen van zender kost erg veel tijd.

De nieuwe REBOX is ongeschikt voor een 3:4 beeldscherm van 21 duim:
Er is geen instelling voor een beeldvullende beeld zonder vertekening.
De menuteksten zijn erg klein.
Op sommige zenders is de ondertiteling veel te klein.
De programmagidsinformatie onderaan het scherm is zelfs dichtbij het scherm nauwelijks te ontcijferen.

Er is geen mogelijkheid meer om een videorecorder aan te sluiten.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Ik neem aan dat je 21 inch bedoeld. Dat is gewoon 53 cm. Dat is een redelijk maatje. En 4:3 is wel 'ouderwets'. Is dat je enige tv? Dan wordt het wel tijd voor een upgrade. Digitenne gaat uitzenden in HD.
Ik heb nog een prima beeldbuistv-tje ongebruikt in de kast: 4:3 en 36 cm. Daarop is het niet meer te kijken. Echt heel klein en in vergelijk met HD ook "onscherp" SD.

Er is geen instelling voor een beeldvullende beeld zonder vertekening.

Dat is inderdaad niet meer van toepassing. Heeft ook niet veel zin want 'van alles' valt dan links en rechts buiten beeld. Zoals scores bij sportwedstrijden.
Uitzendingen zijn tegenwoordig 'breed 16:9' en worden op een 4:3 derhalve met zwarte balken boven en onder getoont. Zo ook met de nieuwe Rebox en ZTE ontvanger.

De menuteksten zijn erg klein.
Op sommige zenders is de ondertiteling veel te klein.
De programmagidsinformatie onderaan het scherm is zelfs dichtbij het scherm nauwelijks te ontcijferen.

Het is allemaal niet meer gemaakt voor zo'n klein scherm als jij hebt. Er is uitgegaan van 32 inch (82 cm) breedbeeld tv met HD resolutie.

Er is geen mogelijkheid meer om een videorecorder aan te sluiten.

Als het goed is zit er bij de Rebox een A/V kabeltje met mini-jack (4-polig) en aan de andere kant RCA (3 x tulp; wit en rood = audio, geel = video). Ook zou er een verloop RCA - SCART bij moeten zitten. Als je TV geen HDMI heeft kun je inderdaad dan geen videorecorder meer aansluiten.
HDMI is nml bedoeld voor een TV en de mini-jack aansluiting voor evt. een recorder. Ook moet er dan nog een 'afspeelkabel' van de videorecorder naar de TV.
Reputatie 7
Badge +28
Wat betreft de regionale zenders: een combinatie van Noord-Holland en Utrecht is inderdaad niet mogelijk. Vanaf juli 2019 krijg je wel twee regionale zenders tot je beschikking. Naast RTV Utrecht wordt dat dan TV West! (Ben je daar blij mee?, ik hoop van wel.... )

Kies je voor Noord-Holland, dan zou AT5 zomaar is als tweede zender beschikbaar kunnen komen. Maar dat is een aanname, op dit moment wordt AT5 nog landelijk doorgegeven.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Digtenne2800! Peter en Noordzee geven al antwoord op de meeste dingen die je noemt.

Daarnaast noem je ook nog dit:
Standaard wordt RTL8 op kanaal 10 gezet. Ik vind het handiger om RTL8 op 8 te zetten. Dat lukt weliswaar, maar de gewijzigde instelling geldt alleen voor 1 sessie. De volgende keer staat RTL8 weer op 10.


Dat klopt, daar wordt aan gewerkt. Foutje in de software. Bij een volgende update (welke precies weten we nog niet) wordt dit hersteld. In de tussentijd, als je de Rebox niet helemaal uitzet, maar hem op stand-by laat staan, blijft ook de zenderlijst bewaard.
Allen dank voor de reacties op mijn klaagzang over de RBX2800.
Uiteraard begrijpelijke reacties, maar zolang mijn bejaarde TV het nog doet, vervang ik hem liever niet door een actueel type. Met de oude digitenne tuner was het een prima combinatie.
Inderdaad is 21 duim gelijk aan 21 inch.
Er zit geen HDMI op de bejaarde TV, dus moet ik de scart adapter gebruiken.
Het wegvallen van een deel van het beeld links en rechts vond ik niet storend.

Een paar pluspuntjes van de RBX2800:
-Betere foutcorrectie; bij onvoldoende signaal nu geen gefragmenteerd beeld, maar een zwart scherm totdat alle beeldpunten beschikbaar zijn om een ongeschonden beeld weer te geven.
-De afstandsbediening is ergonomisch perfect.
Badge
Hoe werkt de stanby tijd in het instellingen menu van rbx2800?
moet hij op standby gaan na 15,30,1 uur?

als ik hem op bv 30 minuten instel, gaat de rxb2800 niet uit

iemand een idee?

mvg Pim
Rare instellingen. Bij de interactieve ontvanger is dat in uren: 2, 4, 6 of 8. Wordt ie gedurende de ingestelde tijd niet bediend dan gaat ie naar standby. En een film is al gauw 1 uur en 3 kwartier. Je bedient 'm dan niet. Dan lijkt het met 15 minuten of 30 minuten wel érrug kort.... En radio luisteren doe je ook wel langer dan kwartier of half uur.
Ik zou die instelling gewoon op UIT laten staan....
Het kan ook zijn dat ie er in zit maar (toch) niet werkt.

Enige wat de online gebruikershandleiding hierover meldt:
Stand-by-tijd de tv-ontvanger zal na het aantal ingestelde minuten op stand-by stand gaan. Let op; de televisie zal hiermee niet op stand-by gaan.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom P de Neijs! We zien soms dat de Rebox niet in alles reageert zoals zou moeten. We verwachten vanaf 12 februari nieuwe software voor de Rebox (het gaat naar versie 23, de nummering is een beetje vreemd). Wil je dat afwachten en aangeven of hij dan wel in stand by gaat zoals je instelt? Als het dan ook niet werkt, laat het weten, dan kan ik dat doorgeven.