Beantwoord

RTL zenders niet normaal te ontvangen

  • 9 August 2019
  • 13 reacties
  • 252 keer bekeken

Ook hier op de camping na de wisseling van analoog naar digitaal dramatische of zelfs helemaal geen ontvangst van de RTL zenders. Zelfs na telefonisch contact geen vooruitgang.
Voorheen met het kaartje werkte alles perfect.
Zou graag nog 1 keer een oplossing zien anders moeten we maar overstappen op de schotel

Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door Noordzee 9 August 2019, 19:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
@fvr87

Kan het zijn dat je Digitenne gebruikt? (Je post nu iets op het interactieve TV-gedeelte van dit forum...)

Als je Digitenne gebruikt?:

Wat is jouw locatie?
Wat voor type antenne gebruik je ?

En probeer dit eens:

1/ Ontvanger van de stroom halen.
2/ Ontvanger weer aandoen na ongeveer 5 seconden.
3/ TV aandoen.
4/ Ga in het menu van de ontvanger terug naar de fabrieksinstellingen.
5/ Geef een opdracht zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken.
6/ Draai de richting van jouw antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Laat je even horen hoe het gegaan is?
Sorry, ik gebruik inderdaad digitenne. Ik heb de buitenantenne een meter boven het dak van de caravan in Leimuiden. Bovenstaande stappen gevolgd en hij lijkt het weer te doen echter is bij alle andere zenders de signaal kwaliteit 100% en bij de RTL zenders verspringt deze steeds tussen de 18 en 80 %. Heb nu al 2 avonden gehad dat er geen RTL zender te bekijken valt dus ben benieuwd of dit vanavond weer het geval is.
Reputatie 7
Badge +28
Mooi dat dit alvast een verbetering heeft opgeleverd!

Maar het moet nog beter kunnen. Wat heb jij voor soort type buitenantenne?
Is het deze?:

Nee, deze had ik eerst wel maar heb ik juist vervangen voor de nieuwere zwarte. En zoals ik al vermoedde; alle zenders doen het het nu alleen weer alle RTL zenders volledig op zwart.

1e bovenstaande stappen opnieuw gedaan en ik heb weer beeld, het kan toch niet zo zijn dat ik elke keer(dag) de ontvanger spanningsloos moet maken en opnieuw instellen? Hij hapert trouwens wel.
Reputatie 7
Badge +28
Fijn dat je weer beeld hebt! 👍

Nee, je hoeft de ontvanger niet iedere keer spanningsloos te maken.

Maar wat voor nu belangrijk is, is dat je de antenne ( die mooi hoog staat👍) optimaal uitgericht hebt op het kanaal van RTL4.

Dus de ontvanger op RTL4 zetten en dan de antenne optimaal uitrichten.

En dan er niets meer aandoen.
Reputatie 7
Badge +28
En nog even een opbeurder:

Op 1 oktober 2019 gaan de frequenties van de RTL /SBS zenders wijzigen.

Je gaat dan merken dat de ontvangst op die kanalen beter gaat lukken.
Ik zou er graag niets meer aan willen doen. Optimaal uitgericht, met een max. van 96%. Signaalkwaliteit blijft verspringen waardoor het beeld hapert. Waarom alleen de RTL zenders?? Probleem ligt mijns inziens niet hier. Ligt KPN overhoop met RTL ofzo? Ondanks de hulp 👍lijkt het mij toch beter om over te stappen naar een ander. Jammer want in het verleden nooit geen problemen gehad.
Reputatie 7
Badge +28
Nee, het heeft niets met RTL te maken.

Ik leg het je graag uit. De door jou genoemde zenders worden uitgezonden via RF-kanaal 49. Dat kanaal ligt vlakbij de frequenties van het 4G netwerk. Dit veroorzaakt storingen.

In heel het land worden momenteel zendmasten ongebouwd. Kanaal 49 (en ook hogere kanaalnummers) worden dadelijk nergens meer gebruikt.

Op 1 oktober 2019 is de regio Leiden/Alphen aan de beurt. Dan gaat RTL (e.a.) verhuizen naar kanaal 32.

Tot die tijd is het soms behelpen.
Ok, dank voor de uitleg.
Reputatie 7
Badge +28
@fvr87
Het is inmiddels 1 oktober 2019 geweest.
Heb je al wat gemerkt van een beter signaal?

Het kan zijn dat je opnieuw uitgebreid zenders moet zoeken.
Ben nog niet op de camping geweest, ik ga dit weekend kijken.