Beantwoord

RTS stream van bouquet 1 niet meer te ontvangen.

  • 12 August 2020
  • 19 reacties
  • 393 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds de invoering van DBV T2 zijn de kanalen van bouquet 1  hier in Hoek van Holland niet meer normaal de ontvangen.

Het signaal wisselt sterk en is soms vele uren geheel afwezig. Antenne, kabel, en ontvanger zij inmiddels vernieuwd maar dat heeft niet tot een ander of beter resultaat geleid.

Alle kanalen van bouquet 2-5 komen wel altijd constant en zeer sterk binnen, wat verwonderlijk is omdat die toch door dezelfde zendmasten worden  uitgezonden. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

 

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 13 August 2020, 08:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Johndek ,

In Hoek van Holland krijg je het sterkste signaal vanuit een zendmast te Den Haag. Wanneer jij regionaal zoekt op Zuid-Holland-Zuid, dan ontvang je bouquet 1 wel vanuit Rotterdam. En de zendmast van Rotterdam ligt voor jou in Hoek van Holland een stuk verder weg.

 

Ik adviseer jou het volgende :

1/ Ga in het menu eens terg naar de fabrieksinstellingen. 

2/ Geef een opdracht voor uitgebreid zenders zoeken.  

3/ Draai de antenne eventueel bij aan de hand van het signaalmeter uit het menu. 

 

Naar verwachting heb je dan weer prima beeld op de NPO-zenders. Wel heb je dan mogelijk TV West in jouw zenderlijst in plaats van Rijnmond.  

 

Reputatie 7
Badge +28

@Johndek 

Heeft dit geholpen? 

Reputatie 1

Het is gelukt na veel draaien van de versterkte buitenantenne een redelijk signaal binnen te krijgen, NPO 123 blijven helaas duidelijk minder sterk en stabiel dan alle andere zenders. Dat geldt zowel voor de zendmast van Rotterdam (Vlaardingen?) als die van den Haag (Bezuidenhout)  

Wonderlijk blijft dat alle andere zenders wel sterk en stabiel binnen komen. Wellicht kan het nog wat verbeteren, ik ga de antenne nog op een andere plaats op het dak uitproberen, tot zover bedankt voor de aanwijzingen.

Welke regionale zenders ontvang je nu ?

Reputatie 7
Badge +28

Fijn dat je de zenders nu weer kunt ontvangen👍. 
 

De ontvangst is inderdaad afhankelijk van de plaatsing van de antenne. Heb jij al de Funke V5 in gebruik? Die werkt namelijk beter dan oudere antennes. 

 

Reputatie 7
Badge +28

@Johndek 

Heb je deze antenne (zie foto) of een ouder type? 

 

Reputatie 1

Ik heb nu Rijnmond als regionale zender en die richting (oost) doet het redelijk goed nu. De antenne is nieuw en is een Konig DVB t2 buiten antenne met versterking.

Rijnmond, aha, die zit daar op kanaal 21, randje vd band, niet dat dat uit zou mogen maken.

Eigenlijk ontvang je alles via 4 zenders cq frequenties die allemaal iets andere eigenschappen hebben, een ander pad volgen, zeker als er obstakels in de weg staan, dan kan het gebeuren dat de antenne niet voor alle kanalen tegelijk goed kan staan.

En dan is RTS1 nog weer een uitzondering, die is per gebied anders wegens een andere regionale zender. Maar dat speelt in jouw geval geen rol als ik het goed begrijp, RTV west is te ver weg, of tenminste je hebt het wel over Bezuidenhout, maar eigenlijk weet je in een gebied met veel zendmasten niet welke zendmast je ontvangt, ze "praten" allemaal netjes om de beurt op dezelfde frequentie.

Info :
https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
kies voor UHF(= DVB-T cq digitenne)
of hier :
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Reputatie 7
Badge +28

@Johndek

Ik beschouw jouw probleem nu als opgelost omdat je aangeeft dat alle zenders het nu redelijk goed doen. 
 

Jouw antenne is verder prima, het gaat meer om de mogelijkheid naar welke kant je kunt uitrichten. De dichtstbijzijnde zendmast is trouwens Zichtenburg, als je daarheen uitricht ga je TV West en Utrecht ontvangen. Heb je vrij zicht richting Den Haag, dan zou je dat kunnen nog kunnen proberen. Zoek daarvoor handmatig op RF-kanaal 39. Ik vermoed dat je bij vrij zicht hier een prima ontvangst op kunt behalen. 


Heb je liever Rijnmond en Zeeland, dan moet je het laten zoals het is en heb je alleen iets minder ontvangst op die frequentie. (RF-kanaal 21)

Later dit jaar komt er trouwens nog een software-update, met een beetje geluk is het daarna mogelijk om alle vier de regionale zenders te ontvangen en is dit probleem dan uit de wereld. 
 

Kleine correctie op het prima verhaal van @KeesYagi : Digitenne werkt met 5 verschillende muxen. 

 

O ja, er is er eens 1tje bij gekomen, alweer een tijd terug.

Overigens staan onder aan deze (eerder genoemde) pagina :
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html
Een paar “Bedekkingskaart DVB-T” kaartjes.
Of dit actueel is dat staat er niet bij maar zo veel is er niet veranderd de laatste tijd.

Reputatie 1

De antenne weer op Zichtenburg gericht, signaal 95 % sterk en kwaliteit 100 %. Ook met een versterkte binnenantenne ruim voldoende signaal. Heel mooi zou je zeggen, helaas wordt elke avond het signaal heel instabiel met veel storing en regelmaag geheel wegvallen.

Is daar nog een oorzaak voor te bedenken?

Reputatie 7
Badge +28

Kijk, dat uitrichten op Zichtenburg heeft gewerkt. :thumbsup_tone3:

Nu het volgende probleem, die storingen…. 

Dat wordt veroorzaakt door een externe storingsbron. Denk dan aan bv een modem, een LED-lamp of een DAB+-radio.  Vermoedelijk door een LED-lamp, aangezien het altijd in de avond speelt. 

Probeer de storingsbron wat verder weg te zetten van de ontvanger en/of jouw antenne. 

Reputatie 1

Dat kan dus ook?  Moeten het wel echt radio storingen zijn waarschijnlijk, 

De antenne staat buiten, wel op een laag dak maar tamelijk ver van mogelijke storingsbronnen. Het kan ook nog een storingsbron bij de buren zijn dus.  Ik ga er mee aan de gang, er zit geen led lamp o.l.d. in de buurt,  eerst maar eens een andere plaats voor de antenne  proberen.

Wat voor kabel gaat er naar de antenne ?

Is de dikte 4mm of 7mm ?

In geval van 4mm kan het zin hebben om die te vervangen door een betere, “overal” te koop, met F-connectors en een (Belling-Lee) verloopje bij de ontvanger.

Reputatie 1

De kabel is 6  mm dik, nu je het over de kabel hebt is het me wel eens opgevallen dat er een wat zuinige afscherming om zit. Geen gevlochten mantel maar twee strengen van dunne draden die met grote slagen om de de isolatie van de binnenader heen zit. Lijkt mij niet zo heel geweldige afscherming, als het verplaatsen van de antenne niet helpt zal ik zeker de kabel vervangen. Als de kabel ook storingsgevoelig  is zou dat veel kunnen verklaren.

Wel is het zo dat alleen het signaal van kanaal 39 problemen geeft en ik voor de omschakeling naar DVB T2 vrijwel nooit last van storingen had. 

 

Reputatie 1

De kabel vervangen en het verschil is verbluffend; perfect en stabiel beeld met 97% signaal op alle kanalen en geen enkele storing meer!.…

Kennelijk pikte de 10 meter kabel binnenshuis in de avond stoor signalen op of verzwakte het signaal zodanig dat de storingen de overhand kregen. 

Bedankt voor alle tips! Heeft enorm geholpen! 

Reputatie 7
Badge +28

Wat mooi dat het nu helemaal opgelost is! :muscle_tone4:

Dat is heel mooi John, snelle actie ook, heb je een winkel om de hoek, of ?

Bij verstoring door een onbedoeld signaal gaat het om de verhouding tussen het echte signaal en het stoor signaal, dus als je meer bedoeld signaal hebt dan is die verhouding allicht beter. Dus of het nu de betere afscherming is of meer signaal ? Een combinatie van deze 2 ws.
De demping van deze UHF signalen in kabel is aanzienlijk te noemen, zeker bij slechte coax.
Die grens is best scherp, zoals bij satelliet ontvangst goed te merken is.

Daar over gesproken, bij sat. ontvangst heeft men het belang van goede coax al lang onderkend, waarom levert @KPN dan van die matige kabel ?

Reputatie 1

Helemaal duidelijk KeesYagi en waarschijnlijk precies wat bij mij het geval was. Oude kabel van minstens.10 jaar oud, de zoute zeelucht hier en storingen van  bronnen zoals  ledlampen of dimmers en wie weet wat nog meer. 

Die storingen zijn kennelijk niet op alle kanalen (frequenties) even sterk omdat kanaal 39 het sterkst werd gestoord.

Het belang van een goede coax is hiermee weer eens aangetoond!   Bedankt nog voor de hulp!