Beantwoord

Sinds de nieuwe kastjes en de omschakeling veel slechtere ontvangst

  • 22 March 2019
  • 8 reacties
  • 680 keer bekeken

Ik ben al gebruiker van Digitenne vanaf het begin stadium sinds dat het op de markt is gekomen, toen was er alleen nog maar ontvangst of wel dekking rond de randstad.
Sinds de omschakeling naar HD is de beeldkwaliteit verbeterd dat wel, maar nu komt het de ontvangst is echt veel slechter geworden gisteren in Noord Brabant omgeving Helmond de voetbalwedstrijd niet eens kunnen volgen op Tv van ellende Radio1 geluisterd.
voorheen konden wij in deze omgeving altijd Tv kijken met goede ontvangst tijdens de vaart (binnenvaartschipper) constant stotterend en stilstaand beeld en of wegvallen van geluid.
Eerst scannen op regio Noord Brabant, en dan daarna van ellende nog eens uitgebreid scannen het haalt niets uit.
Ik ben in bezit op een vaste buitenantenne maar ik heb ook de bijgeleverde Funke antenne nou dan heb je tijdens de vaart helemaal geen beeld.
Ik weet even niet waar nu de verbetering zou zitten, zeer zeker niet in de ontvangst want die is echt veel slechter geworden
icon

Beste antwoord door Noordzee 27 March 2019, 19:28

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi,

Ik herken jouw klachten wel, dat horen we hier wel vaker. Maar in Helmond staat een zendmast en dan zou je toch echt ontvangst moeten hebben.

Wat kan je eraan doen?

1/ Ga eerst is terug naar de fabrieksinstellingen, dat kan via het menu van de ontvanger.
2/ Daarna inderdaad toch maar weer uitgebreid zenders zoeken.

Mogelijk helpt een andere antenne. Tegenwoordig wordt de Funke V5 meegeleverd. https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed
Deze antenne werkt beter dan voorgangers, je kan deze antenne ook buiten plaatsen met deze montageset: https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed
Reputatie 7
Badge +28
Dag Amedeus, welkom op het forum! Ik ben ook benieuwd welke antenne je gebruikt, en of de tips van Noordzee al hebben geholpen. In Helmond zou het bereik optimaal moeten zijn. Er staat een mast in Helmond zelf en twee masten in Eindhoven staan ook binnen bereik. Heb je de Funke V5 al? Wat is de kwaliteit van het signaal als je naar zenders zoekt?
Reputatie 7
Badge +28
Ook ik kijk Digitenne al sinds het begin, we woonden toen nog in het westen. Mijn eerste ontvanger was destijds een Brainwave. Die zijn er maar heel kort geweest, later kwamen er betere ontvangers.

De nieuwe ontvangers (anno 2019) geven inderdaad een prachtige beeldkwaliteit, maar de ontvangst is wel kritischer geworden. Het is daarom noodzakelijk dat je een goede antenne gebruikt. Zelf ik mijn oude haaienvin onlangs ook vervangen door de nieuwe Funke V5, en dat scheelde best wel wat.

Wel is het zaak dat de antenne goed gericht staat op de zendmast. Als je ergens in een haven ligt, kan het best wel is zijn dat je dan de antenne moet bijdraaien.

Mijn advies aan jou is dus om de nieuwe antenne te proberen.
Reputatie 7
Badge +28
@Be500.318278: Hebben deze tips geholpen? Laat het weten als we je verder kunnen helpen.
Ik heb al een aantal maanden de nieuwe kastjes met ook de nieuwe antennes van Funke erbij geleverd gekregen.
Ik heb geprobeerd met de nieuwe antenne binnen en daarna buiten dat haalt niets uit.
Ik heb zelf een Triax vast opgestelde buitenantenne op een rotor zodat die te draaien is maar dat hoefde nooit,
en altijd goede ontvangst gehad voor de veranderingen maar nu is het echt een drama.
Toevallig met het schip in Eindhoven gelegen afgelopen nacht dus geen bewegingen van het schip en toch constant of even geen geluid of beeld blijft stil staan en soms loopt het geluid voor of achter op het geluid.
ook al verschillende keren fabrieksherstellingen gedaan en dan opnieuw uitgebreid zoeken het haalt niets uit.
Al mijn varende collega's klagen ook dat ze bijna geen goed te volgen beeld meer hebben.
Wij hebben trajecten erbij daar hebben we altijd goed beeld gehad, en daar hebben we geen signaal meer en dan kan je scannen wat je wilt en dan krijg je op den duur alleen een Nickelodion of zoiets dergelijks, en dan is dat een zender waar ik zelf nooit naar kijk maar daar gaat het niet om.
Reputatie 7
Badge +28
Als je de Funke V5 hebt is het raadzaam om die buiten te plaatsen op een zo hoog mogelijke plaats. Wel op een plaats waar je de antenne kunt draaien, want als je - zoals jij- iedere keer op een andere locatie bent, ontkom je er niet aan om regelmatig te scannen en de antenne richting de zendmast te draaien. Gebruik daarvoor de montageset uit mijn eerste reactie.

Ik begrijp dat het niet ideaal is, maar het moet toch echt mogelijk zijn om in plaatsen als Helmond en Eindhoven een goede ontvangst te krijgen.

Ik ga er vanuit dat je een goede coax-kabel gebruikt van 0,7 cm dikte, dus niet zo'n ultradun koordje....
Kijk ik lig nu met het schip in de buurt van Roermond prachtig beeld stoort niet maar hier zijn we ook nog niet over geschakeld op HD.
Alle collega's bellen mij op met de vraag,
"Werkt de Digitenne bij jou ook bijna niet meer"
mijn antwoord is dan "Van het is een grote verslechtering voor méér geld " wij hebben nooit met hoge antennes kunnen varen vanwege lage verkeersbruggen en nooit de antenne hoeven draaien.
Kijk KPN heeft ons allemaal op hogere kosten gejaagd voor iets wat bijna niet werkt.
2 Conaxmodules die in mijn TV zaten kunnen zo de prullenbak in terwijl we altijd goed beeld hadden ook tijdens de vaart.
NU kunnen we tijdens b.v. een voetbalwedstrijd weer naar de radio gaan zitten luisteren want het is niet om aan te zien.
Kijk ik vind het fijn dat U mij wilt helpen maar ik heb die bijgeleverde Funke antenne vanmiddag buiten op het dak gezet gehad ook nog gedraaid en 30 min gewoon niets geen signaal niets (Ik heb zelfs 2 kastjes dus ook 2 antennes ik heb ze ook allebei geprobeerd vanmiddag voor het geval dat er een kapot zou kunnen zijn) en U zegt plaatsen Helmond of Eindhoven wij hadden altijd beeld en hoefde niet in die plaatsen te zijn om beeld te hebben gisterenavond in Eindhoven 3 maal een uitgebreide scan uitgevoerd en heel de avond storend of stilstaand beeld of het geluid weg .
U zei mij op het begin dat de slechtere ontvangst U bekend voorkwam, dan moet U toch begrijpen dat het probleem bij KPN ligt.
Reputatie 7
Badge +28
Ik ben bang dat je jouw ontvangst niet perfect gaat krijgen met je huidige spullen.

Ik ben het met je eens dat de door KPN geleverde ontvangers niet perfect zijn. Je bent inderdaad niet de enigste klant met ontvangstproblemen. Aan de andere kant is het bij jou dusdanig extreem (Je ligt met je boot vaak vlakbij een zendmast) dat ik me afvraag of b.v. de bekabeling wel goed is.

Als ik jou was zou ik er een FTA-ontvanger bijkopen. Die zijn voor twee tot drie tientjes te koop op de website amazon.de. Zelf heb ik hier een XORO 7619 en die werkt perfect. De ontvangst via zo'n ontvanger gaat beter dan met jouw KPN-ontvanger. Mocht je een keertje geen beeld hebben op jouw KPN-ontvanger, dan kan je mogelijk nog wel kijken naar de NPO-zenders via de FTA-ontvanger. Kan je dan toch naar Studio Sport of het Nederlands Elftal kijken!

Reageer