Beantwoord

sinds nieuwe digitenne ontvanger problemen met ontvangst!

  • 11 August 2019
  • 21 reacties
  • 225 keer bekeken

sinds enige tijd geen Rtl4, 5, sbs6, net5 meer te ontvangen en dan ben ik vast nog een paar zenders vergeten... Npo1, 2,3 hebben max 64% signaalkwaliteit en dit valt constant terug naar 20 of 0%. Regelmatig haperingen in beeld. Antenne nooit verplaatst, voorheen met oude ontvanger altijd 100% ontvangst.
Ik begrijp dat dit met een software update van de ontvanger via webcare te verholpen zou zijn?

Alvast dank!
icon

Beste antwoord door Noordzee 11 August 2019, 17:33

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo @Ciel55,

Vervelend dat het nu niet goed werkt!

Het is handig als je wat meer informatie geeft.

1/ Wat voor type antenne gebruik je?
2/ Staat jouw antenne binnen of buiten?
3/ Wat is jouw locatie?

Wel alvast een paar algemene tips:
Wil je het volgende eens proberen?:

1/ Haal de ontvanger even van de stroom af.
2/ Zet de ontvanger op een niet al te warme plek. Ook niet dicht bij een andere elektrisch apparaat zoals een LED-lamp of een modem.
3/ Zet de antenne zo hoog mogelijk, zo mogelijk buiten.
4/ Zet de ontvanger weer aan.
5/ Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
6/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
7/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.

Wordt de ontvangst hier beter van?
1/2. een V5. Deze is door de vorige eigenaar buiten geplaatst maar 't is een binnenantenne denk ik?
3. De locatie waar de antenne gebruikt wordt is Lunteren.

Alles geprobeerd maar kanaal 4 tm 8 blijven foetsie...
Trouwens ook hele slechte ontvangst bij de zenders die wel ontvangen worden zoals bijvoorbeeld Nat Geographic en 24 kitchen.
Reputatie 7
Badge +28
De Funke V5 kun je prima buiten plaatsen. Zet de antenne zo hoog mogelijk. De dichts bijzijnde zendmast staat in Leusden langs de snelweg en dat is redelijk in de buurt.

Heb je de stappen 1 tot en met 7 gevolgd? Als het niet lukt dan de antenne een stukje draaien en dan weer opnieuw uitgebreid zenders zoeken.

Maak gebruik van de signaalmeter uit het menu voor het uitrichten van de antenne.
ja, ik maak gebruik van de signaalmeter. Problemen zijn ook pas ontstaan na wisselen van de ontvanger in maart, daarvoor altijd constant 100% ontvangst.
Reputatie 7
Badge +28
Mogelijk kun je de antenne wat hoger zetten. Er is een buitenmontageset beschikbaar waar een coax-kabel bijzit van 10 meter lang.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?nextchapterfeed

Ik vermoed dat je deze set nog niet gebruikt.

Een moderator wil jou deze set vast wel toesturen. Vul dan wel jouw volledige profiel op dit forum.
Is dit een idee voor jou?
ik denk 't niet. Er zit al een kabel can 10 meter aan, zal hetzelfde setje wel zijn denk ik Kan 't nog iets te maken hebben met updates op de ontvanger zelf? Firmware updates?
Reputatie 5
Badge +5
Nog dichterbij dan Leusden / Amersfoort, staat een zendmast in Veenendaal. Die zendt ook met meer vermogen uit. Is de antenne daar op gericht?
Reputatie 7
Badge +28
Nee, de laatste update is van december 2018. Daar zal het probleem niet in liggen.

Als de bovenstaande tips niet helpen heb ik nog twee andere tips voor jou. De eerste is zelf investeren in een nog betere antenne. Op dit moment is de Funke YAGiNX de beste antenne in jouw situatie.

Lees daar hier meer over:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/betere-antenne-nodig-voor-digitenne-er-zijn-verschillende-mogelijkheden-476099

Ook in Nederland te koop;

https://digitennes.nl/antennes/443-funke-yaginx-plus-buitenantenne-voor-dvb-t-dvb-t2-8717056977386.html

En als je dat geen goed idee lijkt, dan ik het alternatief om alleen (gratis) naar NPO 1/2/3 en de regionale zenders te kijken.:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354

Met een FTA-ontvanger heb je een betere ontvangst dan met de KPN-ontvanger.
Reputatie 7
Badge +28
@Ciel55

Heb je al nagedacht welke van deze twee tips je zou willen proberen?
waarschijnlijk een andere antenne. Maar het verontrust mij wel hoeveel gebruikers met hetzelfde probleem kampen sinds de overgang naar het nieuwe uitzendformaat...
Reputatie 7
Badge +28
OK, De Funke YAgiNX heeft tot nu toe alleen maar goede recensies opgeleverd.

Wat betreft die haperingen. Heb je al geprobeerd om de ontvanger een klein stukje te verplaatsen?
Nee, over 2 weken pas weer in de gelegenheid. Bedankt voor de support tot dusver
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan. 👍🏽

Als je die Funke tegen die tijd in huis hebt, kan je die dan mooi uittesten.
Probeer de antenne in verschillende richtingen. Want zowel in Leusden, Apeldoorn en Veenendaal staan antennes die je zou kunnen ontvangen in Lunteren.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Ciel55 Goed dat je je hier meldt met je vragen en opmerkingen over Digitenne en wat mooi om te zien dat Noordzee je zo duidelijk en uitvoerig weet te helpen. Ik kan me alleen maar aansluiten bij zijn tips en adviezen. Ik kan je ook nog wel een buitenantenne laten toesturen, als je dat wilt.
Zijn daar kosten aan verbonden? Zo niet dan graag ja!
Ik heb nog niks anders besteld namelijk
Reputatie 7
Badge +20
Zijn daar kosten aan verbonden? Zo niet dan graag ja!
Die buitenantenne kan ik je zo toesturen, @Ciel55 . Dat is wel inclusief de V5 die je nu ook hebt. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
OK, gedaan. Contractant is mijn vrouw. Heb haar gegevens ingevuld.
Reputatie 7
Badge +20
Yes, @Ciel55 Ik heb 'm aangevraagd!
Top, ik ga ermee aan de slag!

Reageer