Beantwoord

Slecht bereik Digitenne

  • 9 July 2019
  • 26 reacties
  • 2037 keer bekeken

Reputatie 1
Aan mijn KPN compleet programma, heb ik onlangs Digitenne toegevoegd en heb dit aan een nieuwe TV aan boord van een zeiljacht geïnstalleerd. Reden: ik kan aan boord overal in Nederland alle Digitenne zenders ontvangen. Niets is minder waar! Mijn vaargebied is vooral IJsselmeer, Markermeer en de Wadden.
Er is geen bereik in de plaatsen:
Medemblik, Den Oever, Vlieland, Terschelling, Harlingen, Makkum, Hindeloopen, Stavoren, Lemmer.
Er is wel bereik in de plaatsen:
Oudeschild, Lelystad, Muiden, Hoorn, Enkhuizen

Dus in 9 van de 14 plaatsen (jachthavens) is geen bereik en dat is uitermate teleurstellend.
Vraag is nu of KPN binnen afzienbare tijd het Digitenne-bereik zal uitbreiden.
icon

Beste antwoord door Noordzee 11 July 2019, 20:36

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Wauqui,

In het zuiden van Friesland is de ontvangst inderdaad heel moeilijk tot onmogelijk. Ook op Vlieland en Terschelling is de ontvangst een uitdaging.

Maar in Den Oever en Medemblik zou je wel ontvangst moeten kunnen hebben.

Je hebt (denk ik) een betere antenne nodig.
Wat voor type antenne gebruik je nu?
Heb je de antenne buiten geplaatst op jouw boot?

Twee moderators op dit forum hebben hier geschreven dat KPN in de komende tijd (zeg ergens later dit jaar) gaat bekijken wat ze kunnen doen om het Digitenne-netwerk te verbeteren.
Duidelijk is dat een aantal regio's er momenteel bekaaid afkomt, maar dat weten zij inmiddels ook wel.
Ik ben dan ook in afwachting wat KPN voor verbeteringen gaat uitvoeren. Duidelijk is dat er meer zendmasten geplaatst moeten worden en/of het vermogen omhoog buiten de randstad.
Reputatie 1
Hallo Noordzee,

In Den Oever heb ik geen ontvangst en nu in Medemblik wel.
Ik ben in juni gestart met Digitenne en gebruik de door KPN geleverde antenne V5.
Welke antenne zou een beter signaal ontvangst hebben??

Ik heb in Den Oever de antenne buiten de boot op het kajuitdak gehad. Dit gaf geen resultaat.
In Medemblik kan ik nu de antenne bij een raampje houden en heb signaal.

Is het mogelijk dat nu KPN in mijn regio sinds gisteren 9 juli de omzetting naar HD en DVB-T2 heeft doorgevoerd, er nu ook een beter bereik te verwachten valt??
Reputatie 7
Badge +28
Een beter bereik is er niet met DVB-T2, eerder wat slechter.

Er zijn wel antenne’s, die wat beter werken. Maar dan moet je daar zelf in investeren.

Als je interesse hebt, kan ik wel een paar linkjes plaatsen voor betere antennes.
Reputatie 1
Hallo Noordzee,

Graag ontvang ik een paar linkjes voor betere antennes.
Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +28
Prima, ga ik vanavond doen als ik thuis ben.
Reputatie 5
Badge +4
@Wauqui Als je op een boot zit moet je de ontvanger van KPN vaarwel zeggen, dat is een zinkend schip. Koop een FTA via Amazon, die kan alle vrije zenders moeiteloos ontvangen. Het is even een investering (€30,-) maar als bootjesmens zorg je ervoor dat de wal het schip niet keert.
Reputatie 7
Badge +28
@Wauqui

Hierbij een paar links naar goede antennes:

https://digitennes.nl/antennes/222-dvb-t-dvb-t2-digitenne-buitenantenne-odsc-100-345t-8717056973920.html
Zie het testrapport in dit topic :https://forum.kpn.com/digitenne-12/geen-ontvangst-digitenne-dvb-t2-omrop-fryslan-472085#post785130

(Is dus getest door een andere booteigenaar.)


https://www.amazon.de/Funke-493910010-Outdoor-Antenne-YagiNX/dp/B01FDHM2MI/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=funke+yagi&qid=1560625409&s=gateway&sr=8-1

(Deze antenne is al door diverse forumleden goed getest.)


https://www.conrad.nl/p/telestar-antenna-10-actieve-dvb-tt2-dakantenne-buiten-versterking-51-db-wit-1381230

(Van deze antenne heb ik nog geen testrapportjes gelezen.)
Reputatie 1
Bedankt Noordzee. Ik ga ze allemaal bekijken
Reputatie 7
Badge +28
En waar is jouw keuze op gevallen?
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Wauqui Welkom hier op het Forum en goed om te zien dat onze 'Digitenne-expert' @Noordzee zich al over je ontfermt heeft. Inhoudelijk kan ik heel weinig aan zijn uitleg toevoegen: met de nieuwe DVB-T2 ontvangers is het belangrijk om je antenne heel zorgvuldig uit te richten en waar mogelijk ook buiten te plaatsen. Als dat nog steeds niet het gewenste resultaat biedt is het zelf kijken naar een zelf aan te schaffen, alternatieve ontvanger ook een goede optie. Ik hoop van harte dat dit dan wel de gewenste verbetering biedt.
Reputatie 1
Hallo Noordzee

De moderator noemt je een Digitenne expert, daarom zou ik jou, als expert willen vragen welke antenne je adviseert.
Reputatie 7
Badge +28
Dan adviseer ik jou de bovenste van de drie antennes. Want deze werkt naar volle tevredenheid bij een andere schipper. Dat kan je dus teruglezen in het topic waar ik naar toe gelinkt had. Deze antenne dus:

https://digitennes.nl/antennes/222-dvb-t-dvb-t2-digitenne-buitenantenne-odsc-100-345t-8717056973920.html

De Funke antenne is meer een richtantenne. Dat is weer handig als je op een vaste locatie zit aan de rand van een ontvangstgebied.
Reputatie 1
Hallo Noordzee,

Ik zie bij de geadviseerde antenne ODSC 100-345T staan dat deze een 5 Volt voeding nodig heeft.
Wordt die voeding via de antenne kabel van de ontvanger ZXV7200 geleverd??
Ik heb namelijk geen 5 Volt voeding aan boord van mijn boot.
Reputatie 7
Badge +28
Ja, die 5 volt voeding wordt inderdaad vanuit jouw ontvanger geleverd. Vanwege die reden heb ik jou dan ook alleen maar zogenaamde actieve antennes geadviseerd. Er bestaan ook passieve antennes. Deze antennes werken zonder 5 volt voeding.
Reputatie 7
Badge +28
En @Wauqui ?

Welke antenne heb je uitgekozen?
Reputatie 1
ik ga de door jou geadviseerde antenne ODSC100-345T bestellen. Als ik de antenne heb getest zal ik je het resultaat laten weten. Maar dat wordt pas over een week of wat.
Reputatie 1
Hallo Noordzee,
ik heb inmiddels de ODSC 100-345 ontvangen, maar nog niet aan boord kunnen testen.
Nu wordt ik door een zeilvriend geattendeerd op de antenne Funke YagiNX-plus. Deze heeft een bereik van 80 km terwijl de ODSC antenne een bereik van slechts 45 km heeft. Waarom heb je me niet de YagiNX geadviseerd, ( ook bij Digitenns) ik neem aan dat je daarvoor een reden hebt.
Reputatie 7
Badge +28
@Wauqui

Ja, daar is een reden voor. Ik heb die antenne overigens wel genoemd bij mijn tips als tweede antenne (de tweede link hierboven in mijn bericht met die drie tips).

Die tweede antenne is een richtantenne, op een boot is dat vaak niet zo handig omdat de boot iedere keer anders ligt. Dan moet je dus op iedere aanlegplek opnieuw de antenne uitrichten.

De door jou gekochte antenne is een antenne die alle richtingen ontvangt. Ik heb bij mijn link een ontvangstrapport van een andere booteigenaar (uit Friesland) genoemd.
Reputatie 1
Als beloofd geef ik je onderstaand een overzicht van de Digitenne ontvangst bij gebruik van de nieuwe antenne DSC100-345T.
Waar niets vermeld staat, is de antenne voor een scheepsraam geplaatst, dus binnen.
Ik heb gemerkt dat de DSC100 antenne toch gericht moet worden op plaatsen waar het signaal niet zo sterk is. Op Vlieland en Terschelling heb ik nog niet kunnen testen, maar ik verwacht daar geen ontvangst.

Digitenne ontvangst in jachthavens aam het IJsselmeer
Met nieuwe antenne DSC100-345T

Den Oever zeer slecht hele korte stukjes beeld en soms geluid

Den Helder
Goede ontvangst

IJmuiden
Goede ontvangst

Amsterdam
Goede ontvangst

Enkhuizen
Goede ontvangst

Urk
Goede ontvangst

Lemmer
Alleen NPO. 1,2,3, één, CNN
Niet RTL 4, 5, 7 SBS 6

Workum
goede ontvangst met antenne buiten

Stavoren
Goede ontvangst met antenne buiten.

Oudeschild (Texel)
Goede ontvangst alle kanalen

Makkum
Geen ontvangst soms zeer matig van NPO 1,2,3 wel Rtl 4,,5, net 7-8 Veronica CNN
Ontvangst beter met gerichte antenne buiten

Hindeloopen
Matige ontvangst NPO1,2,3
Goede ontvangst RTL 4,5,7 SBS 6 enz.

Medemblik
Goede ontvangst

Merkwaardig is dat op de locaties Hindeloopen en Makkum de NPO zenders matig doorkomen en de commerciële zenders goed.
Reputatie 5
Badge +5
De ontvangst van deze antenne (net als die van andere) is inderdaad beter als die buiten geplaatst wordt. Het liefst op enige hoogte, en gericht op de zender.

Van de resultaten is een gedeelte niet verrassend:
-in Amsterdam en Enkhuizen staan zendmasten
-Den Helder, IJmuiden, Urk en Medemblik hebben geen zendmast, maar er staat er een op minder dan 15 kilometer afstand

Zuidwest Friesland ligt op afstand van alle zendmasten, maar met een buitenantenne als deze moet ontvangst haalbaar zijn.
De verschillen tussen NPO en andere kanalen daar zijn inderdaad opvallend; vanuit Leeuwarden worden die met dezelfde sterkte uitgezonden. Een gedeelte van de commerciële zenders zit wel op een lager kanaal (en frequentie), wat tot betere ontvangst leidt.
Reputatie 1
Nou lees ik al een paar keer dat de experts hier zeggen dat de DSC-100 de signalen uit alle richtingen pakt en dus geen richtantenne is.
Maar ik zie bij een youtube instructie-filmpje over deze antenne, dat je de bevestiging naar de dichtstbijzijnde mast moet richten. Dus....wel degelijk een richtantenne ! Lijkt me ook zeer logisch met die vorm.
Reputatie 5
Badge +5
@Frankjj007 dat klopt, een omnidirectionele antenne zal de vorm van een spriet, kolom of pannenkoek hebben. Een richtantenne wordt in de lengte gericht naar de zender. De door KPN geleverde V5 antenne is veel minder richtinggevoelig, de DSC-100 zit ongeveer tussen de V5 en een richtantenne in.
Reputatie 7
Badge +28
@Frankjj007

Bedankt voor jouw uitgebreide ontvangstrapporten.

Vanwege een vakantie kon ik niet meteen reageren, maar @P. Grigio heeft precies dezelfde antwoorden gegeven als ik ook zou doen.

De DSC100-345T heeft inderdaad wel een bepaald richtingseffect, maar wel veel minder van de Funke V5. Voor ontvangst op een boot zal deze antenne vaak goed werken, en dat blijkt ook wel an de hand van jouw bevindingen.

Er zijn nog betere bootantennes op de markt, maar dan kom je al uit op zo'n 170 euro. Een behoorlijk bedrag, Ik weet niet of dat de investering waard is. Dat is aan jou om te bepalen.

Wat betreft het Zuiden en Zuid-Westen van Friesland: Deze regio is momenteel de grootste probleemregio voor Digitenne samen met Z-O Drenthe. Alles wat je in het Zuiden van Friesland kunt ontvangen is meegenomen. De hoop is dat KPN daar wat aan gaat doen zodat het volgend jaar in het vaarseizoen wel goed gaat werken.
Badge
ik lig met mijn jacht in de marina jachthaven in Makkum en vandaag een hele nieuwe digitale installatie geplaatst 2x , maar nog geen ontvangst,dus gebeld met KPN en zij gaven als antwoord u heeft geen ontvangst van Makkum tot lemmer,maar op de website staat dat je met Digitenne overal Nederland tv kunt ontvangen, nou niet dus het is echt slecht,ik ben al 54 jaar gebruiker van KPN,maar maak dit in orde.
vr/gr

Jacob Bakker
Reputatie 7
Badge +28
Helemaal eens, Jacob @Bakker30

Een extra zendmast in het Zuiden van Friesland is een nadrukkelijk wens van heel veel Digitenne-gebruikers. Samen met Zuid-Oost Drenthe is dit de slechtste regio van Nederland wat betreft de ontvangst van Digitenne.

Reageer