Beantwoord

Slecht ontvangst Digitenne in regio Groningen

  • 1 May 2019
  • 21 reacties
  • 1971 keer bekeken

Woord vooraf:
A: mijn digitenne kastje werkt deugdelijk
B: mijn Funke antenne is buiten OPTIMAAL opgesteld (dit is: exact gericht op de zendmast)
Kortom, het ligt dus niet aan de apparatuur thuis!

DE KLACHT:
Onlangs zijn de frequenties van de Digitenne zender Groningen gewijzigd.
Voor die wijziging werden de zenders vanaf kanaal 4 goed ontvangen, alleen de NPO kanalen waren regelmatig een ramp.

Na de wijziging van de frequenties kan ik de kanalen van RTL niet meer fatsoenlijk ontvangen.
Vanaf kanaal 28 (RTLZ) gaat het dan wel weer en ook 201 en 202 (Arte) worden goed ontvangen.
Als de atmosferische omstandigheden ‘goed’ zijn geeft mijn ANT 100% signaal aan.

Maarrrr … bij het minste of geringste zijn nu alle Nederlandse kanalen gestoord tijdens de ontvangst
DIT IS NIET OM AAN TE ZIEN!

Ik denk dat er teveel is bezuinigd op kwaliteit en zendvermogen, maar hoe dan ook :
DIGITENNE IS EEN RAMP

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
*Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door Noordzee 9 May 2019, 19:15

Bekijk origineel

21 reacties

Als ik het zo lees dan zit je (ook) in oostelijk groningen, want je kunt duitsland ontvangen, dat is een bijvangst en geen dienst van KPN.
Er zijn veel ontvangstproblemen met de nieuwe ontvangers.
Wat ik er van weet zijn de zenders (en het vermogen) gelijk gebleven en is alleen de modulatie cq codering veranderd.
Hier de kanalen voor de zendmasten die mogelijk kunt ontvangen :
https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaar-voor-de-toekomst-veranderingen-bij-digitenne-445235
Het gaat dan om de bovenste 3 regels/masten.
Dan zie je dat de kanalen op deze 3 (of 2) masten gelijk zijn, maar die praten wel (heel snel) om de beurt, als het goed is . . . . (!)

Je kan eens een scan doen op (zend)kanaal 22, dat is smilde, om te zien of je in het bereik van die mast zit.
Maar ja, en dan, zo te zien heb je alles gedaan wat je zelf als klant kan doen.
Ik heb zelf (alleen) een koopontvanger voor alleen de vrije kanalen, die doet het prima.

Sorry, geen echte conclusie of laat staan oplossing.
Ik ben gewoon heel benieuwd wat de oorzaak van deze problemen is.

(verplaatsen naar "digitenne" ?)
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @User1002 ,

Ik ga er even vanuit dat je jouw antenne buiten hebt staan, want dat is wel nodig in het oosten van Groningen.

Kun je nog even aangeven welke type Funke-antenne je gebruikt?

En zou je daarnaast het volgende willen proberen?
  1. Teruggaan in het menu naar de fabrieksinstellingen.
  2. Opnieuw zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
NEE, ik woon niet in Oost Groningen. Het is de Hondsrug die verhindert dat ik Smilde kan "zien".
Mijn locatie ligt dichter bij Annen (Drenthe). Zonder "uitgebreid zoeken" te hebben gebruikt... zou ik natuurlijk geen Duitse zenders ontvangen ). Echter, Duitse zenders komen, evenals CNN (bijvoorbeeld) ONGESTOORD binnen! Signaal sterkte 100%. Ik denk meer en meer dat het de bezuinigde techniek is (naar oer oud-Hollandese VOC gewoonte) die deze abdominale ontvangst veroorzaakt.
Reputatie 7
Badge +28
OK, ik snap jouw verhaal.

Wat voor antenne gebruik je?
Staat je ontvanger bovenop andere apparatuur of staat de ontvanger ergens apart?
Wat voor antennekabel gebruik je?
Please, lees het hele verhaal, dan weet je alles... met begrip voor de behoefte om te helpen: onnodige reacties verstoren heldere communicatie
Reputatie 7
Badge +28
En toch mis ik noodzakelijke info. Maar goed, ik probeer het gewoon anders:

Als je al deze Funke V5 antenne gebruikt:
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132722/digitenne-antenne-v5/?nextchapterfeed

Dan is het raar dat je met deze super-richtingsgevoelige antenne de Duitse zenders volle bak ontvangt en RTL via kanaal 46 niet goed. Want je antenne staat gericht op Groningen schrijf je.....

(Zelf woon ik ook in het oosten van Drenthe en met mijn bovenop het dak geplaatste Funke V-5 antenne lukt de ontvangst wel via Smilde)

Werkt de Funke V5 bij jou niet goed, en je hebt er geld voor over. Koop dan deze antenne:
https://www.funke.nl/64_1030_YagiNX.aspx
. . . raar dat je met deze super-richtingsgevoelige antenne de Duitse zenders volle bak ontvangt en RTL via kanaal 46 niet goed. Want je antenne staat gericht op Groningen schrijf je.....
Dat bevreemd mij ook ja, daar zit je toch een behoorlijk eind vd duitse zender af.

Verder, nog 2 goedbedoelde opmerkingen :
Goede antenne kabel gebruiken, met name voor de hogere frequenties (cq zendkanalen)
De antenne uit de link van noordzee verticaal gebruiken.

( wie zoekt of maakt er eens een juist voorbeeldplaatje)
Please, lees het hele verhaal, dan weet je alles... met begrip voor de behoefte om te helpen: onnodige reacties verstoren heldere communicatie

Ik sta op een camping in de buurt van Annen en heb met mijn “ouderwetse” haaievin antenne 100% ontvangst. Als je nog in het bezit bent van deze antenne zeker het proberen waard, want deze is veel minder richtinggevoelig dan de nieuwe Funke V5.
Ik woon op de Hondsrug, maar t.o.v. de mast van Smilde achter het hoogste punt. Smilde valt op mijn woonplaats volledig buiten het 'zicht' van de antenne. Groningen is de enige mast die ik kan ontvangen. Met kompas en Google maps is mijn Funke DCS 550 op 4 meter boven het maaiveld exact op die mast uitgericht.
Kanalen die wél goed worden ontvangen tonen "100% signaal".

Dat ik een aantal Duitse zenders perfect en ongestoord ontvang, is m.i. alleen te verklaren uit een hoog kwalitatief en krachtig signaal...
Bovendien toont dit m.i. aan dat aan de ontvangstkant technisch gezien alles op orde is.

Let wel: alle Nederlandse kanalen worden al gestoord bij een beetje wind en regen. De vraag is dan ook of een betere antenne iets oplost. Ik denk eerder dat KPN moet investeren in 'een betere doorgifte van signalen', naar Duits voorbeeld.

Bovendien, en zoals in het eerste bericht beschreven, zijn de kanalen 4 t/m 8 (RTL/SBS) sinds de frequentiewisseling niet meer fatsoenlijk te ontvangen, waar juist die kanalen voor de frequentiewisseling het beste werden ontvangen ( ). Uiteraard is de ontvanger regelmatig ge-reset en zijn kanalen opnieuw ingesteld met de zoekfuncties in het menu.

Kortom de oorzaak van slechte ontvangst moet bij de zendfaciliteiten worden gezocht (lees : KPN).
Reputatie 7
Badge +28
Kijk, nu wel een inhoudelijke reactie zonder geschreeuw 👍🏽, daar kunnen we verder mee!.

De DSC550 is gelijk aan de V5, dus de antenne zou normaal gesproken op de meeste locaties voldoende moeten werken. Ook de hoogte van vier meter boven het maaiveld is natuurlijk prima.

Het probleem bij het huidige Digitenne ligt niet zozeer in de zendfaciliteiten, maar wel in de gebrekkige ontvanger. Het ontvangstgedeelte van deze ontvanger is gewoon matig tot slecht.

Wat betreft de uitzendvermogens: Ik heb al is bij een moderator nagevraagd of de vermogens wat opgeschroefd konden worden, maar na onderzoek kreeg ik de reactie dat vrijwel overal al met maximaal toegestane vermogens wordt uitgezonden. Vooral in de grensstreken heb je ook nog is te maken met internationale afspraken.

Het is aan jou wat je nu verder gaat ondernemen. De door mij getipte (Yagi-)antenne werkt wel duidelijk beter dan de KPN-antenne's. Dat kan je ook terugzien in de specificatie's

Iemand anders heeft van de week deze antenne na mijn advies aangeschaft. Lees hier de bevindingen:
https://forum.kpn.com/digitenne-12/slechte-ontvangst-rtl-472335#post758866
Reputatie 4
Badge +4
Mijn yagi gaat straks uit de mast, kreeg het ook niet goed voorelkaar met de antenne op 24 meter hoogte om beeld te houden.
Ik woon vlak bij je, je mag de antenne + voorversterker zo van me over nemen.
Doe maar een PB bij interesse.

Theo
Als het inderdaad aan de techniek van de ZXV7200 ontvanger ligt, wordt het wachten totdat KPN dit erkent en wederom voor vervanging zorgt... In elk geval levert Digitenne de kanalen 4 t/m 8 niet! Zojuist heb ik bij Amazon.de aanbevolen Funke Yagi antenne besteld. 40 euro vind ik een aanvaardbaar ‘risico’. Het eventuele alternatief is niet aantrekkelijk: komend jaar wordt hier glasvezel gelegd. Dat is een dure optie met beperkte leveringsmogelijkheden. Bovendien wil ik geen aanleg door mijn zorgvuldig ontworpen tuin en bestrating. (Voor Internet heb ik 4G en dat werkt snel en uitstekend: 6 apparaten gelijktijdig via WiFi). Het kan even duren voordat de nieuwe antenne geïnstalleerd is, ik zal terugmelden wat het resultaat is.
Wat me opvalt, Annen naar de mast is noord (en een beetje west), duitsland staat daar haaks op, dat is waar een richt antenne het minst gevoelig is.
Het zal toch niet zo zijn dat de antenne 90gr. verkeerd staat ?
Reputatie 7
Badge +28
@User1002 : Ik ben benieuwd naar het resultaat van de ontvangst met de Funke Yagi.

Je kan t.z.t. met behulp van de signaalmeter op het kanaal (46) van o.a. RTL 4 de antenne gaan uitrichten.

Waarom nu juist kanaal 46 moeilijker gaat, komt door de verschuiving van dit bouquet van kanaal 30 naar kanaal 46. Hoe hoger het kanaalnummer, hoe moeilijker de ontvangst. Dit komt o.a. door storingen vanaf de 4G band, die boven kanaal 60 zitten. Vanaf 1 januari 2020 worden de frequentieruimte vanaf kanaal 49 bestemd voor 5G. Het wordt afwachten wat dit voor gevolgen gaat hebben.

Los daarvan levert een lager kanaalnummer een groter zendvermogen op. Daar heb ik niet zo heel veel verstand van, maar iemand die dat kon nameten, schreef dat 20 kanaalnummers lager ongeveer 3db scheelt. En dat kan best helpen!

Je kan je wel voorstellen hoe blij ik was dat de NPO via Smilde verplaatst is van kanaal 60 naar kanaal 22. Dat scheelde een flinke slok op de borrel....
Reputatie 7
Badge +28
@User1002

Is de Funke Yagi al ontvangen?
Want jij wil natuurlijk zo snel mogelijk weer kunnen kijken naar de zenders 4 t/m 8!
De Yagi antenne heeft niet echt iets opgelost. Ontvangst via de YagiNX lijkt misschien iets beter dan met de DSC-550, maar het verschil is marginaal. Wel zijn de kanalen 4 t/m 8 nu weer beschikbaar, maar de Duitse kanalen niet meer. Op veel kanalen storing, soms vallen beeld en geluid even helemaal weg.

Vanochtend gedurende langere tijd ANT waarden Signaalsterkte/Signaalkwaliteit waargenomen:
Kanalen 1 t/m 3 doorlopend wisselend over 48/44 via 18/43 naar 0/0 (!) enz. Kanalen 4 t/m 9: op z'n best 50-96/41-45 maar ook hier af en toe korte drop outs (dus 0/0). Hogere kanalen doorgaans beter (tot 100/54 maar ook hier uitschieters naar beneden). Kanaal 33 toont nu TV noord, maar soms ... omroep Friesland ... (zender Leeuwarden op ca. 68 km. staat ca. 15 graden zuidelijker dan de zender Groningen, ca. 18 km.). Wel is kanaal 33 net zo gestoord als kanaal 1. In feite zijn de signaalsterkte en kwaliteit voortdurend onderhevig aan wisselingen.

Een uitvoerige zoektocht naar informatie leert dat KPN eenvoudig lijkt te verzwijgen dat ‘gewone’ coax kabels 4G signalen niet tegenhouden. 4G interfereert met bepaalde Digitenne kanalen. Dus een 4G blokkerende antenne alleen is niet afdoende. Een andere antenne was niet nodig ( ) maar mogelijk wel een super goed afgeschermde coax kabel (drievoudige mantel ?). De door KPN meegeleverde buitenkabel lijkt kwalitatief onvoldoende.

Ook heb ik de indruk dat WiFi signalen en misschien ook wel inductie koken, de magnetron, en uiteraard 4G signalen, dat het allemaal invloed kan hebben op Digitenne signalen. Er is beslist ook een hoge gevoeligheid voor weersinvloeden.

Conclusie: Het gaat om het eindresultaat: stabiele HD TV!
Maar het hele systeem (de keten) is verre van stabiel. In dat opzicht levert KPN een inferieur product.
KPN is niet bereikbaar via Chat, niet telefonisch (wachttijd minimaal 15 minuten). E-mail doen ze niet aan. Wel een aankondiging dat de abonnementsprijs omhoog gaat!

En zojuist lees ik dat National Geographic gaat verdwijnen, laat dat nu een van de redenen zijn geweest om over te stappen van gratis Free-to-air op betaalde Digitenne…

NB lezers, blijf svp uitsluitend bij het topic: digitenne niet goed te ontvangen
Reputatie 7
Badge +28
@User1002 :

Bedankt voor het uitgebreide testrapport. 👌🏼


De Yagi antenne heeft niet echt iets opgelost. Ontvangst via de YagiNX lijkt misschien iets beter dan met de DSC-550, maar het verschil is marginaal. Wel zijn de kanalen 4 t/m 8 nu weer beschikbaar, maar de Duitse kanalen niet meer.

Het doel om de kanalen 4 t/m 8 weer te ontvangen is dan toch gelukt met de nieuwe antenne.

Wat me opvalt, Annen naar de mast is noord (en een beetje west), duitsland staat daar haaks op, dat is waar een richt antenne het minst gevoelig is.
Het zal toch niet zo zijn dat de antenne 90gr. verkeerd staat ?


Ik denk nog steeds (net als Kees Yagi) dat jouw oude antenne 90 graden verkeerd stond gericht, dat lijkt nu met jouw nieuwe ontvanger eigenlijk wel bevestigd te worden.


Ook heb ik de indruk dat WiFi signalen en misschien ook wel inductie koken, de magnetron, en uiteraard 4G signalen, dat het allemaal invloed kan hebben op Digitenne signalen. Er is beslist ook een hoge gevoeligheid voor weersinvloeden.


Helemaal eens, dit is al vaker geconstateerd bij andere klanten.


KPN is niet bereikbaar via Chat, niet telefonisch (wachttijd minimaal 15 minuten). E-mail doen ze niet aan.

Is niet helemaal waar, KPN heeft ook een chatdienst.




Een uitvoerige zoektocht naar informatie leert dat KPN eenvoudig lijkt te verzwijgen dat ‘gewone’ coax kabels 4G signalen niet tegenhouden. 4G interfereert met bepaalde Digitenne kanalen. Dus een 4G blokkerende antenne alleen is niet afdoende. Een andere antenne was niet nodig ( ) maar mogelijk wel een super goed afgeschermde coax kabel (drievoudige mantel ?). De door KPN meegeleverde buitenkabel lijkt kwalitatief onvoldoende.


Dit is een hele goede en scherpe opmerking! In mijn tweede reactie had ik jou al naar jouw antennekabel gevraagd. Zelf heb ik een paar maanden geleden ook een nieuwe kabel gekocht, deze is nu aangesloten op mijn Funke V5. (Zoals ik al eerder schreef woon ik ook in Drenthe, zelfs nog verder weg van een zendmast dan jij. In mijn regio is officieel geen Digitenne-ontvangst mogelijk volgens de Digitenne-check.) Wat betreft de kabel : Ik heb bij Astrasat in Groningen een speciale DVB-T-kabel aangeschaft. En dat is inderdaad wat anders dan een gewone Coax-kabel. Die kabel was niet duur, ik meen iets van 1 euro per meter. Alleen hadden ze er verkeerde pluggen opgezet, dus kon ik daar weer mee aan de slag..



En zojuist lees ik dat National Geographic gaat verdwijnen, laat dat nu een van de redenen zijn geweest om over te stappen van gratis Free-to-air op betaalde Digitenne…


Als je niet tevreden blijft over Digitenne van KPN : Dan kan je (net als ikzelf) weer FTA-kijker worden. Ik heb twee FTA-ontvangers in gebruik. Diverse gebruikers op dit forum hebben geconstateerd dat deze FTA-ontvangers een veel betere ontvangst hebben dan de KPN-ontvanger.
Daar ga ik zeker niet omheen draaien, het is gewoon een feit. Aan jou om te bepalen hoe belangrijk je de ontvangst van betaal-TV zenders vind.

Ook met een FTA-ontvanger ga je profijt hebben van je nieuwe antenne. De NPO-zenders zijn met een FTA-ontvanger zeker storingsvrij bij jou te ontvangen met een Funke Yagi antenne.
Als je de ontvangst karakteristiek van een antenne niet kent,
en ook niet weet waar Groningen ligt…

KeesYagi schreef:
Wat me opvalt, Annen naar de mast is noord (en een beetje west), duitsland staat daar haaks op, dat is waar een richt antenne het minst gevoelig is. Het zal toch niet zo zijn dat de antenne 90gr. verkeerd staat?

Noorzee schreef:
Ik denk nog steeds (net als Kees Yagi) dat jouw oude antenne 90 graden verkeerd stond gericht, dat lijkt nu met jouw nieuwe ontvanger eigenlijk wel bevestigd te worden.

Antenne 90 graden gedraaid = onzin. Dat levert nooit een bruikbaar signaal op, ik had dat bewust genegeerd, Speculaties out of the blue helpen nooit om problemen op te lossen

Gebruik een kaart en een kompas, om te beginnen.
Dan zie je dat Groningen zeker NIET ten noorden van de lijn Annen – Gieten ligt, maar dat terzijde.

Ten tweede: een Yagi antenne heeft een zeer kleine openingshoek, dit in tegenstelling tot de DSC-550. Daarom worden de Duitse zenders met een Yagi niet ‘gezien’, maar wel met de DSC.
Een sterke zender vanuit een 'andere' richting kan wel degelijk goed worden ontvangen als de ontvangsthoek van de antenne niet te klein is (zo blijkt).

Tot slot: het onderwerp was, en is nog steeds: slechte Digitenne ontvangst

Admin: tekst aangepast, in strijd met huisregels
Reputatie 7
Badge +28
SLECHTE DIGITENNE ONTVANGST

Je hebt gelijk! , niemand die jou gaat tegenspreken.


Dit wordt mijn laatste reactie in dit topic, voor zover jij daar nog open voor staat:

Koop een goede DVB-T-coax-kabel bij Astrasat, neem je ontvanger (en antenne?) mee, zodat ze er daar de juiste pluggen opzetten.
https://www.coaxkabelwinkel.nl/digitale-televisie-kennisbank/storingen/interferentie/

https://www.coaxkabelwinkel.nl/digitale-televisie-kennisbank/storingen/4g-storing-bij-kabeltelevisie-oorzaak-en-oplossing/
Reputatie 7
Badge +20
Dag allemaal. Allereerst is het vervelend genoeg dat er problemen met het ontvangst van Digitenne. Met de nieuwe ontvangers is het een stuk belangrijker is om je antenne zorgvuldig uit te richten. In het algemene topic waar Kees in zijn eerste bericht naar verwijst staat veel informatie. Ik zie ook dat zowel Kees als Noordzee ook andere, uitstekende tips geven die het verschil kunnen maken. Ik kan daar inhoudelijk niet iets anders van maken.

Dit Forum draait grotendeels dankzij geïnteresseerde gebruikers, die andere klanten graag helpen. Dit zijn mensen die bovengemiddeld veel van ons producten afweten en vanuit kennis en kunde uitstekende tips en adviezen geven, die verreweg de meeste problemen oplossen. Soms is dat wat lastiger en dat is uiteraard niet fijn. We blijven elkaar altijd wel op een correcte manier te woord staan. Vandaar een kleine edit in één van de voorgaande berichten.

Reageer