Beantwoord

Slecht ontvangst in een verzorgingstehuis in Loenen aan de Vecht

  • 28 September 2019
  • 24 reacties
  • 670 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo,

Mijn vader woont in een verzorgings tehuis in Loenen aan de Vecht (in de buurt van Hilversum) voor mensen met een vorm van dementie.
Er is geen vaste kabel aansluiting in het tehuis. Een eigen kabel aansluiting aanbrengen is praktisch onmogelijk.
Daarom heb ik zo 1.5 jaar geleden digitenne aangesloten op zijn kamer.

De digitenne werkte voor circa een jaar perfect. Maar sinds een aantal maanden, mogelijk na introductie van digitenne 2.0, valt het signaal steeds uit. Een reset van het kastje wil dan vaak helpen maar na een aantal uren is het probleem weer terug.

Ik heb de apparatuur laten testen bij de dealer en daar gaat alles goed. Andere gebruikers van verzorgingstehuis rapporteren hetzelfde probleem. Voor veel mensen in het tehuis is de televisie de belangrijkste bron van entertainment en het missen van programma’s roept veel onbegrip en boosheid op. Dit veroorzaakt vervolgens weer stress voor de verzorgers en de bezoekers.

Het zou fijn zijn als er gekeken kan worden wat het probleem voor deze locatie is en wat het probleem kan oplossen voor deze mensen.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt
icon

Beste antwoord door Noordzee 29 September 2019, 20:56

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 5
Badge +5
@WoutervdM welkom op het forum! De omzetting naar Digitenne in HD was begin juli (voor Utrecht en Noord-Holland). In een eerder topic was ook al sprake van slechte ontvangst in Loenen. Dit zou je niet verwachten door de zenders die op 10 of minder kilometer afstand staan, in Hilversum en Maarssen. Staat de antenne op een van die zenders gericht? Welk type antenne wordt gebruikt, en is die binnen of buiten geplaatst?
Reputatie 7
Badge +28
Hallo @WoutervdM ,

Onlangs zìjn er een aantal frequenties veranderd in Hilversum.

Probeer dit eens:

1/ Zet de antenne zo hoog mogelijk.
2/ Ga via het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
3/ Geef een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
4/ Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu.
Reputatie 5
Badge +4
Beste @WoutervdM , je kunt in een bejaardenhuis natuurlijk niet gaan experimenteren met een antenne in een hoge buitenmast.
Digitenne is bij jouw vader dan gewoon niet meer mogelijk tenzij hij genoegen neemt met NPO en wat regionale zenders.
Moet hij wel een tv kopen met dvb-t2 HEVC ontvangst, die zijn niet zo duur.
Reputatie 7
Badge +28
@WoutervdM

We hebben nu eigenlijk een mogelijke oplossing in de vorm van een drietrapsraket.

Stap 1 is het uitvoeren van de installatie conform mijn vorige reactie.
Stap 2 is het eventueel vervangen van een oud type antenne door het nieuwe type Funke V5. Dat doet een moderator gratis voor jouw vader. Daarom vroeg P.Grigio al om het huidig type antenne. Twijfel je over het huidige type antenne? In dit topic kun je wat foto's terugvinden.
Stap 3 zou dan de oplossing van John123 kunnen worden, maar zover zijn we nu nog niet.
Reputatie 5
Badge +4
De reden dat ik een nieuwe TV adviseer (en geen fta-doosje) is omdat dat simpeler is voor dementen en er vertrouwd mee zijn.
Reputatie 7
Badge +28
@WoutervdM

Het lijkt mij handig om in elk geval de antenne te vervangen door het nieuwste type. Deze antenne werkt beter en is ook minder vatbaar voor storingen.

Een moderator wil jouw vader graag een nieuwe antenne opsturen. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.
Reputatie 7
Hallo @WoutervdM, welkom op het KPN forum. Ik begrijp de enorme frustratie voor u, uw vader en alle andere bewoners van het verzorgingstehuis die last hebben van slecht signaal. U geeft het goed weer, de tv is een stukje vaste dagbesteding voor vermaak op gezette tijden. Dat kan niet zomaar worden ontnomen.

We helpen hier graag. En zoals u misschien al hebt gezien zijn er hier zeer deskundige gebruikers met goede adviezen. Ik zou inderdaad voor de drietrapsraket gaan. Eerst bij stap 1 beginnen. En de antenne wil ik uiteraard kosteloos verzenden. We horen graag van u 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@WoutervdM

Nadia wil jouw vader graag een nieuwe antenne opsturen. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.


Reputatie 1
Beste forum gebruikers,

Dank allemaal voor het meedenken. De huidige (binnen) antenne staat zo hoog als het appartement het toelaat.

Ik moet nog nagaan wat het type van de huidige antenne is. Ik heb in elk geval apparatuur 1,5 jaar geleden aangeschaft die compatibel is met zowel DVB-T en DVB-T2 en KPN gecertificeerd. De set-top box is de Strong SRT 8211 Terrestrial DVB-T2

Een nieuwer model antenne biedt hopelijk de oplossing.

Het is wel wat ingewikkelder om een buiten antenne op deze locatie te plaatsen omdat het om zorgappartmenten gaat waar niet zomaar door de muur een kabel kan worden aangelegd. En ook het bevestigen van een antenne op de buitenmuur is niet zomaar toegestaan.

Toch lastig dat waarschijnlijk door de upgrade van het systeem het signaal minder goed kan worden ontvangen dan de oude bij de vorige versie van digitenne. (Ik zie inmiddels bevestigd dat de problemen gelijktijdig ontstaan zijn met de introductie van digitenne 2)

Ik heb mijn gegevens in mijn profiel bijgewerkt.
Reputatie 7
Hallo @WoutervdM, bedankt voor het aanvullen van je profiel. Ik mis nog enkele gegevens, waaronder de naam van de contractant en het huisnummer. Wil je die nog even aanvullen? Ik zie het graag tegemoet, meld je het hier weer even? 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Beste forum gebruikers,

Dank allemaal voor het meedenken. De huidige (binnen) antenne staat zo hoog als het appartement het toelaat.

Ik moet nog nagaan wat het type van de huidige antenne is. Ik heb in elk geval apparatuur 1,5 jaar geleden aangeschaft die compatibel is met zowel DVB-T en DVB-T2 en KPN gecertificeerd. De set-top box is de Strong SRT 8211 Terrestrial DVB-T2

Een nieuwer model antenne biedt hopelijk de oplossing.

Het is wel wat ingewikkelder om een buiten antenne op deze locatie te plaatsen omdat het om zorgappartmenten gaat waar niet zomaar door de muur een kabel kan worden aangelegd. En ook het bevestigen van een antenne op de buitenmuur is niet zomaar toegestaan.

Toch lastig dat waarschijnlijk door de upgrade van het systeem het signaal minder goed kan worden ontvangen dan de oude bij de vorige versie van digitenne. (Ik zie inmiddels bevestigd dat de problemen gelijktijdig ontstaan zijn met de introductie van digitenne 2)

Ik heb mijn gegevens in mijn profiel bijgewerkt.


De antenne is best klein en mogelijk kun je ook buiten een plekje vinden waar de antenne nauwelijks opvalt.

Wat verder nog van belang is, is dat komende dinsdag (8 oktober 2019) er nog wat wijzigingen gaan plaatsvinden met zendmasten. Het zou mogelijk kunnen zijn dat het signaal daarna wat beter wordt ontvangen. Dat wordt even afwachten....
Reputatie 7
Badge +28
Hallo @WoutervdM, bedankt voor het aanvullen van je profiel. Ik mis nog enkele gegevens, waaronder de naam van de contractant en het huisnummer. Wil je die nog even aanvullen? Ik zie het graag tegemoet, meld je het hier weer even? :)


@WoutervdM

Geef je hier even een seintje als je de naam van de contractant en het huisnummer hebt ingevuld? Want dan kan Nadia jou de nieuwe antenne opsturen.

Geef ook nog even aan of je de buitenantenne wilt/kunt plaatsen.
Ik denk dat Wouters vader geen gebruik maakt van een Digitenneabonnement.

WoutervdM schreef: Ik moet nog nagaan wat het type van de huidige antenne is. Ik heb in elk geval apparatuur 1,5 jaar geleden aangeschaft die compatibel is met zowel DVB-T en DVB-T2 en KPN gecertificeerd. De set-top box is de Strong SRT 8211 Terrestrial DVB-T2
Reputatie 7
Badge +28
Scherp Peter 👌🏽,

Als zijn vader inderdaad gebruik maakt van een FTA-Ontvanger en alleen maar kijkt naar NPO 1/2/3 en de regionale omroep, dan kan hij de antenne op eigen kosten bij KPN bestellen.

Dat heb ikzelf als FTA-kijker ook gedaan en bij mij gaf de nieuwe Funke V5 een verbetering van de ontvangst.

Link naar bestellen Antenne

Link naar bijbehorende buitenmontageset
Reputatie 1
Allen,

Er is inderdaad geen abbonement afgesloten. NPO en regionaal bied voldoende content voor mijn vader.

De antenne gegevens zijn:
Design Indoor DVB_T Antenna
With LTE filter
Lte TM
4G LTE Protected
28 DB
KN_DVBT_IN61L
KONIG ELECTRONIC
Reputatie 7
Badge +28
Op zich verwacht ik niet dat als je de Funke V5 binnenantenne gaat gebruiken, dat je nu ineens een heel veel betere ontvangst gaat krijgen.

Mogelijk iets beter, maar de grootste winst pak je als je de antenne ergens buiten kunt plaatsen.

Via de link twee berichten terug kun je zelf bij KPN de buitenantenne kopen. Zelf heb ik dit ook gedaan en bij mij werkt de antenne prima. (De zendmast van Smilde staat hier meer dan 30 km vandaan.)

Als het echt niet lukt, dan zou je in plaats van een nieuwe antenne ook een nieuwe ontvanger kunnen proberen. De kosten daarvan zijn vergelijkbaar met het aanschaffen van de buitenantenne. Dit is de ontvanger die ik via amazon.de heb gekocht en die heeft een prima ontvangst.
Reputatie 7
Badge +28
Dat heb ikzelf als FTA-kijker ook gedaan en bij mij gaf de nieuwe Funke V5 een verbetering van de ontvangst.

Link naar bestellen AntenneLink naar bijbehorende buitenmontageset



@WoutervdM

Heb je inmiddels de Funke V5 met buitenmontageset besteld bij KPN?
Want er zal toch iets moeten veranderen in de apparatuur van jouw vader.
Reputatie 1
Hallo Noordzee,

Ik heb wacht de resultaten van de geplande wijzigingen (gepland voor vandaag volgens een bericht hierboven) af.

Ik ben nu bij mijn vader op bezoek en kijk hoe het gaat. Ik heb beeld en begreep van andere bezoekers dat de TV de afgelopen dagen ook heeft gewerkt.
Mogelijk zijn er al eerder aanpassingen gedaan. Ik doe nog navraag bij de leiding van het verzorgings tehuis of het bij andere bewoners ook beter gaat.

Mvg,

Wouter
Reputatie 7
Badge +28
De wijzigingen in de provincie Utrecht zijn komende nacht.

Mogelijk morgen weer even opnieuw zenders zoeken.
Reputatie 7
Badge +28
@WoutervdM

Hoe is de ontvangst op het nieuwe kanaal 39?
Als het goed is, zou je nu een iets sterker signaal moeten hebben.
Reputatie 7
Badge +28
@WoutervdM

Heeft jouw vader na de frequentiewijziging nog steeds een goede ontvangst?
Of toch maar de Funke V5 bestellen?
Reputatie 1

Hallo, 

Het is al even geleden dat ik jullie hulp heb gevraagd. Ik wilde alsnog doorgeven dat het al lang goed gaat met de zender ontvangst. Dus de frequentie aanpassingen die zijn uitgevoerd hebben geholpen. Dus er was geen aanpassing van de apparatuur nodig. 

 

Groet,

 

wouter

Reputatie 7
Badge +28

Mooi @WoutervdM ,

Leuk dat je dit nog hier komt melden ! :thumbsup_tone2:

 

Daar sluit ik me bij aan, dank, dat zouden er meer moeten doen.

Maar al te vaak horen(zien) we er niets meer van.

Reageer