Beantwoord

Slecht ontvangst met nieuwe ontvanger Digitenne

  • 16 June 2019
  • 43 reacties
  • 1413 keer bekeken

Reputatie 2
Ook wij hebben sinds de nieuwe ontvanger veel ontvangst problemen. Wij kunnen de helft van het aantal zenders nauwelijks bekijken. 7 totaal geen ontvangst; ID, Fox, Nickelodeon, RTLZ e.d.. Slecht ontvangst (minder dan 30%) voor zenders als RTL8, comedy central, MTV, één, canvas, Discovery, Eurosport waarbij dus veelvuldig storing/ beeldbevriezing optreedt. We gebruiken een V4 buitenantenne en hebben alles al geprobeerd wat voorgesteld is. Bij het zoeken naar zenders zie je ook dat de signaalsterkte per RF kanaal erg varieert. Daarnaast kan het per dag schelen. Een zender die nu 100% signaalsterkte aangeeft kan morgen nog onder de 30% zitten (en dus storing geven). Heeft iemand nog andere suggesties?
icon

Beste antwoord door DigigebruikerZH 21 September 2019, 22:34

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Tsja, je hebt alles al geprobeerd wat mogelijk is. Het enige wat ik kan bedenken is een V5 antenne, die zijn gratis. Als dat niet helpt kun je een richtantenne nemen maar dat moet je zelf betalen.

Reputatie 7
Badge +28
Hoi @DigigebruikerZH ,

John123 geeft al een deel van de oplossing. Je gebruikt inderdaad niet de beste antenne.

Ik wil jou (net als John123) in eerste instantie adviseren om jouw antenne te vervangen door de Funke V5-buitenantenne. Deze antenne krijg je meestal gratis van KPN.

Een moderator wil jou dus best hier mee helpen. Zou je het Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kan je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Het CAS-ID nummer kan je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.

Deel twee van de mogelijke oplossing is het uitvoeren van de volgende procedure:

  1. Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
  2. Geef daarna een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
  3. Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit je menu.
En wil je verder jouw locatie opgeven? In een deel van het land worden nog frequenties gewijzigd. En dat kan voor jou ook een oplossing geven.

En verder ben ik benieuwd naar de plek van jouw ontvanger. Staat de ontvanger op een koele plek? En niet direct in de buurt van ander elektrische apparatuur? Denk aan b.v. een modem of een led-lamp.
Reputatie 2
@John123 en @Noordzee , bedankt voor jullie reacties. Ik zou graag in aanmerking willen komen voor de nieuwe Funke V5 antenne. Ik heb mijn Forum profiel verder uitgebreid zoals voorgesteld.
Het terugzetten naar fabrieksinstellingen en uitgebreid zoeken had ik ook al gedaan. En voordat het zoeken begint is het signaalsterkte 100% (dus bijdraaien van de antennen hoeft niet). Alleen tijdens het zoeken, als hij de verschillende RF kanalen afgaat, verschilt de sterkte per RF kanaal.

De huidige V4 buitenantenne is aan de buitenmuur bevestigd (tuinzijde; op het zuidwesten) ver van electrische apperatuur. Ook zonnepanelen zijn er niet binnen een bereik van 200 meter.
Hopelijk doet de V5 het probleem oplossen.

Alvast bedankt voor de support!!
Reputatie 7
Badge +28
In Delft staat nota bene een zendmast, dus het gaat echt goed komen!

Zou je eens een handmatige zenderzoek-opdracht willen geven op alleen (RF-)kanaal 27?
En dan aan de hand van de signaalmeter uit jouw menu dan de antenne bijdraaien.
Ook in Den Haag en Rotterdam staan zendmasten, dus je moet echt op kanaal 27 een signaal gaan oppikken.

  • Druk op Menu en ga naar Zender zoeken
  • Ga naar Handmatig zoeken (Zie je deze optie niet, druk dan op de blauwe knop)
  • Ga dan naar RF Kanaal (een van de pijlen eromheen) en pas deze aan naar kanaal 27
  • Ga dan naar Start zoeken en druk op OK van je afstandsbediening
Als kanaal 27 echt niet lukt, dan het uitrichten proberen op kanaal 24.

Staat jouw ontvanger niet op een warme plek? Mogelijk jouw ontvanger een klein stukje verplaatsen....
Reputatie 2
@Noordzee , tja dan zou dat idd moeten gaan lukken. De ontvanger staat in een open kast en dat is niet een te warme plek naar mijn idee. Ik ga het straks uitproberen Mijn vrouw wil voetbal kijken 😉.
Wederom bedankt voor je support en laat het resultaat nog weten.
Reputatie 5
Badge +1
De zender in Delft is niet zo groot. en is geen rondstraler.
Sinds kort staat er een hele grote bouwkraan bij, die ook boven het gebouw uitsteekt. En, omdat er op en aan het gebouw gewerkt wordt weet ik niet of de zender überhaupt aanstaat en zo ja of deze nog wel met vol vermogen werkt.
Reputatie 7
Badge +28
Is inderdaad een zender met laag vermogen, maar aangezien Den Haag en Rotterdam ook via hetzelfde kanaal uitzenden moet er toch iets op te vangen zijn in Delft.
Reputatie 2
@Noordzee , zojuist het voorgestelde geprobeerd. Op RF 27 zonder bijstelling antenne en 100% signaalsterkte heb ik maar 7 zenders en 10 radiozenders en op RF24 zonder bijstelling antenne en 100% signaalsterkte (die kort erna terugliep naar 84%) heb ik 8 zenders en 0 radiozenders.

Ik blijft het fenomeen behouden dat sommige zenders goed zijn 100%, sommige met haperingen lager dan 30% en zenders die ik niet kan ontvangen 0% (ook al vind hij ze handmatig met een sterkte van 100%).

Hopelijk brengt de nieuwe antenne uitkomst!
Reputatie 7
Badge +28
De ontvangst op alle kanalen is dus in principe OK.

Geef nu eerst maar weer een opdracht tot uitgebreid zenders zoeken.

En wacht hier op een moderator die jou aan een betere antenne kan helpen. Het voordeel van die nieuwe antenne is met name dat die minder gevoelig is voor externe storingen.
Reputatie 7
Badge +21
Goedemiddag @DigigebruikerZH. Ik lees hierboven dat je graag een betere antenne wil. Daar kan ik je mee helpen. Ik zal een V5 antenne toesturen. Binnen 2 werkdagen heb je het in huis. Ik hoop dat je het voor 18.00 uur in huis hebt, zodat je het gelijk kan testen tijdens de wedstrijd Nederland-Canada. ☺️

Laat je ons weten hoe het afloopt?
Reputatie 2
@Vikash, bedankt voor het oppakken en toesturen van de V5 antenne. Zodra ik hem geïnstalleerd en getest heb (na de wedstrijd 😉 ) zal ik mijn ervaring weer hier delen.

@Noordzee, bedankt voor alle support!
Reputatie 2
@Vikash, de nieuwe antenne vandaag al ontvangen 🙂. Ik heb hem geïnstalleerd alleen past hij niet op de beugel van de V4 buitenantenne (wandbevestigingsbeugel) en er zat geen nieuwe bij, alleen een standaard voor binnen.
Helaas brengt deze nieuwe antenne geen beter resultaat. Ik hebben het volgende gedaan:
  1. Nieuwe antenne geplaatst, nog gekeken of ik ergens anders een beter signaal kan krijgen maar waar de oude hing geeft het beste resultaat. Na terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik de zenders gezocht met uitgebreid zoeken. Toen maar helft van de kanalen gevonden waarbij NPO 1,2 en 3 niet op 1,2 en 3 zaten maar ergens in de 212 enzo.
  2. Oude antenne geplaatst, na terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik de zenders gezocht met uitgebreid zoeken. Wel weer alle kanalen gevonden en op de juiste positie (NPO1 op 1 etc.). Het resultaat blijft hetzelfde als voorheen zowel tijdens het zoeken, waarbij je dus per RF kanaal geen, slecht of goed ontvangst heb, en bij het eindresultaat. Sommige kanalen dus 100% NPO, RTL4, SBS6 e.a. maar ook op 34% één, canvas, Dsicovery e.a. en een aantal geen ontvangst Fox, Nickelodeon, Comedy Central, Xcite, RTLZ, ID
  3. Nieuwe antenne aangesloten, zelfde zoekopdracht, zelfde resultaat
  4. Geen antenne wisseling maar wel nog een keer nieuwe zoekdracht. Zelfde resultaat als bij 1, dus niet alle kanalen en niet op de juiste posities.
  5. Na terugzetten van fabrieksinstellingen heb ik de zenders weer gezocht met uitgebreid zoeken. Resultaat nu weer gelijk aan 2.
Ook heb ik de oude en nieuwe kabels geprobeerd bij alle veranderingen maar dat bracht niets meer en niets minder, dus beide kabels nog oké (waarbij de oude een dikkere is en die gebruik ik nu).

Ik heb eerder het idee dat het aan de ontvanger ligt (Rebox). We hebben al een keer gehad dat bij het aanzetten we helemaal geen kanalen hadden. Na uit en aanzetten was het weer goed.
Iemand nog suggesties?
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb het idee dat @Vikash per abuis heeft vergeten Om de buitenmontageset mee te sturen.

Zou dat alsnog kunnen?

Want dan kan je de antenne goed plaatsen en er zit dan ook een goede dikke kabel erbij.

als dat ook niet werkt, dan ligt het aan de ontvanger. Maar nu heb je een antenne, een beugel.en een oud kabeltje die niet bij elkaar horen.
Reputatie 7
Badge +21
Dat ben ik inderdaad vergeten @Noordzee. Ik zal de buitenmontageset alsnog naar je verzenden @DigigebruikerZH. Ik hoop dat dit het probleem verhelpt, mocht dit het probleem niet verhelpen, dan ruil ik de ontvanger om.
Reputatie 7
Badge +28
Na de ontvangst van de buitenmontageset, kan je de installatie nogmaals doen. Gebruik de nieuwe bijgeleverde kabel !

Zorg dat de ontvanger niet op een warme plek staat. Ook niet in de buurt van een andere elektrisch apparaat zoals een modem of een LED-lamp. Ook de kabel zoveel mogelijk niet op elektrische apparaten leggen.

  • Monteer de nieuwe Funke V5 en zet de kabel goed vast.
  • Zenders zoeken via uitgebreid zenders zoeken.
  • Richt de antenne bij totdat je op het zwakste kanaal zoveel mogelijk ontvangst hebt.

Als de nieuwe antenne niet helpt om jouw probleem te verhelpen, dan moet de ontvanger inderdaad vervangen worden. Want in Delft hoor jij een prima ongestoorde ontvangst te hebben. Zeker met de nieuwe buitenantenne.
Reputatie 2
@Noordzee @Vikash Bedankt voor de support weer en ik wacht de beugelset met kabel af zodat ik het van het weekend kan uit proberen!
Reputatie 7
Badge +28
Succes👍 Laat maar weer van je horen!
Reputatie 7
Badge +28
@DigigebruikerZH

Is het gelukt met de installatie? Werkt het nu wel?
Reputatie 2
@Noordzee @Vikash , vandaag alles geïnstalleerd en de antenne meer in de tuin geplaatst. Staat wel niet zo mooi een kabel door de tuin maar de ontvangst is nu goed. De meeste kanalen zitten nu boven de 80% en veel zelfs op 100%. Blij met het resultaat.😀
Bij dezen dus nogmaals dank voor alle support en voor het sturen van de nieuwe antenne met buitenmontageset!! 👍
Reputatie 7
Badge +28
Graag gedaan. Veel plezier met je nieuwe ontvanger!
Reputatie 7
Badge +21
Goed om te lezen dat het nu wel goed werkt. Graag gedaan @DigigebruikerZH. ☺️
Reputatie 1
Goedemiddag, wij maken ruim 5 jaar gebruik van digitenne op de camping in Stellendam/ Goeree Overflakkee ( Zuid Holland ) na het vernieuwen van het kastje en antenne 3 maanden terug hebben wij alleen maar problemen met de ontvangst nu hebben wij al 3 dagen geen ned 1, 2, 3 en geen Rijnmond nooit geen problemen mee gehad !
Gisteren storingsdienst van KPN gebeld en mijn verhaal uitgelegd dat ik sinds 3 dagen geen ned 1, 2, 3 en geen Rijnmond maar kan ontvangen bijna 5 geen probleem gehad, kreeg ik te horen lees goed ! Stellendam ligt in Zeeland en daar kunt u geen ontvangst krijgen daar heeft KPN geen signaal !!
Mvg. Marpet.
Reputatie 2
Sinds KPN op HD kwaliteit is overgegaan hebben we nu regelmatig geen NPO 1, 2, 3 en TLC meer en storen de andere zenders ook meer. Opnieuw uitrichten van de antenne levert niets op. Ook de kanalen er opnieuw inzetten levert geen verbetering. Inmiddels alles wel geprobeerd....
Reputatie 7
Badge +28
@DigigebruikerZH @Marpet

Op dit moment zijn er atmosferische problemen met de ontvangst vanwege het extreem warme weer.

In Zeeland heb je daar extra last van aangezien er daar geen sterk signaal is.

De ontvangst in Zeeland gaat wel verbeterd worden. Op 24 september 2019 worden de NPO-zenders verplaatst naar kanaal 21. En dat gaat beter werken.
Reputatie 1
Beste Noordzee, bedankt voor de info maar ik zit in Stellendam dat is geen Zeeland maar Zuid Holland dat is een kleine 40 minuten van Rotterdam en ik heb de afgelopen 5 jaar nog nooit problemen gehad met mijn ontvangst.
Maar op het moment werkt het allemaal weer naar behoren en ontvang ik alle zenders alleen teleteks is wat slecht te lezen !

Laten we het maar op het warme weer houden ☺️

Met vriendelijke groet,
Marpet.

Reageer