Beantwoord

Slecht ontvangst met nieuwe ontvanger Digitenne

  • 16 June 2019
  • 43 reacties
  • 1413 keer bekeken

Reputatie 2
Ook wij hebben sinds de nieuwe ontvanger veel ontvangst problemen. Wij kunnen de helft van het aantal zenders nauwelijks bekijken. 7 totaal geen ontvangst; ID, Fox, Nickelodeon, RTLZ e.d.. Slecht ontvangst (minder dan 30%) voor zenders als RTL8, comedy central, MTV, één, canvas, Discovery, Eurosport waarbij dus veelvuldig storing/ beeldbevriezing optreedt. We gebruiken een V4 buitenantenne en hebben alles al geprobeerd wat voorgesteld is. Bij het zoeken naar zenders zie je ook dat de signaalsterkte per RF kanaal erg varieert. Daarnaast kan het per dag schelen. Een zender die nu 100% signaalsterkte aangeeft kan morgen nog onder de 30% zitten (en dus storing geven). Heeft iemand nog andere suggesties?
icon

Beste antwoord door DigigebruikerZH 21 September 2019, 22:34

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Marpet,

Fijn dat de ontvangst in Stellendam nu ook weer goed gaat. Begin september volgt een verdere verbetering van het signaal als er een frequentiewijziging wordt doorgevoerd.
Reputatie 1
Beste Noordzee, sorry hoor maar het blijft aanmodderen met Digitenne en KPN ik hoop dat wanneer het signaal aangepast wordt volgende week het wat beter gaat worden !

Verleden week constant problemen gehad dan weer geen ned 1, 2, en 3 dan weer helemaal geen ontvangst dan weer alleen ned 1, 2 en 3 en geen RTL enz.

En het ergste is nog ! Ik bel naar KPN over mijn problemen wordt ik doorverbonden met de ( servicedienst ) waarschijnlijk een meisje wat thuis op de laptop jou moet gaan proberen te helpen ! Ik kreeg als antwoord dat Stellendam in Zeeland ligt ?? En dat daar geen ontvangst is met Digitenne ?? Als eerste Stellendam ligt nog steeds in Zuid Holland en te tweede moet ik hiervoor 15 euro belkosten betalen !! Geweldig hoor KPN.

Met vriendelijke groet, Marpet.
Reputatie 2
@Noordzee @Vikash , Helaas was de goede ontvangst van korte duur. Sinds de nieuwe ontvanger kunnen we gewoon niet meer normaal tv kijken. We hebben van jullie een nieuwe antenne (buiten) en kabel gekregen en die heb ik op een andere positie (de beste positie) in de tuin geplaatst. Toen ging het even goed maar niet zoals voorheen. Toen we over gingen naar HD konden we NPO 1,2 en 3 niet meer normaal ontvangen. We hebben van alles en nog wat geprobeerd, antenne draaien/ andere positie, ontvanger terug naar fabrieksinstellingen en kanalen opnieuw zoeken (wizard, uitgebreid en op jullie aangeven handmatig). Af en toe lijkt het weer goed te gaan maar dat blijft steeds van korte duur. Inmiddels is het helaas niet bij NPO 1,2 en 3 gebleven maar gebeurd het ook bij andere kanalen. De ontvanger geeft het ene moment 100% aan en een seconde later 0%. Deze fluctuaties zien we nu overal terug. Bij sommige extremer dan bij andere. Als we de gids openen blijf je op de achtergrond de zender nog steeds zien. De ontvangst is dan ineens goed (geen haperingen). Zetten we de gids uit loopt het beeld meteen weer vast.
Wij worden het een beetje zat en willen een gedegen oplossing. Kan het wellicht aan de ontvanger liggen??
We weten niet waarom we hier nog geld voor betalen als je al zo een geruime tijd niet normaal tv kan kijken.
Reputatie 5
Badge +5
@DigigebruikerZH begrijp ik het goed dat er met de nieuwe antenne goede ontvangst was, voor de omzetting naar dvb-t2, en na de omzetting niet meer?

Rondom Delft staan twee zendmasten in Den Haag, twee in Rotterdam, een in Vlaardingen en een in Zoetermeer. De zenders in Den Haag en Vlaardingen staan het dichtstbij, maar die in Vlaardingen zendt met minder vermogen uit.

Staat de antenne gericht op een zendmast in Den Haag? Op de kaart gaat het om de locaties Zichtenburg of Bezuidenhout (Alticom). En hoe hoog staat de antenne?

Toevoeging: de zenders in Den Haag gaan op 1 oktober naar een aantal lagere frequenties, wat gunstig is voor de ontvangst.
Reputatie 2
@P. Grigio , dat klopt. met de nieuwe antenne en kabel ging de ontvangst vooruit maar niet zo goed als met de oude antenne en ontvanger. Bij overzetting naar HD verslechterde het weer enorm. Zo hadden wij dus gisteren alleen goed ontvangst als de gidsfunctie (hoe kan dat??) aan staat maar dan moet je door de gids heen kijken.

De antenne zit op 2 meter hoogte in de tuin (vrij van het huis) wijzend in ongeveer de richting van Den Haag waar we dus eerst goede ontvangst hadden (jaren lang; wij waren als een van de eerste die op Digitenne overgingen) en nu niet meer. Helemaal naar Den Haag laten wijzen kan maar dan wordt de ontvangst alleen maar nog slechter omdat we opgesloten zitten tussen de huizen. De antenne hoger plaatsen gaat ook niet.
Reputatie 7
Badge +28
@DigigebruikerZH @Marpet

Ben even twee weken offline geweest vanwege een vakantie, vandaar mijn late reactie.

Eerder deze maand is er een frequentiewijziging geweest in jullie regio. De ontvangst zou nu juist beter moeten gaan. Maar wel weer handmatig de volgende procedure uitvoeren:

  1. Ga in het menu terug naar de fabrieksinstellingen.
  2. Geef daarna een nieuwe opdracht zenders zoeken, maar dan via de optie uitgebreid zenders zoeken.
  3. Draai de richting van de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit je menu.

En zover ik begrepen heb is er ook een tijdelijke storing geweest op één van de zendmasten. Maar nu zou alles weer goed moeten werken.
Reputatie 5
Badge +5
@P. Grigio , dat klopt. met de nieuwe antenne en kabel ging de ontvangst vooruit maar niet zo goed als met de oude antenne en ontvanger. Bij overzetting naar HD verslechterde het weer enorm. Zo hadden wij dus gisteren alleen goed ontvangst als de gidsfunctie (hoe kan dat??) aan staat maar dan moet je door de gids heen kijken.
Voor de ontvangst met de gidsfunctie aan heb ik geen verklaring. @Vikash kun jij daar iets mee, en zou je ook kunnen vertellen of de zender in Delft tijdelijk of definitief is uitgeschakeld?

De antenne zit op 2 meter hoogte in de tuin (vrij van het huis) wijzend in ongeveer de richting van Den Haag waar we dus eerst goede ontvangst hadden (jaren lang; wij waren als een van de eerste die op Digitenne overgingen) en nu niet meer. Helemaal naar Den Haag laten wijzen kan maar dan wordt de ontvangst alleen maar nog slechter omdat we opgesloten zitten tussen de huizen. De antenne hoger plaatsen gaat ook niet.

De antenne helemaal richting Den Haag laten wijzen, hebben jullie dat al geprobeerd? Op het forum heb ik wel gevallen gezien dat er goede ontvangst is, ondanks dat de antenne richting een huizenrij wijst. Is plaatsing van de antenne aan de andere kant van het huis mogelijk?

Op welke kanalen worden de zenders nu ontvangen? Tot de omzetting omzetting 1 oktober zijn er nog verschillende kanalen op een aantal zendmasten in Zuid-Holland, zie overzicht op deze site. En welke regionale omroepen worden ontvangen: Zeeland/Rijnmond of Utrecht/West -of allemaal?
Reputatie 5
Badge +5
@Noordzee welkom terug in regenachtig Nederland! Wat ik her en der lees heeft de frequentiewijziging van Rotterdam e.o. niet tot veel verbetering geleid -bijvoorbeeld voor ontvangst in Brielle. De wijziging op 1 oktober kan wellicht wel iets verbeteren aan de ontvangst in Delft.
Reputatie 7
Badge +21
Voor de ontvangst met de gidsfunctie aan heb ik geen verklaring. @Vikash kun jij daar iets mee, en zou je ook kunnen vertellen of de zender in Delft tijdelijk of definitief is uitgeschakeld?

Het lijkt op een HDMI issue, @DigigebruikerZH zou je de ontvanger eens op 720P willen zetten? De zender in Delft is in december 2018 uitgeschakeld, en komt ook niet meer terug.
Reputatie 5
Badge +5
@Vikash dank voor de update. Ik zag inderdaad ook dat Delft niet in de lijsten voor de frequentiewijzigingen staat.
Reputatie 7
Badge +28
@DigigebruikerZH

Ik vermoed dat jij last hebt van een externe storingsbron, zoals een modem, een LED-lamp of mogelijk zelfs een buitenthermometer.

Maar in jouw situatie is het wel extreem. In Delft moet je echt een knetterharde ontvangst kunnen hebben.

Ik adviseer jou om de ontvanger om te laten ruilen voor een ander exemplaar. Want het komt wel eens voor dat er een slechte ontvanger tussen zit.

Mogelijk wil Vikash hieraan meewerken.
Reputatie 7
Badge +21
Ik adviseer jou om de ontvanger om te laten ruilen voor een ander exemplaar. Want het komt wel eens voor dat er een slechte ontvanger tussen zit.

Mogelijk wil Vikash hieraan meewerken.

Dat wil ik. @DigigebruikerZH Laat je mij weten of je een nieuwe ontvanger wilt?
Reputatie 2
@P. Grigio , @Noordzee , bedankt voor het meedenken! We hebben inmiddels de antenne nog net iets hoger weten te plaatsen en iets meer naar Den Haag gericht. Ook de ontvanger hebben we een andere plek gegeven. Het ontvangst is nu wat verbeterd maar de fluctuaties blijven.
@Vikash , graag zouden wij een nieuwe ontvanger willen waarmee wij hopen dat dit het probleem oplost.
Reputatie 7
Badge +21
@DigigebruikerZH Ik heb een nieuwe ontvanger naar een servicepunt verstuurd. Meer info vindt je in het privébericht.
Reputatie 7
Badge +21
We hebben niets meer van je gehoord. Heb je de ontvanger omgeruild en is het probleem inmiddels verholpen?
Reputatie 2
@Vikash, ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om hem te halen maar ga dat vandaag doen. Zodra hij aangesloten en getest is laat ik wat weten.
Reputatie 2
@Vikash , de nieuwe ontvanger is geïnstalleerd. We hebben veel beter ontvangst hoewel het signaal nog wel fluctueert. Het kastje reageert wat traag maar voorlopig zijn we tevreden. Ik wil jou en de anderen bedanken voor het meedenken en de support!
Reputatie 7
Badge +28
Kijk, dat is goed nieuws. Fijn dat het omwisselen van de ontvanger de gewenste oplossing heeft opgeleverd.

Reageer